MuscleMeat

Wat zijn voor jou de gevolgen van de hoger energiekosten?

Allerslechtste moment uitgekozen om te scheiden blijkbaar. Van een dubbel naar een enkel inkomen gegaan en ik val natuurlijk precies buiten alle toeslagen en tegemoetkomingen, en nu deze ellende er allemaal overheen. Ik kan niet anders dan met de auto naar mijn werk gaan, fiets en ov zijn geen optie. Geen tankpas maar een vaste kilometervergoeding die totaal niet meer toereikend is momenteel. En dan moet de grote klap nog komen dadelijk met de gigantische prijsstijgingen in de supermarkt.
Sterkte ik weet hoe het voelt en kan je alleen maar zeggen: Het wordt beter.

• Topic Starter Topic Starter

Ik heb inderdaad gelogen, het is maar liefst 62 ipv 60 per maand!
1.5 % rente.
Voor jou heel fijn dat het kan, maar het gros van de Nederlanders kan geen of niet voldoende zonnepanelen plaatsen of kunnen niet nog een extra lening van een paar tientjes per maand aangaan. Wederom en voorbeeld dat de mensen die dit soort zaken het hardste nodig hebben er geen gebruik van kunnen maken.

Voor jou heel fijn dat het kan, maar het gros van de Nederlanders kan geen of niet voldoende zonnepanelen plaatsen of kunnen niet nog een extra lening van een paar tientjes per maand aangaan. Wederom en voorbeeld dat de mensen die dit soort zaken het hardste nodig hebben er geen gebruik van kunnen maken.
Veel subsidies kunnen alleen als je meerdere dingen tegelijk doet, da's wel zuur als je misschien net aan één ding kan doen.

Iets in die trant was laatst in de media.

Groot deel van die mensen hebben ook huurwoningen.

Dat klopt, maar velen weten niet van de duurzaamheidslening dus wel een idee voor belangstellenden.
Die kost je dus echt weinig, 60 euro nu maar x 15 jaar inflatie blijft weinig van over en 10.000 kwh is echt enorm veel kan zelfs de airco gratis laten blazen in de zomer.

Stel je hebt wel een eigen oprit maar nog wel gas en denkt nog helemaal niet aan panelen zou ik het toch doen, alleen al om een ev te kunnen rijden. Ik weet ook zeker wel dat de gemeente naar mogelijkheden zou kijken mocht je dat willen. Voor duurzaamheid doen ze alles lijkt wel.
Voor een paneel of 14, levert 5000kwh op ben je dan maar 30 per maand kwijt en kan je ze bij wijze van al alleen voor de auto gebruiken en je verdient er al op als je 15k per jaar privé rijdt.

Het oneerlijke is dat de acties er vooral zijn zo lang stimulatie nodig is, dat stopt zodra het kantelpunt qua overstappen is bereikt.

Groot deel van die mensen hebben ook huurwoningen.
Tijdens de corona lockdown meerdere artikelen gelezen over een flat in de armste wijk van Nederland, waaronder vorig jaar februari. Dat was sociale woningbouw, met slecht isolatie, enkel glas, kieren en scheuren. Veel mensen die een zeer beperkt inkomen hadden, die hadden toen al last van de energierekening.

Ja geen idee dat vroeg ik mij ookal af.
Gino D'Acampo gaf de combi lam/rund als je geen varken/rund kon gebruiken voor zn Bolognese. Dan zou lam het vettige geven wat je hebben wilt.

Als je er niet met de fiets heen kan, is die slager al bijna niet meer rendabel.

Dat klopt, maar velen weten niet van de duurzaamheidslening dus wel een idee voor belangstellenden.
Die kost je dus echt weinig, 60 euro nu maar x 15 jaar inflatie blijft weinig van over en 10.000 kwh is echt enorm veel kan zelfs de airco gratis laten blazen in de zomer.

Stel je hebt wel een eigen oprit maar nog wel gas en denkt nog helemaal niet aan panelen zou ik het toch doen, alleen al om een ev te kunnen rijden. Ik weet ook zeker wel dat de gemeente naar mogelijkheden zou kijken mocht je dat willen. Voor duurzaamheid doen ze alles lijkt wel.
Voor een paneel of 14, levert 5000kwh op ben je dan maar 30 per maand kwijt en kan je ze bij wijze van al alleen voor de auto gebruiken en je verdient er al op als je 15k per jaar privé rijdt.

Het oneerlijke is dat de acties er vooral zijn zo lang stimulatie nodig is, dat stopt zodra het kantelpunt qua overstappen is bereikt.
Tijden veranderen, maar drie jaar geleden was het voor mij niet rendabel om zonnepanelen aan te schaffen. Nu zijn er een aantal zaken veranderd en zal ik er dit jaar nog een keer naar kijken, maar waarschijnlijk zullen de prijzen voor de panelen ook wel flink gaan stijgen.

