XXL Nutrition

3 Year Body Transformation (+50kg)

Jup, naar mijn mening is dat nodig als je alles naar next level wilt tillen. Natuurlijk niet bro chicken rice broccoli, dat eet ik niet zo. Mensen moeten zich bij dit soort discussies altijd afvragen wat wil je bereiken. Wil je gewoon een goede physique dan kan je al een heel end komen door gewoon losjes te eten, hard te trainen en genoeg proteine binnen te krijgen. Maar een high end pro bodybuilder wordt je er simpel weg niet mee.
Het enige dat je nodig hebt om het te schoppen tot pro is de genetics en de gear.

Denk je echt dat pro's in hun off season alleen maar clean eten? :roflol:

Het enige dat je nodig hebt om het te schoppen tot pro is de genetics en de gear.

Niet?

B69CC6CB-2938-4308-8C3F-1CCE0288C96E.jpeg

Alleen maar clean niet. Maar iifym of random zoveel mogelijk eten zonder op de macros te letten zullen de meesten waarschijnlijk niet toe passen of wel? But either way, iedereen heeft zn eigen approach en doelen. Maakt mij niet zo zeer uit wat voor diet iemand volgt is niet mijn lichaam, iedereen moet gewoon doen wat ze leuk, nodig en goed vinden

• Like
Waarderingen: BB_
  • Topic Starter Topic Starter
En elke dag tot op de gram hetzelfde eten is geen eetstoornis?
Volgens mij wordt een eetstoornis gekenmerkt door ernstige somatische gevolgen zoals verlaagde bloeddruk, hartritmestoornissen, afwijkende bloedwaarden voor suiker of elektrolyten etc. Dat lijkt mij niet het geval hier.

Zulke opmerkingen zijn sowieso om ziek van te worden. Dan zit je op n verjaardag of dergelijk je bakkie groente met kip of tonijn te prikken en dan komt er zo’n kerel met z’n gore pens en n pilsje naast je zitten die zich afvraagt of het gezond is om “elke dag hetzelfde te eten”..

Goed, ik voel mij er prettig bij om elke dag hetzelfde te eten. Hou wel van een beetje structuur en heb ook oprecht geen zin in al die vette troep. Zolang ik me er lekker bij voel en m’n progressie of de charts is maak ik me geen zorgen. Het lijkt mij juist heel rot als je je genot moet halen uit producten als donuts 🤣

Volgens mij wordt een eetstoornis gekenmerkt door ernstige somatische gevolgen zoals verlaagde bloeddruk, hartritmestoornissen, afwijkende bloedwaarden voor suiker of elektrolyten etc. Dat lijkt mij niet het geval hier.
Duidelijk het is geen eetstoornis, maar een geestesziekte. :D

Ik ben niet van plan om ooit AAS te gebruiken omdat dit slechts tijdelijke results geeft.
Dat zeiden we allemaal hier. En nu zijn we allemaal veranderd in een speldenkussen. Daarom ga je nooit meer off. Maar je kunt ook prima je gains behouden met cyclen. Zolang je maar niet boven je natty potential zit.

Daarbij behoud je muscle nuclei for life, zelf als dit bereikt is met steroids. Volgens mij was hier onderzoek naar gedaan.

Enige wat echt tijdelijk is, is die steroid look(volheid, dikkere veins, grainy look etc etc.). Die kun je inderdaad nooit zonder steroids behouden.

