AndroidHealthClinic

Zipper's rippetoe Log

• Topic Starter Topic Starter

thnx! :)

Het gaat nog steeds goed alleen de squat valt tegen. komt denk ik omdat ik deze 3x per week doe en ik dan de volgende training nog niet volledig hersteld ben. Daarom ga ik deze de volgende training ook maar eens een keer niet verhogen. :grumble:

Squats voelde vandaag loodzwaar :(, ik denk door te weinig rust tussen de trainingen? Want de vorige keer had ik 2 dagen rust er tussen en toen ging het wel vrij simpel. ???
Ja, je bent dan ook elke training gewicht aan het toevoegen op die squats, dat zal niet blijven lukken (zelfde met de andere lifts)
Als het moeilijk blijft gaan, verhoog dan met minder gewicht elke keer.

Je gaat wel vooruit als eent trein trouwens!

Ja, je bent dan ook elke training gewicht aan het toevoegen op die squats, dat zal niet blijven lukken (zelfde met de andere lifts)
Als het moeilijk blijft gaan, verhoog dan met minder gewicht elke keer.

Je gaat wel vooruit als eent trein trouwens!

Oke, ik zal de volgende keer met minder gewicht verhogen want het gaat wel een beetje snel inderdaad. Ik meen dat mark rippetoe zei iedere week verhogen met 2.5%? Dat is bij mijn lifts dus nog lang geen 2.5 of 5kg per training. :o Ik zal kijken hoe zwaar het aanvoelt en aan de hand daarvan verhogen. :thumb:

Oke, ik zal de volgende keer met minder gewicht verhogen want het gaat wel een beetje snel inderdaad. Ik meen dat mark rippetoe zei iedere week verhogen met 2.5%? Dat is bij mijn lifts dus nog lang geen 2.5 of 5kg per training. :o Ik zal kijken hoe zwaar het aanvoelt en aan de hand daarvan verhogen. :thumb:
dat zegt hij nergens hoor. Ik zal eens opzoeken wat hij zegt over gewicht verhogen.

For most male trainees with good technique, the squat can be increased 10 lbs. per workout,assuming 3 workouts per week, for three or four weeks. When he misses the last rep or two of his last work set, the easy gains are beginning to slow down and 5 lbs. jumps can be taken for a while.

Laatst bewerkt:
week 2, day 3
02-01-08

Workout B

Squat
10xbar

Military Press
10x20
5x39(+1.5)
5x39(+1.5)
5x39(+1.5)

Pendlay Row
5x32.5+bar(+2.5)
5x32.5+bar(+2.5)
5x32.5+bar(+2.5)

Chin ups
8xBW
8xBW

Squats meteen gestopt na eerste set, zelfs met de bar al erge pijn boven aan mijn quads. :( Kunnen dit de pezen of aanhechtingspunten zijn ofzo? Want het voelt niet hetzelfde als spierpijn. Ook heb ik deze keer powerclean vervangen door pendlay rows omdat ook mijn rug helemaal gaar was. :mad: Iemand enig idee wat ik hiermee aan moet of wat het kan zijn?

je lichaam moet gewoon goed herstellen , ik denk dat je te weining rust neemt - vooral als je zwaarder gaat word dit een belangrijk punt , als je aanhechtingen het op een gegeven ogenblik niet meer aankunnen kost je dit blessures

Hoe lang voel je de pijn al en waar precies? Als je onderrug ook pijn doet, vraag ik me af als je vorm wel oke is van de oefeningen? Omdat ik toen ik squatte met een losse barbell (lang lang geleden...) ik meer een goodmorning squat deed en daar was mijn onderrug dan ook dagenlang zoet mee.

Hoe lang voel je de pijn al en waar precies? Als je onderrug ook pijn doet, vraag ik me af als je vorm wel oke is van de oefeningen? Omdat ik toen ik squatte met een losse barbell (lang lang geleden...) ik meer een goodmorning squat deed en daar was mijn onderrug dan ook dagenlang zoet mee.

Maandag voelde ik de pijn al maar ik dacht dat het gewoon een beetje spierpijn was en heb dus gewoon door getraind. Nou dus woensdag is het zo erg dat het zelfs zonder gewicht al zeer doet. Verder denk ik dat de vorm op squat wel goed zit, de last van mijn onderrug kwam eigenlijk door de deadlifts 2 dagen geleden waar ik nog niet volledig van hersteld was. Het kan misschien zijn dat het door 2 dagen niet optimale voeding en rust is gekomen vanwege nieuwjaar.

