MuscleMeat

Sticky Wat vind jij irritant in de sportschool?

Gaan jullie je maar lekker richten op kracht/zwaarder gaan, richt ik me op de correcte rom en mmc en "zwaar" gaan met lichtere gewichten onder die omstandigheden, goed?

Er bestaan meerdere wegen die naar Rome leiden, maar jullie kiezen de omweg.

Jullie weten het natuurlijk beter dan Jonni Shreve, RP, Mike van Wyck etc.

Gaan jullie je maar lekker richten op kracht/zwaarder gaan, richt ik me op de correcte rom en mmc en "zwaar" gaan met lichtere gewichten onder die omstandigheden, goed?

Er bestaan meerdere wegen die naar Rome leiden, maar jullie kiezen de omweg.

Jullie weten het natuurlijk beter dan Jonni Shreve, RP, Mike van Wyck etc.
Al die gasten zijn klein vergeleken bij mannen die wel zwaar trainen, denk aan Hollingshead, Jordan Peters enzovoort.

• Like
Waarderingen: Onit
Het zijn trainers en coaches, die o.a. werken met Nick Walker en Samson Dauda. De grootsten in de open klasse.

Techniek boven kracht, basically.

Maar ga lekker door met waar je ook mee bezig bent, zoals gezegd is kracht ook een weg naar Rome. Alleen kan het beter en sneller.

Ben je een Powerlifter, is het anders. Maar we hebben het hier over maximale groei.

Imagine Ronnie Coleman met de huidige kennis, nog groter en niet in een rolstoel.

Het zijn trainers en coaches, die o.a. werken met Nick Walker en Samson Dauda. De grootsten in de open klasse.

Techniek boven kracht, basically.

Maar ga lekker door met waar je ook mee bezig bent, zoals gezegd is kracht ook een weg naar Rome. Alleen kan het beter en sneller.

Ben je een Powerlifter, is het anders. Maar we hebben het hier over maximale groei.

Imagine Ronnie Coleman met de huidige kennis, nog groter en niet in een rolstoel.
Nick Walker is zo'n hilarisch voorbeeld in deze. Tot voor kort drukte die jongen nog 100 kg dumbells als ik me niet vergis, kan ook 90 zijn. Immens zwaar in ieder geval. Het is ook niet dat die vent 50kg kan curlen en dat nu met 12 doet, zie het in verhouding. De meeste mensen die op tut/mmc en dat soort shit trainen draven er in door en doen opeens 14 seconden over een rep.

Sowieso moet je niet kijken naar wat de grote jongens doen nu ze groot zijn. Jij bent namelijk niet ( zo ) groot. Kijk wat ze hebben gedaan om groot te worden en dan hebben ze letterlijk allemaal immense gewichten verplaatst. Zonder uitzondering. Is ook logisch, ze hebben het gros van hun massa al behaald. Je noemt Ronnie, die was echt no way in hell veel groter geworden als ie als een mietje had getraind, zo'n lichaam kan bijna niet meer massa handelen. Waarschijnlijk had ie niet in een rolstoel gezeten als ie z'n gewichten door 2 had gedeeld, daar heb je dan wel weer gelijk in.

Dat vind ik wel een belangrijke voetnoot..
Tuurlijk, begrijpelijk ook. Belangrijk is dan ook om je te bedenken dat die man een 800 kilo legpress deed, 300 kg deads alsof het niks was en ook nog eens wat, 140 kg woog. Dat zijn cijfers die niemand hier na gaat doen dus om nou een 12kg hammer curl op tut te gaan doen omdat Ronnie Coleman in een rolstoel is beland is ook weer overdreven.

Maar verder, ieder z'n ding. Ik ben benieuwd of ik hier binnenkort buffe gasten ga zien met een 20kg incline dumbell press met een tut van 18 seconden per rep. Ik denk van niet maar laat me graag verrassen.

Er zijn oefeningen waar je beter gecontroleerd elke rep kunt doen oa DL ga ik niet sloppy reps geven, maar andere kant een BB row kan je laatste reps wel beetje momentum gebruiken om net die extra stimulans te geven. Je lichaam snapt niet of je een bb row aan het doen bent, maar voelt alleen die spanning op de spier en als je die door momentum net wat kan verlengen daar wel niet “perfect form” boeien, groeien doe je wel. Zou wel nauwkeurig te werk gaan en blessure gevoelige oefeningen deze aanpak absoluut niet te doen.

