XXL Nutrition

Voedingsadvies, sporten en afvallen

stoory

Novice
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
90kg
Hallo allemaal,

Weer een nieuw groentje op het forum. Zou graag wat meningen/tips horen voor het sport/afval proces waarmee ik begonnen ben. Mijn verhaal in het kort: Ik ben bij een sportschool begonnen met de speciale cursus afvallen & afblijven. Deze duurt 12 weken en dient voor mij als opstapje. Hierna wil ik gewoon doorgaan met sporten en gezond eten. Het is onder begeleiding van een diëtiste en een mental coach. Toch ben ik altijd wat eigenwijs en hoor graag ook andere meningen. Met name over de voeding. Ik had zelf al een behoorlijke verandering gebracht in mijn voedingspatroon. De dietiste heeft daar zeer weinig aan verandert.

Informatie over mij: 19 jaar, 1.74m lang, ongeveer 90 kg en met een schrikbarend vetpercentage van 40%. Doordat het vet verdeeld zit over mijn hele lichaam is niet echt te zien dat ik zo zwaar ben. Ik kan een lang verhaal vertellen waarom ik zo zwaar ben geworden (vooral in de afgelopen 2 jaar is het hard gegaan), maar de knop is om dus dat lijkt me niet nodig. Ik heb tot 2 jaar geleden wel regelmatig gesport maar moet nu echt weer overnieuw beginnen. Ben nu 2 weken bezig in de sportschool. Heb een fitness programma voor mijn hele lichaam gekregen die ik 3 keer in de week doe. Deze wordt iedere 4 weken aangepast. Zal hem binnenkort ook posten. Daarnaast doe ik 1 of 2 keer in de week een groepsles, welke verschilt. Doordat ik behoorlijk prestatiegericht ben in gesteld zoek ik graag mijn grenzen en een echte uitdaging.

Mijn doel: Uiteindelijk zou ik graag terug naar de 70 kg willen en vooral een gezond vetpercentage hebben. Zeer gespierd hoeft niet, maar een beetje spieren vind ik zeker wel mooi :D. Ik snap dat dit allemaal veel tijd nodig heeft.

Nu zoek ik vooral advies over mijn voedingsschema.
Dit is wat de diëtiste me heeft meegegeven:

Ontbijt:
2 volkoren boterhammen met light margarine en een gekookt ei/ appelstroop/ sandwichspread
of 400 ml magere yoghurt + stuk fruit

Tussendoor:
max 100kcal.. ik kies eigenlijk altijd voor fruit (meestal appel, banaan of peer)

Lunch:
2/3 volkoren boterhammen met appelstroop/ sandwichspread

Tussendoor
max 100 kcal, ik kies bijna altijd voor fruit of een cracker

Avondeten
vis/vlees (max 150g)
minstens 100g groente
zilvervlies rijst/ volkoren pasta/ gekookte aardappels, ik eet bijna nooit aardappels en niet te veel pasta

Tussendoor:
schaaltje yoghurt

De diëtiste heeft het veel over calorieën, maar wat ik bijvoorbeeld mis zijn dingen als noten? Brand allemaal maar los :) ik wil graag een zo goed mogelijk resultaat. Supplementen of vitaminen zijn in mijn geval niet nodig denk ik?

Zal later deze week mijn trainingsschema posten!

op hoeveel cal zit je nu?

light margarine gewoon helemaal schrappen.... of vervangen door echte roomboter
groente... zou ik minimaal 200 gr van maken
sandwich spread vervangen door kipfilet of rookvlees

noten zijn heel gezond, maar bevatten ook veel cal... je zal moeten kijken of je dat kan inpassen

kan me bijna niet voorstellen dat een dietist je dit gegeven heeft....of heeft die soms een hekel aan eiwitten??

het spijt me maar ik vind dat voedingsschema nergens overgaan. Je eet bijna alleen maar koolhydraten

niveau van dietisten is om te huilen;)

nou inderdaad......heeft zeker een boek van Sonja gelezen....triest

Diëtisten, not even once.

Ik weet niet voor jullie , maar een dietist leert op school dat het eiwit% van een persoon moet liggen tussen de 15-25%. dit is dus voor iemand die af moeten vallen maar ook voor iemand die niet sport of iets dergelijks, 0,8x lichaams gewicht, en in al het voedsel zit eiwit. vandaar dat een dietist niet heel veel eiwit voorschrijft mits je het aanduid dat je traint om in spieren aan te komen en af te vallen.

als je bij een dietist zit dan stelt de dietist samen met de patient het voedingsschema vast. Hier kan de patient aangeven wat hij of zij graag eet en lust.

deze dame kan dus best haar appelstroop vervangen voor paar plakjes kipfilet op haar brood zolang de hoeveelheid kcal van haar beleg hetzelfde blijft

Ja ze leren prut. Bij sporters flikken ze hetzelfde overigens.