Het is misschien verstandig om een ander schema te gaan volgen zoals Bill Starr bijvoorbeeld omdat daar een light, medium en heavy dag in zit zodat ik beter kan herstellen?

Maandag voelde ik de pijn al maar ik dacht dat het gewoon een beetje spierpijn was en heb dus gewoon door getraind. Nou dus woensdag is het zo erg dat het zelfs zonder gewicht al zeer doet. Verder denk ik dat de vorm op squat wel goed zit, de last van mijn onderrug kwam eigenlijk door de deadlifts 2 dagen geleden waar ik nog niet volledig van hersteld was. Het kan misschien zijn dat het door 2 dagen niet optimale voeding en rust is gekomen vanwege nieuwjaar.

Het is misschien verstandig om een ander schema te gaan volgen zoals Bill Starr bijvoorbeeld omdat daar een light, medium en heavy dag in zit zodat ik beter kan herstellen?

Je moet luisteren naar je lichaam, als het niet tijdig herstelt kan je bijvoorbeeld je rippetoeschema aanpassen:

A: SQ, BP, DL, dips
B: BP, MP, BOR, chins

Ofwel moet je DL en SQ niet in éénzelfde training steken? Het is zoals koken, experimenteer wat met de ingrediënten en volgorde en je kan een hele andere soep krijgen;).

Je moet luisteren naar je lichaam, als het niet tijdig herstelt kan je bijvoorbeeld je rippetoeschema aanpassen:

A: SQ, BP, DL, dips
B: BP, MP, BOR, chins

Ofwel moet je DL en SQ niet in éénzelfde training steken? Het is zoals koken, experimenteer wat met de ingrediënten en volgorde en je kan een hele andere soep krijgen;).

Misschien is het een idee om alleen te squatten op maandag en vrijdag. Dan heb ik er iedere keer 2 of 3 dagen rust er tussen zitten en heb ik genoeg tijd om te kunnen herstellen. Of ook zoals bij bill starr met light, medium en heavy days gaan werken. Ik ga het wellicht beide proberen en kijk dan welke het beste bij me past.

Power cleans gooi ik er waarschijnlijk ook uit. Ik denk dat ik er meer mee kapot maak dan dat ik er baat bij heb. De techniek krijg ik zo namelijk niet goed onder de knie zonder trainer.

[
Squats meteen gestopt na eerste set, zelfs met de bar al erge pijn boven aan mijn quads. :( Kunnen dit de pezen of aanhechtingspunten zijn ofzo? Want het voelt niet hetzelfde als spierpijn. Ook heb ik deze keer powerclean vervangen door pendlay rows omdat ook mijn rug helemaal gaar was. :mad: Iemand enig idee wat ik hiermee aan moet of wat het kan zijn?[/QUOTE]

Soms door verkeerde squattechniek: reet niet voldoende naar achteren, vooral onderin ook naarachteren houden, en vooral ook met omhoog gaan naar achteren houden (en daardoor bovenlijf dus hoek 45 graden); als je onderin een heel klein beetje naar voren gaat met je knieen gaat de spanning van je hamsters af en belast je je quads veel meer en misschien teveel bij jou.
Voldoende diep gaan (beneden parallel iig) is ook belangrijk mbt belasting evenwicht hamsters/quads.
Succes.

Soms door verkeerde squattechniek: reet niet voldoende naar achteren, vooral onderin ook naarachteren houden, en vooral ook met omhoog gaan naar achteren houden (en daardoor bovenlijf dus hoek 45 graden); als je onderin een heel klein beetje naar voren gaat met je knieen gaat de spanning van je hamsters af en belast je je quads veel meer en misschien teveel bij jou.
Voldoende diep gaan (beneden parallel iig) is ook belangrijk mbt belasting evenwicht hamsters/quads.
Succes.

Normaal doe ik hem zoals jij beschrijft, maar ik merk inderdaad als het (te) zwaar wordt dat ik iets meer naar voren ga met mijn knieen en dan voelt hij weer lichter aan. Zal dus toch eens een stuk in gewicht droppen en dan met goede techniek langzaam terug op bouwen. hier had ik nog niet over na gedacht. thnx! :D

Misschien is het een idee om alleen te squatten op maandag en vrijdag. Dan heb ik er iedere keer 2 of 3 dagen rust er tussen zitten en heb ik genoeg tijd om te kunnen herstellen. Of ook zoals bij bill starr met light, medium en heavy days gaan werken. Ik ga het wellicht beide proberen en kijk dan welke het beste bij me past.

