Fitness Seller

27 jaar en heeft post finasteride syndrome

Hoi iedereen

Ik heb 2 jaar finasteride geslikt tegen haaruitval en zit ook met blijvende bijwerkingen ( nu 3 jaar gestopt ) :

- Moeite met erectie te krijgen, zeer weinig sperma bij het klaarkomen, en het is ook gewoon helemaal doorzichtig.
- Bijna geen libido meer
- Kan niet op mijn woorden komen als ik iets uitleg, praten denken tegelijk is moeilijk. Praat binnensmonds
- Kom heel moeilijk in slaap, en geraak niet in een diepe slaap. Kan ook maar max 4-5 uur aan 1 stuk slapen, meestal minder
- Serieuze concentratieproblemen
- Extreem vermoeid, en geen energie.
- Penis en ballen kleiner
- Gele stoelgang, slechte spijsvertering
- Drastische afname van spieren
- Pijn in gewrichten
- Buikvet, maar juist serieuze vermagering in gezicht
- Onrustig, kan zonder enige aanleiding zeer nerveus worden

Internet en youtube staat vol met mensen die met dezelfde permanente bijwerkingen zitten. Het probleem is als je je verhaal gaat doen bij de dokter heb je de symptomen van een depressie. Dr. Hertoghe in Brussel is er wel mee bekend, omdat hij het middel ook vaak voorschrijft. Maar TRT is ook maar een "half zijn gat" lapmiddel.

Merk, het bedrijf dat finasteride verkoopt heeft ook al heel wat grote rechtszaken aan hun been hierover. In landen waar ze juridische
problemen hebben hebben ze dan ook de label dan ook aangepast, en staat er bij dat de bijwerkingen eventueel permanent kunnen zijn.

In landen waar ze nog geen juridische problemen hebben hebben ze de label niet aangepast (!) en staat er nog altijd op dat bijwerkingen
stoppen als je het middel niet meer neemt. Een farmaceutische gigant met een leger topadvocaten in kan dat gewoon maken.

Er zijn nu ook al wel verschillende onafhankelijke studies gepubliceerd die aantonen dat de bijwerkingen voor sommigen wel permanent
kunnen zijn.

Ik kan alleen maar aanraden het middel niet te nemen. Het kan echt je hele leven slopen.

De bijwerkingen die jij beschrijft herken ik zeer.. echter heb ik nooit finasteride o.d. gebruikt..

Dit staat nu in de bijsluiter (bij alle generieke varianten van het middel):
Bijwerkingen (Bw.)
Bij 1-10% van de patiënten: verminderd libido, erectiele dysfunctie en verminderd volume van het ejaculaat.

Bij minder dan 1%: ejaculatiestoornissen, gevoelige borsten, borstvergroting, depressie en huiduitslag.

Na staken van de behandeling is aanhoudende seksuele dysfunctie gemeld, waaronder verminderd libido, erectiele dysfunctie en ejaculatiestoornissen.

Verder zijn gemeld borstkanker bij mannen, pijn aan de testes, mannelijke onvruchtbaarheid, verminderde zaadkwaliteit, hartkloppingen, stijging van leverenzymwaarden en overgevoeligheidsreacties, waaronder jeuk, urticaria en angio-oedeem.

De bijsluiter van proscar hoeft de fabrikant niet aan te passen omdat daar ooit het patent op is verleend.

Zowieso nooit gebruiken of zsm stoppen raad ik iedereen aan ook op basis van jullie verhalen.
Om te herstellen raad ik het af om supplementen te gebruiken die de hormoonhuishouding zouden beinvloeden.
Uiteindelijk hersteld het lichaam (soms na jaren).
Bij een verstoorde hormoonbalans helpt het om regelmatig te eten, trainen, rusten etc.
Vermijd zware inspanning. In ieder geval na inspanning/stress citrusfruit eten en rusten. Zo herstel je sneller.

Hoi Apotheker.

Wil kort reageren op je bericht als partner van iemand die 15 jaar finasteride 1mg pd heeft gebruikt tegen haar verlies en er al 3,5 jaar mee is gestopt. De bijwerkingen zijn er nog steeds zoals beschreven voor PFS. Geen verbetering in zicht :(

Geeft aub dit "medicijn" niet mee aan mensen tegen haar verlies. Ons leven is erdoor verwoest. Ook omdat ik -heel egoïstisch- een kinderwens heb.

Melding heb ik gedaan bij Lareb. Hopelijk doen ze hier wat mee.
thanks voor je waarschuwing

Gebruik het al 15 jaar. Nergens last van en prachtige kinderen. Maar goed, ieder mens is anders........

