Fitness Seller

vetpercentage weer omlaag!

Opvallend dat je zoveel meer vet nodig hebt als je bf 5% daalt...
Ik zal binnenkort mijn vetpercentage maar eens laten meten. En sinds kort is er een voedingsdeskundige in mijn sportschool, dus ik zal eens een afspraak maken. Ik hoop dat het geen Sonja Bakker-geval is... Maar dat zal wel meevallen denk ik.
Ik sport 3-4 dagen in de week: maandag spinning (en soms daarna pilates), dinsdag basketbal, donderdag bodypump ( en daarna 20-30 min. rustige cardio) en zaterdag of zondag (hangt ervanaf of ik zaterdag moet werken) krachttraining full body. Het komt ongeveer 1 keer per maand voor dat de KT wegens tijdgebrek vervalt. Ik wil op zich wel een split gaan doen, zodat ik wat langer bezig kan zijn per sessie. Ik probeer niet langer dan 1u en 15 min bezig te zijn, maar daardoor kan ik niet alle spieren elke training aanpakken. Oefeningen als BP, rows, SQ en SLDL doe ik wel altijd, maar de kleinere spieren zoals biceps, triceps en deltoids doe ik dan dinsdags voor basketbal (ben ik 10-15 min. mee bezig).

Zouden jullie voor 1 van de 2 gaan (of 2x pwk bodypump of 2x pwk KT) of vinden jullie dit wel een prima verdeling?
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik vind het prettig zo, maar dat is misschien omdat ik het al bijna een half jaar zo doe (gewenning?).
Misschien is het dan beter om een paar mnd op 1 van de twee over te stappen?

Het is altijd goed om dingen om te gooien, dingen op andere dagen doen, volgorde veranderen. Zelf zie ik BodyPump niet als een KTdag, aangezien het voor een groot gedeelte een aeroobisch gehalte heeft. Als je tijdens de track meer rust en dus zwaarder traint, kan je er een KT van maken, maar denk dat de instructeur dan niet zo blij met je is. Althans ik als BodyPump instructeur zou na de les deze persoon adviseren voortaan met de app/dumbbell te gaan trainen!! :)

Zelf zou ik er voor kiezen om voor je spinning les een KT voor de bovenkant te doen, bijv combi borst/rug (train je ook je biceps/triceps mee) en voor de basketbal buik, kuiten en armen (lichtere gewichten) en bodypump buik, kuiten en armen (zware gewichten).

Succes!!

Dat lijkt me stug dat je meer vet nodig hebt naarmate je vet% lager is.

En nogmaals, een percentage zegt niet zoveel. Want misschien eet iemand maar 1000 kcal omdat ze in de spaarstand zit en heeft daar genoeg aan. Terwijl een ander die fanatiek sport een misschien zelfs wel een te snelle stofwisseling heeft, nog niet genoeg heeft aan 4000 kcals. Dat maakt een indeling naar % echt waardeloos. Want met 4000 kcal zou je dan met 20% eiwit 800/4 = 200g eiwit eten. Terwijl die ander op 1000 kcal met 30% eiwit ogenschijnlijk meer eiwit binnen krijgt, maar dan slechts 300kcal uit eiwit haalt = 75 g eiwit.

De eiwitbehoefte stijgt naarmate
1 je minder calorieën eet
2 je minder KH eet
3 je meer lichaamsbeweging doet, waarbij opgaat dat duursporters zelfs meer eiwit nodig hebben dan krachtsporters.
In de praktijk zie je juist duursporters veel te weinig eiwit nuttigen wat de 'muscle wasting' (spieratrofie) verklaart die je met name bij hardlopers ziet.

Wat ik zelf waarneem is dat mijn KH-behoefte ging stijgen naarmate het lichaamsvet% daalde. Dat is dus precies andersom tov wat er geschreven stond in dat artikel.
Dit wordt naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door een toegenomen insulinegevoeligheid. Alles is trouwens relatief, want volgens velen zou mijn voedingspatroon nog steeds low-carb zijn. Gemiddelde KH-inname is namelijk altijd <40% tov het totaal aantal kcals (meestal 0-10% onder onderhoud).

Espi, ik heb het idee dat die 1 gr vet per kg vvm wel werkt. Ik ben de afgelopen dagen ietsje afgevallen zegt de spiegel, terwijl ik globaal hetzelfde ben blijven eten in kcal. Ik heb alleen wat bammetjes ingeleverd voor nootjes en vis. Ik hunker wel steeds meer naar de carbs merk ik, maar misschien gaat dat na een week of wat wel over, als mijn lichaam eraan gewend is? Ik heb namelijk nog regelmatig een honger-gevoel. Maar ja, ik wil ietsjes droger worden, dus dat hoort er gewoon bij natuurlijk.
Maar goed, ben er nog maar een paar dagen mee bezig, dus dit hoeft allemaal niets te betekenen.

Miss F, ik kan KT UB idd wel combineren met spinning. Ik kan 's ochtends een uurtje KT doen en spinning heb ik aan het eind van de middag. Dus dat moet lukken. Als ik m'n bed op tijd uit kan komen... Ik denk dat ik die dag dan wel mijn carbs wat omhoog moet schroeven (meer dan normaal) om geen spierweefsel in te leveren?

Ik mis in jou verhaaltje wel de benen. Of hoeft dat niet per se omdat ik ze 3 x pwk gebruik (spinnen, basketbal, bodypump)? Want ik zou eigenlijk ook niet goed weten wanneer ik het dan wel zou moeten doen. Misschien na basketbal een banaantje eten en wat SQ's en DL's eruit proberen te persen?

Klopt het dat je me aanraadt om de armen 3 keer te trainen (bij bodypump, voor basketbal en 1 keertje doen ze automatisch mee bij de UB-training)? Is daar een specifieke reden voor?
Heel erg bedankt voor je advies iig.

Miss F, ik kan KT UB idd wel combineren met spinning. Ik kan 's ochtends een uurtje KT doen en spinning heb ik aan het eind van de middag. Dus dat moet lukken. Als ik m'n bed op tijd uit kan komen... Ik denk dat ik die dag dan wel mijn carbs wat omhoog moet schroeven (meer dan normaal) om geen spierweefsel in te leveren?

Ik mis in jou verhaaltje wel de benen. Of hoeft dat niet per se omdat ik ze 3 x pwk gebruik (spinnen, basketbal, bodypump)? Want ik zou eigenlijk ook niet goed weten wanneer ik het dan wel zou moeten doen. Misschien na basketbal een banaantje eten en wat SQ's en DL's eruit proberen te persen?

Klopt het dat je me aanraadt om de armen 3 keer te trainen (bij bodypump, voor basketbal en 1 keertje doen ze automatisch mee bij de UB-training)? Is daar een specifieke reden voor?
Heel erg bedankt voor je advies iig.

Klopt dat je dan elke keer een soort van full body training doet.. Idd benen doe je ook met spinning (mn. klimgedeeltes als je die goed zwaar pakt), basketbal (jumps, schijnbewegingen en korte sprintjes) en tijdens BodyPump (de squat en lunges iets zwaarder en dieper pakken, zonder dat je moet rusten) en dan tijdens je full body.
Dus in feite doe je alles 4x per week..

