MuscleMeat

42 procent Nederlanders wil herinvoering doodstraf

blam blam blam :shoot:

Een garrote (ook garotte, van het Spaanse garrote vil = schandstok) is een instrument voor de volstrekking van de doodstraf, waarbij de veroordeelde aan een paal vastgebonden wordt. Het Nederlands equivalent is de wurgpaal.

In vroegere uitvoeringen legde de beul het slachtoffer van achteren een lus om de hals, die dan langzaam werd gedraaid zodat het slachtoffer werd gewurgd. Later werd de lus door een metalen halsband vervangen, die diende om het lichaam te fixeren. Vervolgens werd de nek van de veroordeelde door een metaalschroef doorboord, waarop normaliter de dood onmiddellijk intrad.

2lo40u8.jpg

Een garrote (ook garotte, van het Spaanse garrote vil = schandstok) is een instrument voor de volstrekking van de doodstraf, waarbij de veroordeelde aan een paal vastgebonden wordt. Het Nederlands equivalent is de wurgpaal.

In vroegere uitvoeringen legde de beul het slachtoffer van achteren een lus om de hals, die dan langzaam werd gedraaid zodat het slachtoffer werd gewurgd. Later werd de lus door een metalen halsband vervangen, die diende om het lichaam te fixeren. Vervolgens werd de nek van de veroordeelde door een metaalschroef doorboord, waarop normaliter de dood onmiddellijk intrad.

2lo40u8.jpg

Wat is het toch fijn om Wikipedia te hebben:D

• Topic Starter Topic Starter
Ja dus is het gewoon bullshit om dat in te voeren, zeker als het alleen maar voor de symboliek is.
Verder is het ook moeilijk te bepalen wat kei en keihard is.
Ik blijf erbij dat we sommige 'mensen' beter kwijt dan rijk zijn en ze het dus niet verdienen van in leven gehouden te worden op onze kosten. Met dat geld zouden we anderen die het nodig hebben kunnen helpen.

Wel ben ik voorstander van levenslange dwangarbeid als alternatief voor de doodstraf, en dan wel op zo'n manier dat ze zullen wensen dat ze dood zijn :D

Kinderverkrachters mogen van mij aan de garotte!

ook mijn mening !!!!

Als dat zou hebben geholpen zou ik er voor zijn. Maar je ziet dat het in het V.S. toegepast wordt en de criminaliteit is niet daardoor minder geworden. Onzin dus. Ze moeten om te beginnen Levenslang, levenslang houden en niet 8-10 jaar. Strengere straffen.

Even ter informatie, weet niet of het al gezegd is maar Nederland is een van de enige landen in Europa waar levenslang ook daadwerkelijk levenslang is. Gratie van de koningin is je enige uitweg, gebeurt nooit.

Wordt een hoop gepiept in NL maar als je kijkt naar het aantal levenslange straffen de afgelopen jaren...gigantisch gestegen!

ben het voor 99% wel eens met topicopening. van mij mogen anderen hier wel komen mits aanpassen en ja eigen volk voorrang natuurlijk. niet alles binnenhalen als half nl zelf op straat woont. doodstraf ook niet 1 2 3 maar moet wel mogelijk zijn. nu komen alle criminelen zo weer op straat want gevanngenissen zitten vol

Totdat die 42 procent een stapje in de werkelijkheid doet en er achter komt dat doodstraffen ****ing duur zijn en geen **** oplossen.

The proof is in the goddamn pudding.

Jezus wat een r**ards.

Wat een zwak 'volk' zijn we ook. Gadver.

Helemaal juist. In de VS kost het uitvoeren van de doodstraf gewoon meer dan de gedetineerde levenslang te huisvesten, te kleden en te voeden.

Het gaat er niet om of de dader ons veel kost of dat het gewoon een 'monster' is. Ik vind het eerder beangstigend dat sommigen zomaar kunnen beslissen wie wel of niet moeten sterven zonder enige 'twijfel' te tonen.
In hoeverre verschil je dan van een bloedlustige moordenaar ?

Tegen!

Het gaat er niet om of de dader ons veel kost of dat het gewoon een 'monster' is. Ik vind het eerder beangstigend dat sommigen zomaar kunnen beslissen wie wel of niet moeten sterven zonder enige 'twijfel' te tonen.
In hoeverre verschil je dan van een bloedlustige moordenaar?

Dat gebeurt al regelmatig: versterving van 'mismaakte' babies en/of bijzonder zieke/dementerende bewoners op aangeven van familie. In veel verpleeghuizen geldt de 'niet, tenzij' regeling m.b.t. reanimatie. Verlichte geesten hebben voorstellen gedaan voor een bedenkperiode van 28 dagen na de geboorte, waarbinnen infanticide gepleegd kan worden, omdat de geboorte zo'n magere scheidingslijn is m.b.t. abortus.

We zeggen in dergelijke situaties ook: jij kunt beter dood zijn. (Euthanasie heeft ook een voet op die weg, zij het dat de patiënt zelf een veel belangrijker rol speelt, daarin wordt beslist wie mag sterven, hetgeen op een bepaalde manier het tegenovergestelde is van de doodstraf)

Om die reden ben ik er ook voor om 'lifers' de mogelijkheid tot euthanasie te geven, op basis van mogelijk uitzichtloos en ondraaglijk lijden. Al vraag ik me af of er veel gebruik van gemaakt zal worden. Maar het zou dan geen doodstraf meer zijn. Integendeel, de dood zou de grote bevrijding zijn.

Bron = prof. strafrecht. Leuke man.

• Topic Starter Topic Starter
Bron? Want dit lijkt me behoorlijke onzin...cyanide is niet zo duur toch?
Nee maar dat apparaat dat ze gebruiken zal wel een fortuin kosten, en het gebouw eromheen, en het personeel en het onderhoud, en alles wat er rond afspeelt. Het zou natuurlijk veel goedkoper kunnen maar vreemdgenoeg maken we het veel duurder dan nodig is. In principe kan een doodstraf spotgoedkoop zijn: 1 muur, 1 kogel, wat? 10 euro?

hebben we niet zo'n ouwe gasbunker van hitler nog ergens ter expositie staan. gebruiken we die toch gewoon.

Terug
Naar boven