Fitness Seller

Aantal minuten rust

Hoe goed je een set kunt doen. Als je doel is 6-10 herhalingen en je hebt de set ervoor op goede intensiteit gesquat ga je binnen 2-3 min die reprange nooit halen. Je hartslag ligt dan nog veel te hoog om een goede set neer te zetten.

Daar geeft ik je gelijk in maar dat wil niet zeggen dat voor isolatiewerk een korte rust nodig. Alleen dat voor sommige andere oefeningen een nog langere rust dan de minimale die nodig is om energiesystemen aan te vullen

Hoe goed je een set kunt doen. Als je doel is 6-10 herhalingen en je hebt de set ervoor op goede intensiteit gesquat ga je binnen 2-3 min die reprange nooit halen. Je hartslag ligt dan nog veel te hoog om een goede set neer te zetten.

Ook dat is erg persoonlijk (en ook afhankelijk van man/vrouw).

Ik heb zelf het idee dat de rusttijd veelal afhankelijk is van het aantal reps icm gewicht en eventueel ook hoeveel spieren je gebruikt tijdens de oefening.

Bijv. een lichte squat 3 sets met 5 reps behoeft minder rust dan een zware lat pulldown 3 sets 8 reps.
Om maar een voorbeeld te nemen.

Daar geeft ik je gelijk in maar dat wil niet zeggen dat voor isolatiewerk een korte rust nodig. Alleen dat voor sommige andere oefeningen een nog langere rust dan de minimale die nodig is om energiesystemen aan te vullen

Is het minimale echt voor elk persoon, man of vrouw? En zo ja, wat gebeurt er als je niet aan dat minimale houdt? (Met spiermassa).

Is het minimale echt voor elk persoon, man of vrouw? En zo ja, wat gebeurt er als je niet aan dat minimale houdt? (Met spiermassa).
Alles in deze sport is individueel maar je zult in het begin van een basis uit moeten gaan en daarvanuit moeten “leren”.

Hoe lang het duurt voor je door heb wat jouw persoonlijke situatie is?????????

De 1 zal dat wat sneller door hebben dan de ander,

ATP aanvulling (belangrijkste energiebron bij KT) vraagt zo’n 2-3 minuten ongracht de “soort” oefening.

Afgaan op hoe snel je weer op adem ben betekend dat je anaerobe training af laat hangen van aerobe herstel.

Ik vroeg eigenlijk meer naar meer uitleg hierover..

Een Jay Cutler (die natuurlijk wel ped's gebruikt) houdt vast aan 45 sec. Zal wss de uitzondering zijn lol. Tijdje geprobeerd maar k schuif nu toch ook eerder naar 2min, ongeacht compound of isolatie.
Die 45 seconden heeft volgens mij niets met gear te maken. Een korte rusttijd heeft meerdere voordelen. Zo geeft het de snelle spiervezels en het ATP-CP systeem in principe genoeg tijd om te herstellen, terwijl de nog aanwezige vermoeidheid zorgt dat het lichaam nieuwe spiervezels leert aanspreken.. Daarnaast bouwt het ook conditie op, waar weer meer kracht op kan worden gebaseerd.

Laatst bewerkt:
Ik heb eens een stukje van Louie Simmons gezien waarin hij het over rust had, maar dat kon ik zo niet vinden.
Gezien Matt Wenning een tijd bij hem/Westside Barbell heeft getraind heb ik daar even een filmpje van gezocht.
Persoonlijk ga ik na een minuut weer richting de barbell, en daarmee zal de rust zo'n anderhalve minuut zijn.

Die 45 seconden heeft volgens mij niets met gear te maken. Een korte rusttijd heeft meerdere voordelen. Zo geeft het de snelle spiervezels en het ATP-CP systeem in principe genoeg tijd om te herstellen. Daarnaast bouwt het ook conditie op, waar weer meer kracht op kan worden gebaseerd.
Volledig ATP-CP herstel duurt ca 4 minuten waarbij er meestal vanuit wordt gegaan dat 80-90% aanvulling weer voldoende is (ca 1.5-2minuten) dus hoe kom je er bij dat 45 sec voldoende is.

ATP-CP curve.jpg

Wat hele kort rust wel bewerkstellig is dat je de slowtwich (SO) vezels meer aanspreekt wat idd meer conditioneel is.

Voor diegenen die hier in geintresseerd zijn, naast de supercompensatie theorie bestaat er ook nog zoiets als de Dual Factor Hypertrophy Training theorie waar je je in kan verdiepen.

Er moet hier op het forum best wel e.e.a over te vinden zijn (het was ooit een hot topic)

True, maar als ik tussen elke set van mijn workout 3 mins doe ben ik fooking lang in de gym.

En de 3+ mins bij zware compounds is zoals je zegt om op adem te komen. M.n. bij zware deadlifts kan ik erna aan de zuurstof.

Dit. Bij een pr-set van 1-3-5 zware deadlifts moet ik echt even bijkomen, de triceps extensions duw ik wel doorheen. Optimaal? Geen idee, maar ik zit zo al anderhalf uur in de gym, tweeenhslf is niet te doen voor mij.

Volledig ATP-CP herstel duurt ca 4 minuten waarbij er meestal vanuit wordt gegaan dat 80-90% aanvulling weer voldoende is (ca 1.5-2minuten) dus hoe kom je er bij dat 45 sec voldoende is.

Wat hele kort rust wel bewerkstellig is dat je de slowtwich (SO) vezels meer aanspreekt wat idd meer conditioneel is.
Om te beginnen is het vermogen van het ATP-CP systeem om zich te herstellen volgens mij geen vaststaand gegeven.
Het vermogen van het ATP-CP systeem om zich te herstellen kan bij mijn weten worden getraind/ontwikkeld.
Dat vermogen zal zich minder goed ontwikkelen bij pauzes van 4 minuten dan bij kortere pauzes.

Dat het systeem zich volledig zal herstellen in 45 seconden denk ik niet en wil ik ook niet zeggen.
Het zal ook absoluut geen geschikte rusttijd zijn voor het testen van 1rm bijvoorbeeld.
Wel denk ik dat het voldoende hersteld kán zijn om er weer voor te gaan in veel gevallen.

Pauzes van 45 seconden werken in ieder geval voor Cuttler.
Ook in de powerlifting gebruiken ze vaak relatief korte pauzes.
De meeste redenen worden genoemd in de video die ik heb gedeeld.

Ook dat is erg persoonlijk (en ook afhankelijk van man/vrouw).

Ik heb zelf het idee dat de rusttijd veelal afhankelijk is van het aantal reps icm gewicht en eventueel ook hoeveel spieren je gebruikt tijdens de oefening.

Bijv. een lichte squat 3 sets met 5 reps behoeft minder rust dan een zware lat pulldown 3 sets 8 reps.
Om maar een voorbeeld te nemen.
Er is bewijs voor dat vrouwen op hoger percentage van hun 1rm kunnen trainen dan mannen.

Er zijn zeker verschillen. Dit is wel een leuk artikel:

Dit allemaal los van individuele verschillen. Ik kan ook wat beter reppen dan Maxen. Niet gek als je weet dat ik ook 2-3x per week ga hardlopen en fietsen. Mijn aerobe systeem is goed ontwikkeld en kan als het goed is vrij snel atp aanvullen. Ook heb ik meer glycogeen beschikbaar dan mensen die geen cardio doen.

Het plaatje van 3xl is gemiddeld en dus geldt dat dit voor de meeste mensen ongeveer zo geldt.

Er is best bewijs dat cardio (maar niet hardlopen) goed is voor je krachttrainingen.

Los van hoelang de rust tussen sets zou moeten duren heb ik me altijd afgevraagd waarom mensen onderscheid maken tussen compound vs isolatie?

ATP aanvulling (belangrijkste energiebron bij KT) vraagt zo’n 2-3 minuten ongracht de “soort” oefening.

Afgaan op hoe snel je weer op adem ben betekend dat je anaerobe training af laat hangen van aerobe herstel.
Weet je heel zeker dat jouw ATP verhaal klopt? ATP wordt namelijk nauwelijks opgeslagen in de spiercellen, maar aangemaakt in de mitochondriën.

Weet je heel zeker dat jouw ATP verhaal klopt? ATP wordt namelijk nauwelijks opgeslagen in de spiercellen, maar aangemaakt in de mitochondriën.
Ik ben geen fysioloog, dus zeker… tsja.

Met cardio krijg je meer en beter werkende mitochondrien. Dus ja, dat zou wel moeten werken. De systemische effecten zouden positief moeten zijn.

En glycogeenvoorraden worden groter can cardio, betekent dat je ook langer suikers beschikbaar hebt.

De verwerking van brandstof naar energie(ATP),vindt plaats in de mitochondriën.

Rust zo lang tot je voelt dat je spieren weer op voldoende kracht is om de volgende set zo goed als zonder krachtverlies te starten.
4-5 minuten maar kijk niet op de klok, je voelt het gewoon.

Rust zo lang tot je voelt dat je spieren weer op voldoende kracht is om de volgende set zo goed als zonder krachtverlies te starten.
4-5 minuten maar kijk niet op de klok, je voelt het gewoon.
Kan het niet ook een voordeel hebben als de spier nog niet helemaal is hersteld?
De meeste mensen kijken tegenwoordig op hun telefoon, meer dan dat ze trainen.

Terug
Naar boven