Fitness Seller

Voorstellen en advies gevraagd over mijn voedingsschema

Stefan11

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m96
Massa
82kg
Vetpercentage
13%
Goedenavond,

Ik ben Stefan, ik ben 21, verder weeg ik 71 kg (vorig jaar toen ik nog niet veel fitness deed, woog ik 67kg) met een lengte van 1.96m, mijn vetpercentage is rond de 1 (via google opgezocht) alleen volgens mij wijkt het erg af. Ik hang al even rond op dit forum en ik ben ook een formule tegen gekomen:

88,362 + (71 X 13,397) + (196 X 4,799) - (21 X 5,677) = 1924 Kcal (voor als ik niet beweeg)

Maar via google kwam ik te weten dat ik rond de 2700 Kcal nodig heb.

Mijn eiwit hoeveelheid wat ik nodig zou hebben is: 71 x 2 = 142 gram.

Verder loop ik nu continu dienst, hierop is mijn voedings(schema) op gebaseerd. De shake's neem ik altijd met water. Ik ben nu iets meer dan 1 jaar 4-5x per week aan het trainen. Ik ben op massa aan het trainen maar iemand heeft gezegt dat ik er totaal niet de bouw voor heb (wat ik zelf ook wel ietsweet) en dat ik het beste kan stoppen met het verdiepen in eten. Alleen dit geeft me juist kracht, ik ga hem wat laten zien zegmaar. Ik heb een keer een schema gekregen met om de dag trainen, maar dat vind ik niks (ik krijg dan te veel energie). Ik heb verder een (vrij) snelle stofwisseling en ik heb eigenlijk altijd trek. Ik drink ook iets van 2-3 liter water. En op een vrijedag in de ochtend 2 glazen melk: 13.6gr eiwit, 19.2 Kcal, 6gr vet (totaal van de 2 glazen). Ik drink ook in de avond 1-2 glazen melk (tenzij ik de avonddienst heb).

Wanneer ik de ochtend heb alles in (E/K/V):

06:00
- 4 boterhammen (duinenbrood of meergragen brood) brood: 120gr /55gr /4gr
- 4 plakje kipfilet 5gr/ 0gr/ 0.2gr
- 1 shake: perfect muscle shake 20.4gr/235gr/1.6gr (bijna leeg, dan wordt het perfect mass).

09:00-11:00 (ongeveer)
- 2x mandarijn 0.7gr /9.4gr /0.3gr
- En koffie of thee
- 2 boterhammen 60gr/ 27.5gr/ 2gr
- 4 plakjes kipfilet 2.5gr/ 0gr/ 0.1gr

12:00-13:00
- 6 boterhammen (duinenbrood of meergragen brood) brood: 180gr /82.5gr /6gr

13:00-15:00
- 2x appel 0.8gr/ 25gr/ 0gr

18:00
- Avondeten (wat de pot schaft, meestal iets van pasta of aardappelen)

Trainen

21:00
- Shake: lean gain 22.8gr/ 234gr/ 2.1gr de emmer is bijna leeg, dan schakel ik over naar mass perfection.

23:00 (of later)
- Perfect muscle shake 20.4gr/235gr/1.6gr.

Als ik trek heb, eet ik iets van een stuk ontbijtkoek of ga ik kijken voor kroepoek of koekjes (erg slecht weet ik).

Zo ziet dag 1 er uit, zal ik de avond/nacht en de vrijedag ook posten?

Trainingsschema:
Dag 1: rug en triceps en buik
Dag 2: benen, schouders en buik
Dag 3: borst, biceps en buik

Teveel buik denk ik, maar ik vind het wel lekker om te doen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en als iemand nog extra info wilt, geen probleem.

Mvg, Stefan

Geef eens het totaal EKV, dan is het makkelijker om advies te geven.
Ook zie ik erg weinig vetten, voeg die ook toe in je schema.

Maar als je 71kg weegt met 1.96 dan moet je meer eten. Zo simpel is het.
Je traint 3x per week? Train dan 3x fullbody.

Gewoon zo al zie je dat er te weinig eiwitten zitten in je schema.

Je schema zit gevuld met boterhammen, zorg eens voor wat afwisseling. Doe 't bvb. zo (hoeveelheden moet je maar zelf aanpassen aan je kcal-behoefte)

6u: havermout + melk + whey
9-11u: 4 boterhammen met 100g kipfilet + pindakaas
13u: 100g volkoren rijst/pasta + 150 vlees/vis
15u: 100 g tonijn (of 250g kwark, of 'n aantal eieren)
18u avondeten
direct na trainen: mass perfection
21u: kwark + noten

Schiet die persoon af die zei dat je je niet meer moet verdiepen in voeding.
Voeding is de basis van alles, probeer te minderen in shakes en meer uit je voeding te halen.

88,362 + (71 X 13,397) + (196 X 4,799) - (21 X 5,677) = 1924 Kcal (voor als ik niet beweeg)
dit moet je dan nog *1,55 doen voor je activiteit. Dan kom je dus uit op 2982 kcal. Omdat je massa wilt gainen mag je hier dus zeker 350 kcal boven zitten. Dus je dagelijkse inname moet 3300 kcal zijn. Kijk na 2 a 3 weken of je gewichtstoename ziet anders moet je nog hoger gaan zitten.

Verder moet je niet je verpercentage via internet berekenen, dat is gokwerk. Waarschijnlijk kan je via je sportschool wel een huidplooimeting doen.

• Topic Starter Topic Starter
Shiz: Ik weet dat ik meer moet eten, alleen ik weet niet precies wat. Ik ga denk ik ook beginnen met per dat 1 bakje magere kwark (van 500gr) met een mandarijn. Verder had ik het trainingsschema gegeven voor 3 dagen. Ik train 4-5 dagen, dus bij de 4de dag, ga ik weer over naar dag 1 van het schema, dus rug en triceps.

Ewitten: 142 gr
Koolhydraten: 3300
Vetten: 71 gr (het is toch 1gram per kg?)

Vitus: De rijst/pasta kan ik niet in de middag maken. Dat gebruik ik zegmaar als avondeten. Wat zou ik het beste i.p.v. de pasta kunnen eten?

R015: Klopt ja, ik moes het nog x 1.55 doen, bedankt voor het melde. Ik vond het ook nogal een beetje trieste opmerking. Ik ga denk ik binnenkort is een huidpooimeting doen (ik weet zelf dat ik niet veel vet heb, alleen een beetje onder mn navel, en daar bijft het wel bij denk ik).

In ieder geval bedankt voor de reacties en tips. Als u nog iets weet wat mij kan helpen, hoor ik het graag.

Mvg,

Stefan

Als je overdag gebruik kan maken van een magnetron doe je er goed aan om brood te vervangen voor een maaltijd. Ik neem zelf ipv 12 boterhammen nu 6 boterhammen en een bak met rijst, kip en brocolli mee. Dit warm ik dan op me stage op en smaakt prima. Vitus laat ook goed zien hoe je je schema kan aanpassen.

Verder is het makkelijk om een excel sheet te maken en hier je voeding in te verwerken. Dan kan je snel berekenen wat je huidige inname is en als je wat extra eten erbij doet hoe de verhoudingen dan veranderen.
Het is als richtlijn 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht en minimaal 1 gram vet per kg lichaamsgewicht. Maar je mag hier ook wel iets boven zitten.

70 kg bij 1.96 is erg licht dus ook al krijg je te veel vet in het begin binnen maakt het ook niet zo veel uit. Ga gewoon veel eten en kijk wat er gebeurt, daarna kan je altijd je schema nog bijstellen.

r015, bedankt voor uw reacitie. De laatste 2 dagen zat ik goed aan mn waarden wat ik moet hebben. Ik ga maar is veel eten haha. Dalijk ook even eten en sporten.

Goede middag,

Ik heb laatst havermout gekocht, alleen weet iemand misschien hoe het komt dat het zo zwaar op mijn maag valt. Verder krijg ik met moeite 175gr weg (i.c.m. melk), en dan zit ik gewoon voor een paar uur vol. Althans ik voel dat ik vol zit, maar ik krijg wel trek. Iemand misschien een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Gr Stefan

175gr.. ik neem als ik wakker word 500ml water, 1 scoop whey en 70-90, laten we zeggen 80 gram brinta, en dan zit ik voor 2 uur/ 2.5 uur vol.
dus ik kan wel begrijpen dat als jij 175gr havermout weg werk, dat jou lichaam daar wel een tijdje vol van zit.

Goede middag,

Ik heb laatst havermout gekocht, alleen weet iemand misschien hoe het komt dat het zo zwaar op mijn maag valt. Verder krijg ik met moeite 175gr weg (i.c.m. melk), en dan zit ik gewoon voor een paar uur vol. Althans ik voel dat ik vol zit, maar ik krijg wel trek. Iemand misschien een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Gr Stefan

175gr.. ik neem als ik wakker word 500ml water, 1 scoop whey en 70-90, laten we zeggen 80 gram brinta, en dan zit ik voor 2 uur/ 2.5 uur vol.
dus ik kan wel begrijpen dat als jij 175gr havermout weg werk, dat jou lichaam daar wel een tijdje vol van zit.

Hij zegt in combinatie met melk! Dus dat is mss amper 50g ofzo...
Drop je 't wel een minuut of 2-3 in de magnetron?

Ik eet 60g met water in de cut en heb bijna direct weer honger... :o

Klaasdeboer: Ik ben het niet gewend dat ik zolang vol zit haha.

Vitus: Ik ga het morgenochtend is opwarmen, is kijken hoe ik het dan weg krijg (ik laat het wel weten).

Als je echt 175 gram havermout eet (dus de melk niet meegerekend) dan is dat echt gigantisch veel ;)
Rond de 75 gram is wel voldoende!

The RIder, Sorry voor de late reactie, iemand uit mijn shift zij het ook al haha.

Nu eerst is rustig aan trainen, want ik heb mijn schouder overbelast, dus dat is mooi ...

Goede middag,

Ik ben in iedergeval 2kg zwaarder geworden, dus dat is helemaal mooi. Alleen kwa spieren zie je het niet ook niet kwa vet (of zie je het bij jezelf niet echt goed)? Want 2 mensen die ik al een tijd niet gezien heb/had, die zijden dat ik aardig breed (voor mijn doen dan) ben geworden. En ik kan deze week (met vandaag er bij gerekent) niet meer tot mijn max trainen, zou dat te maken hebben met de vermoeidheid kwa slapen enzo? Maar zo ziet mijn dag er ongeveer uit kwa eten. Soms moet ik het 3de beginnen, maar dan eet ik nog steeds deze producten. Nu zit ik te twijfelen over de Mass perfection, zal ik niet gewoon Whey perfection (30gr) met 50gr (ultra fijne) oats nemen. En dan die i.pv.v de Mass perfection?

88,362 + (73 X 13,397) + (196 X 4,799) - (21 X 5,677) x 1.55 = +/- 2900kcal

73 x 2 = 146gr eiwitten

73 x 1 = 73gr vetten

73 x 4 = 390gr koolhydraten

Ontbijt:
- 4 Bruine boterhammen met 40gr kipfillet.
- 1x Weight Gainer: Mass perfection met 500ml melk.

Later:
- 3x Bruine boterhammen met 30gr kipfillet.
- Halve L water.

Middag eten:
- 4 Bruine boterhammen met 40gr kipfillet.
- Halve L water.

Later:
- 3 Bruine boterhammen met pindakaas.
- 1x Weight Gainer: Mass perfection met 500ml melk, tenzij ik nog op school zit, dan wordt het water en de
shake voor als ik uit ben.

Avondeten:
- Wat de pot schaft, meestal iets van pasta of gekookte aardappelen met stukje vlees.
Later (rond de 21:00):
- Magere franse kwark met een appel.

Voor het slapen gaan:
- 1x Weight Gainer: Mass perfection met 500ml melk.

Volgende week (of de week erna) ga ik weer een nieuw schema maken, want dit schema heb ik dan al 5-6 weken. Ik ben er namelijk ook even een weekje tussenuit geweest i.v.m. mijn schouder. Ik denk dat ik:

Dag 1: borst en triceps

Dag 2: rug en biceps

Dag 3: benen en schouders (schoulder press kan ik weer op mijn oude gewicht, alleen front raises nog niet)

En dan als warming up iets van 4-5 min fietsen of hardlopen.

Nu een paar vragen:

Over de Mass perfection, zal ik niet gewoon Whey perfection (30gr) met 50gr (ultra fijne) oats nemen. En dan die i.p.v de Mass perfection?

Wat zal/kan ik verder nog veranderen aan mijn voeding (schema)? Ook op een rust dag, probeer ik hetzelfde te eten, ook kwa hoeveelheid.

Ik denk dat ik de juiste hoeveelheid eiwitten wel haal, nu iets van (kipfilet 20gr, shakes 60gr, kwark 45 gr, minimaal 1.5L melk 45gr = 170gr totaal). Alleen de vetten en koolhydraten zijn lastig (vind ik). Want een portie (15gr) pindakaas van de lidl is: 3.4gr eiwitten, 1.3gr koolhydraten en 8.7gr vetten.

En klopt het dat je zelf altijd vind dat je niet genoeg groeit? Want ik heb laatst een overbelaste schouder gehad (waar ik soms nog wat van voel). Nu ben ik met dumbell drukken ongeveer 6.5kg naar beneden gegaan per dumbell (eerst was dit ongeveer 10+kg). En nu vind ik zelfs 24kg dumbell drukken zwaar, is dit omdat mijn spiermassa afgenomen is, of omdat ik nu i.p.v. 8x 10x probeer? Want je zou denken dat die 2x niet echt veel verschil maken, wel zak ik verder door met mijn armen.

Als ik de Bent over row doe, dan merk ik dat mijn rug nog aardig wat meer kan hebben, maar mijn handen en onderarmen (aan de zijkant, zegmaar de kant van je duim en dan ongeveer 15-20cm omhoog) helemaal gaan verzuren, waardoor ik de stang niet meer beet kan blijven houden. Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ik hoorde van iemand, dat ik dan een stang moest pakken, en dan beethouden en dan met mijn polsen/handen een omhoog-naar beneden beweging moet maken. Ik ga dat doen, maar is er nog een oefening, of raden jullie mij iets anders aan of...?

Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen.

Mvg,
Stefan

Niemand een idee of tip?

Een flink aantal vragen :p!

Ik kan niks zeggen over je supplementen want die gebruik ik niet.

Over je schema, ik denk dat je de boterhammen eens moet vervangen voor iets anders. Kook rijst in de avond en neem het mee. Koud eten is ook best lekker, je moet er alleen aan wennen!

En over je groei, als ik mezelf zie denk ik vaak pff wat een botje ik moet veel beter eten en trainen. Maar als andere me naar een lange tijd weer zien krijg je opmerkingen van; wow anabolen?
Dus je zal wel groeien maar zelf niet merken ;)

Ten slotte over je bent over row, gewoon blijven doen je armen zullen vanzelf mee groeien. Probeer je onderarmen ook te trainen, bijvoorbeeld de reverse barbell curl vind ik persoonlijk erg fijn.

Succes!

RamboII, bedankt voor uw reactie, stel het op prijs, en over de bent over row, ik ga het zeker volhouden, bedankt.

Vitus, nu ik er zo weer over denk, de havermout is er gewoon bij ingeschoten in de ochtend, dat ga ik weer oppakken, want dan eet ik sowieso minder brood. En waarom ik het vroeg over de suppelmenten, is omdat ik momentueel even wat krap zit kwa geld, dus daarom dacht ik whey + oats (maar ik kan natuurlijk ook bv 50gr havermout door de whey shake doen en dat 3x per dag, toch?).

Ik train nu iets meer als een jaar en ben daarin ongeveer 10 kilo aangekomen.
Natuurlijk hartstikke blij mij maar ik blijf de laatste maanden een beetje hangen.
Moet wel zeggen dat ik best wel op mijn voeding let en meer eet alleen heb ik geen vaste schema's of iets in die richting.

Heeft iemand misschien wat tips voor me?
Greetz Jeff.

---------- Toegevoegd om 20:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:06 ----------

Ik train nu iets meer als een jaar en ben daarin ongeveer 10 kilo aangekomen.
Natuurlijk hartstikke blij mij maar ik blijf de laatste maanden een beetje hangen.
Moet wel zeggen dat ik best wel op mijn voeding let en meer eet alleen heb ik geen vaste schema's of iets in die richting.

Heeft iemand misschien wat tips voor me?
Greetz Jeff.

Terug
Naar boven