MuscleMeat

Verse fitness start inclusief cut

Jaapman

Novice
Waardering
2
Lengte
1m90
Massa
89kg
Vetpercentage
14%
Goeiemorgen allen,

Ik ben nu sinds juli weer hard aan het werk in de sportschool. 4 tot 6x per week krachttraning.

Ik ben 1.90 meter lang en woog ongeveer 91kg in juli 2022. Ik heb in het verleden vaak gefitnessed en bouw, mede door spiergeheugen gok ik, opzich best snel spiermassa op. Helaas heb ik 3 jaar niet getraint door een verhuizing, gebrek aan motivatie en corona en ik was voor mijn doen 'dik' geworden.

Ik begon op ongeveer 20,8% vetpercentage, dit laat ik in mijn sportschool meten op een professionele weegschaal. Op 31 mei woog ik 91,3kg met 18% vet. Ik ben toen begonnen aan een cut, voor het eerst in mijn leven.

Ik heb 2 weken ongeveer 2.350kc gegeten met 180gr eiwitten en daarna 2 weken 2.000kc met 180gr eiwit. Ik had een aantal feestjes en verjaardagen die mijn progressie in de weg zaten, vandaar mijn agressievere cut.

De meting van vandaag wijst aan dat ik van 18% naar 15.9% vet ben gegaan. Mijn vetmassa is met ongeveer 2.4kg gedaald en spiermassa met 0.5kg.

Ik ben heel benieuwd of dit een normale/goeie aanpak is die ik heb gekozen en hoe jullie hier naar kijken. En of deze verhouding van vet en spiermassa verlies een beetje oke is. Ik sport nog steeds zo'n 5x per week en zie nog steeds lichte progressie in de gewichten die ik verplaats.

Oja, ik werk in de GGZ. Een redelijk zittend beroep en ik fiets zo'n 2/3x per week naar werk, een half uur enkele reis op een elektrische fiets. Verder niet veel dagelijkse beweging.

Groetjes aan Tanita :wave:

Zorg dat je wekelijks ~300gram afvalt. als je dat niet haalt moet je meer trainen of minder eten. zou niet zomaar onder je BMR van ~1900kcals gaan zitten.
180g eiwit is prima

• Topic Starter Topic Starter
Typische aanpak om een jojo effect te krijgen na enkele weken.

Je 'professionele weegschaal' :D
Oo haha, ik heb een collefa Tanita dus dacht even dat je wist wie ik was aan de hand van mn verhaal.

Jaa ik zette 'professionele weegschaal' neer omdat het volgens mij wel een goeie is, niet zo'n huis-tuin en keuken ding. Maar ik snap dat ze niet altijd even betrouwbaar zullen zijn.

Bedankt voor je input in ieder geval!

Weeg elke ochtend nuchter na 7 dagen heb je een eerlijk week gemiddelde. Week 2 alles identiek kcal/train freq/cardio min. Indien gemiddelde afneemt dan repeat week 3, indien te weinig afneemt of niks dan aanpassingen in kcal.

Kcal -200/300 onder je onderhoud en vanuit daar indien kcal verlaging -30/50gr koolhydraten pd eraf halen eb kijken wat je weekgemiddelde daarop doet.

Cardio minuten op begin minimaal en pas halverwege de cut langzaam opschroeven per 15/30min extra pw. Kleine stapjes zorgen dat je goed blijft afvallen en dat het houdbaar is. Kunt ook vol gas en na 2 weken ben je klaar met de motivatie en is het afzien waardoor je gaat cheaten.

• Heart
Waarderingen: AK
Weeg elke ochtend nuchter na 7 dagen heb je een eerlijk week gemiddelde. Week 2 alles identiek kcal/train freq/cardio min. Indien gemiddelde afneemt dan repeat week 3, indien te weinig afneemt of niks dan aanpassingen in kcal.

Kcal -200/300 onder je onderhoud en vanuit daar indien kcal verlaging -30/50gr koolhydraten pd eraf halen eb kijken wat je weekgemiddelde daarop doet.

Cardio minuten op begin minimaal en pas halverwege de cut langzaam opschroeven per 15/30min extra pw. Kleine stapjes zorgen dat je goed blijft afvallen en dat het houdbaar is. Kunt ook vol gas en na 2 weken ben je klaar met de motivatie en is het afzien waardoor je gaat cheaten.
Bedankt, hier kan ik wat mee. Ik weeg mij idd al elke ochtend. In mn onderbroek nadat in naar de wc ben geweest haha. Ik probeer mn ontbijt, lunch en tussendoortjes elke dag hetzelfde te doen. Ik ga wel lekker op structuur en het is handig met boodschappen doen en ervoor zorgen dat ik dagelijks ongeveer hetzelfde eet qua macronutrienten.

Ik denk wel dat ik een betere weegschaal moet kopen. Nu sta ik er soms 5x na elkaar op en geeft hij eerst 2x 91.5 aan en dan de keren daarna 91 bijv. Binnen dezelfde minuut zeg maar, niet heel betrouwbaar dus om progressie van 300/500gram bij te houden.

