MuscleMeat

Voeding/vetpercentage en afvallen

Nancyworld

Novice
Waardering
0
Ik ben begonnen met het opstellen van een voedingsschema om mijn vetpercentage te laten dalen, maar loop tegen een aantal feiten aan.

Zoals iedere vrouw wil ik graag het zandloperfiguur krijgen. 90-60-90 en probeer dit te bereiken door te trainen.

Ik heb berekend wat ik nodig heb, en wat ik momenteel binnen krijg.
Maar wat ik nodig heb is meer dan wat ik op dit moment binnen krijg. En dan heb ik het over de eiwitten, vetten, koolhydraten en de calorien. In principe heb ik volgens de berekeningen van alles wel iets te kort.

Dus in principe zou ik nu dan moeten afvallen sinds een jaar al en zou mijn vetpercentage heel laag moeten zijn (en dat is in mijn geval niet zo, want ik zit op 24.) Geen van beide is van toepassing op mij.

Ik wil een zo laag mogenlijk vetpercentage hebben, maar ik denk niet dat ik dat zal krijgen met een "nieuw" dieet, want dat zou volgens de berekeningen inhouden dat ik meer moet gaan eten, daar val ik en niet van af en ik denk ook niet dat mijn vetpercentage ervan omlaag gaat.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik het helemaal aan het verkeerde eind heb, maar heb echt al heel wat sites bekeken.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Groetjes,
Nancy

Wat heb je allemaal berekend dan? Iets meer info is wel handig.

• Topic Starter Topic Starter
Hallo Babsie

Ik heb berekend dat ik gemiddeld per dag ongeveer 1500 calorien binnen krijg
55 gram eiwitten
45 gram vet
160 koolhydraten

En volgens de verschillende sites heb ik veel meer nodig om bijvoorbeeld af te vallen en mijn vetpercentage lager te krijgen.

Ik ben 1,70 meter en 55 kilogram.
Met wat ik nu eet en hoe ik train (4 x in de week ongeveer anderhalf a 2 uur, 2 x spinning in combinatie met krachttraining, 2 x cardio in combinatie met krachttraining) blijf ik op dit gewicht, maar het zorgt er niet voor dat mijn spieren mooi zichtbaar worden en dat ik centimeters aankom/verlies op de plaatsen waar ik dat wil.

Ik hoop dat je wat meer kunt met deze informatie.

55 gram eiwitten :roflol:

Het kan ook zijn dat je nu gewoon zo lang te weinig eet en dat je lichaam daardoor in spaarstand is, en dus veel minder verbruikt als normaal.

Ga eens wat meer eiwitten eten, meer goede vetten, en weinig koolhydraten. Ik zou zeggen, experimenteer daarmee. Sommige mensen kunnen afvallen met hoge koolhydraten inname en sommige doen het weer beter als ze weinig nemen.

1500kcal lijkt me niet ZO weinig voor een vrouw...

55gram eiwitten is VEELS te weinig, min 100..(en dan zit je al op het randje)

Minder koolhydraten en stukken meer eiwitten, succes.

Dan moet ik misschien inderdaad daar een verandering in brengen.
Ik ben vegetarier en eet ook al bijna geen kaas/kwark/yoghurt etc.
Dus waarschijnlijk ligt het daaraan dat ik zo weinig eiwitten binnenkrijg. Toch merk ik als ik een paar dagen kwark heb gegeten of weer eens een paar dagen kaas, (dat zijn meestal van die tikken) dan kom ik gelijk wel een kilo aan. Ik heb er op gelet de afgelopen tijd.
Toch bedankt voor de tips... Ik ga ze wel meenemen!:)

Inderdaad wat MacB al zegt ga meer eiwitten. Want ik vind 55kilo met 1.70 errrggg weinig. Ik ben zelf 1.72m en weeg 74kg. Met 20%vet.

Begin eens met het eten van een halve bak kwark voor het slapen gaan. Beetje zoetstof erin en kaneel ofzo, en je hebt 25gram eiwitten erbij. Nog een handje nootjes (pinda's) en je bent weer een stap in de goede richting. Begin de dag met een bord havermout of brinta met melk. Of de andere helft van de bak met kwark.

Ziedaar wat meer eiwitten en vetten.

Kaas = niks.
Magere (!) kwark = de bom.

Dan moet ik misschien inderdaad daar een verandering in brengen.
Ik ben vegetarier en eet ook al bijna geen kaas/kwark/yoghurt etc.
Dus waarschijnlijk ligt het daaraan dat ik zo weinig eiwitten binnenkrijg. Toch merk ik als ik een paar dagen kwark heb gegeten of weer eens een paar dagen kaas, (dat zijn meestal van die tikken) dan kom ik gelijk wel een kilo aan. Ik heb er op gelet de afgelopen tijd.
Toch bedankt voor de tips... Ik ga ze wel meenemen!:)

Eet dan heel veel groene groentjes, Bonen, broccoli, snijbonen, alles wat je maar kan bedenken. Kilo's!!!! (Niet te letterlijk, anders zit je straks te kotsen in de sportschool)

dat je aankomt van kwark enzo is omdat je er vocht van gaat vast houden, niks met vet te maken

Ik weet niet hoe vaak je momenteel eet maar ik krijg wel de indruk dat jouw stofwisseling op een behoorlijk laag pitje staat. Hoe vaak per dag eet je nu?
Krijg n.l. de indruk dat je niet 6 keer per dag eet.
Door 6 tot 8 kleine portie's per dag te eten kan je je stofwisseling weer wat oppoken!
Probeer eens om de twee uur een klein hapje!
Succes!

1,70 en 55 kg?

Uit ervaring kan ik zeggen dat je waarschijnlijk tenger eruit ziet op het moment. In iedere geval zal je vet% ook wel meevallen of je moet echt weinig spiermassa hebben. Dan zou ik je sowieso aanraden meer krachttraining te gaan doen om spieren op te bouwen (dan zul je wel wat meer gaan wegen...maar in spiermassa) en dan vervolgens je vet% wat verlagen ALS dat nodig is.

En nog wat tips, wat je ook wel eerder hebt gelezen hier:

- Ga regelmatiger eten
- Verdeel je porsies kh-eiwit-vet over de dag beter
- Laat de kaas staan (behalve huttenkase!) en eet magere kwark
- Cardio beter NA je krachttraining
- Eet veel groene groentes
- Eet ook noten,pijnboompitjes om aan je goede vetzuren te komen
- Let niet zo op die weegschaal, look in the mirror!

Ik las wat je deed qua sport, maar hoe is het in verhouding? Is het bijv. 1,5 uur cardio en een half uur Krachttraining of wat..???

Ik ben niet mager, heb wel weinig spiermassa.
Vetpercentage zit nu op 24% en dat is niet droog en strak. Daar wil ik wel voor zorgen.

Ik ga de tips die jullie geven opvolgen!

Wat betreft training is het idd wat je zegt anderhalf uur cardio en een half uur krachttraining. En meestal doe ik cardio van te voren. Dit zal ik eens omdraaien.

Eten doe ik over het algemeen de hele dag door. Dus aan 5 a 6 porties kom ik wel. Heb juist een hele goede spijsvertering. Vaak eet ik wat fruit tussendoor of een volkoren plak ontbijtkoek/eierkoeken, wortels... Noem het maar op.

Vanmiddag ga ik kwark inslaan en wat meer groen!:)

Hartstikke bedankt!

Heb je een foto, want ik geloof nooit dat je er niet mager uit ziet. En anderhalf uur cardio is veel te veel als je meer spieren wilt. Je kunt beter de cardio op een heel laag pitje zetten en een goed schema voor krachtraining in elkaar zetten.

En spierpijn zul je krijgen hoor. Ga daar maar van uit. No pain no gain.

In volkoren ontbijtkoek zit alleen maar suiker, omdat er weer eens volkoren op staat denken mensen dat het dan ook meteen gezond is. Zeker aan het sonja bakkeren? Dat geldt ook voor eierkoeken, een en al suiker. (Geraffineerde suikers dan). Gewoon volkoren bruin brood eten.

Hierboven is het al gezegd, je moet veel meer eiwitten gaan eten als je spieren op wil gaan bouwen. Ik heb ongeveer dezelfde lengte als jij, maar weeg ietsje minder. Ik zelf eet zo'n 150g eiwitten per dag.
Eet jij wel vis? Misschien een gekke vraag, maar ik ken nogal wat vegetariërs die zich beperkten tot het eten van enkel geen vlees en gevogelte.

meer eiwit binnen krijgen:
500g kwark voor het slapen gaan.
bv kwark met aardbeien of eieren op brood. ( liefst dan wel enkel veel van het eiwit)
Quorn producten bevatten behoorlijk veel eiwit.
Bonen; (jonge)kapucijners, bruine/witte bonen, linzen, kikkererwten, kidneybonen (rood/groen).

Combineer zoveel mogelijk zodat je een volwaardig aminozuurprofiel krijgt.
eieren en kwark hebben een behoorlijk volledig aminozuurprofiel, brood, bonen, noten en groente niet.

voorbeelden van combinaties:
# pindakaas op volkorenbrood
# erwtensoep met volkoren- of roggebrood
# zilvervlies rijst met kikkererwten
# rijst met tahoe, tofu, vegetarische burgermix of quorn
# linzen met rijst en sojaproducten
# rijst met cashewnoten en / of sesamzaad
# kikkererwten en couscous
# notenbrood
# paddestoelen met zilvervliesrijst
# paddestoelensoep met erwten en roggebrood

bron: [Link niet meer beschikbaar]

Noten, zaden, plantaardige olieën, avocado (vis) gebruik je als vetbronnen.

als je meer spiermassa wilt moet je sowieso stoppen met cardio, of afvallen of spiertjes maken

Terug
Naar boven