AndroidHealthClinic

VinnieVince becoming Invincible

ik mag hopen van wel, maar dan nog.

4x per week bench
4x per week chin ups
4x per week over head press

5x5 saai?
dayum son

tumblr_m40gp4AH7e1r0z9x5o1_500.gif

---------- Toegevoegd om 08:45 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:42 ----------

Beter pak je voor nu even een schema dat zichzelf bewezen heeft.

Hihihihi

4x pw 3x5 bench?

Verwacht je 10kg per week er aan te hangen of ga je een hele week hetzelfde gewicht 3x5 doen?

Train eigenlijk vrij kort pas serieus. DL MP pas vanaf half april; SQ vanaf maart; BP iets langer. De setup van wendler bevalt mij wel goed, met variatie in het aantal reps. 5x5 lijkt me vrij saai afgezien van de progressie. Dan lijkt de texas methode me leuker. Heb je toevallig nog schema's waarbij repranges wat meer variren (liever lager in reps en meer sets dan andersom)?

En waarom beter nog even wachten met Coan?

Coan is toch voor de wat meer ervaren lifters.

Hoezo is 5x5 saai? Je doet dat gewoon op je main lifts en kunt verder toch ook lekker pompen etc als je dat wilt (mits het je volgende training niet in de weg staat). Ik heb niet zomaar schema's liggen, ik maak mijn eigen schema's die per persoon verschillend zijn. Rode draad is progressief laden, toewerken naar een top, relatief hoog volume en hoge frequentie op submaximale intensiteit, en daar kun je dan allerlei invullingen aan geven. Maar als beginner hoef je helemaal niet per se een enorm volume te draaien om vooruit te gaan natuurlijk, je kunt dit na verloop van tijd verhogen.

Dat schema dat je nu post is weer het andere uiterste, 4 x per week bench kan zeker wel maar gebruik dan wel verschillende repranges en intensiteiten, bijv. medium/high/low/medium. Wat beastmodeon deed was volgens mij een fabricatie van harpep maar daar zat zeker niet 4 x per week 3x5 bench in, dat was weer een hele andere indeling.

ja wat ik deed was een fabricatie van harpep ja, heeft voor mij goed gewerkt !

je begint de oefening op 50% van je 1RM en verhoogt na elke set met 5% van je 1RM totdat je geen technisch correcte rep meer kunt maken, je begint erg laag wat steeds zwaarder wordt dus je warming up loopt geleidelijk over in je werksets.

1e week 5 reps ( op BOR/Pendlay en Chin/Pull ups 7 reps) high volume
2e week 3 reps ( op BOR/Pendlay en Chin/Pull ups 5 reps) medium volume
3e week 1 rep ( Op BOR/Pendlay en Chin/Pull ups 3 reps) low volume

dit is 1 'cycle' en dan begin je weer opnieuw..

zo heb je ook verschillende volumes, wat voor je herstel ook beter is..

Heeft helemaal niets met "hardcore pipo's" te maken, waarop en op wie dat dan ook slaat. Beetje jammer dit wel vind ik. Maar als je met 'als naturel zolang mogelijk de sport kunnen beoefenen' bedoelt dat je jezelf alleen maar beperkingen op moet leggen en maar in een eeuwige cyclus van bulken en cutten moet blijven en elk jaar blij moet zijn met 10-20 kilo op je totaal, dan moet je misschien inderdaad wendler doen.

Wendler is prima, maar zeker als relatieve beginner kan je nog zo veel sneller gainen. Je pezen en banden gaan echt niet ineens helemaal kapot van gewoon een normaal progressief schema, zeker niet met de gewichten waarmee ts bezig is (no disrespect). Het is ook niet dat je met een ander schema ineens elke maand 20 kilo op elke lift gooit ofzo.
Wendler is verder ook maar gewoon een bij elkaar geraapt schema waar je alle kanten mee op kunt, en dus ook helemaal niet per se verkeerd, hangt maar af van de invulling.
Voel je je aangesproken? :D Het was niet tegen jou gericht maar je bent idd wel 1 van de Wendler haters hier. Een hoop mensen boeken prima progressie met zijn systeem. Beginners kunnen zijn standaard boring but big volgen en gevorderden, daar gaat jouw laatste regel voor op. Daarom vind ik het bijvoorbeeld een prettig schema. Het idee is ook jezelf juist geen beperkingen op te leggen, niet meer te bulken en te cutten. Gewoon een gestage progressie boeken en fitter en sterker worden. In zijn laatste boek voegt hij de juiste elementen toe om tot een goed totaal volume te komen. Prima toch?