Power cleans gooi ik er waarschijnlijk ook uit. Ik denk dat ik er meer mee kapot maak dan dat ik er baat bij heb. De techniek krijg ik zo namelijk niet goed onder de knie zonder trainer.

Je techniek hoeft niet perfect te zijn om nut te hebben van de oefening.Zo slecht was het nu ook weer niet.Je moet wel steeds blijven bedenken dat het "pull" gedeelte van de oefening hetgene is wat de stang boven moet brengen,niet een of ander zwaai met je rug/armen (monster cheat curls!!!:D)
Je kunt ook overwegen om eerst een tijdje alleen de pull te oefenen.

De overbelastings klachten die je nu hebt kun je ook moeilijk alleen aan die oefening toeschrijven,ik denk dat je nu toch in korte tijd de belasting snel hebt opgevoerd als je eerst ergens trainde waar je bijna niks kon.En het is idd belangrijk dat je je squat techniek in de gaten blijft houden en hem niet gaat verkloten om maar gewichten te halen,behalve blessures duurt het dan ook nog eens veeeeel langer voor je het je weer goed aangeleerd hebt (spreek uit ervaring :o)

Ik zou nog niets gaan veranderen aan het schema. rust gewoon eens een dagje extra of zo en voer het gewicht niet zo snel meer op.

edit: ivm die power cleans: je kan ook voorlopig rows doen en power cleans er met een licht gewicht bijdoen tot je tevreden bent met de techniek.

Laatst bewerkt:
Je techniek hoeft niet perfect te zijn om nut te hebben van de oefening.Zo slecht was het nu ook weer niet.Je moet wel steeds blijven bedenken dat het "pull" gedeelte van de oefening hetgene is wat de stang boven moet brengen,niet een of ander zwaai met je rug/armen (monster cheat curls!!!:D)
Je kunt ook overwegen om eerst een tijdje alleen de pull te oefenen.

De overbelastings klachten die je nu hebt kun je ook moeilijk alleen aan die oefening toeschrijven,ik denk dat je nu toch in korte tijd de belasting snel hebt opgevoerd als je eerst ergens trainde waar je bijna niks kon.En het is idd belangrijk dat je je squat techniek in de gaten blijft houden en hem niet gaat verkloten om maar gewichten te halen,behalve blessures duurt het dan ook nog eens veeeeel langer voor je het je weer goed aangeleerd hebt (spreek uit ervaring :o)

Ik zal hem wel blijven doen maar ik wou hem er eigenlijk uitgooien omdat ik de volgende dag nogal last had van m'n onderrug, voelde niet echt gezond.:o Maar zal hem eens oefenen zoals op deze site uitgelegd wordt: The Ultimate Beginner’s Guide to Power Cleans | StrongLifts.com.

Over mijn benen heb ik denk ik iets te snel geroepen, is vandaag namelijk gelukkig een heel eind weg getrokken. Maar toch zal het gewicht een eind omlaag moeten inderdaad. Heb het gewicht te snel opgebouwd.

Heb denk ik ook een probleem met flexibiliteit in mijn schouders. Kan bij military press namelijk mijn armen niet in een rechte lijn houden met mijn lichaam. ???

Ik zou nog niets gaan veranderen aan het schema. rust gewoon eens een dagje extra of zo en voer het gewicht niet zo snel meer op.

edit: ivm die power cleans: je kan ook voorlopig rows doen en power cleans er met een licht gewicht bijdoen tot je tevreden bent met de techniek.

Zal inderdaad gewoon pendlay row blijven doen en power cleans er bij voor de techniek. En de rows pas weghalen als de techniek goed is.

Kijk ook eens hier voor die power clean techniek:
GAYLE HATCH :: broadband video channel

Misschien is het geen slecht idee om in de toekomst over te schakelen op iets als Bill Starr of de Texas Method, dan is het niet 3 keer per week zwaar squatten, maar in principe lijkt het nog steeds hard op starting strength. Al kan je wss nu nog een tijdje vooruitgang maken met starting strength.

Kijk hier eens voor het schema van Bill Starr. De Texas Method staat er ook wel ergens op:
Bill Starr’s Strength Training Program: The Big Three | StrongLifts.com (echt een briljant artikel!!!!:roflol:)

Techniek is inderdaad erg belangrijk. Hoeveel dagen heb je nu telkens rust en hoelang slaap je per nacht? Je eet in ieder geval wel goed!

Enne..

..respect man, weinig gasten van jouw leeftijd zijn zo hardcore bezig!:thumb::thumb:

Jouw log ga ik zeker weten volgen!!

Terug
Naar boven