Ik heb op het forum het een en ander gelezen over carbcycling en refeeds.
Ik vind het vooral in de avond erg moeilijk worden met m'n dieetje, want ik hunker echt naar carbs. Niet eens naar eten in het algemeen, maar gewoon suikers. Ik mis mijn bammetjes! Ik kan wel 200 gr koolvisfilet eten om mijn honger te 'stillen', maar dat werkt niet. Ik zit dan wel enigszins vol, maar heb nog steeds een soort van honger. Betekent dit iets of moet mijn lichaam gewoon wennen? Ik heb nooit echt bewust gedieet, dus ik weet niet precies waar ik op moet letten/wat ik moet voelen.
Zou dan een refeed dag bij mij een optie kunnen zijn? Of is dat ook een kwestie van uitproberen? Of gewoon ff een maandje door blijven gaan zoals ik bezig ben en het eventueel daarna eens proberen? Ik eet 1800-1900 kcal op niet-trainingsdagen en 21-2300 op m'n trainingsdagen.
Misschien moet ik onder de 1800 gaan zitten, maar dan ben ik bang dat ik niet alle voedingsstoffen binnenkrijg.

Even tussendoor: op een dag dat ik helemaal loos ben gegaan op een KT-dag (meestal doe ik daarna nog 15-25 min. hiit. Hangt ervan af hoeveel energie ik heb), krijg ik bijna niets naar binnen. Ik heb constant het gevoel vol te zitten en ik denk (ik zal het de volgende keer precies uitrekenen) dat ik op zo'n dag niet hoger dan 1500 cal eet.
Bij andere sporten heb ik daar nooit last van. Ook niet bij bodypump, maar bodypump heb ik meestal om 20:00 en KT doe ik meestal rond 10:00

Ik heb trouwens mijn BMR uitgerekend op testosterone nation. Ik kwam uit op een bmr van 1373,3. Ik vind dat wel belachelijk laag of heb ik me zo verrekend? Ik heb het 3 keer berekend... Ik heb toen gekeken naar dat carbcycling-verhaal, maar ik kwam er niet uit met m'n berekeningen. Mijn totale behoefte aan carbs en proteïnen kwamen elke keer boven mijn bmr uit en dan had ik de vetten er nog niet eens bij berekend. Heb dus vast iets verkeerd gedaan of zo, maar daar kijk ik een andere keer wel naar.

Gebruikt een van jullie de refeed of carb cycling-methode? Zo ja, hoe bevalt het?

Heb je wel alles goed berekend? Een bekende fout is dat mensen met meters rekenen ipv centimeters als het om de Harris-Benedict formule gaat.
En dan gaat het om de ruststofwisseling. Daar komt dan een vermenigvuldigingsfactor bovenop.

En over dat afbouwen van KH op de avond: ben ik persoonlijk van af gestapt. KH zijn perfecte inslapers. Dus bewaar ik meestal wat van de KH-toelage voor de avond. Sterker nog: op trainingsdagen eet ik bewust geen KH direct na de training (alleen tijdens) en ga pas laden in de avond. Sweet dreams zijn het gevolg.

Mijn eigen calorie cycling is trouwens extremer, het verschil tussen een hoge en lage dag is vaak minimaal 1000 kcal.

Dat kh nemen voor het slapengaan (een bammetje met mager vlees bijv.) heb ik een tijdje gedaan. Het beviel goed, maar ik viel niet af, dus heb alles naar de ochtend en middag geschoven. Nu heb ik het idee dat het wel geholpen heeft, maar aangezien ik mijn calorieën voorheen niet bijhield, kan ik dat dus niet zeker weten. Ik snoepte toen meer dan nu iig, dus valt er weinig over te zeggen.
Maar nu ik jou zo hoor, ga ik toch maar een bammetje bewaren voor de avond denk ik.
Ik heb mijn bmr opnieuw uitgerekend en kwam toen uit op 1603,1. Dat lijkt er meer op. Heb het toch vast fout gedaan afgelopen keren. Ik weet niet of ik nou endo of meso ben. Ik gok op meso, want als ik let op wat ik eet en ik sport lekker intensief, dan valt het wel mee met (snel) vetter worden.