Voel je je aangesproken? :D Het was niet tegen jou gericht maar je bent idd wel 1 van de Wendler haters hier. Een hoop mensen boeken prima progressie met zijn systeem. Beginners kunnen zijn standaard boring but big volgen en gevorderden, daar gaat jouw laatste regel voor op. Daarom vind ik het bijvoorbeeld een prettig schema. Het idee is ook jezelf juist geen beperkingen op te leggen, niet meer te bulken en te cutten. Gewoon een gestage progressie boeken en fitter en sterker worden. In zijn laatste boek voegt hij de juiste elementen toe om tot een goed totaal volume te komen. Prima toch?

Lijkt me terecht dan dat ik mij aangesproken voel.
Zoals gezegd, wendler kan maar is imo niet de ideale manier om progressie te boeken.
Te weinig relevant volume op de oefeningen die er toe doen en te trage progressie.

Dat ie dan in elk boek weer wat nieuws er bij verzint is vooral gewoon een leuke marketing truc natuurlijk. Ben overigens ook niet zo op de hoogte van elke aanpassing/toevoeging die later weer aan de originele 531 is aangebracht.

Boek 1. Langzame progressie en niet te gek doen.

Boek 2. Te pas en te onpas repouts na veel te lichte werksets.

Das

Not

It

Mane

all aboard the PHM hatetrain! :p

Hoezo is het gelijk een hate train als er eens wat kritiek wordt geuit. Niet iedereen zit hier op DBB om elke dag in elk logje maar te zeggen hoe vreselijk goed en zwaar iemand aan het trainen is.

Hoezo is het gelijk een hate train als er eens wat kritiek wordt geuit. Niet iedereen zit hier op DBB om elke dag in elk logje maar te zeggen hoe vreselijk goed en zwaar iemand aan het trainen is.

Haha. Tja, telkens als er een wendler topic is, krijg je wel dezelfde 'kritiek'

Haha. Tja, telkens als er een wendler topic is, krijg je wel dezelfde 'kritiek'

Beter dan dat iedereen Wendler gaat doen terwijl ze bijna niks tillen en na een jaar braaf het schema volgen daar nog maar 20kg boven zitten terwijl ze met progressief laden van 2,5kg per week veel verder konden zijn in dezelfde tijd.

Denk dat toch voor veel lifts het "wendler principe" wel redelijk werkt. Zelf doen wij altijd maar opbouwen tot 1 zware werkset en die progressief opbouwen en voor de deadlift en squat werkt dat voor mij zelf perfect.

Alleen presses hebben iets meer volume nodig maar dat zal ook per persoon verschillend zijn

Edit: Zitten natuurlijk nog wel events bij. Oefeningen als stones, tireflips, farmers dragen ook bij aan het bouwen van lb kracht

Laatst bewerkt:
Er werd toch gewoon gediscussieerd over wat voor schema gevolgd zou moeten worden? Moet je dan maar niks over wendler zeggen omdat er al vaker kritiek op is geweest?

Beter dan dat iedereen Wendler gaat doen terwijl ze bijna niks tillen en na een jaar braaf het schema volgen daar nog maar 20kg boven zitten terwijl ze met progressief laden van 2,5kg per week veel verder konden zijn in dezelfde tijd.

Tja, mijn SQ is van 192.5 in januari naar 201.5 gegaan vorige week. Dat is 9kg erbij. Misschien voor jullie
niet veel, maar ik ben daar best wel tevreden mee. Misschien had het sneller kunnen gaan? Tja, had ook
een cut en een periode waarop ik voor geen meter lifte. Maar geen blessures en fysiek ben ik er ook op
vooruitgegaan. Dus het werkt wel

Niemand zegt dat het niet werkt, er zijn op dit niveau alleen betere alternatieven.

Tja, mijn SQ is van 192.5 in januari naar 201.5 gegaan vorige week. Dat is 9kg erbij. Misschien voor jullie niet veel, maar ik ben daar best wel tevreden mee. Misschien had het sneller kunnen gaan? Tja, heb ook een cut en een periode waarop ik voor geen meter lifte. Maar geen blessures en fysiek ben ik er ook op vooruitgegaan. Dus het werkt wel

Do you even read

Als je lifts niet zo hoog zijn dan is de progressie op Wendler veel trager dan wat ze eigenlijk zouden kunnen

Er zullen altijd wel betere alternatieve zijn maar, zoals B&F altijd zegt, dat is per persoon persoonlijk. Ik zou bv helemaal
niet goed gaan op het more = better systeem van PHM.

---------- Toegevoegd om 12:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:59 ----------

Do you even read

Als je lifts niet zo hoog zijn dan is de progressie op Wendler veel trager dan wat ze eigenlijk zouden kunnen

Mijn lifts zijn toch niet hoog :(

Terug
Naar boven