AndroidHealthClinic

Wees allen gegroet

Bezoekers in dit topic

Hoi.
 
Nu ben ik een jaar regelmatig aan het trainen, gemiddeld drie keer per week. Ik dacht, kom, laat ik even een fotootje met jullie delen van mijn progressie.

full.jpg
 
Ik heb net je vlog gelezen, zonde dat je niet gewoon zoals geadviseerd werd 5x5 constant gevolgd hebt.
Zelf ben ik er nu 4 maand mee bezig.
Het is voor mij ook constant doorbijten om die squats te doen, zit nu op 92,5kg. Ja dat is niet even leuk maar dit zijn nou eenmaal de beste oefeningen voor spiergroei (maakt veel testosteron vrij).

Je kan zelfs nu nog gewoon weer beginnen met 5x5. Ze hebben zelfs een eigen app, erg makkelijk. Gewoon doet wat er staat en niet janken als het wat te zwaar wordt.
Je hoeft elke week maar 3x 1,5 uur even wat "pijn" te lijden, verder goed vreten en je zal een grote jonge worden.

Maar je hebt zeker goede vooruitgang geboekt, keep going.
 
Het vele squatten van het 5x5 programma gaf me ernstige problemen met mijn knieën zodat ik er wel mee moest stoppen. Rond de kerst kreeg ik ontstekingen aan eerst mijn rechter- en daarna mijn linkerknie van zodanige aard dat ik nauwelijks meer kon lopen. Boog ik mijn knie dan ging ik bijna van mijn stokje door de pijn. Of de problemen met mijn knieën geheel te wijten zijn aan het 5x5 programma zal ik niet beweren, maar ze zijn er wel door geopenbaard en om dan maar te denken 'niet janken en stug doorgaan met squats' leek me niet handig en de dokter evenmin. Daarom volg ik nu een ander programma met minder squats. Oefeningen met lichaamsgewicht zoals pull ups (3 x 10) en dips (3 x 8 a 9). Nu nog ondersteund door een elastiek maar ik probeer elke keer meer reps te halen tot ik uiteindelijk misschien deze oefeningen zonder elastiek kan doen. Ook bankdruk ik twee keer per week. 2 x 10x60 kg en 2 x 4 x 70kg. Veel is het niet maar ik geef alles wat ik heb en meer zit er naturel momenteel niet in.

Squatten doe ik nu slechts een keer per week zodat ik ruim tijd heb om te herstellen. En daarbij focus ik meer op reps dan op gewicht. Mijn knieën laten zwaar squatten domweg niet doe, maar deadlifts wel dus doe ik die wat zwaarder.
 
Laatst bewerkt:
Het vele squatten van het 5x5 programma gaf me ernstige problemen met mijn knieën zodat ik er wel mee moest stoppen. Rond de kerst kreeg ik ontstekingen aan eerst mijn rechter- en daarna mijn linkerknie van zodanige aard dat ik nauwelijks meer kon lopen. Boog ik mijn knie dan ging ik bijna van mijn stokje door de pijn. Of de problemen met mijn knieën geheel te wijten zijn aan het 5x5 programma zal ik niet beweren, maar ze zijn er wel door geopenbaard en om dan maar te denken 'niet janken en stug doorgaan met squats' leek me niet handig en de dokter evenmin. Daarom volg ik nu een ander programma met minder squats. Oefeningen met lichaamsgewicht zoals pull ups (3 x 10) en dips (3 x 8 a 9). Nu nog ondersteund door een elastiek maar ik probeer elke keer meer reps te halen tot ik uiteindelijk misschien deze oefeningen zonder elastiek kan doen. Ook bankdruk ik twee keer per week. 2 x 10x60 kg en 2 x 4 x 70kg. Veel is het niet maar ik geef alles wat ik heb en meer zit er naturel momenteel niet in.

Squatten doe ik nu slechts een keer per week zodat ik ruim tijd heb om te herstellen. En daarbij focus ik meer op reps dan op gewicht. Mijn knieën laten zwaar squatten domweg niet doe, maar deadlifts wel dus doe ik die wat zwaarder.
Wat zijn je stats momenteel dan op de grote oefeningen?
Dus 1 rep max van:
Squat
Deadlift
Overhead press
Bench

Je moet gewoon zien dat je deze oefeningen zo zwaar mogelijk kan uitvoeren. Alles wat je er bij naast doet, doe je eigenlijk om uiteindelijk de bovenstaande oefeningen weer zwaarder te kunnen uitvoeren. De rest is leuk en aardig, maar gaan je niet veel leveren tov de bovenstaande oefeningen. Dus focus elke training ook op de bovenstaande en vervolgens doe je nog wat kleine oefeningen erbij naast als je dat leuk vind. Of het echt zin heeft is een tweede.

Goed dat je in elk geval de deadlift zwaar kan doen. Dit levert jou namelijk veel testosteron op in het lichaam wat zorgt voor spiergroei, dus ook voor jou borst en armen.
Je kan het ook combineren door een powerlifting day te doen en een hyperthrophy day. Dus ene keer focus je op 3-5 reps, andere dag 8-12.

