Fitness Seller

Wiskundevraagje

Dit is anders stof die je alleen op 'n universiteit krijgt, of zat jij op je 17e al op 'n universiteit?

Nop, en ik weet niet hoe het in NL zit, maar dit krijg je in het 6de sec in BE (17/18 jaar)(Hangt natuurlijk wel af van het aantal uren wisk je doet)... integralen, omwentelingslichamen en die shizzle...

BTW zat op uni toen ik 17 was :(

u mad?

Laatst bewerkt:
Je simpel integreren etc. leerden wij ook in de zesde, maar dit is niet slechts even integreren.

• Topic Starter Topic Starter
Is dat een beetje leuk Tjok? (Ik ga volgend jaar iets anders studeren, twijfel tussen Econometrie, Lucht- en Ruimtevaarttechniek en de dubbele bachelor TW/TN)
Ik ben begonnen met de dubbele bachelor TW/TN. Dat is opzich wel leuk, het is superinteressant allemaal, maar als je geen zin hebt om serieus 14 uur per dag met wis- en natuurkunde bezig te zijn raad ik je dit toch sterk af. Na 3 weken werd ik het zat om echt de hele dag bezig te zijn met schoolwerk en nu is het een stuk relaxter. Ik kan nu 's avonds gewoon lekker m'n eigen ding doen en in het weekend ook. Nu vind ik het dus ook een hele leuke opleiding, ja. Het is nu gewoon een fulltime 'baan' als je wil, niet meer.

Bovendien moet je voor de dubbele bachelor op de TU echt een 9-10 op je vwo diploma hebben staan om dit uberhaupt te kunnen doen en te worden toegelaten tot de opleiding. Ik had 2x een 9.4 voor m'n toelatingcoïtusamens @ de universiteit en ik bikkel toch ook wel flink voor alleen de enkele bachelor TN. Er zijn ook mensen uit m'n klas die gemiddeld een 10 stonden voor wiskunde en een 8-10 voor natuurkunde en er ook veel moeite mee hebben.

Een aantal mensen uit m'n klas vinden het echter prima. Ze beginnen 's ochtends na het ontbijt met school en gaan door, met enkele eetpauzes, tot 10 uur 's avonds. Ook in het weekend.

In mijn optiek is de enige reden waarom je dit echt zou willen doen vanuit pure interesse voor de beide vakken. Want met een minor in wiskunde in je 3e jaar als TN-student kan je vrijwel dezelfde masters doen als de dubbele bachelorstudenten. En daar draait het, denk ik, allemaal om; je mogelijkheden tot een vervolgopleiding.

Dus aangezien je twijfelt tussen verschillende studies en deze studie zou ik je het toch afraden. :P

Doe dit soort dingen alleen als je het niet erg vindt dat je leven gaat draaien om wis- en natuurkunde, je gaat dromen over integreren en vectorfuncties, gefrustreerd raakt door onbegrijpelijke quantummechanische effecten en je gaat verdiepen in vrij abstracte wiskunde waar je het je niet meer kunt voorstellen wat je eigenlijk aan het doen bent en je dus geen tijd meer hebt om ff lekker te nken, trainen of iets anders te doen zonder dat je in de stress schiet. :p

Nop, en ik weet niet hoe het in NL zit, maar dit krijg je in het 6de sec in BE (17/18 jaar)(Hangt natuurlijk wel af van het aantal uren wisk je doet)... integralen, omwentelingslichamen en die shizzle...

BTW zat op uni toen ik 17 was :(

u mad?
Met middelbaaronderwijswiskunde ga je dit vraagstuk niet kunnen oplossen. In Nederland krijgen we ook integralen en omwentingslichamen 'en die shizzle' maar daar red je het niet mee.

Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met de dubbele bachelor TW/TN. Dat is opzich wel leuk, het is superinteressant allemaal, maar als je geen zin hebt om serieus 14 uur per dag met wis- en natuurkunde bezig te zijn raad ik je dit toch sterk af. Na 3 weken werd ik het zat om echt de hele dag bezig te zijn met schoolwerk en nu is het een stuk relaxter. Ik kan nu 's avonds gewoon lekker m'n eigen ding doen en in het weekend ook. Nu vind ik het dus ook een hele leuke opleiding, ja. Het is nu gewoon een fulltime 'baan' als je wil, niet meer.

Bovendien moet je voor de dubbele bachelor op de TU echt een 9-10 op je vwo diploma hebben staan om dit uberhaupt te kunnen doen en te worden toegelaten tot de opleiding. Ik had 2x een 9.4 voor m'n toelatingcoïtusamens @ de universiteit en ik bikkel toch ook wel flink voor alleen de enkele bachelor TN. Er zijn ook mensen uit m'n klas die gemiddeld een 10 stonden voor wiskunde en een 8-10 voor natuurkunde en er ook veel moeite mee hebben.

Een aantal mensen uit m'n klas vinden het echter prima. Ze beginnen 's ochtends na het ontbijt met school en gaan door, met enkele eetpauzes, tot 10 uur 's avonds. Ook in het weekend.

In mijn optiek is de enige reden waarom je dit echt zou willen doen vanuit pure interesse voor de beide vakken. Want met een minor in wiskunde in je 3e jaar als TN-student kan je vrijwel dezelfde masters doen als de dubbele bachelorstudenten. En daar draait het, denk ik, allemaal om; je mogelijkheden tot een vervolgopleiding.

Dus aangezien je twijfelt tussen verschillende studies en deze studie zou ik je het toch afraden. :P

Doe dit soort dingen alleen als je het niet erg vindt dat je leven gaat draaien om wis- en natuurkunde, je gaat dromen over integreren en vectorfuncties, gefrustreerd raakt door onbegrijpelijke quantummechanische effecten en je gaat verdiepen in vrij abstracte wiskunde waar je het je niet meer kunt voorstellen wat je eigenlijk aan het doen bent en je dus geen tijd meer hebt om ff lekker te nken, trainen of iets anders te doen zonder dat je in de stress schiet. :p

Thanks voor je uitgebreide reply :thumbup:. Op zich ben ik niet zozeer bang voor het niveau, maar de intensiteit die je beschrijft is misschien wel een beetje té. Ik ben nogal een aparte qua studeren, enerzijds pak ik dingen snel op (na iq test op basisschool 8 jaar in 7 gedaan) maar kan ik slecht concentreren (nog niet ingestelde ADD).

Ik heb na 3 jaar geen wiskunde gehad te hebben in een maand naast mijn studie dat basisboek wiskunde (vdCraats) uitgewerkt en haal nu tussen de 78-100% voor die instaptoetsen, maar merk wel dat de universitaire stof een stuk anders en moeilijker is dan VWO Wiskunde (laatste is meer puzzelen dan echte wiskunde?).

Ik had ook naar de studieadviseur gemaild, die zei doodleuk dat de dubbele bachelor "iets meer tijd kost, ongeveer 45 uur per week". Dat is dus onzin?:P

Anyway, dan lijkt me die dubbele bachelor niet echt iets pour moi. Ik wil echter wel een studie doen die meer vergt dan de 10 uur per week nu.

Heb sowieso het idee dat bij de meeste studies in Delft het niveau het probleem niet is, het is gewoon heel veel in vergelijking met je middelbare school. Dubbele bachelor lijkt me daarom niet aan te raden.

Heb zelf ook getwijfeld over TN, maar vond het eigenlijk te theoretisch. LR is wat dat betreft wat uitdagender omdat je direct reele voorwerpen hebt om het geleerde op toe te passen.
Ben uiteindelijk wel in de meest theoretische uithoek terecht gekomen en heb wat wiskunde vakken nog gedaan, maar denk dat dit toch wel een geslaagde keuze is geweest. Droombaan ligt iig in het vooruitzicht, terwijl je met TN toch vaak de rest van je leven in het onderzoek blijft hangen.
Aan de andere kant lijkt TN me wat dieper in te gaan op de stof, terwijl je bij LR tijdens je bachelor vooral een introductie krijgt in zoveel verschillende vakken.

Ben je al eens naar open dagen geweest? Meeloopdag kan heel verhelderend zijn.

Van het bestaan van econometrie hoorde ik pas later, zou ook mijn 3e keus zijn. Kom je alleen in een heel andere omgeving terecht.

Haha, 45 uur pw? Je hebt alleen al 28 uur hoorcollege en 8 uur werkcollege per week. Normaal wordt gezegd op de TU dat je het aantal uren hoorcolleges moet verdubbelen voor de daadwerkelijke werkdruk per week, exclusief de werkcolleges, practicumlessen, etc. Dan kom je dus op iets meer dan 9 uur per dag uit, 7 dagen per week. Als je daar reistijd van een uur bij optelt (bij mij is dat 3 uur) en dergelijke komt het in de praktijk er op neer dat ALLES draait om school en je geen eens tijd hebt om ff een kwartiertje te schijten.

Ik weet ook niet waarom ze dat zegt, die 45 uur. Is dat mevr. Caussin? Er zijn geloof ik 5 mensen (van de 12 ofzo) gestopt met de dubbele bachelor om door te gaan met een enkele bachelor vanwege de tijd die je nodig hebt voor een dubbele bachelor. Die tijd gaat echt makkelijk richting de 60 uur zonder aanlooptijd dus dat je echt bezig bent.

Ook was het complete chaos met de inroostering. Dubbele uren enzo. Dus dan had je een belangrijk college voor natuurkunde en een verplicht college voor wiskunde. Ook met de verplichte practicaroosters is er een hoop gezeur, vanwege de dubbel ingeroosterde uren. Dit allemaal bij elkaar opgeteld, zowel de chaos van hun kant uit en mijn toch eigenlijk wel lange reistijd plus de mogelijkheden die een minor je biedt deed mij besluiten te stoppen met TW.

Het was dit jaar wel voor het eerst dat TUDelft dit deed, hierom was er ook enorm gelul met de roosters. Als je alsnog graag een TWIN studie wilt doen kan je dit denk ik het beste in utrecht doen. Misschien dat groningen ook wel goed is maar van utrecht weet ik dat het best te doen blijkt te zijn, dit is alleen niet technische wis- en natuurkunde maar theoretische.

Maar zoals ik al zei, het is het eigenlijk niet waard. Een goedgekozen minor opent evenveel deuren. :)

De enkele bachelor is wel heel leuk hoor! Zowel die van T.Wiskunde als T.Natuurkunde!

Heb ook nog eens geprobeerd een minor TN te doen, maar dat was toen niet mogelijk. Misschien nu wel?
Er zijn in ieder geval best mogelijkheden om het allemaal een beetje te combineren zonder dat je 2 bachelors doet.

Laatst bewerkt:
Hey tjok, krijg je dan ook (wiskundige) logica?

Heb sowieso het idee dat bij de meeste studies in Delft het niveau het probleem niet is, het is gewoon heel veel in vergelijking met je middelbare school. Dubbele bachelor lijkt me daarom niet aan te raden.

Heb zelf ook getwijfeld over TN, maar vond het eigenlijk te theoretisch. LR is wat dat betreft wat uitdagender omdat je direct reele voorwerpen hebt om het geleerde op toe te passen.
Ben uiteindelijk wel in de meest theoretische uithoek terecht gekomen en heb wat wiskunde vakken nog gedaan, maar denk dat dit toch wel een geslaagde keuze is geweest. Droombaan ligt iig in het vooruitzicht, terwijl je met TN toch vaak de rest van je leven in het onderzoek blijft hangen.
Aan de andere kant lijkt TN me wat dieper in te gaan op de stof, terwijl je bij LR tijdens je bachelor vooral een introductie krijgt in zoveel verschillende vakken.

Van het bestaan van econometrie hoorde ik pas later, zou ook mijn 3e keus zijn. Kom je alleen in een heel andere omgeving terecht.
Inderdaad, LR is nog weer toegepaster en grote autobedrijven en dergelijke willen supergraag LR-afgestudeerden. Maar met TN kan je ook gewoon naar de lucht- en ruimtevaarttechniek (aerospace engeering) master.

Ben ik wel van plan, nog niet gedaan. Zal binnenkort eens even kijken, ik woon toch al op kamers een uurtje verderop.

Sowieso is onderzoek ingaan niet mijn doel. Wat ik later zou willen doen ligt ongeveer in deze lijn:
- Ondernemerschap. Ik kom uit een familie met een hoop ondernemers, dat stroomt wel in mijn bloed. Afgezien van dat ben ik best creatief/inventief.
- Consultancy (McK etc.)
- Bank (GS/MS etc.)

edit; Nee van Reedijk kreeg ik een mailtje.

Laatst bewerkt:
Hey tjok, krijg je dan ook (wiskundige) logica?
Op de dubbele bachelor neem ik aan van wel. Met TN niet. Dit jaar krijg ik analyse, voortgezette analyse en lineaire algebra. Goed voor 18 ECS. Volgend jaar slechts 1 wiskundevak, de moeder van de natuurwiskunde, differentiaalvergelijkingen, en het laatste jaar alleen statistiek.

Met een technische studie kan je wel makkelijk in de consultancy terecht, ze willen je toch wel hebben vanwege analytisch denkvermogen etc. Maar lijkt me dan niet de meest gunstige studiekeuze.

ik stort 50 euro aan diegene die een 20tal formele definities kan terugbrengen tot jip en jannekestaal, het gaat over de implicaties van godel's theoremas op een rekenkundig systeem (Peano axiomatisering).

contacteer me desnoods via PM, als kenner doe je er hoogstens een 2 tal uurtjes over, dus je verdient er wel iets mee.

:roflol:

Op de dubbele bachelor neem ik aan van wel. Met TN niet. Dit jaar krijg ik analyse, voortgezette analyse en lineaire algebra. Goed voor 18 ECS. Volgend jaar slechts 1 wiskundevak, de moeder van de natuurwiskunde, differentiaalvergelijkingen, en het laatste jaar alleen statistiek.
Exact dezelfde vakken gehad :D

Wat dat betreft is de overstap van LR naar TN of vv goed te doen, denk alleen dat er ook genoeg vakken zijn met specifieke kennis. Er is geen officieel extra schakeljaar, maar het gaat je alsnog wel vertraging opleveren als je dat moet inhalen tijdens het eerste jaar van je master.

Met een technische studie kan je wel makkelijk in de consultancy terecht, ze willen je toch wel hebben vanwege analytisch denkvermogen etc. Maar lijkt me dan niet de meest gunstige studiekeuze.

Hoe bedoel je dat precies?
Ir. is heel populair bij consultancy/banken, dat weet ik van mensen die daar zelf werken en de recruitment regelen. LR/TW/TN met een goed cijfer (7+) en goede EC's geeft goede kans om op gesprek te komen werd mij verteld.

Sowieso, een technische studie betekent 100% zeker een baan. Tenzij je een imbeciel bent. :p

Zou dat zelf zonde vinden van al die jaren leren, dat je er verder niets mee doet.
Natuurlijk gaat het ook om het aanleren van vaardigheden, maar toch...

Vind het nu al zonde dat ik vanalles weet over vliegtuigen terwijl ik daar helemaal niets mee wil, suffe dingen :D
Als je dat al vantevoren weet, ben je toch niet echt gemotiveeerd?

:o serieus man, kzit me hierzelf zwaar op te fokken. Heb een vergevorderd vak logica gekozen (grondslagenonderzoek vd wiskunde en dergelijke). en heb destijds maar 2 uur wiskunde gehad in het secundair (kzou begot niet eens weten wat vb een integraal is).

Terug
Naar boven