10.000 kWh klinkt veel, maar ik gebruik nu al 6100 kWh en 1800 m3 gas per jaar (1 kuub gas is ca. 10 kWh) dus kom ik uit op 24.000 kWh en ik kan denk ik 11 zonnepanelen kwijt op mijn dak (ik kan morgen even in de straat kijken hoeveel een enkele buur op zijn dak heeft). Dan betaal ik dus €25 per maand voor een druppel op een gloeiende plaat.

Zeker waar natuurlijk.
Leveren ze echt zo veel op dan? Dan zou je namelijk al direct die €60 per maand besparen op je energierekening?
Zou dat betekenen dat je voor 6 panelen ofzo maar +-15 per maand kwijt bent voor de lening en 2500kw per jaar opleverd?

Kan me bijna niet voorstellen want mijn energie kost me €25PM en ik verbruik maar 1500kw per jaar.
Het is wel erg hoor soms, vooral tot een paar jaar terug toen je een Model S kon leasen voor minder dan een 15 jaar oude Polo benzine aan vaste lasten.

Tijden veranderen, maar drie jaar geleden was het voor mij niet rendabel om zonnepanelen aan te schaffen. Nu zijn er een aantal zaken veranderd en zal ik er dit jaar nog een keer naar kijken, maar waarschijnlijk zullen de prijzen voor de panelen ook wel flink gaan stijgen.

10.000 kWh klinkt veel, maar ik gebruik nu al 6100 kWh en 1800 m3 gas per jaar (1 kuub gas is ca. 10 kWh) dus kom ik uit op 24.000 kWh en ik kan denk ik 11 zonnepanelen kwijt op mijn dak (ik kan morgen even in de straat kijken hoeveel een enkele buur op zijn dak heeft). Dan betaal ik dus €25 per maand voor een druppel op een gloeiende plaat.

Hoe kom je aan 24000 kwh, wat verbruikt er zoveel dan?

Zeker waar natuurlijk.

Leveren ze echt zo veel op dan? Dan zou je namelijk al direct die €60 per maand besparen op je energierekening?

Zou dat betekenen dat je voor 6 panelen ofzo maar +-15 per maand kwijt bent voor de lening en 2500kw per jaar opleverd?

Kan me bijna niet voorstellen want mijn energie kost me €25PM en ik verbruik maar 1500kw per jaar.

Het is wel erg hoor soms, vooral tot een paar jaar terug toen je een Model S kon leasen voor minder dan een 15 jaar oude Polo benzine aan vaste lasten.

6 panelen kom je wel aan 2400kwh mits je ze schaduwvrij op het zuiden kan leggen.
Dit kost wel meer in verhouding, de omvormer en montage, aanpassing meterkast. Maar laat het max 25 per maand zijn met zo'n lening.

Als ik de panelen nu niet had en 10.000kwh per jaar verbruik had ik nu een rekening van 400 per maand, wat nu dus 60 gaat worden. Ik bespaar nu dus 340 per maand, voor dit jaar dan met deze prijzen.

Lijkt mij in deze tijden zeker de moeite waard het eens uit te zoeken.

Oja de laadpaal kost ook al 800, maar zit bij die 10.000 lening inbegrepen.

Laatst bewerkt:
Als ik de panelen nu niet had en 10.000kwh per jaar verbruik had ik nu een rekening van 400 per maand, wat nu dus 60 gaat worden. Ik bespaar nu dus 340 per maand, voor dit jaar dan met deze prijzen.
Dan zat ik dus goed met mijn keuze tot voor kort. Ik zit al jaren op een zelfde verbruik er zat langere tijd op maximaal €80 per maand per 10.000 kWh. Voor mogelijk letterlijk een paar euro korting per maand vond ik niet niet relevant. Ik heb best een klein dak op het zuidoosten.
Tot op heden kon ik met mijn geld efficiënter binnen mijn hypotheek een besparing realiseren. Als de energieprijs niet een beetje terugzakt is dat natuurlijk een ander verhaal.

Laatst bewerkt:
ik kan denk ik 11 zonnepanelen kwijt op mijn dak
Het zijn er 14, als ik mijn dakraam naar de andere kant verplaats 16 en dan misschien nog 5 op de uitbouw. 21 stuks in totaal, als ik het dan terughoudend bereken kom ik uit op 6500 kWh per jaar. Misschien toch dit jaar maar eens iemand langs laten komen.

Dat is een optie, maar lam is duurder dan rundgehakt dus is niet logisch.

Of bedoel je als je lamsgehakt haalt dat je een mix krijgt?
Dat laatste ja, de keuringsdienst van waarde heeft dacht ik eens kebab of shoarma laten testen en daar kwam uit dat je vaak (deels) goedkoper vlees krijgt.

Dat laatste ja, de keuringsdienst van waarde heeft dacht ik eens kebab of shoarma laten testen en daar kwam uit dat je vaak (deels) goedkoper vlees krijgt.
Die aflevering heb ik gezien. Werd vaak schaapvlees verkocht als lamsshoarma. Er zat dacht ik zelfs een keer varkensvlees tussen :roflol:.

Terug
Naar boven