- Waardering
- 20
Zijn blessures ook geen plateau's?

Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

als naturel komt men helaas snel aan grenzen, maar er is altijd wel wat te verbeteren, of tenminste op het level te blijven waar je bent.
- kompleet ander voedings schema, bijv brood door rijst, andere supplementen.... etc.
- kortere of langere workouts
- kortere periodes maar hard bijv. 3-5 weken lang elke set till failure..., daarna rust ..en daarna een schema met lichtere intensiteit.
- verbeter je conditie.
- ga eens je bf senken ter motivatie
- ga een tijdje poweliften ter motivatie.. en "vergeet" bodybuilding voor een paar maandjes.
maar vooral : doorgaan en niet opgeven....
succ6![]()
.
.Het wordt inderdaad wel wat lastiger, vooral voor 38+ opa's zoals jij en ik![]()

Ergens voel je wel dat er weinig progressie meer is, maar vooral net als jij door statistieken/logboek gegevens te vergelijken.
Als je niet langer dan een jaar of 2-3 serieus traint, zijn de adviezen die al gepasseerd zijn in dit topic, zoals verandering van schema, meer/beter eten etc. prima. Ik weet niet hoe lang jij al bezig bent en vanwaar je bent gekomen qua stats, maar hier naar kijkend zou ik vermoeden dat er nog wel wat rek bij je in moet zitten.
Als je echt lang traint, minstens 5-10 jaar dan werkt dit op een bepaald niet meer heb ik gemerkt.
Wat ik toen ondernomen heb is me sterk gaan verdiepen in periodisatie en de relaties belastingprikkels - verstoring homeiostase - recuperatie - en adaptatie.
Na wat practisch experimenteren kwam ik er achter dat het doen van een reeks trainingssessies binnen 3-4 weken, met een sterk toenemend trainingsvolume en intensiteit en zonder volledig herstel tussen de trainingen wel in ene weer progressie met zich mee bracht.
Dit wordt ook wel overreaching genoemd, feitelijk een bedoelde lichte vorm van overtraining, wat een noodzakelijke extreme trainingsprikkel vormt, noodzakelijk om het lichaam weer progressief te laten reageren.
Hierbij is het wel zeer belangrijk dat het lichaam daarna de kans krijgt volledig te herstellen van de "cumulative fatique" en te supercompenseren.
Dmv. bijv. 1-2 weken deload in de vorm van actieve rust.
Als je dat namelijk niet doet brand je heel snel op....

nette repliek thanx
Ik train momenteel 1 jaar en 10 maanden, ik kom van 58 kilo. En idd ik weet dat het op een bepaald moment zo goed als stopt maar vond ook dat ik nog groeipotentieel heb imo. Als ik mij spiegel aan anderen met dezelfde stats als mij gaan die wel nog vooruit. Tuurlijk spelen de genen ook mee..
Jammer dat ik niet op ma woe vrij kan trainen, eerder ma woe don. Trainingen met nog spierpijn van de dag ervoor liggen mij echt niet. Maar toch wel moeilijk om telkens te wachten tot je gevoelsmatig volledig hersteld bent.
Stats:
1.70
75 kg
Deadlift: 3 x 100
squat: 3 x 90
bench 1 x 90
Je zit al wel dicht aan je natuurlijke grens. Al bijna 20kg gegained. Tijd om er een spuit in te rammen, zit niks anders op vrees ik.
Mja heb toch al eerder besloten om de roids uit mijn lichaam te houden. Ga eens kijken wat een drastische omslag in voeding-training gaat opleveren.