Fitness Seller

Volledig strekken of niet?

MrJ

10 year + member
Elite Member
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
187
Lengte
1m83
Massa
89kg
Vetpercentage
12%
Yo all,

Ik zit nu 'The Cost of Redemption' te kijken en zie dat Mr. Coleman bij al z'n oefeningen deze niet volledig uitvoert.

Of het een dumbbell press, een benchpress of een tricepcoïtustension is, hij strekt nooit helemaal z'n arm en lijkt zodoende meer te pompen.

Maar zal dit voor 'ons' ook kunnen werken? Bij bankdrukken is het zo hoe meer je uitstoot hoe meer je je triceps erbij gaat gebruiken. Door zo te pompen als hij doet, pak je wel alleen je borstspier lijkt mij.

Aan de andere kant, een triceps dumbbell extension strekt hij ook niet helemaal door. En dat lijkt me nu juist weer wel nodig.

Dus hoe denken jullie erover?

Tja je houd op zo'n manier wel meer spanning op de spier neem ik aan. Maar ik houd het nu eerst nog maar op de strikte vorm. Ik denk dat als je met zulke grote gewichten als Coleman werkt dat je dan het niet meer echt strikt kunt doen ???

(btw is strikt nu met een c of een k?)

Laatst bewerkt:
strikt, dus met een k

Lijkt me niet iets wat je zou willen, flexibiliteit is erg belangrijk. Daar komt nog eens bij dat als de spier bijna helemaal gestrekt is, deze op zijn sterkst is...

DumphuiZ zei:
Lijkt me niet iets wat je zou willen, flexibiliteit is erg belangrijk. Daar komt nog eens bij dat als de spier bijna helemaal gestrekt is, deze op zijn sterkst is...
'

Daar sla je de spijker op de kop! bijna helemaal gestrekt!!

Persoonlijk strek ik ook niet altijd volledig. Waarom omdat als je een zgn lock-out doet bv met bankdrukken je onnodig zwaar je gewrichten belast en je bent de spierspanning kwijt. Als je dus precies voor het moment dat je gewricht op slot slaat stopt en de excentrische fase ingaat heb je maximale spanning op je te trainen spier gehouden. Bij kniebuigen idem, net niet je knieen opslot zetten maar net ervoor blijven.

Jep ik zelf probeer het ook altijd zonder volledig te strekken, als ik em volledig strek is het puur om ff adem tussendoor te halen en het bloed uit me hoofd weg te laten lopen :D

DumphuiZ zei:

Ik zou zelf verder gaan. Een spier die kort voledig op lengte gebracht word maakt gebruik van het myotatic reflex waardoor er meer vezels aangesproken worden

Laatst bewerkt:
Kan het ook niet zijn dat, omdat die kerel zo huge is, die zijn armen niet meer volledig kan strekken? Den Arnold en Ferrigno doen dat toch ook zo in Pumpin' Iron?

KAn het ook niet zijn dat zo'n manier van trainen heelintressant staat op een filmpje ?

Kan het ook niet zijn dat het gewoon voor concurrentie wat wijs te maken? Net zoals Arnold deed? :p

bij bankdrukken is het laatste deel grootendeels triceps. als je helemaal uitstrekt rust je in princiepe. als je zon 60% van de hele beweging pakt houd je constant spanning op je borst. ik doe het al een hele poos zo en het is veel zwaarder. en voelt ook fijner aan trouwens, en het is wat beter voor je gewrichten op deze manier.

3XL zei:
KAn het ook niet zijn dat zo'n manier van trainen heelintressant staat op een filmpje ?
precies wat ik ook dacht ;)

Zelf maak ik de beweging altijd af, want wat is "bijna" gestrekt? Erg ruim begrip als je het mij vraagt.

• Topic Starter Topic Starter
Elysium zei:
Kan het ook niet zijn dat, omdat die kerel zo huge is, die zijn armen niet meer volledig kan strekken? Den Arnold en Ferrigno doen dat toch ook zo in Pumpin' Iron?

Ik denk dat dit het best wel kan zijn. Ik hoorde het ook van iemand anders op de sportschool die wel eens met een hele grote gast meetrainde vroeger.

3XL zei:

Tja, zou ook kunnen. Maar een squat of een leggpress is wel weer volledig. :)

Die Squat van ronnie is niet volledig hoor, het zijn bijna half squats. Volledige squats maak je wanneer je heupen iets lager dan je knieeen zijn op het onderste punt.

Xtreme_BODY zei:
bij bankdrukken is het laatste deel grootendeels triceps. als je helemaal uitstrekt rust je in princiepe. als je zon 60% van de hele beweging pakt houd je constant spanning op je borst. ik doe het al een hele poos zo en het is veel zwaarder. en voelt ook fijner aan trouwens, en het is wat beter voor je gewrichten op deze manier.

Ik heb zo het idee dat ik in de uitstrekfase ook veel meer mijn schouders betrek... sinds ik niet helemaal naar boven toe ga heb ik ook duidelijk minder last van mijn schouder. In plaats van het naar boven duwen concentreer ik me nu op het naar elkaar toe brengen van mijn ellebogen (ik doe incline db bench, maar dat maakt niet wezenlijk uit) Aleen in een breathing set hou ik het gewicht uitgestrekt (near-locked) bovenin terwijl ik adem haal.

Ik strek nooit helemaal volledig. Vlak voor het uiterste punt ga ik weer naar beneden in een dynamische, vloeiende beweging. Niet gooien, zwaaien of stuiteren maar wel redelijk snel. Ik voel het beter en ik krijg een betere pomp. Ik doe dit bij alle oefeningen, van biceps curl tot squats. De enige keer dat ik uitstrek is als bijna niet meer kan en het uitstrekken gebruik als rustpunt. Ik pers er zo nog een paar reps uit.

Ik zeg niet dat dit de beste manier is, maar voor mij werkt het goed. Ik hou van de dynamische, vloeiende, pompende manier van trainen in een redelijk hoog tempo.

Zou het niet ook aan je aanhechtingen liggen wat het best voor jouw werkt? Bedoel sommige mensen trainen veel borst en hebben echt enorme triceps en weer andere heb juist grote borst en best kleine triceps. Ik heb zeg maar best een aanleg voor schouders. En met borst o.a als ik soms op een bepaalde manier bank dan krijg ik gewoon verzuring in me schouder(10-15 reps)

En tja de grote gasten. Arnold deed dan niet volledig. Maar volgens zijn theorie moet je juist zo lange mogelijke bewegingsbaan pakken(om zoveel mogelijk vezels aan te spreken) denk idd dat ze baan beperkt is geworden omdat die best groot werd.

De beste manier uiteindelijk. Ik denk dat je dit als een variatie moet zien. Ik doe op dit moment korte bewegingsbaan(heb best lange armen) en voel nu echt veel meer me borst. Gewoon afwisselen zou ik zeggen.

Terug
Naar boven