MuscleMeat

Voedingschema cut

Kamisei

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
74kg
Vetpercentage
11%
Beste leden van dit forum,

Ik heb een voedingsschema gemaakt en vraag mij daarbij vooral af of de timings van mijn maaltijden optimaal zijn. Ik doe standaard mijn krachttraining in de avond beginnend om half 7.

Aangezien ik heel de dag door wel in elke maaltijd eiwit verwerkt heb zou dit wat betreft eiwit goed moeten zijn, ik doel meer op de koolhydraten, om toch voeding te hebben voor de krachttraining en of ik er verstandig aan doe mijn hoeveelheid caloriën te beperken voor het slapen gaan, wat tevens na de training is.

Overigens heb ik mijn onderhoud berekend op 28xx, en daar probeer ik ongeveer 500 per dag onder te zitten met het oog op vetverlies, volgens de methode beschreven door Tom Venuto in het boek Burn the fat, feed the muscle.

Dit is nu wel mijn standaard voeding voor een aantal weken tot ik mijn doel bereikt heb wat betreft bodyfat, terwijl ik ondertussen probeer lean body mass aan te komen.

Lengte: 187 cm.
Gewicht: 74 Kg.
Bodyfat: 11%.

Krachttraining: Ma, Di, Do, Vr, 4-daags split schema

Bijlagen

Laatst bewerkt:
en waar is dat fameuze voedingsschema???

• Topic Starter Topic Starter
Edit: had vertoon bijlagen uitgezet, of dat was uit zichzelf gereset na aanpassen van de post.
Fixed

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Waarom ga je in godensnaam cutten als je zó weinig weegt en ook nog eens zo'n laag bf hebt?

Waarom ga je in godensnaam cutten als je zó weinig weegt en ook nog eens zo'n laag bf hebt?

Ik streef een bodyfat percentage na van 6%

Waarom heeft mijn voedingsschema niets weg van een cut schema? Het zit ~500 caloriën onder mijn onderhoud en de verhouding koolhydraten/eiwit/vet is 50/30/20, zoals staat in het boek burn the fat, feed the muscle.

Ik weeg weinig omdat ik weinig spiermassa heb. Ik wil wel spiermassa aankomen maar tegelijkertijd wil ik niet bodyfat aankomen. Ik streef voornamelijk een strakke, gespierde buik na.
Ik heb begrepen n.a.v. het boek burn the fat, feed the muscle, van tom venuto, dat het mogelijk is dit te doen. (spieren aankomen, tegelijkertijd vet verliezen).

p.s. de stickies heb ik gelezen voordat ik dit maakte, ik heb ergens hier een xls gevonden waar dit op is gebaseerd, grotendeels alleen de waarden zijn aangepast.
Blackeyed: misschien kun je me vertellen wat er precies aan scheelt, in plaats van je nogal generale feedback.

Laatst bewerkt:
Ik streef een bodyfat percentage na van 6%

Waarom heeft mijn voedingsschema niets weg van een cut schema? Het zit ~500 caloriën onder mijn onderhoud en de verhouding koolhydraten/eiwit/vet is 50/30/20, zoals staat in het boek burn the fat, feed the muscle.

Ik weeg weinig omdat ik weinig spiermassa heb. Ik wil wel spiermassa aankomen maar tegelijkertijd wil ik niet bodyfat aankomen. Ik streef voornamelijk een strakke, gespierde buik na.
Ik heb begrepen n.a.v. het boek burn the fat, feed the muscle, van tom venuto, dat het mogelijk is dit te doen. (spieren aankomen, tegelijkertijd vet verliezen).

p.s. de stickies heb ik gelezen voordat ik dit maakte, ik heb ergens hier een xls gevonden waar dit op is gebaseerd, grotendeels alleen de waarden zijn aangepast.
Blackeyed: misschien kun je me vertellen wat er precies aan scheelt, in plaats van je nogal generale feedback.

Je moet echt ff je doelen opnieuw op een rijtje zetten. Een bodyfat percentage van 6%? Doe is realistisch? Je zit dan bijna op wedstrijdniveau en zelfs die topbodybuilders houden dat niet eeuwig vast, zijn allemaal momentopnames. Je kunt gewoon niet maanden achter elkaar zo'n laag vetpercentage houden, dus zet 6% maar uit je hoofd.