Ja ze leren prut. Bij sporters flikken ze hetzelfde overigens.
Ik weet niet waar ze dan naar school gaan maar ik leer op mijn opleiding toch wat anders dan prut.
Meningen zijn er om uitgesproken te worden, ik laat iedereen verder in zijn recht.

Ik weet niet waar ze dan naar school gaan maar ik leer op mijn opleiding toch wat anders dan prut.
Meningen zijn er om uitgesproken te worden, ik laat iedereen verder in zijn recht.
Nou, ik heb het e.e.a. qua materiaal van de HvA gezien van 'n kennis, en ik was nu niet bepaald blown away.

Nou, ik heb het e.e.a. qua materiaal van de HvA gezien van 'n kennis, en ik was nu niet bepaald blown away.

K zit ook niet op de hoge school van Amsterdam , ik Zit op school in den haag. Geen idee hoe het er in A'dam aan toe gaat. Bij ons wel goed, Mrjah. Zoals k al zei ieder z'n mening.

Ik weet niet voor jullie , maar een dietist leert op school dat het eiwit% van een persoon moet liggen tussen de 15-25%. dit is dus voor iemand die af moeten vallen maar ook voor iemand die niet sport of iets dergelijks, 0,8x lichaams gewicht, en in al het voedsel zit eiwit. vandaar dat een dietist niet heel veel eiwit voorschrijft mits je het aanduid dat je traint om in spieren aan te komen en af te vallen.

als je bij een dietist zit dan stelt de dietist samen met de patient het voedingsschema vast. Hier kan de patient aangeven wat hij of zij graag eet en lust.

deze dame kan dus best haar appelstroop vervangen voor paar plakjes kipfilet op haar brood zolang de hoeveelheid kcal van haar beleg hetzelfde blijft[/QUOTE]

dus op jullie opleiding maakt het niet uit dat je brandstoffen vervangt door bouwstoffen.....apart...

nou ja niet om het een of ander maar denk dat sportmensen (met name bb/fitness) de beste diëtisten zijn die er rondlopen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik was eerlijk gezegd al wat wantrouwend..
Vond het weinig onderbouwd vooral in combi met het sporten. Maar behalve het vervangen van de appelstroop,
zijn er nog meer goede tips? Moet erbij zeggen dat ik altijd veel groente eet (veel meer dan die 100g), maar wat raden jullie me dan aan kwa eiwitten?

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik was eerlijk gezegd al wat wantrouwend..
Vond het weinig onderbouwd vooral in combi met het sporten. Maar behalve het vervangen van de appelstroop,
zijn er nog meer goede tips? Moet erbij zeggen dat ik altijd veel groente eet (veel meer dan die 100g), maar wat raden jullie me dan aan kwa eiwitten?

Mager vlees, vis en kip. Blikjes tonijn en zalm als voorbeeld. Uhm, eieren. E natuurlijk magere zuivel producten

• Topic Starter Topic Starter
De kipfilet is inmiddels binnen. Wat ik me nog afvraag is wat een goede hoeveelheid eiwitten is voor mij. Het is me nog niet duidelijk of ik daarvan minder moet eten om af te vallen dan wanneer ik op gewicht wil blijven.

eerst je behoefte/onderhoud uitrekenen

eerst je behoefte/onderhoud uitrekenen

Inderdaad, en dan ook even berekenen hoeveel je nu eet. Ik kom met jou gegevens uit op een bmr 1743 en met sporttoeslag op 2702. Dit haal jij bij lange na niet, maar rond de 2200 zou je best mogen eten op een dag. In dat geval van je een halve kilo per week af, wat netjes is.
Je bent ook niet erg specifiek in hoeveel rijst oid je eet, zelfde geldt voor je schaaltje yoghurt. (Die je in mijn ogen beter kan vervangen voor kwark. Puur zodat je nog wat extra eiwitten binnen krijgt)

of lees gewoon even verder op dit forum, er zijn veel forumledenn die voedingsadvies hebben gevraagd en veel informatieve reacties hebben gekregen.

Terug
Naar boven