AndroidHealthClinic

VinnieVince becoming Invincible

Sorry maar ik vind het niet logisch dat je alsmaar meer moet doen (tot een bepaald punt welliswaar).

Als je je jaren onder de barbell hebt betaald, dan lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat je nog steeds zo'n
verkeerde techniek gebruikt, dat je nog tich aantal kilo's meer kan tillen door het meer te oefenen. Misschien
met een ander oog op je lift, dat je weer wat kan tweaken en verbeteren, ok, maar eens je je techniek hebt...

wie zegt er da dat je ALSMAAR meer moet doen? niemand

wel wordt er gezegd dat meer doen dan bijv Wendler voordelen kan hebben

je onderschat als je het mij vraagt ook hoe moeilijk het is om technisch correct te liften op hoge percentages van je 1rm, ken vrij weinig DBBers die ik dat heb zien doen.

wie zegt er da dat je ALSMAAR meer moet doen? niemand

wel wordt er gezegd dat meer doen dan bijv Wendler voordelen kan hebben

je onderschat als je het mij vraagt ook hoe moeilijk het is om technisch correct te liften op hoge percentages van je 1rm, ken vrij weinig DBBers die ik dat heb zien doen.

Agreed. Maar vraag is dan weer waarom? Als het werkt, werkt het toch gewoon? Je hebt immers tijd genoeg
om te raken waar je wil raken. Nu ja, als je geen wedstrijden doet toch. Ik blijf liever wat voorzichtiger en
blessure vrij.

En ook weer agreed. Het heeft mij jaren gekost om mijn MP zo te krijgen dat die voor mij het beste werkt.
Maar ook hier weer, met maar 1 keer per week. En tips & tricks van het lezen en proberen. Als ik toen
al die artikelen had gelezen was ik er eerder geweest. Dus niet omdat ik meer sets ging doen, maar omdat ik
meer kennis had vergaard.

Ik vind dat je eigenlijk helemaal niet veel tijd hebt om sterk te worden. Je wilt dat toch zo snel mogelijk zijn? Ik ben nu echt niet aan het liften met de gedachte van "nou, over een jaar of 10 is het misschien wat". Kan me echt niet voorstellen dat mensen zo trainen. Je wilt toch gewoon zo snel mogelijk 250+ deadliften bv, en niet pas over een aantal jaar.

Ik vind dat je eigenlijk helemaal niet veel tijd hebt om sterk te worden. Je wilt dat toch zo snel mogelijk zijn? Ik ben nu echt niet aan het liften met de gedachte van "nou, over een jaar of 10 is het misschien wat". Kan me echt niet voorstellen dat mensen zo trainen. Je wilt toch gewoon zo snel mogelijk 250+ deadliften bv, en niet pas over een aantal jaar.

Als je 22 bent wel :) Op een bepaald moment richt je je doelen naar je leven, en niet zo zeer je leven naar je doelen ;)

Ik heb maar 1 uur om te sporten per dag en de rest is voor mijn gezin & werk. Dus ja, ik ben blij dat ik met dat uurtje trainen
per dag over x aantal jaar aan een +250 DL geraak En Wendler helpt me daarbij. Op een uurtje klaar en gestage vooruitgang.

En sowieso komt er een tijd dat de progressie gewoon trager gaat. Dat is nu eenmaal zo

Laatst bewerkt:
Mooi. Hoelang doe je dat nu?

Precies 2 trainingen :cool:
Nog niet lang om er echt iets over te zeggen, maar ik vind de manier van trainen wel fijn, je hebt niet precies elke training hetzelfde aantal setjes en ik vind het erg fijn dat ik weet hoeveel kg ik moet doen en je ziet in het schema ook al wat je doelen zijn voor over 12 weken (rekent 12 weken door).

• Topic Starter Topic Starter
Precies 2 trainingen :cool:
Nog niet lang om er echt iets over te zeggen, maar ik vind de manier van trainen wel fijn, je hebt niet precies elke training hetzelfde aantal setjes en ik vind het erg fijn dat ik weet hoeveel kg ik moet doen en je ziet in het schema ook al wat je doelen zijn voor over 12 weken (rekent 12 weken door).

Had dat volgens mij gezien in topic van je. Die dingen spreken mij namelijk ook wel aan

Had dat volgens mij gezien in topic van je. Die dingen spreken mij namelijk ook wel aan

Dat dacht ik al, aangezien je elke dag 5x5 niet zo erg ziet zitten.

http://stronglifts.com/madcow-5x5-training-programs/

Er staat verderop op de pagina ''Click here to download the Madcow 5×5 spreadsheet.''
Daar kan je dus een excel sheet downloaden en je kg's invullen en zo heb je gemakkelijk je schema.
Op de site staat ook wat uitleg als je deze nog niet had gezien.

spreadsheet, handig. Thnx. De info had ik al in een artikel, maar meer kan nooit kwaad.