Je hebt duidelijk burn the fat feed the muscle niet goed begrepen. Vet verbranden en spieren gainen? Absolutely niet mogelijk, iedereen die je verteld dat dat mogelijk is, snapt er geen k*t van . Het is het een of het ander. De doelgroep van Tom Venuto is ook meer de mensen met een hoger vetpercentage en niet de 11% die jij al hebt. Voor beginners met een vetpercentage boven de 20% is het in het begin nog wel is mogelijk om zelfs wat spieren te gainen tijdens de cut.

Maar als jij al op 11% zit en dan gaat cutten en ZELFS onder onderhoud eten, dan kun jij de spieren gainen wel shaken maat. En ik ben het met de andere reacties, geen nut om te gaan cutten met die stats je hebt geen enkele spiermassa. 11% is een mooi streefpercentage voor de average Joe bodybuilder. Ga is maar eerst is mooi bulken en als je moeilijk doet over BLOKJUSBUIK EN STRAKKE BUIK, dan moet je bij het fitnessforum zijn.

EDIT: Voor spierbehoud is het overigens verstandiger om op onderhoud te eten en het gebrek aan calorieën te creeëren door middel van cardio. Maar zoals ik al zei, jij wilt gewoon afvallen en spierbehoud lijkt je niet te boeien. Het is maar wat je prioriteiten/doelen zijn, dus die moet je ff goed op een rijtje krijgen.

Laatst bewerkt:
Xac,

je kunt wel het hele jaar rond op 6% staan, maar niet gedehydrateerd.

Kamisei,

wat doe je op een bodybuilding forum, als je alleen maar een strakke buik wilt hebben?
Voor je cut: genoeg eiwitten pakken, kcal korten op je koolhydraten. 2 a 3 x per week zware KT doen.

Bedankt voor de reacties.

Mijn doel is voorlopig inderdaad die buik, vervolgens wil ik wel gaan gainen, maar dan graag alleen in lean body mass. Ik doe nu dus 4x per week krachttraining. In de rustdagen doe ik 45 minuten steady state cardio op 70% hartslag. Daarvoor gebruik ik het hypotrophy programma van Ian King uit "Get buffed 2".

Mijn krachttraining hou ik op een duur van maximaal 40 minuten en zijn op dit moment eigenlijk 10 oefeningen, waarvan de 1e oefening een pyramide, of zogenaamde dropset is, en oefening 2,3 en 4, 5,6 en 7, 8,9 en 10 per drietal een tri-set vormen waarbij ik voor elke oefening 1 set doe, beginnen met 10-12 reps voor de eerste exercise, 8-10 voor de 2e, 6-8 voor de 3e. Dit is niet tot failure, tot de derde week. Na de derde week worden de exercises gewisseld. Het totale programma duurt 12 weken en vervolgens neem ik 1 week rust.

Ik hou het op 40 minuten vanwege de afname van groeihormoon en de toename van cortisol na die duur. Ik gebruik een eccentrische beweging van 3 seconden, een pauze van 1 seconde en een concentrische beweging van 1 seconde. Ik ben vandaag begonnen met deze workout en ben nu anderhalf uur thuis daarvan, heb ongelofelijk licht getraind (gewichten van bijv 8 kg voor een decline db press waar ik er eerste 22 kg bij pakte) en voel een groter effect dan toen ik dat eerst deed met 3 sets.

Ik dacht dat een bodyfat % van 6% mijn doel zou doen bereiken, maar als ik mijn doel bereik op 10%, ben ik daar ook blij mee. Vervolgens wil ik gaan bulken.

Ik hydrateer me trouwens met ruim 2, meestal 3 liter water per dag en dat is ook het enige wat ik drink, ik doe niet aan alcohol sinds ik ben begonnen met fitness ~3 maanden terug.

Spierbehoud boeit me wel, aangezien spieren ook zorgen voor een hoger basaal metabolisme, en ik wil ook niet uber skinny zijn dus ik denk niet dat ik thuis hoor op het fitness forum. Ik wil 'lean' maar 'buffed' zijn.

Zou het beter zijn eerst te bulken, vervolgens te cutten, voor dit doel?
Nogmaals is mijn doel dus eerst een six-pack te kweken, maar niet ten koste van mijn spieren.

