Fitness Seller

Vierdaagse werkweek | Nieuwe standaard?

Is het dan niet zo? Even afgezien van allerlei onderzoekjes. Denk jij niet dat meneer Heijn de prijzen in zijn winkels verhoogt zodra hij Truus van de kassa en Ibo de vakkenvuller 40 uren moet betalen terwijl zij slechts 32 uren aanwezig zijn?
Niet alleen dat, ook minimumloon met 17% omhoog.

De truc is om lage loonstijging te krijgen, dan stijgen de prijzen ook niet hard.
Inflatie is ~3%, dat ga geen 7% meer loon eisen en min. loon met 17% omhoog.

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind dat zorgpersoneel in Nederland nog veel te weinig verdient voor het werk wat wij verrichten. Wij bieden hulp aan de gehele maatschappij als het erg nodig is, mensen beseffen niet wat het mentaal met je kan doen in sommige situaties die je meemaakt. Het is totaal niet te vergelijken met een saai kantoorbaan of ergens in een magazijn. Je hebt hier met mensen te maken. Er vallen veel collega’s uit vanwege burn-out en heftige anderen klachten. Nederland zou dankbaar met ons moeten zijn.
Mensen die in de zorg werken zijn in mijn beleving ook dusdanig dienstverlenend, dat ze niet makkelijk voor zichzelf opkomen. Want juist een burn out is toch vaak een gevolg van zichzelf te lang wegcijferen?

Ik heb geen idee wat jij verdiend, maar ik jouw situatie zou ik denk het zelfde vinden, maar ook van vanuit het onderwijs en de politie hoor je gelijke verhalen. In de Coronatijd heb ik iets in dezelfde strekking gezegd, jullie zijn gewoon een te grote groep om allemaal een bovengemiddelde loonsverhoging te kunnen krijgen, dat gewoon ons allemaal gewoon simpelweg te veel.

Dit vind ik wel altijd zo’n domme opmerking waar een domme reactie bij past. Je kiest er toch zelf voor om in de zorg te werken en niet op kantoor of ergens in een magazijn.
Onderwijs heeft toch niet zo veel meer te klagen?

Is het dan niet zo? Even afgezien van allerlei onderzoekjes. Denk jij niet dat meneer Heijn de prijzen in zijn winkels verhoogt zodra hij Truus van de kassa en Ibo de vakkenvuller 40 uren moet betalen terwijl zij slechts 32 uren aanwezig zijn?
Hoe extremere het voorbeeld hoe meer dat zo zal zijn, maar zoals ik al eerder zei, die suggestie van de vakbond moet je ook weer niet al te letterlijk nemen.
Niet alleen dat, ook minimumloon met 17% omhoog.
Wat mij betreft gaan de lonen onderaan flink omhoog, als dat maar gepaard gaat met een versimpeling van het fiscale stelsel. Denk aan het rondpompen van geld in allerlei systemen van toeslagen, maar dat is een heel andere discussie.
De truc is om lage loonstijging te krijgen, dan stijgen de prijzen ook niet hard.
Inflatie is ~3%, dat ga geen 7% meer loon eisen en min. loon met 17% omhoog.
Tot op zekere hoogte ben ik dit met je eens. Nederland kent ook een traditie van loonmatiging. Alleen slaat het in Nederland nogal eens wat ver door.

Zo kennen andere landen (België) bijvoorbeeld een systeem dat het loon gecorrigeerd wordt voor inflatie. Nu wil ik niet zeggen dat ik daar een voorstander van ben, maar je ziet dat in Nederland de lonen, met name onderaan nogal eens achterblijven bij de gestegen arbeidsproductiviteit en inflatie.

Mensen die in de zorg werken zijn in mijn beleving ook dusdanig dienstverlenend, dat ze niet makkelijk voor zichzelf opkomen. Want juist een burn out is toch vaak een gevolg van zichzelf te lang wegcijferen?

Onderwijs heeft toch niet zo veel meer te klagen?
Buiten de aard van de mensen die in een sector werken, heeft het ook te maken met de aard van de werkzaamheden. Zo is het in zorg en onderwijs vaak lastiger de dag aan te passen naar hoe het prettig werken is.

Als je puur naar salaris kijkt dan komt het onderwijs er niet slecht af.

Heeft dat echt een significante invloed?
Naar ik begrepen heb kwam de inflatiegolf na corona toch echt door het meer winst willen maken van bedrijven.

Hadden ze het bovendien ook bij Jort laatst niet over de gedaalde arbeidsquotient?

Of je zal de overheidsuitgaven drastisch moeten herzien.
Ja en gaan daarnaast de prijzen niet al omhoog doordat zoveel mensen dan meer te besteden hebben?

Is dit niet ook een factor in de loon-prijs-spiraal? Prijzen verhogen omdat het kan niet omdat bedrijven direct zelf de kosten van hogere lonen maken.