Gewicht hoeft niet altijd te zakken, daarom moet je ook wekelijks je buikomtrek meten op ruimste plek. 5x in 1 minuut wegen slaat nergens op !!
Metingen en de spiegel zijn je vriend of vijand.

AK en ik zijn samen één. Deze hele sectie staat vol met hetzelfde advies
Ja snap ik. Tis mn eerste forum dat ik open na 10 jaar lid, mag ik ff? Ik wilde gewoon een keer mijn verhaal posten nu ik eindelijk eens een beetje gestructureerd bezig ben met fitnessen.

Ik snap het concept van wekelijks afvallen, een calorie tekort creeren en genoeg eiwitten eten. Maar alle andere topics zijn altijd mensen in een andere situatie. Ander gewicht, lengte, verpercentage, ervaring, werk, dagelijkse beweging etc. Dus ik denk ik deel een keer mijn eigen verhaal.

Gewicht hoeft niet altijd te zakken, daarom moet je ook wekelijks je buikomtrek meten op ruimste plek. 5x in 1 minuut wegen slaat nergens op !!
Metingen en de spiegel zijn je vriend of vijand.
Jaa dat 5x wegen deed ik een keer om te kijken hoe accuraat de weegschaal is. Nu doe ik het vrijwel elke ochtend gewoon direct na elkaar om te kijken of het klopt. Beetje tijdverspilling, beter gewoon ff een nieuwe, betrouwbare weegschaal kopen.

Ja snap ik. Tis mn eerste forum dat ik open na 10 jaar lid, mag ik ff? Ik wilde gewoon een keer mijn verhaal posten nu ik eindelijk eens een beetje gestructureerd bezig ben met fitnessen.

Ik snap het concept van wekelijks afvallen, een calorie tekort creeren en genoeg eiwitten eten. Maar alle andere topics zijn altijd mensen in een andere situatie. Ander gewicht, lengte, verpercentage, ervaring, werk, dagelijkse beweging etc. Dus ik denk ik deel een keer mijn eigen verhaal.
Dat mag ook, maar het komt op hetzelfde neer.

Bedankt, hier kan ik wat mee. Ik weeg mij idd al elke ochtend. In mn onderbroek nadat in naar de wc ben geweest haha. Ik probeer mn ontbijt, lunch en tussendoortjes elke dag hetzelfde te doen. Ik ga wel lekker op structuur en het is handig met boodschappen doen en ervoor zorgen dat ik dagelijks ongeveer hetzelfde eet qua macronutrienten.

Ik denk wel dat ik een betere weegschaal moet kopen. Nu sta ik er soms 5x na elkaar op en geeft hij eerst 2x 91.5 aan en dan de keren daarna 91 bijv. Binnen dezelfde minuut zeg maar, niet heel betrouwbaar dus om progressie van 300/500gram bij te houden.
Die verschillen maken al niet uit als je “probeert” op je eten te letten. Daar zit de winst in een cut. Dat de weegschaal afwijkt trekt zichzelf recht. Kcal innamen trekt zichzelf niet recht en extra cardio gaan doen om het te compenseren…. Begint er niet aan.

Cutten is consistent zijn mbt voeding en niet op gevoel werken of feestjes gaan snaaien of wellicht weekend 3x mac donalds gaan. Hoe secuurder je werkt hoe beter je resultaat is. Afzien in een cut is puur voedingskeus en wat ik merk is ook heel vaak de onnodige agressieve aanpak.

Jaa dat 5x wegen deed ik een keer om te kijken hoe accuraat de weegschaal is. Nu doe ik het vrijwel elke ochtend gewoon direct na elkaar om te kijken of het klopt. Beetje tijdverspilling, beter gewoon ff een nieuwe, betrouwbare weegschaal kopen.
of een nieuwe batterij ?

Start een LOG waar je alles bijhoud en is voor je zelf ook overzichtelijk

Die verschillen maken al niet uit als je “probeert” op je eten te letten. Daar zit de winst in een cut. Dat de weegschaal afwijkt trekt zichzelf recht. Kcal innamen trekt zichzelf niet recht en extra cardio gaan doen om het te compenseren…. Begint er niet aan.

Cutten is consistent zijn mbt voeding en niet op gevoel werken of feestjes gaan snaaien of wellicht weekend 3x mac donalds gaan. Hoe secuurder je werkt hoe beter je resultaat is. Afzien in een cut is puur voedingskeus en wat ik merk is ook heel vaak de onnodige agressieve aanpak.
Klopt, ik ga zeker niet naar de mac oid. Maar inderdaad, op een feestje drink ik wel een paar biertjes wat zeker niet helpt. Ik eet elke ochtend hetzelfde ontbijt en lunch de afgelopen maand. Afgemeten en alles. Tussendoortjes zijn 2 eiwitshakes. Avondeten probeer ik ook af te meten maar dit is ook wel lastiger merk ik. Om alles goed in mijn calorie-app te zetten en om dan de juiste hoeveelheid uit de pan te scheppen. Dus hier zit het 'probeer' stukje voornamelijk in.

Terug
Naar boven