XXL Nutrition

Wees allen gegroet

• Topic Starter Topic Starter
Genezen is een groot woord inderdaad, maar de massage heeft e.e.a. wel goed gedaan. Dank voor de video's, ik zal mijn vorm bij het deadliften nog eens goed onder de loep nemen. De rotatieoefeningen worden geadviseerd om mijn rug wat soepeler te krijgen. Geen goed idee?

Vandaag sprak een dame me aan op mijn ademhaling, ze vond dat ik teveel druk op mijn hoofd en borst zette bij de shoulderpress. Wat ik doe is inademen, kracht zetten en omhoog drukken, adem vasthouden en uitblazen als ik boven ben. Dit doe ik ook bij het bankdrukken. Er ontstaat dan inderdaad druk wat soms resulteert in een rood hoofd. Volgens haar is het beter in te ademen als ik kracht zet en direct uit te blazen voordat ik boven ben om die druk er af te halen.

Op zich klinkt het logisch, maar Ik wou het hier even double checken wat de meningen zijn.

Genezen is een groot woord inderdaad, maar de massage heeft e.e.a. wel goed gedaan. Dank voor de video's, ik zal mijn vorm bij het deadliften nog eens goed onder de loep nemen. De rotatieoefeningen worden geadviseerd om mijn rug wat soepeler te krijgen. Geen goed idee?

Vandaag sprak een dame me aan op mijn ademhaling, ze vond dat ik teveel druk op mijn hoofd en borst zette bij de shoulderpress. Wat ik doe is inademen, kracht zetten en omhoog drukken, adem vasthouden en uitblazen als ik boven ben. Dit doe ik ook bij het bankdrukken. Er ontstaat dan inderdaad druk wat soms resulteert in een rood hoofd. Volgens haar is het beter in te ademen als ik kracht zet en direct uit te blazen voordat ik boven ben om die druk er af te halen.

Op zich klinkt het logisch, maar Ik wou het hier even double checken wat de meningen zijn.

ik adem al in voor ik kracht zet. Tijdens het kracht zetten lijkt me vreemd.

Massage kan ook zeker goed voelen, geen twijfel aan! Goed idee? Vroeger had ik gezegd van wel, tegenwoordig is mijn vraag vooral: word je hier sterker van? Voorkom je hiermee blessures? Als het antwoord op beide vragen twijfelachtig of gewoon "nee" is, dan zou ik het niet meteen doen.

Nou, omdat een filmpje meer zegt dan 1000 woorden:

Blijkbaar adem ik precies goed, dus ik leg het advies van de dame ter kennisgeving naast me neer.

Her en der lees ik dat een 5 x 5 schema handig is om sterker te worden. Derhalve ben ik sinds vorige week begonnen dat in mijn schema op te nemen.

Her en der lees ik dat een 5 x 5 schema handig is om sterker te worden. Derhalve ben ik sinds vorige week begonnen dat in mijn schema op te nemen.
Consistentie is vind ik een vaak onderschat iets. Dus wissel en pas niet je schema iedere week aan. Probeer bv. 8-12 weken een schema strak aan te houden. Met strak bedoel ik: 3 x per week trainen is ook echt 3 x per week trainen en pas het schema niet aan.

Ik heb tot mijn recente de-load ongeveer een jaar strak mijn schema gevolgd. Alle oefeningen 3 x 12 en daarom wou ik nu de komende weken 5 x 5 doen vier keer per week. Kan ik elke keer zo zwaar mogelijk trainen? Of is het beter af te wisselen met een lichtere training?

5x5 is een prima schema. Uiteraard start je niet met een gewicht dat je net aan kan. Een mooi startgewicht is zo’n 70% van je 1rm. Afhankelijk van de oefening elke week de gewichten verhogen (2,5 kg - 5 kg)

Ik denk dat hij nog iets lager kan beginnen. Als hij op 70% start dan gaat hij denk ik al binnen een week of 2 a 3 al stallen.
https://www.bodybuilding.com/fun/other7.htm

ligt er natuurlijk aan met hoeveel je verhoogt.
zelf vind ik het fijn om wekelijks met 2,5 kg te verhogen.
je kan er bijv ook voor kiezen om niet alle setjes ineens te verhogen bijv.

5x50 5x50 5x50 5x50 5x50
5x52.5 5x52,5 5x52,5 5x50 5x50
5x52,5 5x52,5 5x52,5 5x52,5 5x52.5

lager beginnen kan natuurlijk ook, alleen vind ik dat persoonlijk geen uitdaging

Het lukte me vanochtend om 5x60 vijfmaal te bankdrukken. De vijfde moest steeds uit mijn tenen komen, maar dat vind ik niet erg. Als ik 50 kg druk kan ik driemaal 12 reps halen . Is 50 kg dan niet wat te licht voor mijn 5 x 5 schema denken jullie?

Het lukte me vanochtend om 5x60 vijfmaal te bankdrukken. De vijfde moest steeds uit mijn tenen komen, maar dat vind ik niet erg. Als ik 50 kg druk kan ik driemaal 12 reps halen . Is 50 kg dan niet wat te licht voor mijn 5 x 5 schema denken jullie?
Kracht bouw je niet met tot failure gaan, maar door genoeg volume te maken met een intensiteit die kracht/spiergroei bevorderd. Kijk eens naar de Stronglifts website of download eens de app om te zien hoe het allemaal precies werkt. Maar even simpel: als je deze keer 5x5x50 benched, dan doe je de volgende keer 5x5x52,5 en de keer erop 5x5x55. Dat is de lineaire progressie waarmee je in deze fase kracht bouwt.

Eerder te zwaar. Als je nu net 1x5x60 drukt zal je over vier weken (indien je elke keer alle sets met 2,5 kg verhoogt) niet in staat zijn om 5x5x60 te drukken. Wellicht kom je al eerder een failure tegen. Begin eens met 40..

Dank voor de reacties. Als ik het goed begrijp kan ik beter beginnen met 5 x 5 x 40 kg benchen ondanks dat het me ni lukt 5 x 5 x 60 te drukken en dan stapsgewijs gewicht toevoegen? Aangezien ik een oude telefoon heb die geen apps ondersteunt kan ik die niet installeren.

Dank voor de reacties. Als ik het goed begrijp kan ik beter beginnen met 5 x 5 x 40 kg benchen ondanks dat het me ni lukt 5 x 5 x 60 te drukken en dan stapsgewijs gewicht toevoegen? Aangezien ik een oude telefoon heb die geen apps ondersteunt kan ik die niet installeren.

Sorry ik zie nu dat ik je post verkeerd gelezen heb. Je kan momenteel al net 5x5x60 benchen. Ik zou beginnen met 5x5x50 en elke week 2,5 kg toevoegen.

Het 5 x 5 schema bevalt goed. Vandaag:
Squats 5x60kg 5x70kg 5x80 5x85 5x90.
Deadliften 5x70 5x80 5x90 5x95

Her en der las ik dat bij het 5x5 schema deadliften 'slechts' 1x5 gedaan wordt. Dat leek me wat weinig, maar als ik me vergis hoor ik dat graag.
Bij de ondersteunende oefeningen hanteer ik het volgende schema:

Legpress 10x160 10x170 10x190.
The row 12x52,5 12x52,5 12x52,5
Biceps curl4x40 waarna ik wederom erge pijn aan mijn pees kreeg aan de binnenkant van mijn rechter elleboog zodat ik besloot te stoppen. Hier kamp ik al een flinke tijd mee en vanmiddag heb ik een afspraak bij de fysiotherapeut hieromtrent.

gaat niet helemaal goed dat 5x5 schema van jou, je moet je er nog even in verdiepen denk ik.
en 4x40kg biceps curl slaat nergens op eerlijk gezegd, vooral niet als je al lang last van die pees hebt

4x40 kilo biceps curl? Heb je daar een filmpje van?

gaat niet helemaal goed dat 5x5 schema van jou, je moet je er nog even in verdiepen denk ik.
en 4x40kg biceps curl slaat nergens op eerlijk gezegd, vooral niet als je al lang last van die pees hebt
Zal me er nog wat verder in verdiepen.

Terug
Naar boven