Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Goed idee, ik ken wel een aantal mensen waar we best zonder kunnen.

Je mag doden wie of wat je wilt, alleen moet je daar dan wel een prijs voor betalen in de beschaafde wereld. In principe is een mens een levend wezen, net als een koe of varken dat is. Maar wij hebben nu eenmaal beslist vreedzaam met elkaar te leven en daar regels aan te verbinden, dat heeft niet veel met religie te maken.
Inderdaad, 'kunnen' past hier beter.Je kunt doden wie of wat je wilt (tot op zekere hoogte natuurlijk). Dat is wat anders dan mogen. Imo. Mogen duidt juist op de aanwezigheid van een moraal. Ik ga er van uit dat een mens per definitie kiest voor een wereld waar hij niet constant de kans loopt om omgebracht te worden.
Als je 'mogen' opvat als de afwezigheid van een 'algemene' moraal (zoals gesteld door een god), dan heb je natuurlijk een punt. Maar ik vraag me af of je daarmee enkele prachtige menselijke vermogens niet behoorlijk te kakken zet.
Alleen in de ogen van een psycho, die al rekent op die 10 jaar cel, zal het misschien niet veel uitmaken. Hij zal vinden dat hij het 'mag' zolang hij de celstraf erbij neemt als 'betaling'.Heeft hij inderdaad gelijk in, het vermogen om iemand te "kunnen" doden is iets totaal anders dan het "recht" om iemand te "mogen" doden.
Jij (maniac) beschrijft de 'natuurlijke toestand' zoals die door Hobbes is beschreven als ik me niet vergis. Het recht van de sterkste dat geldt, maar een zwakke samenleving tot gevolg heeft. Het is het 'sociale contract' dat we sluiten, waarin we afspreken in overeenstemming met elkaar te leven. Als we ons niet aan dat contract houden, valt een samenleving als de Nederlandse uit elkaar; we zouden al onze tijd weer moeten gaan spenderen aan het in leven blijven. Niet moorden is eigenbelang in die visie.
Alleen in de ogen van een psycho, die al rekent op die 10 jaar cel, zal het misschien niet veel uitmaken. Hij zal vinden dat hij het 'mag' zolang hij de celstraf erbij neemt als 'betaling'.
Het zou idd de dood zijn van onze sociale cohesie. Wie kun je nog vertrouwen? Wie durf je nog tegen te spreken? Hedendaags staan dergelijke afspraken op papier, maar hoe is dit allemaal ontstaan?
De grotere vraag is dan waar onze normen en waarden vandaan komen.

Tijdens de inquisitie was de kerk een geoliede moordmachine...........

Fabeltjes. De inquisitie was vooral een gereedschap om ongelovigen te bekeren, desnoods maar bovenal zeer sporadisch met martelingen en uithongering. Echter zover kwam het vrijwel nooit omdat de slachtoffers zich uiteraard graag voordeden als zijnde bekeerd. Bij een tweede veroordeling volgde wel eeuwige opsluiting of de dood maar het aantal moorden/ter dood veroordelingen puur als werk van de inquisitie is vooral iets wat je in spannende boeken en hollywood krijgt voorgeschoteld. De Rooms-Katholieke inquisitie was geen dreigend terreur orgaan om keihard macht mee af te dwingen, eerder een soort van religieuze veiligheidsdienst die over het algemeen oprecht (binnen een middeleeuws christelijke context moet je je wel bedenken) de bedoeling had om mensen op het juiste innerlijke pad te krijgen. Ik heb nog ergens op m'n pc een redelijk beoordeeld essay staan die ik heb moeten schrijven over de inquisitie mocht je geinteresseerd zijn (pm). Niet gebasseerd op wiki of discovery maar op vertaalde bronteksten en wetenschappelijke artikelen.
Ik spreek overigens over de middeleeuwse (rooms-katholieke) inquisitie. Ik weet nog te weinig van de Spaanse inquisitie die later volgde.
Overigens voor de anderen mijn excuses voor het offtopic gaan maar ik kan dit soort dingen moeilijk laten![]()

lees de Bijbel eens wat nauwkeuriger, en je komt er vanzelf achter..........
![]()

Even wat rond googelen verteld me dat ook de Spaanse Inquisitie altijd veel wreder is omschreven dan daadwerkelijk zich heeft afgespeeld..maar goed ik zou mezelf in de voet schieten hier meer waarde aan te hechten dan aan de kennis van een liefhebber als jij![]()