Zeg willen jullie niet door onze Wendler discussie heen praten? :D

Als je 22 bent wel :) Op een bepaald moment richt je je doelen naar je leven, en niet zo zeer je leven naar je doelen ;)

Ik heb maar 1 uur om te sporten per dag en de rest is voor mijn gezin & werk. Dus ja, ik ben blij dat ik met dat uurtje trainen
per dag over x aantal jaar aan een +250 DL geraak En Wendler helpt me daarbij. Op een uurtje klaar en gestage vooruitgang.

En sowieso komt er een tijd dat de progressie gewoon trager gaat. Dat is nu eenmaal zo

Ik ben dertig en wil nog steeds graag ontzettend veel sterker worden dan ik nu ben. En ik weet ook dat dat kan.
Je betrekt nu alles op je eigen situatie. Het feit dat jij niet meer dan een uur per dag voor je training uit wilt of kunt trekken betekent toch niet dat dat voor anderen dan ook maar moet gelden. Je zit hier in een sectie van het forum waar de leden over het algemeen de ambitie hebben om ook echt ergens te komen en niet genoegen nemen met minimale gains. Leeftijd speelt daarbij niet de belangrijkste rol.
Natuurlijk gaat die progressie lamgzamer na verloop van tijd, zeker als je altijd maar hetzelfde blijft doen, maar daar hoef je je dan toch niet bij neer te leggen. Ik word nog steeds sterker en train toch ook al een tijdje. Ik kan elk ervaringsargument dat jij nu aanvoert ook aanvoeren om precies het tegenovergestelde te beweren van wat jij beweert.

Denk dat tijd toch wel een belangrijke factor is hoor Tymbo. Wendler knal ik er in een uurtje doorheen, als ik jouw trainingen soms zie, daar heb ik echt geen tijd voor en nee die tijd kan ik ook niet maken.

Maar dat maakt Wendler toch niet meer geschikt als schema op zich? Tijd is toch een externe factor in deze.

http___startingstrength.com_articles_novice_effect_rippetoe.pdf.jpg

Einde discussie

Heb zojuist besloten: na deze cycle begin ik aan Madcow. Ik sla toch de deload week over (week 4 van deze, de 6e, cycle) omdat de eerste 4 weken van Madcow relatief licht zijn.
Daarnaast wil ik eens gaan maxen (weet nog niet zeker of ik all-out ga maar wil wel wat zware singles gaan doen) in week 3; over 1.5 week dus.

Iemand tips hoe ik dat het beste kan aanpakken? In principe staan de trainingen gepland als volgt: maandag: MP; dinsdag: DL; donderdag: BP; vrijdag: SQ. Ik dacht zelf aan iets als maandag SQ & BP, vrijdag DL & OHP, en dan dinsdag/woensdag/donderdag (en/of) wat lichte oefeningen om toch wat te doen en te kunnen trainen.

Gefeliciteerd met je grafiek uit volgens mij practical programming. En nu? Wendler en een schema zoals Tymboo dat voor zichzelf op zet voldoen beiden aan jouw grafiek, er staat namelijk niets in over volume of wat dan ook.

De grafiek heeft niks te maken met volume, enkel het progressieve overladen op basis van het niveau van een persoon.

De hele 'wendler haat' zoals jullie dat noemen, is ontstaat omdat meerendeel van DBB is aangestoken door het 'Wendler virus'. Mensen gaan uit onwetendheid, net als ik, beginnen aan Wendler om sterker te worden. Zonder zich er al te ver in te verdiepen. Net als Vince, geen offense ofzo.

Het hele punt is, wat Tymboo vaak benadrukt, dat er in de periode waarin Wendler 5/3/1 wordt gevolgd vaak veel meer kan worden behaald dan met het programma van Wendler.

Het schema geeft enkel aan hoeveel er kan overladen worden in een bepaalde tijd. Hierin past Wendler mooi tussen eind gevordere/begin geavanceerd. Het niveau van Vince ligt echter lager, hij had in de 6 cycles meer kunnen behalen dan hij heeft gedaan.

Vind mezelf een goed voorbeeld. Voordat ik met wendler begon trok 130kg van de grond. Heb drie cycles op Wendler gezeten, tilde daarna nog bar weinig. Toen gaan samen werken met Fortiuss fitness en daarna een tijdje op Texas methode gezeten. 5 maanden later trok ik op het platform 200kg.

ik heb niks gelezen maar bek houwe over wendler

Terug
Naar boven