Bedankt voor de feedback trouwens.
Als ik de hoeveelheden verander zodat ik op onderhoud zit (2845 volgens harris-benedict, 2763 volgens katch-mcardle) is het schema verder goed? Ik zit nu al op bijna 3g eiwit per kg lichaamsgewicht.

p.s. volgens tom venuto mag je 500 caloriën per dag onder je onderhoud zitten en als het niet meer dan dat is, zal je geen spiermassa verliezen als het calorietekort komt door training. Het maximale vetverlies van 500g per week wordt zo bereikt, volgens hem.
Hij zegt trouwens niet dat het alleen voor mensen is die een vet% van 20% of meer hebben, het geldt net zo goed voor mensen die als ik 11% hebben.. Ik zal vanavond nog foto's posten om een idee te geven van mijn bouw en spiermassa.

Ik gebruik tevens creatine sinds 2 dagen, ik gebruik al heel lang omega 3 en 6 supplementen en een erg complete multivitamine. Ik fitness nu zo een 3 maanden en mijn progressie in gewichten, zonder te trainen volgens een tempo/ritme, was zo een 60-70% in deze tijd. Ik begon bijv een benchpress van 30 kg, dit is inmiddels 50. Ik begon met een biceps db curl van 8, dit is nu 20.

Laatst bewerkt:
Nja het gaat er meer om wat je belangrijk vind. Kijk je zit midden in de zomer en je hebt tegen de einde van de zomer geen buffed lichaam. Dus je moet je dan focussen op volgend jaar, want hoe je het ook wend of keert, in de winter merkt niemand je lichaam toch bijna op door je dikke kleren.

Dus als je ff verder vooruit kijkt dan je neus lang is zul je toch wel moeten realiseren dat 11% bodyfat een prima getal om van uit te gaan bulken en de winter in. Ze zeggen altijd heel grof rond 12% begint je sixpack eruit te komen, nja je zult wel nauwelijks abs hebben dus die zul je wel eerst wat meer moeten trainen als je die nog niet hebt.

Ga dus lekker bulken en flink eten en dus niet op onderhoud eten en HELEMAAL niet eronder. Denk dat jou het meeste clean bulken aan spreekt dus hier kun je je ff op in lezen. Je zult sowieso wat in bodyfat stijgen en gewicht zal logischerwijs ook omhoog gaan maar dit is gewoon een fase wat erbij hoort. Zoek een goed trainingsschema en clean bulk schema en tegen de tijd dat je wat progressie hebt geboekt ga je flink cutten en dan zul je binnen no time droog staan aangezien je al op een relatief laag bodyfatpercentage bent begonnen.

Uit je stats is trouwens wel te concluderen dat je een ectomorph bent, klopt dit? Dan zou je metabolisme al relatief sterk moeten zijn, zo erg zelfs dat je moeite zult hebben om spieren te gainen. Je kunt dan wel redeneren dat meer spieren zorgt voor meer metabolisme maar om die spieren te krijgen als een ecto moet je wel heel VEUL gaan eten.

Dus voor de recap:
Op onderhoud eten= cutten
boven onderhoud eten = bulken en dan is het aan je zelf hoe veel boven je onderhoud
Onder onderhoud eten= spierafbraak over een langere tijd

Laatst bewerkt:
Ik wil het niet zozeer voor anderen doen, eigenlijk alleen voor mezelf. En voor een deel voor mijn vriendin.die ziet het wel het hele jaar door.ik ben grotendeels endo, deels meso, maar ik let sowieso goed op mijn voeding. Mijn vet hoopt zich misschien wat op rond mn buik, ben eigenlijk altijd mollig geweest. ik heb wel sterke buikspieren, waardoor het vet er op gaat ophopen. Ik heb nooit mijn abs getraind op volume, altijd op intensiteit.ben er pas binnenkort achtergekomen hoe fout dit is.

Overigens, ik had 3 maanden terug een percentage van 14% dat gezien mijn spiermassa wel flink was. Ik heb dit naar beneden gebracht toen ik begon met 5 dagen per week een 5daags splitschema te gebruiken (licht aangepaste versie van big t) en daarna HIIT te rennen met 10/17 km/u 20 mins met 1/1 min. Dus nee, ben niet ecto, heb ook enorm veel slaapbehoefte, teken van endo, en andere kenmerken

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven