XXL Nutrition

Welk rep range in de cut?

doedieakka

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
hey DBB, ik had geen idee waar ik mijn vraag kwijt kon, dus doe ik het maar hier..

Ik zit in de cut en ik vraag mij een beetje af hoe ik mijn training hier op aan moet passen.
Ik zou een hoge reprange en een lage reprange allebei begrijpen..

Wat is jullie mening hierover?

Waarom is een hoge reprange te begrijpen?

De basis moet altijd bestaan uit zwaar tillen, omdat muscle tension een van de grootste factoren van spjeronderhoud/groei is. Je kan het wel combineren met hoge rep training om wat 'metabool' werk erbij te gooien, zodat je wat meer verbrandt

Intensiteit van opbouwen = intensiteit van behouden. Use it or loose it.

• Topic Starter Topic Starter
@Jwdoetookmee

Wat Kurash eigenlijk zegt.. qua verbranding.. of moet ik mij daar helemaal niet op focussen bij krachttraining?

Combinatie werkt goed voor mij compounds zwaar isolatie lichter

@Jwdoetookmee

Wat Kurash eigenlijk zegt.. qua verbranding.. of moet ik mij daar helemaal niet op focussen bij krachttraining?

Plaatselijk vet verbranden is sowiiiiieso onmogelijk. Ik hoop dat iedereen dat weet die er überhaupt aan denkt om hoge reprange voor verbranding te doen.
Met dat in je achterhoofd, geloof je dan serieus dat een kwartiertje curlen in het squatrek, waarbij je alleen je biceps isoleert, evenveel verbrand als ren kwartier roeien fietsen of hardlopen, waarbij je je hele lichaam beweegt? Denk t niet he?
Enige hoge reprange oefeningen die goed zijn voor verbranding zijn dingen zoals lunges, squats, deadlifts, cleans,... met dat soort oefeningen kan je zeker vet verbranden. Alleen voor spiergroei niet optimaal denk ik als je in een half uur 400 squats doet. Is dus beetje afwegen. Je kan je ook gewoon minder klem vreten, dan val je netzogoed af. Ik doe nooit cardio.

Het recept wat voor mij werkt:
- Je krachttraining niet al te veel aanpassen op je voeding. Hooguit wat volume opofferen, maar zeker geen intensiteit.
- Cyclen met je kcals, op of iets boven onderhoud op trainingsdagen en het tekort creëren op rustdagen.
- Nauwelijks cardio, ook niet op rustdagen. Waarom meer eten en meer cardio als je ook minder kunt eten en minder kunt sporten. Spaart tijd, geld en moeite. Cardio t.b.v. conditie is een ander verhaal natuurlijk.

Het recept wat voor mij werkt:
- Je krachttraining niet al te veel aanpassen op je voeding. Hooguit wat volume opofferen, maar zeker geen intensiteit.
- Cyclen met je kcals, op of iets boven onderhoud op trainingsdagen en het tekort creëren op rustdagen.
- Nauwelijks cardio, ook niet op rustdagen. Waarom meer eten en meer cardio als je ook minder kunt eten en minder kunt sporten. Spaart tijd, geld en moeite. Cardio t.b.v. conditie is een ander verhaal natuurlijk.

Hear hear

• Topic Starter Topic Starter
bedankt voor de reactie's :D

bijvoorbeeld bij deadlift, zit ik dan te twijfelen tussen 5x5 en X aantal setjes van 10 zeg maar..kracht vs "verbranding" in hoeverre dat plaatstvindt..
maar bij curlen enzo idd @Jwdoetookmee, dat blijft gewoon hetzelfde :p

Zwaar tillen, blijf onder de 10 herhalingen, rust kort, eat clen = results

Zwaar gewicht en lage reps verbrand meer dan hoge reps.
Ik hou m'n schema zo goed als hetzelfde eigenlijk.

'These data indicate that for resistance exercise bouts with an equated work volume, high-intensity exercise (85% 8-RM) will produce similar exercise oxygen consumption, with a greater EPOC magnitude and volume than low-intensity exercise (45% 8-RM).'
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11932584
[Link niet meer beschikbaar]

Zwaar gewicht en lage reps verbrand meer dan hoge reps.
Ik hou m'n schema zo goed als hetzelfde eigenlijk.

'These data indicate that for resistance exercise bouts with an equated work volume, high-intensity exercise (85% 8-RM) will produce similar exercise oxygen consumption, with a greater EPOC magnitude and volume than low-intensity exercise (45% 8-RM).'
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11932584
[Link niet meer beschikbaar]

Met zware gewichten haal je doorgaans nooit een erg hoog volume, en als je dat wel doet ben je niet zo slim bezig.

Zolang je niet op massa gaat trainen zit je goed lijkt me.

Zou dus tussen de 6 en 10 niet doen.

Gewoon hetzelfde blijven trainen, en alleen cardio erbij. Voeding verbeteren en dat is alles. Repranges maken niet uit, zeker als je je spiermassa wilt behouden zou ik ze niet veranderen.

Hmm..

Rep range

1-5 voornamelijk kracht
6-12 voornamelijk hypertrofie/massa
boven de 12 uithoudingsvermogen/definitie

Is het dan niet onlogisch om op massa te trainen in de cut ? Je krijgt te weinig voeding binnen om massa aan te zetten.

Zou je niet beter op kracht/uithoudingsvermogen kunnen trainen?

Iemand die dit kan onderbouwen ?

Zelf ook wel benieuwd geraakt :D

Edit: Op engelse BB zegt iedereen dat je zelfde rep range moet aanhouden.

Laatst bewerkt:
Use it or loose it. Als je niet zwaar (intensiteit) traint, geef je ook niet het signaal dat je de spiermassa nodig hebt.

En sinds wanneer is boven de 12 reps definitie? Definitie krijg je daar je vetpercentage omlaag te brengen.

Rep range tussen 4-15.
Best tussen 6 en 12.

Blijven periodiseren. Maar tijdens cut de lage rep range cycles iets langer maken, en de duur van de hoge rep range cycles iets meer beperken.

Terug
Naar boven