Maar maak het niet lastiger dan nodig, en focus je op de grote oefeningen. Je bench is al zeker redelijk, maar kan zeker naar de 80 in korte tijd als je goed eet en traint
 
Wat zijn je stats momenteel dan op de grote oefeningen?
Dus 1 rep max van:
Squat
Deadlift
Overhead press
Bench
Mijn 1 rpm van squat durf ik niet te zeggen i.v.m. knie, maar ik schat 95-100 kg.
Deadlift is 130 kg
Overheadpress 60 kg
Bench 85 kg.
 
Goed dat je in elk geval de deadlift zwaar kan doen. Dit levert jou namelijk veel testosteron op in het lichaam wat zorgt voor spiergroei, dus ook voor jou borst en armen.
Van alle voordelen die squats en deadlifts bieden is deze het meest overrated. De testosteron die vrij komt is minimaal en zal vrijwel geen overdracht hebben naar spiergroei op andere lichaamsdelen.
 
Vanochtend heb ik een pr gevestigd door 4 x 72,5 kg te bankdrukken. Daarna 8 x 60 kg/ 4 x 70 kg/ 8 x 62,5 kg. Vervolgens 3 x 10 dips gedaan. Toen 3 x 10 pull ups, beide oefeningen met elastiek. Toen shoulderpress machinaal 15 x 30 kg/ 15 x 40 kg/ 10 x 50 kg/ 4 x 60 kg. Daarna 3 x 30 hanging knee raises. Toen de keizer fly 10 kg 2 x 12 reps en 2 x 8 (te weinig rust genomen). En afsluitend nog even aan de touwen getrokken 15 x licht en toen 10 x zwaar. Heb niet gelet op het gewicht, maar het moest uit mijn tenen komen.
 
Prima progressie toch? Belangrijkste is natuurlijk dat je er zelf voldoening uit haalt, en dat doe je volgens mij wel.
 
Zeker weten Chrash, ik had eerder aan deze sport eerder moeten beginnen!

Sinds deze week combineer ik mijn drie dagelijkse krachttraining met twee keer een uur cardio op mijn beide rustdagen. Ik ben geen fan van cardio maar ik doe dit om een lager vetpercentage te behalen. Eerder heb ik dat ook geprobeerd en haakte al snel weer af. Misschien dat ik het ditmaal kan volhouden.

Mijn schema is nu:
Maandag kracht
Dinsdag cardio
Woensdag kracht
Donderdag cardio
Vrijdag kracht
 
ik geef je groot gelijk voor de squats.
ook al is het een super oefening voor de groei, je moet het sporten wel vol kunnen houden. Dit doe je niet door oefeningen te doen die je enorm tegen staan.

Ik krijg zelf ook boven de 80kilo enorme last van mn rechterknie, dus ga ook niet te zwaar daarmee.

Door het leuk te houden, blijf je het doen. Zijn genoeg oefeningen ter vervanging.
Keep up the good work :thumb:
 
Sinds ik cardio aan mijn schema heb toegevoegd vorige maand, begint het gedoe met mijn knieën weer. Toegegeven, ik ben wat te hard van stapel gelopen. Dientengevolge kan ik momenteel mijn benen niet trainen dus bench nu maar drie maal per week. De klachten nemen alweer af en misschien dat ik volgende week mijn benen weer kan trainen.
 
Even een kleine update omtrent mijn beginnersavontuur.

Ik ben bang dat cardio 'm niet gaat worden en daarom heb ik maar een extra training voor mijn benen ingelast zodat ik nu vier keer per week train. De vierde training behelst alleen squatten en deadliften. Zoals eerder vermeld kreeg ik behoorlijke klachten aan mijn knie zodra ik boven de zeventig kg squatte. Om diezelfde problemen te voorkomen houd ik op bij 60 kg en doe 20 reps per set x 3. Aan de flinke spierpijn te oordelen gebeurt er wel wat, zonder dat ik problemen met mijn knieën heb vooralsnog. En al is 60 kg niet zwaar, na 3 x 20 reps ben ik wel kapot. Daarna, als ik weer op adem ben, deadlift ik 3 x 13 x 90 kg. Wat mij wederom flink stukmaakt.

Met bankdrukken kwam ik niet boven 4 x 72,5 kg dus heb ik er maar 17,5 kg afgehaald twee weken geleden en ben begonnen 5 x 5 . 55 kg te drukken waarbij ik veel aandacht heb voor de vorm en goed uitdrukken en elke week 2,5 kg bij doe. Hopelijk kom ik op deze wijze eens door mijn plafond, maar als er betere manieren zijn hoor ik dat graag!
 
Vandaag lukte het me om 6 x 75 kg te bankdrukken. Daarmee ben ik door mijn plafond gegaan wat me deugd doet. Het volgende doel is om 80 kg te drukken.
 
80 kg lukte me slechts eenmaal vandaag, wat me best tegenviel. Zo te merken zit ik alweer tegen mijn volgende plafond.
 
Met bankdrukken maak ik nauwelijks progressie meer helaas. Ik houd het wel in mijn schema maar leg de focus maar wat meer op deadliften. Vandaag drie sets gedaan van 8 x 115 kg. Squats 3 sets van 20 x 60 kg. Leg press 3 sets van 8 x 140 kg. We modderen maar wat door.
 
Gisteren 3 x 6 x 125 kg gedeadlift. De volgende keer probeer ik 127,5 kg en zo pruts ik verder.
 
Back
Naar boven