MuscleMeat

Vrouw juwelier schiet overvallers dood

• Topic Starter Topic Starter
Lol ik neem je gewoon niet meer serieus :') ik ga het je ook niet uitleggen, je zoekt het zelf maar op :D

:roflol:

Volgens de wet is noodweer het plegen van een strafbaar feit om jezelf of een ander te verdedigen tegen een onmiddellijke bedreiging. De verdediging mag niet verder gaan dan noodzakelijk is. Als noodweer is vastgesteld wordt er geen straf opgelegd.

Noodweer-exces.
Als iemand de grens overschrijdt van de noodzakelijke verdediging (noodweer), bijvoorbeeld omdat hij in paniek raakt, kan sprake zijn van noodweer-exces. De dader is dan niet strafbaar.

art 41 Wetboek van Strafrecht
lid 1. Niet strafbaar is hij die die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wedererchtelijke aanranding
lid 2. Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddelijke gevolg is geweest van een hevige gemoedsoverweging, door de aanranding veroorzaakt.

Je weet wat onmiddellijke bedreiging is?

Gewapende mannen die iemand bedreigen in een kleine ruimte zoals een juwelierszaak zou daar een uitstekend voorbeeld van zijn

vrouw met ballen :) goed gehandeld deze vrouw verdiend een lintje :D

Bullshit.

Wat had ze dan moeten doen? Politie bellen en een kwartier wachtten tot die kwamen? Als de buren overvallen zouden worden zou ik ook geen seconde aarzelen, de kluizen open trekken en dan is t sneller opgelost dan de meldkamer überhaupt door kan geven aan de politie dat er wat aan de hand is.

Kordaat optreden, snel afgehandeld, geen dure gerechts/gevangenis kostten.

Je hebt niet het recht om het leven van iemand te nemen maar sommige verdienen het recht om te leven niet.

Iets met risico van het vak, de schutter hiervan de schuld geven is net zo achterlijk als een machinist de schuld geven van een treinspringer.

Geen idee, ik had mss wel hetzelfde gedaan. We weten nog helemaal niet wat er precies gebeurt is maar als mijn scenario klopt dan is het gewoon eigenrichting en zeker geen zelfverdediging. En dan zijn er nog veel meer factoren die van invloed kunnen zijn zoals wat er zich binnen afspeelde.

Ja het is het risico van het vak, en nee dat is geen goede vergelijking. Die machinist heeft geen keuze, die vrouw wel. Dat is een groot verschil.

Gewapende mannen die iemand bedreigen in een kleine ruimte zoals een juwelierszaak zou daar een uitstekend voorbeeld van zijn

Maar niet als de vrouw zich op dat moment zich niet in die ruimte bevind.

Ja en dan?

"We kunnen helaas niks voor u doen wegens gebrek aan bewijs."
Gaat in het meerendeel van dit soort gevallen op deze manier.

De vrouw heeft het recht niet om ze neer te schieten, maar ik vind niet dat die vrouw er echt voor gestraft moet worden. Die jongens zijn al fout in de eerste plaats, moet je ook de consequenties er van dragen. Liep nu iets minder goed af dan een andere keer.. Shit happens.

Gevalletje "jij breekt de wet, dan ik ook!"

Als we dat allemaal doen, komt het sowieso nooit meer goed met Nederland..

Gevalletje "jij breekt de wet, dan ik ook!"

Als we dat allemaal doen, komt het sowieso nooit meer goed met Nederland..

Dat komt het ook zeker niet als NL door gaat op de manier waar op ze dat nu doet.
Veel te soft, je mag niks..

Wat je dan krijgt, zijn dit soort incidenten.
Mensen gaan zelf aan de gang omdat de overheid weinig tot niks kan of mag doen.

Geen idee, ik had mss wel hetzelfde gedaan. We weten nog helemaal niet wat er precies gebeurt is maar als mijn scenario klopt dan is het gewoon eigenrichting en zeker geen zelfverdediging. En dan zijn er nog veel meer factoren die van invloed kunnen zijn zoals wat er zich binnen afspeelde.

Ja het is het risico van het vak, en nee dat is geen goede vergelijking. Die machinist heeft geen keuze, die vrouw wel. Dat is een groot verschil.

Noodweer geld niet alleen voor jezelf verdedigen maar ook voor anderen, haar man uit een levensbedreigende situatie halen valt net zo goed onder noodweer.

Heb je uberhaupt mijn eerste post gelezen waarin ik zeg dat ze moeten kijken of het noodweer was?
Ik zeg niet: het was geen noodweer.
Ik zeg dat ze daarnaar moeten kijken.

Kan goed zijn dat ze niet eens wapens hadden of dat die nog in het holster zat of wat dan ook. Dat zijn belangrijke zaken.

Heb je uberhaupt mijn eerste post gelezen waarin ik zeg dat ze moeten kijken of het noodweer was?
Ik zeg niet: het was geen noodweer.
Ik zeg dat ze daarnaar moeten kijken.

Kan goed zijn dat ze niet eens wapens hadden of dat die nog in het holster zat of wat dan ook. Dat zijn belangrijke zaken.

Ik zeg dat het wel noodweer is omdat 2 gewapende mannen in een kleine ruimte een levensbedreigende situatie is. Het wapen gebruiken was 100% haar goed recht, moest ze hun naderhand terwijl ze op de grond lagen geëxecuteerd hebben is het uiteraard niet toegestaan.