Gebruik het al 15 jaar. Nergens last van en prachtige kinderen. Maar goed, ieder mens is anders........
Daar ben ik blij om. Veel mannen krijgen geen last van dit middel. Echter, je gebruikt het nog. De problemen ontstaan vaak pas na het staken/onttrekken van het middel. Daarom heet het post finasteride syndroom. Dus nu geen last is geen garantie dat je geen problemen kunt krijgen. De kans op problemen zou wel minder groot zijn.

Ben ik ook blij om. Toch wil ik ook blijven waarschuwen. Naast het lichamelijke "ongemak" had partner ook de een pshychische terugval. Dit komt bovenop wat ED met je zelfvertrouwen doet. Door PSF leef je in een waas. Ziet het nut van het leven niet meer. Je hormoonhuishouding is zodanig in de war.... ook elke avond opvliegers (zoals bij vrouwen in de overgang). "Darm"huishouding ook niet optimaal.

In die 15 jaar zag ik mijn partner veranderen. Zowel lichamelijk als zijn karakter.
Kreeg meer vet op billen en heupen. Gezicht zag er "zachter" uit.
Dit waren voor mij de eerste aanwijzingen voordat ik ging zoeken op internet wat finasteride eigenlijk is en doet.
Partner veranderde van een ondernemende, reislustige, stoere, sociale man naar een man die andere mensen maar vervelend vond, het liefst alleen was, wilde lezen of slapen. Futloos. En zeer emotioneel na het stoppen van finasteride.
Uit testen bleek later dat zijn testerone waarde zo hoog was als een 80 jarige!

Zoals @Apotheker1975 adviseert regelmatig eten, trainen en rust (slaap!)! Laat je lichaam helen.
Wat bij mijn partner hielp: vermijd alchohol, gluten en bewerkt voedsel voor een tijd. HIT kracht training en neemt kreatine. Leef als een monnik.... Nu na 4 jaar is herstel er voorlopig bij vlagen.

Ik wens niemand dit in het leven toe! Het voelt alsof weggegooide jaren voor ons beide. Kostbare jaren in de bloei van ons leven. Nog een lange weg te gaan, maar wel hoopvol. Begin niet aan die rotzooi...!

Scheer gewoon die "precious" haren af. Die kale kop staat 10.000 x netter en mannelijker ;) IMHO

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Wow zie toevallig mijn topic van 4 jaar oud weer terug. In die 4 jaar tijd moet ik helaas zeggen dat er geen verbeteringen zijn wat betreft mijn klachten, maar het is er ook niet slechter op geworden. Ik loop al 9 jaar rond met PFS en geloof dus niet dat het lichaam uit zijn eigen zal herstellen. In die 4 jaar tijd heb ik geen medicatie gebruikt. Ik ging gewoon verder met mijn leven en maakte me er niet meer druk om. Had de hoop eigenlijk al opgegeven, dus accepteerde ik het gewoon en maak ik er nu het beste van. Maar nu komt het:

Laatst gebeurde er iets heel vreemds... Ik was in de tussentijd nog steeds bezig om mijn haar te redden, wat ik nog steeds doe, ik gebruik minoxidil en anti haar uitval shampoo. Maar sinds ik paar dagen gestopt ben met anti-haaruitval shampoo (omdat het op was) werd ik na enkele dagen op een ochtend ineens 2 uur eerder wakker dan de wekker was ingesteld. Ik was echt klaarwakker met heel veel energie, geen sufheid. Ik was scherper, zelfverzekerder, spraak en denkvermogen was weer vanouds, zicht was goed, kortom mijn bijwerkingen (PFS) waren met 1 klap totaal verdwenen, ik zag mijn oude ik weer terug, wat ik bijna was vergeten. Best triest maar goed. Helaas duurde dit maar 3 dagen, waarna mijn 'systeem' weer terugging naar PFS 'profiel' met weer dezelfde klachten.

Toen dacht ik, laat ik even na 4 jaar weer terug op PFS forums kijken en zag deze topic toevallig voorbij komen.

Weet je nou al je DHT waarden? Lijkt mij sterk dat iemand met jaren lange klachten maar paar keertjes naar de dokter is gegaan.
Nu wil ik je niet trollen maar eet eens half bakje champignons per dag in 2-3 maaltijden. Zink werkt ondersteunend voor algemene hormoon balans.
Ik heb zelf ook minoxidil gebruikt en nanoxidil. Ik werd er depressief en lusteloos van. Als je er een paar weekjes mee stopt is het volledig uit je systeem.
Voor alles is een reden en je moet er achter komen wat je t*fus probleem is. Doe er wat aan.
Dergelijke shampoo's verlagen DHT lokaal (hoewel ik wel mijn twijfels heb of dit wel degelijk je bloed waarden kan veranderen lmoa). Dus ik zet er 2 euro deals op dat het je DHT waardes zijn en zoals voorgaans is gezegd is daar een oplossing voor: DHT creme.
Probeer dat eens fzo.
Ik geloof in maten in dat syndroom. Maar dit is gewoon een verstoord hormoon huishouden. Heb je ooit als eens zonder test gezeten na een kuur? Dan ga je pas huilen haha.
Je moet eens moreplatesmoredates youtube video zoeken over finasteride die heeft er veel ervaring mee.

