XXL Nutrition

vetpercentage weer omlaag!

Hoi Astrid. Ik kan me je frustratie goed voorstellen.
Elderson heeft hier wel een beetje gelijk. Maar dat weet jij denk ik ook wel. Besteed niet teveel tijd aan het boos zijn op jezelf, dat levert alleen maar stress op en dat heb je op dit moment absoluut niet nodig. Als het mogelijk is, idd de calorieën eraf trainen (ik weet niet of dat nog in je schema past??) en positief blijven.
Iedereen heeft wel eens een dipje. De ene een grotere dip dan de ander, het is niet anders. Gewoon doorzetten.
Ik ben overigens a firm believer dat als je lichaam iets écht nodig heeft, je je er niet tegen kunt verzetten. Het enige wat je kunt doen is er een gezonder alternatief voor vinden. Maar dan moet je idd waten waar je lichaam naar vraagt. Alleen al als je daar dan ook over na gaat denken, zul je merken dat je ongezonde trek vaak vanzelf weer overgaat. Of ga ff voor de spiegel staan om jezelf eraan te herinneren waar je het voor doet. Dat helpt bij mij bijna altijd.

Ik heb nog een vraagje trouwens.
Wat is over het algemeen de verhouding kh/eiw/vet voor een vrouw? Ik sport 3 (soms 4) dagen in de week (spinning, Bodypump en daarna 30 min cardio en 1x p. wk full body KT, soms het hiit erachteraan). Ik ben een beetje aan het experimenteren met de verhoudingen, maar ik kan er niet echt een lijn in trekken. Af en toe zitten mijn broeken goed, 2 weken later heel los en een maand later veels te strak. Zelfde verhaal met de spiegel (ik doe niet meer aan weegschalen). Af en toe kan ik de blokjes op m'n buik duidelijk zien en 2 weken later is het gewoon 1 gladde massa. Ik snap er niks van.
Ik heb even uitgerekend wat ik vandaag gegeten heb (en nog ga eten trouwens): totaal 1828 Kcal. Daarvan 57% kh, 33,5% eiw en 9,5% vet. Maar dan heb ik de margarine op mijn boterhammen en de eetlepel olie bij het bereiden van het avondeten niet meegerekend. Ik heb vandaag niet gesport, wel een klein half uurtje gefietst (lichte hiit training was het eigenlijk...).
Als ik ga sporten, eet ik zo'n 300 Kcal meer.
Vanwege mijn wisselende 'omvang' (om het zo maar eens te noemen), ben ik er nog steeds niet uit wat mijn onderhoud is. Ik denk dat ik met 1800 in de juiste richting zit, maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik lees af en toe dat het percentage vet in je voeding rond de 20% moet zitten. Geldt dat alleen voor mannen of ook voor vrouwen?
En ik begrijp dat er geen gemiddelde bestaat, iedereen is anders, maar een indicatie vanwaaruit ik kan beginnen zou ik erg op prijs stellen.
Bedankt alvast.

[...]
De jaloerse reakties van mijn SonjaBakkerjojoënde baas als hij mij stapels boterhammen met pindakaas ziet wegwerken terwijl hij op een wortel uit zijn minimieme dieettrommeltje knauwt, wetend dat ik daarbij maar blijf afvallen terwijl hij weliswaar heel laag is geweest maar dat allang weer met rente terugheeft... dát is de motivatie om keihard door te blijven trainen!

Sonja Bakker recept; American pancakes met fruit en kaneelroom

Dat kan je baas ook eten ipv dat worteltje ;) maar goed, genoeg over Sonja Bakker.

Ik vind het persoonlijk nogal een vreemde manier om te cutten.. telkens wanneer je lichaam net een beetje gewend is aan het dieet, verander je weer van dieet ??? (na 12 dagen ofzo?). Die appeldagen vond ik al helemaal onzin; bye bye spiermassa als je geen eiwitten binnen krijgt. Ik zou gewoon zoeken naar een normaal dieet; zonder al te veel tierelantijnen. Het aantal kcal en je ekv verhouding is misschien een kwestie van uitproberen. Zelf ga ik erg goed rond de 1800kcal (was het dan ook niet eens met de uitspraak van Smootmold dat 1800kcal teveel is). Als ik dan mn carbs laag houd, mn eiwitten omhoog schroef, 5x per week cardio doe en 3-5x per week KT.. het lijkt me dat je daar wel van afvalt en tegelijkertijd spiermassa mee opbouwt; werkt bij mij iig prima :)

Succes!

