Fitness Seller

Waarom cutten?

Bezoekers in dit topic

Rik_99

Cool Novice
Lid geworden
16 sep 2016
Berichten
110
Waardering
7
Lengte
1m80
Massa
70kg
Ik lees erg vaak dat mensen het hele jaar cutten en bulken afwisselen.
Wat is hier de reden van? In mijn ogen is het niet logisch en daarom zou ik graag uitleg willen.

Waarom niet een paar jaar bulken tot dat je de gewenste spiermassa bereikt hebt, vervolgens cutten en je lichaam onderhouden op wat het dan is.
Als ik het zo heb gelezen verlies je ook elke keer bij cutten weer spiermassa wat het nog minder aantrekkelijk zou maken toch?
 
Iemand? Ik ben erg benieuwd.
 
Als spier opbouw en vet opbouw hand in hand gaan

Als vet verlies en spier verlies hand in hand gaan.

Wil je spier opbouwen. kom je aan in vet die ervoor zorgen dat je spieren slecht ziet (geen definitie)

Uiteindelijk wil je je spieren gaan zien. want hey... daar train je voor toch ? Dus ga je cutten.

Als endomorph kan ik je vertellen dat het heel vervelend is om flink te trainen en geen definitie te zien. dan is cutten de uitkomst.

De meesten gaan van het ene extreme naar het andere. dus tijdens de bulk overeten ze zoveel dat misschien de helft van het gewicht dat ze aankomen vet is.. inderdaad niet logisch.

bulk/cut kun je ook doen met subtiele aanpassingen in je eetpatroon.

eigen voorbeeld; ik stop met chips eten en val met een maand 2 kg af.

ik neem 2 boterhammen met pindakaas extra mee naar me werk en kom met een 6 weken 1.5kg aan.. zichtbaar in me lats, traps en post. delt. huidplooien blijven gelijk.

Als je ingelezen bent in hypertrophy. dan weet je dat de ene Meer spier betekent en de andere Grotere spier. simpel gezegt een grotere spier heeft meer energie opgeslagen en dat is wat je doorgaans verliest tijdens de cut.

zolang je net zo sterk blijft of zelfs sterker wordt tijdens de cut dan verlies je alleen hetgeen wat je heel snel weer terug kunt winnen
 
Iedereen doet wat hij wilt he, ik persoonlijk bulk af en toe en als ik zogezegd moet cutten eet ik gewoon tot mijn onderhoud en doe ik wat meer cardio.
Ik ga nooit boven de 20% vet en onder de 15% altijd beetje speling om het toch nog wat gezellig te houden
 
it's all about the aesthetics!
 
Waarom zou je jaren wachten om te cutten? Dat is gewoon niet logisch.
 
heb 4 jaar en een half jaar gebulkt ( nou met ups & downs natuurlijk), met als gevolg dit ik nu vrij diep ga moeten cutten.
 
Ik denk dat als je te lang bulkt het cutten niet meer lukt.
Kans is groot dat als je bulkt, dat je wat minder op de calorieën let. Meer is altijd beter denk je dan.
Waarschijnlijk krijg je veel te veel binnen.

Als je het dan aan moet passen door cutten is het heel lastig om die motivatie vol te houden.
Je moet enorme aanpassingen maken, je krijgt echt honger en voelt je slap. Je lichaam is immers gewend aan die hele hoge calorieinname.
Als je het afwisselt houdt je jezelf scherp en loopt shit niet uit de hand.

Daarnaast heb je mensen die bulken en mensen die bulken.
De ene weet precies wat hij binnenkrijgt en houdt het tot 500 kcal boven onderhoud.
De ander eet zoveel mogelijk, houdt het niet bij en maakt geen onderscheid tussen goed eten en slecht eten. Zij eten veel te veel boven hun onderhoud.

Als je bulkt op de eerste manier is het slechts een kleine aanpassing op je levensstijl als je gaat cutten ipv de andere manier
 
En je hebt mensen zoals ik die liever langdurig cleanbulken (overschot van ongeveer 250Kcal-300Kcal) en dan weer kort cutten (-500kcal). Zelf houd ik er meer van om 4 a 5 maanden te cleanbulken en dan 2 maanden te cutten. Zo houd ik het allemaal net iets beter onder controle :)

Gelukkig moet je doen wat werkt voor jouw, dus iedereen is verschillend ;)
 
Juist die afwisseling van cutten en bulken is voor mij dé manier om spiermassa te ontwikkelen, te behouden en te onderhouden.

Het kan persoonlijk zijn, maar ik zie niet in waarom je voor een bepaalde korte of langere termijn zou moeten cutten om dan weer voor een periode te gaan bulken. Het gaat bij mij puur op hoe ik me voel en vind ik wat ik zie een beetje leuk voor mezelf. Jaren bulken is best lekker, maar des te dieper moet je cutten en ik vraag me af of het wel oké is om heel lang te bulken.

Ik voel me daar in ieder geval niet prettig bij. Dan liever meerdere malen per jaar bulken om daarna, om de boel mooi in evenwicht te houden, weer cutten. Ben nu 3 maanden aan het bulken geweest (zelden tot nooit meer dan 500kcal boven onderhoud) en heb momenteel behoefte om te cutten. Zo houd ik voor mezelf de boel in vorm en voelt het het meest prettig en gezond aan.
 
Ik lees erg vaak dat mensen het hele jaar cutten en bulken afwisselen.
Wat is hier de reden van? In mijn ogen is het niet logisch en daarom zou ik graag uitleg willen.

Waarom niet een paar jaar bulken tot dat je de gewenste spiermassa bereikt hebt, vervolgens cutten en je lichaam onderhouden op wat het dan is.
Als ik het zo heb gelezen verlies je ook elke keer bij cutten weer spiermassa wat het nog minder aantrekkelijk zou maken toch?


Ik vind het langer bulken vooral heel voordelig als je nog jong bent. Zolang je gewoon je macros in check houdt is dat in mijn ogen de beste manier om meer massa te pakken dan iemand die elk jaar bulkt/cut. Is ook vrij logisch, enigste nadeel is dat je natuurlijk geen shows kan meepakken in deze periode, maar stel dat je op je 17 begint en je bulkt tot je 19. Dan doe je een cut + show, en dan doe je weer hetzelfde tot je 21, ga je echt een heel goede fysiek kunnen krijgen op 4 jaar tijd. Mits je training, voeding en slaap helemaal on point is.
Voor longterm goals vind ik het zeker goed, als je een beachbody wilt elk jaar dan niet :D
 
Traditioneel cutting en bulken is voor mensen die niet aan wedstrijden mee doen, naar mijn mening, niet logisch of handig, of nodig. Waarom zou je er alleen voor die paar weken zomer goed uit willen zien? Ik zie er liever gewoon heel het jaar goed uit. Ik eet net iets boven maintenance en ik maak gewoon prima gains, zie in de spiegel mezelf vooruit vliegen. Het zal vast sneller gaan als ik in een 500cal overschot ga zitten maar waarom zou ik dat doen? Ik heb geen wedstrijd die ik moet winnen, dus neem lekker mijn tijd. Als ik merk dat ik minder goed herstel, gooi ik er iets bij.

Intuitief eten ofzo. -uiteindeljk moet je doen wat je zelf fijn vind natuurlij.
 
Back
Naar boven