Laatst bewerkt:
Ben ik ook blij om. Toch wil ik ook blijven waarschuwen. Naast het lichamelijke "ongemak" had partner ook de een pshychische terugval. Dit komt bovenop wat ED met je zelfvertrouwen doet. Door PSF leef je in een waas. Ziet het nut van het leven niet meer. Je hormoonhuishouding is zodanig in de war.... ook elke avond opvliegers (zoals bij vrouwen in de overgang). "Darm"huishouding ook niet optimaal.

In die 15 jaar zag ik mijn partner veranderen. Zowel lichamelijk als zijn karakter.
Kreeg meer vet op billen en heupen. Gezicht zag er "zachter" uit.
Dit waren voor mij de eerste aanwijzingen voordat ik ging zoeken op internet wat finasteride eigenlijk is en doet.
Partner veranderde van een ondernemende, reislustige, stoere, sociale man naar een man die andere mensen maar vervelend vond, het liefst alleen was, wilde lezen of slapen. Futloos. En zeer emotioneel na het stoppen van finasteride.
Uit testen bleek later dat zijn testerone waarde zo hoog was als een 80 jarige!

Zoals @Apotheker1975 adviseert regelmatig eten, trainen en rust (slaap!)! Laat je lichaam helen.
Wat bij mijn partner hielp: vermijd alchohol, gluten en bewerkt voedsel voor een tijd. HIT kracht training en neemt kreatine. Leef als een monnik.... Nu na 4 jaar is herstel er voorlopig bij vlagen.

Ik wens niemand dit in het leven toe! Het voelt alsof weggegooide jaren voor ons beide. Kostbare jaren in de bloei van ons leven. Nog een lange weg te gaan, maar wel hoopvol. Begin niet aan die rotzooi...!

Scheer gewoon die "precious" haren af. Die kale kop staat 10.000 x netter en mannelijker ;) IMHO

Haha,
ja is toch duidelijk dat het zijn test waarden heeft gecrasht. Hoe kan je er nu zo lang mee rondlopen. Als hij rond de 40-50 is had hij gelijk trt kunnen aanvragen en was dat probleem opgelost. Over dat vet op de heupen zal wel hoge vrouwelijke hormonen zijn. Denken jullie nog wel na? Finasteride is geen snoep.
Slaat toch helemaal nergens op dit. Is het zelfde als een jaar tren knallen zonder nakuur en dan janken dat je je als een emotionele verwarde lesbo voelt.

/caseclosed

Dus volgens jullie maakt stoppen het nog erger?

En je moet 'nakuren'?

Zelf zit ik met allerlei klachten, geen focus, weinig energie.

Maar komt dit door een angstsoornis, die al begon voor fina gebruik?

Kom ik maar niet van de angstoornis af door fina, ben ik moe van de angst? Ben ik somber doordat mijn leven niet van de grond wil komen, of komt het door de fina?

Ik weet het allemaal niet en ik twijfel soms een beetje om te stoppen met het middel, maar als ik lees dat stoppen de klachten alleen maar erger kan maken...

Oeh...Finasteride is echt akelig spul vind ik. Ik gebruik dat niet. Ik gebruik Minoxidil. Dat spul klooit ook niet meer je hormonen. Maar werkt nog steeds effectief.

Ik heb RU58841 besteld, is een lotion die je lokaal moet aanbrengen. Heb finasteride nooit gedurfd te proberen, precies om dit topic. Er zijn genoeg die geen last hebben, maar je zal maar in de overige categorie vallen

Ik heb RU58841 besteld, is een lotion die je lokaal moet aanbrengen. Heb finasteride nooit gedurfd te proberen, precies om dit topic. Er zijn genoeg die geen last hebben, maar je zal maar in de overige categorie vallen
Deze redenering geld zelfs voor paracetamol....

Geldt*
Ja klopt, geldt zelfs voor groente, alleen de gevolgen zijn ietsjes anders ;). Beetje domme reactie, maar geeft niet.
Ok, ga jij maar wat vage producten bestellen uit angst voor de bijwerkingen van een erkend goedgekeurd product. Ik merk dat jij wel een slimmerik bent.
*maar “dat” geeft niet

Ok, ga jij maar wat vage producten bestellen uit angst voor de bijwerkingen van een erkend goedgekeurd product. Ik merk dat jij wel een slimmerik bent.
*maar “dat” geeft niet
Is goed, daarom heeft Merck lopende zaken tegen zich lopen, omdat het zo veilig is zeker :eyes:

Terug
Naar boven