@Faja/Astrid: Ik zou een dieet starten met de verhoudingen 20-40-40 en vandaaruit zoeken naar voor jouw de beste vehouding. Bij mij zijn dat meer koolh. (voor onderhoud 15/55/35, wedstrijd voorbereiding uiteraard meer eiwitten10/40/50) Misschien bij jouw eiwitten/vetten of zit je hier zelfs goed mee. Ligt dus ook aan de fase waar je zit.

En elke zoveel weken (4-6weken zou ik zeggen, als je geen wedstrijden doet) opnieuw je behoefte vaststellen. Je lichaam veranderd in de loop der tijd en dus ook je VVM. Hiermee stel je je behoefte (kcal) vast en vandaaruit stel je je dieet samen, vaak maar kleine aanpassingen, afhankelijk van je doelstelling.

Succes :D

Bedankt Miss F!
Met 20-40-40 bedoel je kh/eiw/v neem ik aan? Ik vind 40 (vet) wel aan de hoge kant hoor. Ik zit nu met kh heel hoog (meer dan de helft). Maar ik ga het zeker proberen, want zo schiet het ook niet op.
Ik heb vanmorgen gesport, dus ik ga nu een biefstukje en wat gebakken aardappeltjes (aardappelen over van gisteren) naar binnen werken. Ik zal dan niet zo zuinig doen met de olie als normaal. En vanavond wat nootjes en zongedroogde tomaten in olie bij mijn salade.
Nogmaals bedankt.

P.S.: mocht ik na 4-6 weken iets droger zijn (ik doe niet aan wedstrijden of zo, ik wil meer spierdefinitie), moet ik dan mijn kh opschroeven en mijn vetten verlagen of hoe werkt dat? Of moet ik als vrouw sowieso mijn vetten hoog houden (dus iig hoger dan 10%)?

Bedankt Miss F!
Met 20-40-40 bedoel je kh/eiw/v neem ik aan? Ik vind 40 (vet) wel aan de hoge kant hoor. Ik zit nu met kh heel hoog (meer dan de helft). Maar ik ga het zeker proberen, want zo schiet het ook niet op.
Ik heb vanmorgen gesport, dus ik ga nu een biefstukje en wat gebakken aardappeltjes (aardappelen over van gisteren) naar binnen werken. Ik zal dan niet zo zuinig doen met de olie als normaal. En vanavond wat nootjes en zongedroogde tomaten in olie bij mijn salade.
Nogmaals bedankt.

P.S.: mocht ik na 4-6 weken iets droger zijn (ik doe niet aan wedstrijden of zo, ik wil meer spierdefinitie), moet ik dan mijn kh opschroeven en mijn vetten verlagen of hoe werkt dat? Of moet ik als vrouw sowieso mijn vetten hoog houden (dus iig hoger dan 10%)?

20vet/40koolh/40eiwit!!

Ok! Gelukkig maar...

Dan sta je zeker op sap met zo weinig vet in je dieet waar een gewoon mens zijn hele hormoonbalans mee onderste boven haalt?
Of reken je dan gemakshalve het vet dat je voor bakken en op de boterham doet niet mee? Want als je dingen gemakshalve maar niet meerekent kom je ook aan een zogenaamd lage vetinname.
Of een lage calorie-inname als je die reep chocolade niet meetelt. Zo lust ik er ook nog wel éen ;)

Espi, dat schreef ik ook: de margarine op mijn bammetjes en het vet waarin ik bak telde ik niet mee. Omdat ik het niet noemenswaardig vond.
Ik sta zéker niet op sap. Ik drínk überhaupt zelden sap. Hoe kom je daar nou weer bij? Ik houd het liever bij echt fruit. Ik eet netjes 6 keer per dag, maar ik eet veel brood, mager vlees of vis (2x p.w.k. vette vis), fruit en groenten. Dus dan is het echt niet zo heel vreemd dat ik misschien op een te weinig vettotaal kom. Ik wist trouwens niet dat dat erg was. Ik las onlangs voor het eerst op dit forum dat je ververbranding stil valt als je te weinig vet binnen krijgt. Ik telde mijn caloriën nooit. Dat doe ik pas sinds 3 dagen. Toen vielen die verhouding me pas op. En daarom plaatste ik die post. Om te weten of ik iets verkeerd deed en niet voor zo'n denigrerende opmerking. Die smiley maakt het niet ineens vriendelijker of zo hoor.

Ik heb vandaag wel gelet op de olie trouwens, en dat kwam op 10 ml (er lag nog olie in de pan, maar dat heb ik er niet meer vanaf getrokken. Je kunt ook overdrijven vind ik). Dat staat ongeveer gelijk aan 98 kcal (9 gram vet of zo) volgens mij. Dan kom ik nog uit op iets van 12%. Als ik er morgen aan denk zal ik de boter ook nog een keer wegen. Veel zal het het iig niet zijn.
Ik eet gewoon iets meer nootjes, dan kom ik wel bij de 20%

Ik denk niet dat Espi het tegen jou had Faja ;)

En weet je niet wat bedoeld wordt met op sap staan :roflol:

Dat bereidingsvet eet je op, waar of niet?
Ikzelf kook mijn kipfilet in water, dus er komt geen bereidingsvet bij te pas. Ergo, dat hoef ik dan niet erbij op te tellen.
Met andere woorden, nu begin ik in te zien waarom anderen op een dieet kunnen zitten met 20% vet tov het totaal aan kcals, terwijl ik zelf met hangen en wurgen mogelijk op 25% zou kunnen komen tov het totaal omdat ik dus wel elke gram vet meereken. Want als je dat niet meerekent, tja.. dan gaat dat makkelijk. Net zoals velen bijv. de 10 gram aan visolie niet meerekenen. Die vetten eten is geen ramp, sterker nog, het is een must. Maar ga dan niet roepen dat je een 20-25% vetdieet volgt, want dat is dan gewoon niet waar.

Op sap staan = jargon voor chemische assistentie.
Sap drinken is wat anders. :D

Een naturel doet het goed op minimaal 25-30% vetinname tov het totaal bij een redelijk standaard dieet. De gemiddelde Nederlander zit daar boven met rond 35% vetinname. Beter is het trouwens om uit te gaan van een inname als g/kg lichaamsgewicht. Dwz. 2g eiwit/kg lg en 1g vet/kg lichaamsgewicht.

Dat bereidingsvet eet je op, waar of niet?
Ikzelf kook mijn kipfilet in water, dus er komt geen bereidingsvet bij te pas. Ergo, dat hoef ik dan niet erbij op te tellen.
Met andere woorden, nu begin ik in te zien waarom anderen op een dieet kunnen zitten met 20% vet tov het totaal aan kcals, terwijl ik zelf met hangen en wurgen mogelijk op 25% zou kunnen komen tov het totaal omdat ik dus wel elke gram vet meereken. Want als je dat niet meerekent, tja.. dan gaat dat makkelijk. Net zoals velen bijv. de 10 gram aan visolie niet meerekenen. Die vetten eten is geen ramp, sterker nog, het is een must. Maar ga dan niet roepen dat je een 20-25% vetdieet volgt, want dat is dan gewoon niet waar.

Op sap staan = jargon voor chemische assistentie.
Sap drinken is wat anders. :D

Een naturel doet het goed op minimaal 25-30% vetinname tov het totaal bij een redelijk standaard dieet. De gemiddelde Nederlander zit daar boven met rond 35% vetinname. Beter is het trouwens om uit te gaan van een inname als g/kg lichaamsgewicht. Dwz. 2g eiwit/kg lg en 1g vet/kg lichaamsgewicht.

Wat wil je nu Espi :D Als ik 1g/kg vet zou eten is dat toch echt nog geen 20% :D Nou vooruit,als ik de kcals neem voor te cutten dan is het wel 23% :p

Aan de andere kant,stel dat ik op 1800 kcals zou moeten cutten dan zou het wel 39% vet opleveren met deze regel.Dat lijkt dan toch wel weer erg veel :p Of tewel de 2 vuistregels geven geen gelijk resultaat.Maar jij zegt dus dat de 1 g regel beter is dan de 25-30% aanhouden?

Het is veel beter om uit te gaan van een inname in gram per kg lichaamsgewicht (of vvm) dan als % van het totaal.
Alleen is het op de een of andere manier wel ingeburgerd om het te hebben over een richtlijn voor eiwit als 2g/kg lichaamsgewicht, maar niet voor vet.
Terwijl dat wel beter zou zijn.

Qua vet zou 1 gram per kg lichaamsgewicht voor mij bij onderhoud slechts 25% van het totaal zijn. Daar voel ik me ook echt niet senang bij.

Waar je je goed bij voelt en waar een lichaam gezond bij blijft, is echter van persoon tot persoon verschillend. Anderhalve gram vet/kg lg is voor mij en veel anderen een betere en gezondere richtlijn.

Nou Miss DL, ze had het dus idd wel tegen mij.
@ Espi: Ik wist idd niet wat 'op sap staan' inhield. Ik doe immers maar 1x p.w.k. aan fitness, heb geen bb(-wedstrijd) aspiraties e.d., dus heb daar allemaal geen verstand van. Wat is chemische assistentie nou weer voor iets?

Dat je door mijn post ineens tot inzicht komt waarom sommigen op 20% zitten met hun vetinname, terwijl jij dat niet mogelijk acht, is natuurlijk ook onzin. Alsof IK de standaard ben van hoe andere mensen hun vetinname meten... Gaat natuurlijk nergens over.
Ik ben nogmaals geen BB'er, dus heb ik sowieso een ander dieet nodig dan jij. Van mens tot mens verschilt dat en van BB'er (want die indruk wek jij bij mij, ik weet niet of het echt zo is) tot geen BB'er verschilt dat net zo veel. Misschien wel meer.
Ik kom hier om te leren over voeding. En als ik iets niet snap of niet weet, dan vraag ik het even. Niks mis mee, toch?
Er komen wekelijks genoeg mensen op het forum met vragen over zaken die 'algemeen bekend' zouden moeten zijn, maar weten zij veel? Niet iedereen krijgt van huis mee hoe het echt zit met voeding (vaak weten hun ouders gewoon niet beter, de mijne iig niet) en de juiste verhoudingen.
Dan vind ik het wel zo vriendelijk om normaal antwoord te geven of ze een linkje te geven van een relevant topic.
Ik merk dat ik me helemaal zit te verdedigen, maar dat is nergens voor nodig.

Ik heb iig die bereidingsolie erbij opgeteld plus de boter op mijn bammetjes. Dan kom ik nog op 15% max. En ik had er in mijn post nog bij gezet: dat was het percentage van wat ik die dag gegeten had. Ik eet ook wel 's vette vis. En wat nootjes in een salade. Dus dan ligt het percentage hoger. Komt ook wel eens voor dat ik geen zin heb in warme hap, maar het houd bij een uitgebreid broodje gezond. Dan gebruik ik die 'bereidingsolie' dus niet, dus dan is het percentage lager. Ik slik geen viscapsules, dus dat vet hoef ik ook nergens bij op te tellen. Zo moeilijk is het dus echt niet om aan zo weinig vet te komen. Voor mij tenminste.
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar ik hoop ook dat je snapt wat ik bedoel. Het ging me niet eens om de cijfertjes, het ging me om een richtlijn waar ik mee kon werken. Die heb ik van Miss F gekregen, dus daar ga ik de komende weken ook mee bezig.

