AndroidHealthClinic

Wendler log

• Topic Starter Topic Starter
Leuk die kleine al de hele week tussen 5 en half 6 wakker.... moe dus.

Straks wel trainen. Zit wel te twijfelen of ik me steeds strict wil houden aan wendler. Met name DL en squat gaan ook zonder wendler wel goed vooruit. MP ook wel denk ik omdat ik die niet echt consequent deed voorheen...
Het idee achter wendler spreekt me wel erg aan, maar vind het af en toe ook heel leuk om wat te freestylen en meer op gevoel te doen...

Lekker sterk met dumbbells hoor :)
Nee ben nog niet geweest, vanaf morgen weer.

Ben wel van plan om 531 als basis te houden, daarna ja op gevoel.

Je kan gewoon je 5/3/1 sets hetzelfde houden en daarna eigenlijk doen wat je wil met assistance.

Dat vind ik juist het verwarrende van wendler, dat je assistance niet uitmaakt. Iemand die heel weinig assistance doet met lichte setjes, krijgt toch een heel ander resultaat op de vier hoofdoefeningen dan iemand die veel en zware assistance pakt. Je resultaat hangt toch af van de gehele training en niet alleen van de 531 setjes. Wel interessant, iedereen doet het weer anders.

---------- Post toegevoegd Sat 14 Jan 2012 om 12:50 ----------

Training vandaag

Bench
5 x 50
5 x 60
3 x 70
7 x 80 (laatste heel lichte spot), zou PR kunnen zijn

Incline dumbbell press
8 x 20
6 x 26
6 x 32 PR
6 x 32 PR
7 x 30

Dips
8 x BW
6 x BW + 12 kg

Skulls
10 x 30
10 x 30
5 x 35

Squat
5 x 50
5 x 60
5 x 70
5 x 80
5 x 85 PR

Ondanks de vermoeidheid toch lekkere training. Mede mogelijk gemaakt door Maximize :)

Laatst bewerkt:
nog ff lekker squaten na borst....hoppa:cool:

vind je het niet fijner om eerst squats te doen? na al die oefeningen heb je er nauwelijks energie meer voor lijkt me

nog ff lekker squaten na borst....hoppa:cool:

Had ze eigenlijk donderdag al moeten doen, dus ff inhalen. Beviel best goed eigenlijk :D

---------- Post toegevoegd Sat 14 Jan 2012 om 13:33 ----------

vind je het niet fijner om eerst squats te doen? na al die oefeningen heb je er nauwelijks energie meer voor lijkt me

Ja normaal gesproken doe ik ze op een andere dag, maar had ze nog niet gedaan vandaar. Had nog wat energie over door de preworkout ;)

Damn, squaten op het einde van een workout? Respect man :D

nice squatties hoor

Dat vind ik juist het verwarrende van wendler, dat je assistance niet uitmaakt. Iemand die heel weinig assistance doet met lichte setjes, krijgt toch een heel ander resultaat op de vier hoofdoefeningen dan iemand die veel en zware assistance pakt. Je resultaat hangt toch af van de gehele training en niet alleen van de 531 setjes. Wel interessant, iedereen doet het weer anders.

Tuurlijk maakt je assistance wel uit, maar Wendlers opzet is dat je je beste energie niet aan curlz verspild. Een fout die jij misschien niet zal maken, maar ik heb zat van die figuren gezien in mijn gym, die nota bene hoort bij een universiteit!

Voor bb'ers is de wendler routine goed vanwege de grotere hormonale respons van compound oefeningen. Na een kwartiertje 531 kun je nog een complete bb workout doen, die dankzij 531 meer resultaat boekt. Ben je meer PL-gericht, dan doe je je assistance om vooral je zwakke punten onder handen te nemen.

Tuurlijk maakt je assistance wel uit, maar Wendlers opzet is dat je je beste energie niet aan curlz verspild. Een fout die jij misschien niet zal maken, maar ik heb zat van die figuren gezien in mijn gym, die nota bene hoort bij een universiteit!

Voor bb'ers is de wendler routine goed vanwege de grotere hormonale respons van compound oefeningen. Na een kwartiertje 531 kun je nog een complete bb workout doen, die dankzij 531 meer resultaat boekt. Ben je meer PL-gericht, dan doe je je assistance om vooral je zwakke punten onder handen te nemen.

Kijk, zo'n antwoord had ik even nodig, thanks :)

Wil je een bb tintje doen dan train je daar voor.
Wil je echt je mainlift verbeteren dan train je daar voor.

Zoals Crakie al zegt.

Ja Crakie legde het goed uit. Het is niet dat je geen assistance moet doen maar dat kan je helemaal aanpassen aan wat je doelen zijn (BB, powerliften, dwergwerpen etc.) Daarom heeft ie ook een aantal verschillende templates in het boek staan, maar die hebben allemaal als basis de 5/3/1 reps en sets.

Ik vind dat isolatiewerk vaak onderschat wordt en assistance/compound vaak overschat als het op bodybuilding aankomt,dan bedoel ik vooral op de spiergroepen waar ze niet rechtstreeks op gericht zijn. Ik denk dus aan deadlift/row--> biceps en presses--> triceps squat-->buikspieren pull/chin-ups--> biceps

Je zal hier zeker en vast massa en kracht bij winnen. Als je echter net zo veel aandacht wilt geven aan je 'kleinere' spiergroepen dan aan je grotere, waar je compounds vooral op gericht zijn, denk ik dat je wel wat isolatie zult moeten doen. Ik ben bijvoorbeeld niet van mening dat je met deadlift en rows alleen je biceps voldoende traint om een optimale prikkel VOOR MASSAWINST te geven, in tegenstelling tot wat vele mensen hier op het forum beweren.

Let op, dat betekent niet dat ik beweer dat je je biceps niet traint met rows en deadlift en ook niet dat ze er niet van zullen groeien, maar IMO is isolatiewerk ook nodig wil je optimaal groeien.

Maarja, dit schema heeft natuurlijk wel andere voordelen. Dan ligt het er eerder aan wat je doel is lijkt me. Wil je flink wat sterker worden en goed groeien is Wendler 5/3/1 een prima schema, maar als je optimaal wilt groeien denk ik dat er betere alternatieven zijn dan 5/3/1.

Moest ik Wendler 5/3/1 doen zou ik er dus wel wat isolatiewerk bij doen, maar dat is omdat mijn voorkeur toch net wat meer uitgaat naar massa dan naar kracht.

Je geeft zelf aan dat je doel 100kg benchen is, dus daarvoor is Wendler 5/3/1 natuurlijk perfect.

Laatst bewerkt:
maar als je optimaal wilt groeien denk ik dat er betere alternatieven zijn dan 5/3/1.

Wat een onzin: je kunt Wendler met zo'n beetje ieder schema combineren. Wendler is geen schema, maar een filosofie, een manier om tegen krachttraining (welke vorm dan ook) aan te kijken. Dingen als: start licht, ga langzaam maar zeker vooruit, of: efficiënt trainen is beter dan keihard maar wat doen.

Oké, Wendler heeft zelf een paar schema's bedacht en is om een of andere vage reden in zijn boeken niet erg dol op echte isolatie, maar hij heeft ook geschreven dat je altijd open moet staan voor nieuwe inzichten en die je in je training moet verwerken. En op internet spreekt hij zijn boeken nog wel eens tegen.

Wat een onzin: je kunt Wendler met zo'n beetje ieder schema combineren. Wendler is geen schema, maar een filosofie, een manier om tegen krachttraining (welke vorm dan ook) aan te kijken. Dingen als: start licht, ga langzaam maar zeker vooruit, of: efficiënt trainen is beter dan keihard maar wat doen.

Oké, Wendler heeft zelf een paar schema's bedacht en is om een of andere vage reden in zijn boeken niet erg dol op echte isolatie, maar hij heeft ook geschreven dat je altijd open moet staan voor nieuwe inzichten en die je in je training moet verwerken. En op internet spreekt hij zijn boeken nog wel eens tegen.

Ik bedoelde dan ook het schema dat algemeen gevolgd wordt als 5/3/1. Zonder isolatie dus, maar alleen compounds en op het einde assistance.

Als je het over 'wendler 5/3/1' hebt komt er bij het gemiddelde forumlid geen beeld van 5/3/1 op een compound met daarna 5 isolatie oefeningen lijkt me.

Trouwens, als je mijn hele post had begrepen dan zag je ook wel dat ik dat zo bedoelde, aangezien ik zeg dat 5/3/1 perfect mogelijk is voor massa, mits je er genoeg isolatie bijdoet.

Laatst bewerkt:
Ja ik ben het wel met je eens dat isolatie werk ook z'n plek heeft, zeker als je doel bb is, maar dit is redelijk makkelijk toe te voegen aan zo'n schema. Ik doe op de squat en deadlift dagen nog 5 setjes calves en abs, op bench press dagen biceps en military press dagen triceps erbij. Met die isolatie plus al het andere pull, press en compound werk krijgen die spiergroepen meer dan genoeg volume volgens mij.

Ik bedoelde dan ook het schema dat algemeen gevolgd wordt als 5/3/1. Zonder isolatie dus, maar alleen compounds en op het einde assistance.

Als je het over 'wendler 5/3/1' hebt komt er bij het gemiddelde forumlid geen beeld van 5/3/1 op een compound met daarna 5 isolatie oefeningen lijkt me.

Trouwens, als je mijn hele post had begrepen dan zag je ook wel dat ik dat zo bedoelde, aangezien ik zeg dat 5/3/1 perfect mogelijk is voor massa, mits je er genoeg isolatie bijdoet.

Ieder lichaam is natuurlijk ook weer anders en reageert anders op training. 5 isolatieoefeningen per spiergroep per training is sowieso al te veel, ook bij een 'normaal' schema. Je moet kijken wat het beste werkt voor je lichaam en dat als basis nemen denk ik. Ook het op gevoel trainen bevalt me wel. Als je je in een training sterk voelt, doe je wat meer volume of zwaardere gewichten, als je je minder voelt pak je minder gewicht of setjes. Niet krampachtig 'het schema' blijven volgen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven