AndroidHealthClinic

42 procent Nederlanders wil herinvoering doodstraf

In het geval van Mohamed B ben ik tegen executie omdat dit een politieke vergelding zou zijn.

De kans op recidive bij Mohamed B is dusdanig klein gezien er geen 2e Theo van Gogh rondloopt in Nederland.

De doodstraf zou alleen uitgeveord moeten worden wanneer er recidieve gevaar bestaat met een misdaad gelijk aan de begaande.
Mohammed B versus Wilders?

Is geen argument, de rechtzaken zullen er ook zijn indien de persoon een gevangenisstraf krijgt.

Rechtzaken waar gepleit wordt voor een doodstraf zijn over het algemeen een stuk duurder dan strafzaken waar het gaat om een gevangenisstraf als eis.

Bottom line is dat doodstraffen (buiten genoegdoening) geen enkel nut hebben, niet op preventie en ook niet op de algehele recidive.

Rechtzaken waar gepleit wordt voor een doodstraf zijn over het algemeen een stuk duurder dan strafzaken waar het gaat om een gevangenisstraf als eis.

Bottom line is dat doodstraffen (buiten genoegdoening) geen enkel nut hebben, niet op preventie en ook niet op de algehele recidive.
Nutteloze discussie eigenlijk als we allemaal niet precies weten wat wat kost.. Anders zou je nog kunnen zeggen dat het financieel zo z'n voordelen heeft.

Dit is onduidelijk gezien Nederland al een hele tijd geen proces meer heeft gehandeld betreffende de doodstraf.

Een dergelijk proces kan snel afgelopen zijn indien de wetgeving wordt aangepast op een fatsoenlijke manier.

In het geval van Mohamed B ben ik tegen executie omdat dit een politieke vergelding zou zijn.

De kans op recidive bij Mohamed B is dusdanig klein gezien er geen 2e Theo van Gogh rondloopt in Nederland.

De doodstraf zou alleen uitgeveord moeten worden wanneer er recidieve gevaar bestaat met een misdaad gelijk aan de begaande.

Er is vrijwel altijd realistisch gevaar op recidive. Iedereen maar executeren?

Misschien een goed idee om een poll te maken? Kijken hoe men hier erover denkt..

OT: Ben zelf voor de doodstraf, mits 100% bewezen. Ik ben wel niet voor dat ze de doodstraf als "normale" straf gebruiken, maar alleen bij uitzonderingen.

Wat is dat voor idiote vraag?
Inderdaad, het is uiteraard meer dan logosch dat een zakkenroller niet de doodstraf dient te krijgen. Een degelijk gevaar voor de samenleving vormt deze niet.

Ik heb het hier over drugdealers, pedofielen en verkrachters welke een gevaar vormen voor het directe leven van ons nageslacht.

Ik zou je wel eens willen horen wat je te zeggen hebt nadat je dochter is verkracht en vermoord door een man die er al eens eerder voor in de gevangenis heeft gezeten.

Misschien een goed idee om een poll te maken? Kijken hoe men hier erover denkt..

OT: Ben zelf voor de doodstraf, mits 100% bewezen. Ik ben wel niet voor dat ze de doodstraf als "normale" straf gebruiken, maar alleen bij uitzonderingen.
Uiteraard, en het mag nooit gebruikt worden als wapen om politieke tegenstanders uit te schakelen.

Zoals ik al zei ging het mij in deze puur om het 'bewijslast' en de zekerheid dat men kan stellen dat iemand daadwerkelijk schuldig is en niet om het feit dat iemand om andere redenen wel of niet de doodstraf zou moeten krijgen of juist niet.

Wat is dat voor idiote vraag?

Hoezo is dat een idiote vraag? Het lijkt me een hele zinvolle vraag. Waar leg je namelijk de grens? Een stelling innemen dat als er kans op recidive is er geëxecuteerd moet worden lijkt mij vrij arbitrair. Er is bij elke veroordeelde een enorm hoge kans op recidive, of dan nou Mohammed B. is of wie dan ook.

Inderdaad, het is uiteraard meer dan logosch dat een zakkenroller niet de doodstraf dient te krijgen. Een degelijk gevaar voor de samenleving vormt deze niet.

Ik heb het hier over drugdealers, pedofielen en verkrachters welke een gevaar vormen voor het directe leven van ons nageslacht.

Goed, maar dan heb je het dus niet over recidive, maar over de aard van de misdaad.

Voor degenen die voor de doodstraf zijn zou ik zeggen denk maar aan de Guildford Four.

In the Name of the Father (film) - Wikipedia, the free encyclopedia

Ze, de politie, hadden zelfs met harde middelen een bekentenis afgedwongen en tijdens het process kennis van een getuige wiens getuigeverklaring die gasten vrij hadden gesproken, zijn later ook op medebasis daarvan uiteindelijk in vrijheid gesteld, mooi onderdrukt zodat de verdediging er geen gebruik van kon maken.

Zou je toch ook zeggen "Kristakhelder! Hangen maar die zaak!" Wel mooi allemaal onschuldig en toch jaren achter de tralies terwijl de politie notabene wist dat ze onschuldig waren, hooggeplaatste dus ook. Kan hier net zo goed gebeuren, als het dat dus al niet niet.

Als je dat weet kun je onmogelijk voor de doodstraf zijn, en 'uitzonderingen' maken -hij wel en zij niet- is natuurlijk niet te doen.

En waarom geen nieuwe moskeeen? (Weet dat er die twee punten op moeten maar m'n kboard weet niet hoe. :D) Ben het wel eens met geen subsidie meer op religieus onderwijs; ik vind religie is een hobby en daar moet ieder voor zichzelf voor betalen; niemand die mijn whey betaald/subsidieert en verwacht ik ook niet.

Gulden terug en weg bij de EU? Zou ik op zich helemaal geen probleem mee hebben.

Belastingen halveren en gratis openbaar vervoer? Sweet Dreams, Rita.

Terzijde, kan dat mens niet uitstaan dus het moet heel gek lopen wil ik ooit op haar stemmen, hoe goed het programma ook is, en dat is het duidelijk niet.

Terugkomend op The Guilford Four, die hadden dus bijna de doodstraf gekregen. Iedere ten onrechte ter dood veroordeelde is er 1 teveel. Daar buiten, de doodstraf hoort niet thuis in een beschaafde samenleving. Wat dat betreft loopt de USA achter en op het gebied van criminaliteit heeft het daar ook geen afschrikwekkend effect.

Ik heb die 'oog om oog, tand om tand' houding nooit begrepen. Als je geen leven kan geven, mag je het als staat ook niet afnemen. Doodstraf is iets voor een woestijnland, niet voor een beschaafde maatschappij. Zoals vele al stelden hoevaak is het niet voorgekomen dat onschuldigen in de gevangenis terechtkwamen? Dat wil ik niet op mijn geweten hebben

En als meer dan 50 procent al vóór de invoering van de gulden is, dan zegt dat mij genoeg over de mentale capiciteiten van het kiezerspotentieel van die partij. De hoge inflatie en stagnerende economie ging destijds samen met de invoering van de euro, maar er was geen causaal verband. Mensen moeten niet letten op hun onderbuikgevoel, en de feiten bekijken: veel landen in Europa hebben nu door de Euro een sterke munt gekregen (overigens tov de dollar mogen we met de euro onszelf op dit moment ook in de handjes klappen: goedkopen supplementen uit VS). Tevens is het voor de reiziger bijzonder handig dat hij niet constant geld moet wisselen.

Tegen de doodstraf...beetje een leven van iemand nemen omdat diegene eerst een leven nam is totaal gekkenwerk. Ben het wel helemaal eens met Verdonk en zal dan ook op haar stemmen ipv Wilders. Maar doodstraf is een flinke stap terug het verleden in.

• Topic Starter Topic Starter
Kan iemand van de contra groep mij dan uitleggen waarom een individu, waarvan psychologen hebben vastgesteld dat die nooit meer normaal zal kunnen functioneren binnen de maatschappij, waarvan men weet dat de kans op recidive veel groter is dan de kans op genezing en reïntegratie, waarvan de schuld met onweerlegbare zekerheid bewezen is,... waarom die persoon nog levenslang recht heeft op gratis onderdak, voeding en amusement op kosten van elke burger, inclusief de slachtoffers die hij/zij gemaakt heeft. Terwijl die persoon nooit meer iets kan en zal bijdragen aan de maatschappij, deze enkel heel veel geld zal kosten met als enige resultaat de instandhouding van een relatief zinloos bestaan (en ook potentieel gevaar voor cipiers en bij ontsnapping zelfs onschuldige burgers, in het ergste geval nieuwe slachtoffers kan maken).

Is het niet zo dat wanneer men een afweging maakt van al deze factoren, men toch ernstig moet nadenken over een - zeer uitzonderlijke en uiteraard humane - toepassing van deze ultieme straf?

door welk onafhankelijk instituut is dit onderzoek eigenlijk gedaan?
ik heb er mijn twijfels bij.

Terug
Naar boven