XXL Nutrition

VinnieVince becoming Invincible

Lijkt me terecht dan dat ik mij aangesproken voel.
Zoals gezegd, wendler kan maar is imo niet de ideale manier om progressie te boeken.
Te weinig relevant volume op de oefeningen die er toe doen en te trage progressie.

Dat ie dan in elk boek weer wat nieuws er bij verzint is vooral gewoon een leuke marketing truc natuurlijk. Ben overigens ook niet zo op de hoogte van elke aanpassing/toevoeging die later weer aan de originele 531 is aangebracht.
Dat is dus het probleem, juist op het gebied van relevant volume heeft hij aanpassingen gemaakt met joker sets. Die kritiek kreeg hij zelf ook op zijn eerste boek van de meer ervaren lifters.
Wendler is gewoon een goed schema die alle belangrijke aspecten van krachttraining aanpakt. Het kan sneller idd, maar mijn eigen ervaring is dat ik mezelf dan ook veel sneller opblaas (Texas method bijvoorbeeld). Als ik powerlift wedstrijden zou draaien of die ambitie zou hebben, zou ik Wendler ook afraden.

Er zullen altijd wel betere alternatieve zijn maar, zoals B&F altijd zegt, dat is per persoon persoonlijk. Ik zou bv helemaal
niet goed gaan op het more = better systeem van PHM.

---------- Toegevoegd om 12:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:59 ----------

Mijn lifts zijn toch niet hoog :(
Oh, nu is more is more ineens het PHM systeem. Alsof dit bij ons bedacht is. Man, man, man. En je kan niet weten of er wel of niet op vooruit gaat als je het nog nooit geprobeerd hebt voor langere tijd.

Oh, nu is more is more ineens het PHM systeem. Alsof dit bij ons bedacht is. Man, man, man. En je kan niet weten of er wel of niet op vooruit gaat als je het nog nooit geprobeerd hebt voor langere tijd.

Haha :) Don't get your testicles in a knot compadre ;)

Denk dat Robke lang genoeg traint om te weten wat wel of niet werkt voor hem. ;)
Ik denk zelf dat Wendler ook beter werkt voor meer gevorderde sporters, die beter weten wat ze wel en niet nodig hebben. Voor beginners zijn er veel betere alternatieven.

PHM of wie dan ook bij phm heeft helemaal niks bedacht, er is geen systeem van ons.
Als je ergens sterker of beter wilt worden moet je het vaker doen, en hoe sterker/beter je er in wordt, hoe meer je moet doen om nog beter te worden. Dat is echt geen rocketscience. Er is een reden dat world class (drug tested) powerlifters of oly lifters 4/5/6/7/8 of meer keer in de week een lift trainen. Dat betekent niet dat vinnie hier dat als beginner ook meteen moet doen en misschien moeten we daarom deze "discussie" hier verder gewoon niet voeren.

Blijkt maar weer dat een discussie op DBB nutteloos is.

Blijkt maar weer dat een discussie op DBB nutteloos is.
Omdat je mening niet gelijk voor waar wordt aangenomen? Sterkte in het dagelijks leven dan.
Kijk anders even hoe Tymboo dit soort discussies in gaat, met onderbouwing en zo. ;)

---------- Toegevoegd om 13:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:11 ----------

PHM of wie dan ook bij phm heeft helemaal niks bedacht, er is geen systeem van ons.
Als je ergens sterker of beter wilt worden moet je het vaker doen, en hoe sterker/beter je er in wordt, hoe meer je moet doen om nog beter te worden. Dat is echt geen rocketscience. Er is een reden dat world class (drug tested) powerlifters of oly lifters 4/5/6/7/8 of meer keer in de week een lift trainen. Dat betekent niet dat vinnie hier dat als beginner ook meteen moet doen en misschien moeten we daarom deze "discussie" hier verder gewoon niet voeren.
Puur voor kracht ben ik het met je eens. Lees je bijvoorbeeld ook in practical programming.
Wendler is naar mijn idee meer voor amateur atleten gemaakt. Mensen die ook willen kunnen rennen springen draven en sterk willen zijn. Wendler grijpt in zijn boeken ook steeds terug naar American Footbal wat hij zelf op college speelde en hoe hij toen trainde. Dat schema is ontwikkeld omdat hij na zijn "dikke papz*k die alleen naar een monolift kon waggelen om te squatten" periode weer terug wilde naar hoe hij was in zijn college tijd. Weer atletisch EN sterk zijn. Ander doel dan powerliften als enige doel.

Omdat je mening niet gelijk voor waar wordt aangenomen? Sterkte in het dagelijks leven dan.
Kijk anders even hoe Tymboo dit soort discussies in gaat, met onderbouwing en zo. ;)
Het moge duidelijk zijn dat aan Robke was gericht. Volgens mij heb ik toch een aantal maal duidelijk geprobeerd mijn mening te onderbouwen. Zal mij verder een zorg zijn wat iedereen hier doet.

Volwassen reactie trouwens ook van jouw kant!

No disrespect tymboo, maar dat is gewoon naïef. Alsof wedstrijd lifters en hun crew niet weten wat en
wanneer te nemen. Je bent maar natty zolang je niet betrapt word. Daar zijn zelfs studies rond gebeurd

http://journals.lww.com/nsca-jscr/A...ation_Into_Anabolic_Androgenic_Steroid.5.aspx

En er worden er vaak genoeg betrapt ook.

Ik kan je redenering wel volgen van practice makes perfect, maar niet iedereen traint onder dezelfde omstandigheden
noch heeft hetzelfde leven.