Espi, is het zo dat je op low carb dagen beneden je onderhoud zit, of erop? Maar dat zal wel van je doel afhangen misschien?
Om af te vallen (en zoveel mogelijk spierweefsel te behouden), moet ik dan op low carb dagen beneden onderhoud zitten en op high carb dagen op onderhoud, of op low carb dagen op onderhoud en high carb dagen boven onderhoud?
Ik zou denken het eerste, maar als ik mijn calorie-inname van de week bekijk, zit ik toch wel minstens op 1800 (en max op 2400) en ben de afgelopen dagen toch ietsje afgevallen (mijn taille is slanker). Dus dan zou 1600 te laag zijn? Maar ik fiets bijna elke dag wel (naast mijn normale sportprogramma) minstens 25 min en ik maak er iig de dagen dat ik niet sport, er een soort hiit van met 4-8 intervallen. Dat zal ook veel te maken hebben met mijn caloriebehoefte voor die dag...

Pff! Veel dingen waar je rekening mee moet houden zeg! Ik had niet verwacht dat ik ELKE dag ZO intensief met mijn voeding bezig zou zijn... Maar ik denk dat het na verloop van tijd ook wel automatisme gaat worden?
Ik ben iig blij met alle feedback die ik hier krijg. Bedankt!

Espi, is het zo dat je op low carb dagen beneden je onderhoud zit, of erop? Maar dat zal wel van je doel afhangen misschien?
Wat denk je zelf? Als je weet dat low-carben de snelste methode is om af te vallen, oa. omdat je eetlust zo goed afgeremd wordt?

En als je weet dat je op trainingsdagen dankzij extra KH sneller herstelt en een anabole impuls krijgt?

Het eten wordt wat meer een automatisme, maar tot op zekere hoogte blijft gelden dat je er aandacht aan moet blijven schenken om 'bij de les te blijven'.

Over de KH/kcal-inname, de voornaamste reden om 's avonds minder te eten is dat mensen meestal al te veel binnen hebben overdag. En daardoor is de mythe in het leven geroepen dat je 's avonds niet meer moet eten. Een mythe omdat dat dus precies is wat het is. Zolang je maar minder kcals/KH eet dan je nodig hebt, zal je afvallen ook al zou je AL je KH in de avond eten, wat overigens niet verstandig is.
Beste momenten voor KH: 's ochtends en 's avonds voor het slapen gaan evenals voor en tijdens je training. KH na de training is als mosterd na de maaltijd. Juist dat je na je HIIT cardio geen eetlust meer hebt is daar een teken van, je bent dan al te diep in je reserves gegaan. Had je genoeg KH tijdens je training genomen, dan had je er geen last van gehad.

• Topic Starter Topic Starter
ben ik weer!!!!!!! en ik ben BLIJ!!!!!! want dat kleine beetje wat ik gesmokkeld had in me dieet en waar ik zo van baalde heeft gelukkig geen nadelig effect gehad bij mijn vetmeting want er is weer wat van af zit nu op 19,9 procent! maar het blijft in me achterhoofd als ik misschien niet dat beetje gesnoept had was het misschien nog minder geweest maar ben toch wel tevreden, en mijn junkdag is weer terug( gelukkig) groetjes astrid.

ben ik weer!!!!!!! en ik ben BLIJ!!!!!! want dat kleine beetje wat ik gesmokkeld had in me dieet en waar ik zo van baalde heeft gelukkig geen nadelig effect gehad bij mijn vetmeting want er is weer wat van af zit nu op 19,9 procent! maar het blijft in me achterhoofd als ik misschien niet dat beetje gesnoept had was het misschien nog minder geweest maar ben toch wel tevreden, en mijn junkdag is weer terug( gelukkig) groetjes astrid.