Kijk bv naar sam sulek, form echt verschrikkelijk maar buffed AF. Daar waar hij gewoon elke set tot falen gaat en als ie daarna bv nog 10 sloppy triceps extensions kan dan doet ie dit doordat het geen kwaad kan en je arm er niet af valt maar je wel die extra stimulans pakt.

Ikzelf train ook maximaal tut, maar ik weer wanneer je na je technisch perfecte reps nog net wat extra gains kan pakken bij specifieke oefeningen en waar je dit voor lief moet laten wil je niet met een hernia of blessure naar huis. Ben wel overtuigd dat kracht = spiermassa. Bench jij 1.5x bw voor reps dan unlock je automatisch een goede chest.

• Like
Waarderingen: Onit
Heb de laatste tijd zenuwen om de gym binnen te stappen omdat er man continu contact zoekt :roflol:
"Gaat ie er zijn of niet? :bang:"

Dan zie je die ogen je achtervolgen vanaf het moment dat je binnenloopt, je probeert geen oogcontact te maken, na 10 minuten komt ie alsnog voor je neus staan; "Heeeey Hoe gaat het??" f**k. En dan hang je vast voor 20 minuten :emo:
Hey, ken het verhaal.
Alsof je een stuk vlees bent...

Not pun intended mbt vegan lifestyle.

Als hij het echt niet snapt door middel van negeren, dan lijkt assertief uit de hoek komen geen slecht idee.
Het is iets wat je ook kan leren als het niet in je zit.

Alsook een dumbell van 2kg kan hard aankomen als iemand hordhorig is.

Nick Walker is zo'n hilarisch voorbeeld in deze. Tot voor kort drukte die jongen nog 100 kg dumbells als ik me niet vergis, kan ook 90 zijn. Immens zwaar in ieder geval. Het is ook niet dat die vent 50kg kan curlen en dat nu met 12 doet, zie het in verhouding. De meeste mensen die op tut/mmc en dat soort shit trainen draven er in door en doen opeens 14 seconden over een rep.

Sowieso moet je niet kijken naar wat de grote jongens doen nu ze groot zijn. Jij bent namelijk niet ( zo ) groot. Kijk wat ze hebben gedaan om groot te worden en dan hebben ze letterlijk allemaal immense gewichten verplaatst. Zonder uitzondering. Is ook logisch, ze hebben het gros van hun massa al behaald. Je noemt Ronnie, die was echt no way in hell veel groter geworden als ie als een mietje had getraind, zo'n lichaam kan bijna niet meer massa handelen. Waarschijnlijk had ie niet in een rolstoel gezeten als ie z'n gewichten door 2 had gedeeld, daar heb je dan wel weer gelijk in.
Dit vooral, daarnaast verschilt het voor iedereen wat lekker traint.
Afgelopen half jaar heb ik veel meer tut en wetenschappelijk getraind. Nou ik vind het achteraf helemaal kut. Spieren bleven ook steeds minder vol.

Atm train ik gewoon weer op kracht met veel exposiviteit en eventueel een drop set. Pomp is immens vergeleken met dat wetenschappelijke homo gedoe. Naar mijn idee groei ik dan ook nu weer, waar ik een tijdje stil stond met mind muscle en tut.

Dit vooral, daarnaast verschilt het voor iedereen wat lekker traint.
Afgelopen half jaar heb ik veel meer tut en wetenschappelijk getraind. Nou ik vind het achteraf helemaal kut. Spieren bleven ook steeds minder vol.

Atm train ik gewoon weer op kracht met veel exposiviteit en eventueel een drop set. Pomp is immens vergeleken met dat wetenschappelijke homo gedoe. Naar mijn idee groei ik dan ook nu weer, waar ik een tijdje stil stond met mind muscle en tut.
Tuurlijk zijn er nuances die je er in moet aanbrengen. Als je op tut een 220 kg RDL kunt doen groei je echt wel. Als je daarentegen denkt met 12kg dumbell curls 50cm armen bij sub 10% bf te krijgen zul je nogal bedrogen uit komen. En dat is waar de tut lovers doorslaan in de meeste gevallen. Wat uiteraard weer niet betekent dat je een deadlift moet doen met een gewicht wat er voor zorgt dat je rug zich kromt als een poepende hond.

Ik las hier laatst een topic van een vent van 110 kg die 60 kg bencht en dan z'n triceps wil versterken omdat z'n medial head failt en z'n front delt het dan overneemt. Die wordt gegarandeerd nooit buff.

Beide manieren brengt spiermassa met zich mee, dat heb ik nooit ontkend.

Ik ben er alleen heilig van overtuigd dat een correcte ROM en MMC harder groeit dan zomaar gewichten verplaatsen en zwaarder gaan. Want wanneer je alleen met zwaardere gewichten bezig gaat, gaat dit ten koste van ROM en MMC.

TUT had ik nog niet eens genoemd, maar ben ik ook groot voorstander van. Niet het genoemde voorbeeld van 14 seconden per rep, maar 2 á 3 seconden excentrisch, 1 seconde vasthouden en 1 seconde concentrisch is wel een goed voorbeeld van iets dat werkt.

Sam Sulek wordt ook genoemd, dit is 1 van de meest genetisch begaafde jongens die rondlopen, in combinatie met veel AAS, die jongen groeit no matter what. Qua training zelf, zijn dieet, laat hij eigenlijk alleen maar zien hoe het NIET moet. Maar hij werkt wel hard én met zware gewichten, wat nogmaals óók spiermassa met zich meebrengt.

Nick Walker traint tegenwoordig full en correct ROM, in combinatie met een normale TUT, na samenwerking met Renaissance Periodization. In verhouding is hij niet, maar groeit harder dan ooit tevoren en dat weet hij.

Ik vind dit onderhand een interessante discussie geworden en vind dat je moet doen waar JIJ je goed bij voelt. En bij mij is dat ROM, MMC en normale TUT, bij een ander is dat gewicht verhogen.

Beiden werkt en ik ga stoppen met een bepaalde manier bij een ander te dwingen. Want iedereen is anders en reageert anders op dingen.

Fijn weekend dames en heren.

Is tut tegenwoordig hetzelfde als mmc?

Volgens mij zijn ook de 'wetenschappelijke homo's' / 'tut lovers' het er wel over eens dat tut inderdaad belangrijk is voor hypertrofie (duh, het is letterlijk de tijd die je onder spierspanning doorbrengt), maar wel als er ook aan een aantal andere voorwaarden voldaan wordt, namelijk dat je redelijk close to failure traint, met een redelijke load (~60%+ van 1rm), en een fatsoenlijke rom gebruikt met een concentrische, isometrische en excentrische fase.

M.a.w. het is leuk als je 50 kilo dumbbells bencht voor 16 halve reps maar misschien kun je in de meeste gevallen beter 35 kilo dumbbells pakken voor 8 hele reps. Tut is wellicht gelijk of misschien nog wel hoger bij de eerste vanwege het grote aantal reps maar in dat geval heeft het lichtere gewicht wellicht de voorkeur. Verder kan ik ook 1 minuut lang isometrisch tegen een zwaar beladen halter lopen duwen want langere tut dus beter - wat ergens misschien nog wel zijn plaats heeft in training - maar voor het overgrote deel van mijn sets heeft het qua hypertrofie ws weer meer zin om t gewicht te verminderen en in minder tijd fatsoenlijke sets met concentrische en excentrische fase te draaien.

Ook is daadwerkelijke tut vaak veel moeilijker te meten dan gewoon het aantal reps. Als ik ga squatten, tel ik dan ook de tijd mee die het kost om te unracken, om tussen de reps door even opnieuw te bracen etc?

Persoonlijk zie ik wel een bepaalde hiërarchie van zaken die belangrijk zijn, en zou ik ervoor zorgen dat eerst je totaalvolume op orde is (setsxrepsxweight) en de uitvoering redelijk goed is met zowel stretch als contractie, je binnen een enigszins relevante gewichtsmarge van je 1RM werkt (het overgrote deel binnen de ~60-90% van je 1RM), en dat je daarna nog eens gaat kijken naar zaken als tempo van uitvoering / partials / rusttijden of juist settijden / etc

Is mmc niet bv je lats kunnen aanspannen, ook zonder gewichten.
Tut is de tijd die een set in beslag neemt. Je legt het gewicht niet terug tussen de reps, toch.

Naja... eerst maar eens buff worden door harder te buffelen. Die r.i.r. en tut en mmc of full rom etc, is de slagroom op de cake.
Niet vergeten dat ze in de jaren '50 en '60 etc het goed konden zonder deze termen.

Het is eigenlijk heel simpel. Gewoon trainen zo zwaar als lukt met goede uitvoering en liefst zo hoog mogelijke intensiteit. Veel mensen overdenken alles teveel waardoor ze het 'gewoon hard trainen' vergeten.

Het is eigenlijk heel simpel. Gewoon trainen zo zwaar als lukt met goede uitvoering en liefst zo hoog mogelijke intensiteit. Veel mensen overdenken alles teveel waardoor ze het 'gewoon hard trainen' vergeten.
Dank je wel coach :thumb:

Terug
Naar boven