Volgens mij wordt een eetstoornis gekenmerkt door ernstige somatische gevolgen zoals verlaagde bloeddruk, hartritmestoornissen, afwijkende bloedwaarden voor suiker of elektrolyten etc. Dat lijkt mij niet het geval hier.
Dat is onjuist. Je kan ook een eetstoornis hebben op perfect gezond gewicht en zonder somatische afwijkingen. Je kan zelfs ondergewicht (anorexia) hebben zonder echte opvallende somatische afwijkingen op het gewicht na. Vitamines kan je zodanig bijslikken dat ook die "gezond" lijken. Electrolyten hoeft dan ook niet af te wijken als je genoeg drinkt en mineralen binnenkrijgt (kan allemaal via pillen).
Het komt ook voor dat gezonde personen meer mankeren dan je denkt. Dus afwijkingen die dan bij toeval worden gevonden bij een keer een simpele gezondheidscheck die iemand wil laten doen. Dat komt ook steeds meer voor. De pre-scan achtige dingen.
Dus ook al denk je het zo gezond te doen en eet je behoorlijk eenzijdig en ben je rete-sterk oid. Dan nog kan je afwijkingen hebben die door zo een strikte voeding kunnen komen (ik zeg kunnen!). Denk maar simpel aan cholesterol.. mensen denken zo gezond bezig te zijn door al het cholesterol te schrappen uit voeding. Maar je vergeet dat ej lichaam het ook nodig heeft. Je lichaam gaat er simpelweg meer van aanmaken en dan word je bloed cholestrol hoger. Kortom... ook met een levensstijl als dit kan het best een eetstoornis "zijn/lijken/in ontwikkeling" zijn.
Goed, ik voel mij er prettig bij om elke dag hetzelfde te eten. Hou wel van een beetje structuur en heb ook oprecht geen zin in al die vette troep. Zolang ik me er lekker bij voel en m’n progressie of de charts is maak ik me geen zorgen. Het lijkt mij juist heel rot als je je genot moet halen uit producten als donuts 🤣
Als jij je er prettig bijvoelt is dat prima. Maar als je al een slecht gevoel krijgt bij het idee dat je een donut of 1 x per maand een pizza oid gaat eten.. dan zit je al in een aardige "eetstoornis" in mijn ogen.
Het gaat namelijk niet om genot halen uit alleen maar junkfood. Maar ook jezelf een keer wat gunnen en vrijheid geven.
Nu is het ook wel zo dat degenen die echt zover gaan vaak vanuit het verleden zover gekomen zijn om dit te doen (pesten onzeker etc.)
Maar je kan het extreem maken.. maar ook als een "redelijk normaal" leven gaan inrichten.
Ik neem aan dat je kerst eventueel bij je ouders ook gewoon je bakje rijst was dan? en oud jaar ook?
Dan ga je in mijn ogen toch wel wat te ver.
Just my opinion.
Maar als dit voor jou het leven is wat je wil. Vooral doen dan want het gaat om jou en niet om een ander zijn mening

en dat meen ik oprecht.