mooi dat je het weer ziet zitten. :) Succes meid.. Geniet van je junkdag

ben laatst weer wezen meten, had een goed gevoel( aangezien alles pijn deed van het trainen!) totdat ik werd gemeten had echt verwacht dat er wat van af was niet dus! zit nu weer op 21 procent weer 1 procent erbij dus.Echt balen!. Maar moet er wel bij zeggen zit momenteel in mijn menstruatie en volgens marjolein kan dat al 2 procent schelen! volgende keer maar niet meer komen als ik in mijn periode zit. Ook had ik niet begrepen dat ik gewoon groente bij mijn avondeten mocht eten( heb al die tijd geen groente gegeten!) dus dat gaan we nu proberen zelfde dieet met groente savonds bij het avondeten wat dat zou ook best de reden kunnen zijn dat ik omhoog ben gegaan. Maar balen doe ik nog steeds want je doet er zoveel voor en dan blijf je stil staan, soms heb ik ook echt genoeg van het dieten en gewoon zin om bijvoorbeeld iets lekker bij de bakker te halen maargoed iedereen zou die momenten wel eens hebben na mijn junkdag gaan we er maar gewoon weer keihard tegenaan en maar hopen dat volgende meting er weer wat af is! groetjes astrid.

hoe gaat het nu?? alweer wat gedaald?

ben pas weer geweest en zit nu weer op 19,9 procent ik weet het is niet slecht maar wil zo graag onder die 19 komen, volgens marjolein zou het ook aan mijn anticonceptiepil kunnen liggen( diana, die schijnt vrij zwaar te zijn) dus ga de huisarts ook een lichtere pil vragen verder gaan we na mijn vakantie, ik ga 8 juni naar turkije 12 dagen beginnen met maaltijdvervangers nu maar hopen dus dat ik niet teveel omhoog schiet in de vakantie met mijn vetpercentage ik ga me natuurlijk niet volproppen maar je kan daar niet dieeten, dus na de vakantie weer iets nieuws groetjes astrid.

maaltijd vervangers?? is dat wel zo slim?

Ik ben ook gestopt met Diana, maar ik viel er echt geen kilo's door af of zo hoor.
En die maaltijdvervangers... bedoel je voor 1 (misschien 2) maaltijden per dag van de 6? Of alle maaltijden?

Maak eens een overzicht van de afgelopen maanden, volgens mij ben je nl weinig tot niets opgeschoten.

Beetje erbij, beetje eraf, beetje erbij --> repeat.

hallo allemaal!
lang geleden dus dacht laat ik maar weer even updaten! haha ben heerlijk op vakantie geweest en heb me 3,5 week niet aan me dieet gehouden tja en toen kwam de tegenvaller natuurlijk weer met meten 3,5 procent erbij!:mad:tja het is mijn eigen schuld maar had niet verwacht dat het zo snel zou gaan! afijn we zijn nu dus al weer even bezig met dieeten en volgende week begin ik ook met een nieuwe anticonceptiepil misschien dat dat ook enigzins scheelt. We geven de moed niet op en zetten de pakken er niet bij neer!groetjes astrid.

Als je maar genoten hebt van je vakantie. Ik had na mijn wedstrijd 2 weken vakantie, hiervan heb ik 1week onbeperkt gegeten. Andere week wel weer dieet voer, maar had ik trek in iets dan nam ik het. Was in deze 2 weken 4kg aangekomen, dus raar is het niet en ook niet slecht hoor. En jouw 3,5% vehoging is niets vergeleken met mijn 7% verhoging ;) in twee weken..

ik zou zeggen post eens wat foto's...voor je begon met trainen en dieëten en nu?... wat was jouw gewicht toen,en wat is het nu?

ik zou zeggen post eens wat foto's...voor je begon met trainen en dieëten en nu?... wat was jouw gewicht toen,en wat is het nu?

Precies, word je trouwens niet gek van elke keer kijken naar die procenten, zelfde als elke keer op de weegschaal staan?!
En elke keer balen als je het te horen krijgt, hoe ziet het eruit in de spiegel neem aan dat dat wel het belangrijkste is?!

Terug
Naar boven