Het moge duidelijk zijn dat aan Robke was gericht. Volgens mij heb ik toch een aantal maal duidelijk geprobeerd mijn mening te onderbouwen. Zal mij verder een zorg zijn wat iedereen hier doet.

Volwassen reactie trouwens ook van jouw kant!
Juist een volwassen reactie, zit een verkapte levensles in verwerkt. :D
Het is te merken dat het je verder een zorg is wat iedereen hier doet. ;)
Geintje kerel, lekker trainen zoals jij prettig vind. Er is geen beste schema, hangt volledig van iemand zijn doelen af.

Doet allemaal niets af aan de discussie dat Wendler niet optimaal is of zou zijn.

K erger me gewoon aan het feit dat wanneer er een discussie is, dit altijd maar weer moet ontaarden in één of andere dooddoener of grapje waardoor al die moeite weer voor niets is geweest.

No disrespect tymboo, maar dat is gewoon naïef. Alsof wedstrijd lifters en hun crew niet weten wat en
wanneer te nemen. Je bent maar natty zolang je niet betrapt word. Daar zijn zelfs studies rond gebeurd

http://journals.lww.com/nsca-jscr/A...ation_Into_Anabolic_Androgenic_Steroid.5.aspx

Ik kan je redenering wel volgen van practice makes perfect, maar niet iedereen traint onder dezelfde omstandigheden
Idd, als ik naar mijn leven kijk met een eigen zaak en 3 kleine kinderen, dan ben ik blij dat ik 3x een uurtje vrij kan maken om te trainen.

---------- Toegevoegd om 13:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:20 ----------

Doet allemaal niets af aan de discussie dat Wendler niet optimaal is of zou zijn.

K erger me gewoon aan het feit dat wanneer er een discussie is, dit altijd maar weer moet ontaarden in één of andere dooddoener of grapje waardoor al die moeite weer voor niets is geweest.
Al die moeite? Die paar regels tekst? Grapje moet kunnen toch kerel, daar moet je echt overheen lezen hoor, anders kan je DBB misschien beter mijden met die rare belgen hier. :trollface: Robke

Ik kan hier nog uren en uren over discussieren en dingen aanhalen die jij weer onderuit haalt en andersom.
Feit is gewoon dat een schema werkt. Als je maar blijft overladen. Jij bent van mening dat je daarvoor
harder en meer moet trainen, ik ben van mening train smarter, not harder. Waarom? Simpel omdat dat
voor mij werkt en dat mij en mijn lichaam het meeste ligt. Net zo zeer als ik ook niet zo moeten oefenen
om ooit een marathon te lopen. Dat wil mijn lichaam niet

hier valt zo veel op te zeggen maar dat ga ik niet doen gezien mijn eerdere besluit om deze discussie te verlaten

Haha. Tja, telkens als er een wendler topic is, krijg je wel dezelfde 'kritiek'

en jouw conclusie is dan dus dat wij gewoon graag haten

een veel meer voor de hand liggende conclusie is hier dat die kritiek terecht is en hij daarom overal steeds weer geuit wordt

---------- Toegevoegd om 13:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:28 ----------

technical mastery van de lifts heeft vrij weinig met doping te maken. als je 2x zo vaak squat heb je 2x zo veel mogelijkheid om beter te worden

• Topic Starter Topic Starter
Lekker druk hier :D Thnx iedereen voor de input.

Ga vanmiddag een paar artikels lezen. Ik maak deze cycle af (incl deload week) en begin daarna waarschijnlijk met Madcow.

Doelde niet zozeer op enkel 5x5, maar de combinatie van vast aantal sets/reps/gewicht.

Beter pak je voor nu even een schema dat zichzelf bewezen heeft.

Ja idd.

Niemand zegt dat het niet werkt, er zijn op dit niveau alleen betere alternatieven.

Dat heb ik vaker gehoord. 531 bevalt nog steeds erg goed, maar wil toch eens kijken of het met een ander schema beter (sneller) kan. Kan uiteraard altijd weer terug naar wendler als de rest niet bevalt.

en jouw conclusie is dan dus dat wij gewoon graag haten

een veel meer voor de hand liggende conclusie is hier dat die kritiek terecht is en hij daarom overal steeds weer geuit wordt

Komaan zeg... do you even smile once and a while?

En kritiek vanuit opvattingen en meningen. Daarom niet voor iedereen toepasbaar

Lekker druk hier :D Thnx iedereen voor de input. Ga vanmiddag een paar artikels lezen. Ik maak deze cycle af (incl deload week) en begin daarna waarschijnlijk met Madcow. Doelde niet zozeer op enkel 5x5, maar de combinatie van vast aantal sets/reps/gewicht. Ja idd. Dat heb ik vaker gehoord. 531 bevalt nog steeds erg goed, maar wil toch eens kijken of het met een ander schema beter (sneller) kan. Kan uiteraard altijd weer terug naar wendler als de rest niet bevalt.

Die doe ik nu ook :D Bevalt me erg goed.

Kritiek vanuit logische redenatie, niet alleen opvattingen en meningen.

Sorry maar ik vind het niet logisch dat je alsmaar meer moet doen (tot een bepaald punt welliswaar).

Als je je jaren onder de barbell hebt betaald, dan lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat je nog steeds zo'n
verkeerde techniek gebruikt, dat je nog tich aantal kilo's meer kan tillen door het meer te oefenen. Misschien
met een ander oog op je lift, dat je weer wat kan tweaken en verbeteren, ok, maar eens je je techniek hebt...

Terug
Naar boven