Het is zeker fascinerend. Ik ben altijd zeer geïnteresseerd geweest in geschiedenis en martel/executie methoden zijn daar een belangrijk onderdeel van. Daar ik er een diepe en uitgebreide studie van gemaakt heb is het moeilijk om de ergste manier van sterven op nummer 1 te plaatsen. Ik denk dat de ergste vormen van executie zijn: Verbranding, (verticaal) spietsen of langzaam uit elkaar getrokken worden.
Als je bijvoorbeeld sterft op de brandstapel dan is de manier waarop hij gemaakt is van groot belang. Dat heeft te maken met hoe snel het vuur rijst, als het namelijk snel rijst dan is het met een paar minuten gedaan door inhalatie van de hitte. Deze hitte verbrandt je keel en luchtwegen en je zult stikken in je eigen longvocht. Als de brandstapel zo gemaakt is dat het vuur langzamer rijst, dan verbrand je ook langzamer tot je uiteindelijk ook stikt door inhalatie van de vlammen. Er was echter ook een brandstapel waar er een ring van brandende takken om de paal waar je aan vast zat heen werd gemaakt en de vlammen dus wat verder van je lichaam af waren en je dus nog langzamer verbrandde, en dat kon wel eens lang duren.
Vroeger had je meer methoden om iemand levend te verbranden dan alleen de bekende middeleeuwse brandstapel. Je had natuurlijk de bekende brazen bull uit het oude Griekenland. Maar je had bijvoorbeeld ook een methode waar je aan een paal gebonden werd en er steeds langzaam een schep vol gloeiende kolen richting je voeten gegooid werd. Soms stierf je pas als je er tot je navel in begraven was. In de Romeinse tijd had je de "tunica molesta", dat was een shirt wat je aanhad en waar een brandbare gel op gesmeerd was, waardoor je een rennende vuurbal werd. Je had ook grote metalen ketels in gebruik waarin je gefrituurd werd in hete olie. Het is bijvoorbeeld in het 15e eeuwse Deventer gebeurd dat een crimineel zo aan zijn eind kwam vanwege valsmunterij. Deze ketel hangt nog steeds aan een gevel.
Nu ga ik maar naar bed want anders kan ik pagina na pagina doorgaan.