Dat is onjuist. Je kan ook een eetstoornis hebben op perfect gezond gewicht en zonder somatische afwijkingen. Je kan zelfs ondergewicht (anorexia) hebben zonder echte opvallende somatische afwijkingen op het gewicht na. Vitamines kan je zodanig bijslikken dat ook die "gezond" lijken. Electrolyten hoeft dan ook niet af te wijken als je genoeg drinkt en mineralen binnenkrijgt (kan allemaal via pillen).
Het komt ook voor dat gezonde personen meer mankeren dan je denkt. Dus afwijkingen die dan bij toeval worden gevonden bij een keer een simpele gezondheidscheck die iemand wil laten doen. Dat komt ook steeds meer voor. De pre-scan achtige dingen.
Dus ook al denk je het zo gezond te doen en eet je behoorlijk eenzijdig en ben je rete-sterk oid. Dan nog kan je afwijkingen hebben die door zo een strikte voeding kunnen komen (ik zeg kunnen!). Denk maar simpel aan cholesterol.. mensen denken zo gezond bezig te zijn door al het cholesterol te schrappen uit voeding. Maar je vergeet dat ej lichaam het ook nodig heeft. Je lichaam gaat er simpelweg meer van aanmaken en dan word je bloed cholestrol hoger. Kortom... ook met een levensstijl als dit kan het best een eetstoornis "zijn/lijken/in ontwikkeling" zijn.
Goed, ik voel mij er prettig bij om elke dag hetzelfde te eten. Hou wel van een beetje structuur en heb ook oprecht geen zin in al die vette troep. Zolang ik me er lekker bij voel en m’n progressie of de charts is maak ik me geen zorgen. Het lijkt mij juist heel rot als je je genot moet halen uit producten als donuts 🤣
Als jij je er prettig bijvoelt is dat prima. Maar als je al een slecht gevoel krijgt bij het idee dat je een donut of 1 x per maand een pizza oid gaat eten.. dan zit je al in een aardige "eetstoornis" in mijn ogen.
Het gaat namelijk niet om genot halen uit alleen maar junkfood. Maar ook jezelf een keer wat gunnen en vrijheid geven.
Nu is het ook wel zo dat degenen die echt zover gaan vaak vanuit het verleden zover gekomen zijn om dit te doen (pesten onzeker etc.)
Maar je kan het extreem maken.. maar ook als een "redelijk normaal" leven gaan inrichten.

Ik neem aan dat je kerst eventueel bij je ouders ook gewoon je bakje rijst was dan? en oud jaar ook?
Dan ga je in mijn ogen toch wel wat te ver.

Just my opinion. :o

Maar als dit voor jou het leven is wat je wil. Vooral doen dan want het gaat om jou en niet om een ander zijn mening :) en dat meen ik oprecht.

Een steak is gewoon gezond toch? Ik vind alleen maar kip en rijst verre van gezond, die bro science schema's zijn m.i. onnodig. Ik zou gevarieerd eten om tekorten in bijvoorbeeld micro's te voorkomen en omdat dit je veel meer flexibiliteit en afwisseling geeft.
Een steak is niet echt gezond, volgens het advies dat ik nu krijg voor het minimaliseren van verdere cardiovasculaire aandoeningen. Volgens dezelfde bron is ook chronisch heel zwaar trainen met gewichten of heel lang doorgaan met intensieve cardio niet erg gezond, en niet alleen niet voor mensen die al een aandoening hebben.

Laatst bewerkt:
Een eetstoornis is per definitie mentaal. Het uit zich alleen in het moeilijk doen over eten. Het is een copingsmechanisme. Je ziet bijvoorbeeld vaak dat kinderen uit moeilijke gezinssituaties zoiets ontwikkelen. Hun omgeving is onvoorspelbaar, maar voeding is een van de weinige dingen die ze wel nog kunnen controleren. En dat hoeft niet eens heel extreem te zijn. Het kan ook gewoon met de volgorde waarin ze iets eten te maken hebben.

Anyway, dat jij je er prettig bij voelt, omdat het je structuur biedt, is wel een aardige red flag.

Als jij je er prettig bijvoelt is dat prima. Maar als je al een slecht gevoel krijgt bij het idee dat je een donut of 1 x per maand een pizza oid gaat eten.. dan zit je al in een aardige "eetstoornis" in mijn ogen.
ik laat het niet liggen omdat ik me slecht voel wanneer ik het eet. Ik weet uit ervaring dat na zo’n cheatmeal je kippetje dubbel zo droog smaakt.

zoals ik al zei, iemand die is gestopt met roken zou ook prima een keer per maand een sigaret kunnen nemen zonder gezondheidsrisico’s. daar gaat het echter niet om, het gaat erom dat zo’n persoon alleen maar weer extra in de verleiding wordt gebracht.

ik krijg van van de ene helft te horen dat ik “te consequent” ben en van de andere helft dat ik “onnatuurlijke progressie” maak. wellicht zit er een verband tussen hard werk en resultaat 😮

Nah vooral ook problemen rond het zelfbeeld en obsessief gedrag dat ten koste gaat van andere belangrijke/constructieve zaken in het leven. Zo bestaat er ook anorexia athletica en zijn er nog meer a-typische eetstoornissen.

Als je altijd maar hetzelfde eet en een bepaald excessief 'clean' imago van voeding nastreeft dat mogelijk niet eens alle benodigde nutriënten bevat dan kun je zeker wel ongezond bezig zijn terwijl elke etenswaar in je schema op zich wel 'gezond' is. Als je die multivitamine nodig hebt eet je dus eigenlijk toch niet zo goed. Maar je kunt ook elke dag de juiste gezonde dingen eten en prima af zijn met een heel eentonig 'clean' dieet.

Eigenlijk zijn er maar weinig etenswaren op zich echt ongezond en is het dieet en het gedrag eromheen in z'n geheel meer bepalend voor de gezondheid. Dat kan voornamelijk fysiek maar ook psychologisch zijn.

En ook veel dingen die niet 'clean' zouden zijn passen prima in een gezond dieet dat welke doelen je maar wilt kan bereiken omdat je macros goed uitkomen en je geen nutrienten mist. Is meer persoonlijke voorkeur dan dat het één gegarandeerd goed is en het ander niet.

Waarom niet en welk alternatief schrijven ze voor?
Het laatste inzicht SCHIJNT nu weer te zijn dat de rol van cholesterol bij het dichtslibben van de kransslagaders veel kleiner is dan we dachten, maar het huidige advies is nog steeds een 'mediterrane' stijl van eten.

Dan moet leren om je kip beter te bereiden.
Ik ben zelf overgestapt naar rundvlees omdat ik met een vrijwel identiek schema als @Pieter318 postte met alleen maar kip toch een tekort aan ijzer kreeg. En het scheelt ook dat je er niks aan hoeft te doen om het te laten smaken.

Het laatste inzicht SCHIJNT nu weer te zijn dat de rol van cholesterol bij het dichtslibben van de kransslagaders veel kleiner is dan we dachten, maar het huidige advies is nog steeds een 'mediterrane' stijl van eten.
Bij cardiovasculaire problemen zal het advies vooral gaan om verzadigd vet te minderen of in betere verhouding te brengen. En triglyceriden lager houden. Cholesterol uit voeding moet weinig tot geen invloed hebben maar die andere zaken doen dat wel op hoeveel en welke cholestorel je lever produceert. De mediterrane stijl van eten bevat vooral ook veel onverzadigde vetzuren, omega3, (en weinig zuikers, meer complexe granen met veel vezels) welke juist weer positieve invloeden hebben.

Ik denk dat (lean) steak geen probleem moet zijn. Rood/rundvlees in het algemeen wel omdat er vaak veel verzadigd vet aan zit.

Ik ben zelf overgestapt naar rundvlees omdat ik met een vrijwel identiek schema als @Pieter318 postte met alleen maar kip toch een tekort aan ijzer kreeg. En het scheelt ook dat je er niks aan hoeft te doen om het te laten smaken
Als je een vrijwel identiek schema had denk ik niet dat er sprake was van ijzer tekort. Met al die havermout, tonijn, kip, noten en kwark zou je toch makkelijk aan de aanbevolen 11mg per dag moeten komen.

Terug
Naar boven