Het valt niet mee moet ik zeggen. Dan moet ik zowat de hele dag vis of vlees eten voor mijn gevoel. Dat zal natuurlijk uiteindelijk reuze meevallen, maar ik vind het op dit moment nog wel moeilijk. Gewoon wat experimenteren dan maar. En misschien toch wat vaker een reep chocola of een stukje boterkoek ;)

Chocola of boterkoek is dan weer niet zo'n goed idee.Hoewel het voor een recreatieve fitnessers (en powerlifters/gewichtheffers :D ) ook niet absoluut taboe hoeft te zijn maar het vet wat daar in zit is dus niet goed.Dat in noten en vis wel.Visolie capsules zijn ook zeer geschikt vooral krillolie wat nog beter opgenomen wordt en je hoeft dan niet heel de dag vis te eten ;) .

Het is ook niet zozeer moeilijk om een dieet te eten met zo weinig vet,hoewel het niet echt "leuk" zal zijn maar het gaat er meer over dat een bepaalde vetinname noodzakelijk is voor een normale hormoonproductie.De uitzondering daarop is als je de hormonen van buitenaf toevoert (chemische assistentie:D ) maar doe je dat niet,dan is te weinig vet in een dieet ongezond en uiteindelijk contra productief.

Faja, misschien kom ik anders over dan ik bedoel.
Wat ik bedoel is dat je als je calorieën telt, je ook echt alles moet meetellen. Doe je dit nog niet zo lang, ja, dan is het een kwestie van wennen om ook overal aan te denken. Je bent alleen echt de eerste niet die die rekenfout maakt.

An sich is dat niet eens belangrijk. Wat belangrijk is, is dat vet essentieel is voor je lichaam om gezond te functioneren. Sommigen hebben meer van het een nodig en minder van het ander.

Dus nogmaals: een richtlijn die uitgaat van een % tov het totaal is niet zo heel zinvol. Een richtlijn als in grammen per kg lichaamsgewicht is zinvoller.

En het mag duidelijk zijn, dat of je nu wel of niet fouten maakt met het tellen, het uiteindelijk draait om minder kcals eten dan je nodig hebt als vetverlies je doel is.
De grap is alleen dat heel veel mensen merken, dat ze wat meer kcals kunnen eten op een laag KH dieet en toch sneller vet verliezen. Niet iedereen voelt zich echter goed bij een laag-KH dieet. Dat komt nogal eens omdat dan zowel KH als vetten erg laag zijn. Er is een uitdrukking die heet: rabbit starvation. Is ontstaan in de tijd dat pioniers in de VS overleden op een dieet van uitsluitend konijnen, die uitsluitend zeer mager vlees hebben. Dus een dieet van weinig KH en vet en veel eiwit. Dat is iets wat je lichaam nooit voor lange tijd kan volhouden.

Faja, misschien kom ik anders over dan ik bedoel.
Wat ik bedoel is dat je als je calorieën telt, je ook echt alles moet meetellen. Doe je dit nog niet zo lang, ja, dan is het een kwestie van wennen om ook overal aan te denken. Je bent alleen echt de eerste niet die die rekenfout maakt.

An sich is dat niet eens belangrijk. Wat belangrijk is, is dat vet essentieel is voor je lichaam om gezond te functioneren. Sommigen hebben meer van het een nodig en minder van het ander.

Dus nogmaals: een richtlijn die uitgaat van een % tov het totaal is niet zo heel zinvol. Een richtlijn als in grammen per kg lichaamsgewicht is zinvoller.

En het mag duidelijk zijn, dat of je nu wel of niet fouten maakt met het tellen, het uiteindelijk draait om minder kcals eten dan je nodig hebt als vetverlies je doel is.
De grap is alleen dat heel veel mensen merken, dat ze wat meer kcals kunnen eten op een laag KH dieet en toch sneller vet verliezen. Niet iedereen voelt zich echter goed bij een laag-KH dieet. Dat komt nogal eens omdat dan zowel KH als vetten erg laag zijn. Er is een uitdrukking die heet: rabbit starvation. Is ontstaan in de tijd dat pioniers in de VS overleden op een dieet van uitsluitend konijnen, die uitsluitend zeer mager vlees hebben. Dus een dieet van weinig KH en vet en veel eiwit. Dat is iets wat je lichaam nooit voor lange tijd kan volhouden.