Datzelfde geldt voor een hoger salaris, maar er zal wel wel iemand beginnen over de loon-prijs-spiraal, nooit over de dividend & bonus voor het management-prijs-spiraal.
Vooruit.

Meest populaire product van de AH is de banaan. Gemiddeld verkoopt de AH een ton bananen per week, per locatie.

Stel, we verhogen die bananen met 5 cent per stuk. 5 cent valt jou als consument waarschijnlijk niet op, en de kans dat je daarom het product niet koopt is nog kleiner.
Die verhoging zou ongeveer 2,6 miljoen opleveren.
Topman van de AH heeft dit jaar een 0,8 miljoen hogere bonus gekregen.

Bij supermarkten draait het om volume. Het volume is dusdanig hoog dat centenwerk al veel verschil maakt.

Ja en gaan daarnaast de prijzen niet al omhoog doordat zoveel mensen dan meer te besteden hebben?

Is dit niet ook een factor in de loon-prijs-spiraal? Prijzen verhogen omdat het kan niet omdat bedrijven direct zelf de kosten van hogere lonen maken.
Niet perce: minder te besteden kan ook berekenen dat mensen minder uit eten gaan en minder bij de slager kopen.

@Mentat FNV gaat hier wel mee hun onderhandelingen in, anders breng je het niet zo naar buiten. Maar al met al wordt het in de winkels duurder, buitenom de inflatie.

@Mentat FNV gaat hier wel mee hun onderhandelingen in, anders breng je het niet zo naar buiten. Maar al met al wordt het in de winkels duurder, buitenom de inflatie.
Wat je zegt "de onderhandelingen in", dat doe je niet met je laagste bod en iedereen heeft het er nu over.

Het lijkt wel een verkiezingsbelofte...

Vooruit.

Meest populaire product van de AH is de banaan. Gemiddeld verkoopt de AH een ton bananen per week, per locatie.

Stel, we verhogen die bananen met 5 cent per stuk. 5 cent valt jou als consument waarschijnlijk niet op, en de kans dat je daarom het product niet koopt is nog kleiner.
Die verhoging zou ongeveer 2,6 miljoen opleveren.
Topman van de AH heeft dit jaar een 0,8 miljoen hogere bonus gekregen.

Bij supermarkten draait het om volume. Het volume is dusdanig hoog dat centenwerk al veel verschil maakt.
Het ging mij vooral om het principe en bij de laatste inflatiegolf waren aandeelhoudersbelangen de, of iig een grotere, oorzaak dan de lonen onderaan.

Volgens mij zijn de marges bij de meeste supermarkten niet eens enorm en is er redelijk wat concurrentie. De AH was ook niet mijn voorbeeld.

Wat je zegt "de onderhandelingen in", dat doe je niet met je laagste bod en iedereen heeft het er nu over.

Het lijkt wel een verkiezingsbelofte...
Whahaha, dat snap ik. Ik zit in de handel lol.
Gaat er om dat ze met hun wensen nieuws halen, en veel over gepraat wordt
btw, CNV zit op 4%, en 2u minder werken 😉

Whahaha, dat snap ik. Ik zit in de handel lol.
Gaat er om dat ze met hun wensen nieuws halen, en veel over gepraat wordt
btw, CNV zit op 4%, en 2u minder werken 😉
Ach, zo lijken ze nog relevant.

Er was laatst ook in het nieuws dat de vakbonden nog steeds minder leden hebben en dat die leden vooral ouder zijn.

Ergens vind ik dat jammer, aan de andere kant houdt het FNV zich ook bezig met allerlei woke-shit.

Ergens vind ik dat jammer, aan de andere kant houdt het FNV zich ook bezig met allerlei woke-shit.
Vroeger wel lid van de FNV geweest. Maar als er niet genoeg werknemers lid zijn, doen ze niets voor je. Zelfs niet als je twee maand geen loon krijgt. Uiteindelijk zelf faillissement aangevraagd voor dat bedrijf, zo moeilijk is dat allemaal niet.

Sindsdien geen FNV meer voor mij

Wat mij betreft gaan de lonen onderaan flink omhoog, als dat maar gepaard gaat met een versimpeling van het fiscale stelsel. Denk aan het rondpompen van geld in allerlei systemen van toeslagen, maar dat is een heel andere discussie.
Lage lonen omhoog, toeslagen afschaffen en dan minder koopkracht overhouden. :)

Je had het toch over bonussen en dividend, niet over winst?
Van meer winst komt een hogere waarde en/of meer dividend, bonussen zijn so.s ook aan winst verbonden.

Specifiek in het geval van AH zaten er nog wat eenmalige meevallers bij, die tellen ook niet echt mee.

Wat gaan we er toch weer op vooruit, vooral mensen van wie voedsel een veel groter deel van het salaris is.

Terug
Naar boven