- Waardering
- 77
- Lengte
- 1m63
- Massa
- 71kg
- Vetpercentage
- 17%
Kan iemand van de contra groep mij dan uitleggen waarom een individu, waarvan psychologen hebben vastgesteld dat die nooit meer normaal zal kunnen functioneren binnen de maatschappij, waarvan men weet dat de kans op recidive veel groter is dan de kans op genezing en reïntegratie, waarvan de schuld met onweerlegbare zekerheid bewezen is,... waarom die persoon nog levenslang recht heeft op gratis onderdak, voeding en amusement op kosten van elke burger, inclusief de slachtoffers die hij/zij gemaakt heeft. Terwijl die persoon nooit meer iets kan en zal bijdragen aan de maatschappij, deze enkel heel veel geld zal kosten met als enige resultaat de instandhouding van een relatief zinloos bestaan (en ook potentieel gevaar voor cipiers en bij ontsnapping zelfs onschuldige burgers, in het ergste geval nieuwe slachtoffers kan maken).
Is het niet zo dat wanneer men een afweging maakt van al deze factoren, men toch ernstig moet nadenken over een - zeer uitzonderlijke en uiteraard humane - toepassing van deze ultieme straf?
Je bekijkt een mens in mate van economisch nut (economisch is ruim bekeken, en dat moet je zowel in geldwaarde, maar ook sociale waarde zien). Dat is natuurlijk een zeer kwalijke zaak. Natuurlijk heb ik ook problemen met 'mensen' die eigenlijk geen greintje menselijkheid in zich meer hebben. Echter het maakt ONS juist mens om hem/haar niet als beest te behandelen. Je mag gewoon niet iemands leven wegnemen. Zeker als staat heb je het goede voorbeeld te geven. Bovendien, psychopaten worden vaak niet zo geboren, dus als wij als maatschappij de omstandigheden waaronder veel kinderen moeten leven beter maken hebben we dit probleem in eerste instantie al niet.
En een humane dood is er niet; iemand opzettelijke doden is natuurlijk altijd verschrikkelijk. Wél moet ik zeggen dat hoe raar en tegenstrijdig het ook klinkt, het misschien wél een optie is om dat soort 'hopeloze' gevallen zoals jij beschrijft onder het mom van euthanasie om het leven te brengen. Echter dit dient dan in overeenstemming met de familie van de DADER gedaan te worden, en niet door de staat beslist.