Hier ben ik het zeker mee eens, ik merk dat nu ook al.. Duurt niet lang meer.. Maar alles om nr 1 te worden as zondag :) :D

Dat van die boterkoek en chocola was maar een geintje miss DL:p Dan ga ik toch liever voor de nootjes. De koekjes laat ik voorlopig maar voor wat ze zijn (ik ben verslaafd aan koggetjes), want dan moet de hele doos in 1 keer op.
Omdat ik er vanuit ging dat vet ongezond was, heb ik bijv. kaas uit mijn dieet gebannen en eet ik eigenlijk alleen kalkoen- , kipfilet en af en toe runderrookvlees op brood. Ik moet zeggen dat ik het niet erg vind. Het is me reuze meegevallen om zo mager te eten, maar ja, ben nog maar een kleine maand serieus op m'n kcalinname aan het letten. Maar nu blijkt wel weer dat ik iets te ver ben doorgeschoten...

Bedankt voor de info Espi.

• Topic Starter Topic Starter
toevallig las ik een oud artikel uit de sport en fitness en daar houden ze het volgende aan bij vrouwen met een vetpercentage van 18 of minder 50 KH 20 ei/30 VET.

vrouwen met een vetpercentage van 25 of minder : 60 KH/20 EI/20 VET.
vrouwen met een vetpercentage van 30 of meer: 60 KH/30 EI/10 VET.

groetjes astrid.

toevallig las ik een oud artikel uit de sport en fitness en daar houden ze het volgende aan bij vrouwen met een vetpercentage van 18 of minder 50 KH 20 ei/30 VET.

vrouwen met een vetpercentage van 25 of minder : 60 KH/20 EI/20 VET.
vrouwen met een vetpercentage van 30 of meer: 60 KH/30 EI/10 VET.

groetjes astrid.

Ik heb dat artikel ook gelezen, maar dat heeft ook te maken met het type lichaam. Hou je wel of niet vet vast. Doe je idd weinig aan sport (imo 3<dagen) dan kunnen bovenstaande vehoudingen wel werken. Maar over het algemeen trainen hier op DBB 3 of meer dagen KT, dan is 20ei erg weinig..

Maar dat is mijn mening, misschien dat andere daar anders over denken.. Dus vandaar dat ik de verhouding van 40KH/40ei/20vet als richtlijn gaf.

Want dan zou ik ook 50 KH 20 ei/30 VET deze verhouding moeten nemen, maar dan gegarandeert dat ik spierverlies zal hebben..

Opvallend dat je zoveel meer vet nodig hebt als je bf 5% daalt...
Ik zal binnenkort mijn vetpercentage maar eens laten meten. En sinds kort is er een voedingsdeskundige in mijn sportschool, dus ik zal eens een afspraak maken. Ik hoop dat het geen Sonja Bakker-geval is... Maar dat zal wel meevallen denk ik.
Ik sport 3-4 dagen in de week: maandag spinning (en soms daarna pilates), dinsdag basketbal, donderdag bodypump ( en daarna 20-30 min. rustige cardio) en zaterdag of zondag (hangt ervanaf of ik zaterdag moet werken) krachttraining full body. Het komt ongeveer 1 keer per maand voor dat de KT wegens tijdgebrek vervalt. Ik wil op zich wel een split gaan doen, zodat ik wat langer bezig kan zijn per sessie. Ik probeer niet langer dan 1u en 15 min bezig te zijn, maar daardoor kan ik niet alle spieren elke training aanpakken. Oefeningen als BP, rows, SQ en SLDL doe ik wel altijd, maar de kleinere spieren zoals biceps, triceps en deltoids doe ik dan dinsdags voor basketbal (ben ik 10-15 min. mee bezig).

Zouden jullie voor 1 van de 2 gaan (of 2x pwk bodypump of 2x pwk KT) of vinden jullie dit wel een prima verdeling?
Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik vind het prettig zo, maar dat is misschien omdat ik het al bijna een half jaar zo doe (gewenning?).
Misschien is het dan beter om een paar mnd op 1 van de twee over te stappen?

Terug
Naar boven