XXL Nutrition

Verschil tussen links en rechts

bij default ook gewoon acht reps met je sterkere arm, logisch toch?

yep. isch lochisch

---------- Toegevoegd om 14:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:35 ----------

Dat is inderdaad dood normaal.
@Martin: volgens mij bedoelen we enigzinds hetzelfde, maar begrijpen we elkaar niet. Zoals je zegt is variatie belangrijk, en zijn alleen dumbbells niet de oplossing (geld nergens voor natuurlijk). Uiteindelijk is variatie om je zwakkere kan te blijven prikkelen het belangrijkst, en uiteindelijk moet je zelf uitvinden wat voor jou als persoon werkt.

Hierboven verkondigde je dat dumbbells geen zin hadden, maar goed ik ben blij dat je daarop terug komt.

Nou we zijn er. Fijne jaarwisseling.

pfffffff ik wordt hier zo moe van.......
ik zeg dat al vanaf mijn eerste reply, duurt alleen 6 pagina's niet relevante discussie voor je het eindelijk leest.

mensen ik heb net mijn armen gemeten, en heb geconstateerd dat mijn rechterarm 2 cm groter is dan mijn linkerarm. Links 38cm en rechts 40cm. Weet iemand hoe ik het verschil kan beperken? Had op de sportschool al gehoord meer met dumbbells te trainen maar dat doe ik nu 2 jaar maar verschil nog steeds niet kleiner geworden.

Ik zag eergister plots een enorm verschil tussen links en rechts tijdens het trainen (koud is links 39 en rechts 41cm in omtrek). En ik geloof idd dat als je met een barbell traint de sterkere arm meer arbeid verricht. Gister begonnen met bepaalde oefeningen vervangen door dumbbell oefeningen en daarbij ook (waar mogelijk) startend met de zwakke kant.
Ik denk wel dat dat werkt.. Zodra mn zwakkere arm faalde deed ik ook gelijk de laatste rep met sterk en probeerde ik nog 1 reppie eruit te persen met zwak..
Eens kijken of ik hier (het gewenste) resultaat mee boek :D

wat ik doe als ik merk dat mijn linker (zwakkere arm) niet evenveel setjes haalt als rechts is met mijn linker arm een iets lichter gewicht pakken. en dan pompen tot hij ****ed is. dus tot je failed.

zodat je linker arm sterker wordt.

graag ook even comment als het fout is wat ik doe.

maar lijkt me logischer dan dat je je sterken arm gaat afstemmen op de zwakkere waardoor je met rechts ook geen vooruitgang boekt.

wat ik doe als ik merk dat mijn linker (zwakkere arm) niet evenveel setjes haalt als rechts is met mijn linker arm een iets lichter gewicht pakken. en dan pompen tot hij ****ed is. dus tot je failed.

zodat je linker arm sterker wordt.

graag ook even comment als het fout is wat ik doe.

maar lijkt me logischer dan dat je je sterken arm gaat afstemmen op de zwakkere waardoor je met rechts ook geen vooruitgang boekt.

bij isolaterale oefeningen moet je gewoon de zwakke kant 'de leiding geven', je begint telkens met je zwakke kant, kan die bv 2 volle sets en hij failt bij rep 6 van set 3, dan doe je exact hetzelfde met je sterke kant en niks meer. Je sterke kant zou ongetwijfeld meer reps kunnen halen, maar zo voorkom je dat hij weer voorop gaat lopen en zo zou je zwakke kant nooit je sterke kant inhalen.

Ik heb dit niet zelf bedacht, maar het komt uit een Weight lifting guide die ik op pdf heb staan.

bij isolaterale oefeningen moet je gewoon de zwakke kant 'de leiding geven', je begint telkens met je zwakke kant, kan die bv 2 volle sets en hij failt bij rep 6 van set 3, dan doe je exact hetzelfde met je sterke kant en niks meer. Je sterke kant zou ongetwijfeld meer reps kunnen halen, maar zo voorkom je dat hij weer voorop gaat lopen en zo zou je zwakke kant nooit je sterke kant inhalen.

Ik heb dit niet zelf bedacht, maar het komt uit een Weight lifting guide die ik op pdf heb staan.

ok maar het is zo dat ik op een andere manier train.

ik doe elke keer 2 opwarm setjes en 1 werk set (volgens dorian yates) de werk set ik tot failler. dus ik denk dat ik dan mijn training juist belemmer maar wat je zegt klinkt ook best logisch.

dus ik werk niet met setjes als 5x5 of 10x8 of 12,10,8,6 of iets dergelijks.

zou je dan nog steeds hetzelfde adviseren of ?

ok maar het is zo dat ik op een andere manier train.

ik doe elke keer 2 opwarm setjes en 1 werk set (volgens dorian yates) de werk set ik tot failler. dus ik denk dat ik dan mijn training juist belemmer maar wat je zegt klinkt ook best logisch.

dus ik werk niet met setjes als 5x5 of 10x8 of 12,10,8,6 of iets dergelijks.

zou je dan nog steeds hetzelfde adviseren of ?

ja eig wel, als je prioriteit is om beide kanten even sterk te maken, zal je sterke kant moeten inboeten, als je beide kanten tot fail traint, gaat je zwakke kant altijd zwakker blijven logischerwijs. beide kanten zullen nooit gelijk zijn in kracht maar als je je zwakke kant de reps en sets laat bepalen zal je merken dat ze elkaar na een tijd wel zullen evenaren.

Zelf heb ik dit met mijn lats en borst, is nog steeds niet helemaal weggetrokken na al die tijd.

Zelf heb ik dit met mijn lats en borst, is nog steeds niet helemaal weggetrokken na al die tijd.

Er zijn zelfs vele pro's (zelfs op de Olympia stage) met symetrieverschillen. Maak je er dus niet teveel zorgen over, en train hard, eet goed en rust zoveel mogelijk. Ik bedoel niet dat je er niks aan moet doen, maar je moet ook niet verwachten dat je ''eventjes'' je symetrie bijwerkt.

Geef het tijd, en maak je er op dit moment niet té druk om.

ja eig wel, als je prioriteit is om beide kanten even sterk te maken, zal je sterke kant moeten inboeten, als je beide kanten tot fail traint, gaat je zwakke kant altijd zwakker blijven logischerwijs. beide kanten zullen nooit gelijk zijn in kracht maar als je je zwakke kant de reps en sets laat bepalen zal je merken dat ze elkaar na een tijd wel zullen evenaren.

thnks, weer wat geleerd

Terug
Naar boven