Maar goed, als jij mij uit kan leggen waarom 2 gewapende mannen in een juwelierszaak geen bedreiging zouden zijn voor het leven van de juwelier dan wil ik je best gelijk geven dat het geen noodweer was.

Maar niet als de vrouw zich op dat moment zich niet in die ruimte bevind.

En waarom mag je je man niet redden als je toevallig in een andere kamer zit? :roflol:

Noodweer geld niet alleen voor jezelf verdedigen maar ook voor anderen, haar man uit een levensbedreigende situatie halen valt net zo goed onder noodweer.

Ik vraag me ten zeerste af of dat expliciet onder noodweer valt maar ik heb verder geen juridische achtergrond. Ik denk dat het één en ander mogelijk afhangt van de overige factoren. Die zal de rechter vast mee gaan nemen in z'n oordeel.

En waarom mag je je man niet redden als je toevallig in een andere kamer zit? :roflol:

Jij reageert te snel voor mij om je bij te houden. :) Het gaat er om wat bij de wet onder noodweer valt. Je mag je man wel redden maar met 'gepaste' maatregelen. Lees gewoon wat Hell je probeert te vertellen dan snap je wat ik ook bedoel.

"Nou de mevrouw de MOORDENAAR, u wordt berecht wegens het feit dat u niet op het plaats delict aanwezig was en wel uw man hebt gered van de dood. Om deze reden geef ik u minimaal 4 uur taakstraf waarvan 3 voorwaardelijk."

Ik vraag me ten zeerste af of dat expliciet onder noodweer valt maar ik heb verder geen juridische achtergrond. Ik denk dat het één en ander mogelijk afhangt van de overige factoren. Die zal de rechter vast mee gaan nemen in z'n oordeel.

art 41 Wetboek van Strafrecht
lid 1. Niet strafbaar is hij die die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wedererchtelijke aanranding
lid 2. Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddelijke gevolg is geweest van een hevige gemoedsoverweging, door de aanranding veroorzaakt.

Dus ze is niet strafbaar als ze hun neer schiet wanneer ze een bedreiging zijn voor haar man

En ze is niet strafbaar als ze te ver zou gaan, betreffende uiteraard inschattingsfouten van de situatie.

Dus ze is niet strafbaar als ze hun neer schiet wanneer ze een bedreiging zijn voor haar man

En ze is niet strafbaar als ze te ver zou gaan, betreffende uiteraard inschattingsfouten van de situatie.

Ligt er toch een beetje aan hoe de situatie was. kwam ze schietend binnen? Hoe komt ze aan het wapen? Heeft ze ze de kans gegeven om zich over te geven?
Zolang wij niks weten heeft het geen nut om je menig te geven in hoeverre ze schuldig is of niet.

Ik zeg dat het wel noodweer is omdat 2 gewapende mannen in een kleine ruimte een levensbedreigende situatie is. Het wapen gebruiken was 100% haar goed recht, moest ze hun naderhand terwijl ze op de grond lagen geëxecuteerd hebben is het uiteraard niet toegestaan.

Maar goed, als jij mij uit kan leggen waarom 2 gewapende mannen in een juwelierszaak geen bedreiging zouden zijn voor het leven van de juwelier dan wil ik je best gelijk geven dat het geen noodweer was.

-.-'

Heb jij mijn post écht goed gelezen ja?
Blijkbaar niet.
Ik zeg NIET dat het geen noodweer was. Dus daarin valt er geen gelijk te geven/krijgen.

En om die inschattingsfouten gaat het (me) nou precies. Als ze dat verkeerd heeft ingeschat dan is ze wel strafbaar. Daar heb je dus details voor nodig die op dit moment nog niet duidelijk zijn.

En om die inschattingsfouten gaat het (me) nou precies. Als ze dat verkeerd heeft ingeschat dan is ze wel strafbaar. Daar heb je dus details voor nodig die op dit moment nog niet duidelijk zijn.

Dat kan ook alleen duidelijk worden wanneer er camera's zijn, als niet zal het een lastige zaak worden.

Zal sowieso wel een lastige zaak worden.. Als ze niet gestraft wordt omdat het uit zelfverdediging is, staat half Nederland straks weer bij het politiebureau om aangifte te doen van discriminatie.

Als ze überhaupt enige vorm van wapens hadden in een kleine ruimte zoals een juwelierszaak dan was t gewoon een levensbedreigende situatie.

Dat kan ook alleen duidelijk worden wanneer er camera's zijn, als niet zal het een lastige zaak worden.

Zal sowieso wel een lastige zaak worden.. Als ze niet gestraft wordt omdat het uit zelfverdediging is, staat half Nederland straks weer bij het politiebureau om aangifte te doen van discriminatie.

Ja, maar dat hou je toch. Valt verder weinig aan te doen. :)

Wat voor straf zou die vrouw nu eigenlijk krijgen ?

Eerder een geval van noodweerexces dan noodweer en zeer waarschijnlijk zal de vrouw op basis van noodweerexces amper tot niet gestraft worden. Eerder overvallen, ziet man wederom overvallen worden, raakt in gemoedstoestand waarin helder denken niet meer mogelijk, knalt overvallers naar de andere wereld in een waarschijnlijk nog chaotische situatie.

noodweer exces

casus

de man is in ze hand geschoten vrouw ziet zwart voor de ogen
wapen heeft ze voor handen liggen(binnen handbereik)
bam
bam

overvallers dood

vrouw denkt waarschijnlijk wat heb ik gedaan( of ze denkt aai weer 2 Marokkanen minder)

gaat vrij uit

case closed

Terug
Naar boven