Ik ben bezig met een profielwerkstuk. De vak die ik heb gekozen is biologie en de onderwerp is dus ' spieren '. Ik heb meerdere deelvragen gemaakt. Ik heb ze ook allemaal kunnen beantwoorden behalve 2. namelijk:
- Als je aan kracht training doet, is het dan zo dat je langzamer wordt? Dus, wordt je door spiermassa langzamer?
zoja, hoe komt dat?
Hangt er vanaf wat voor soort krachttraining het is...
In de regel creeër je met krachttraining meer fast-twitch spiervezels oftewel witte spiervezels.
De verhouding slow-twitch versus fast-twitch verschuift richting fast-twitch.
Ik hoef je natuurlijk niet uit te leggen dat dit voordelig is voor je snelheid, aangezien je de eigenschappen van rode en witte spiervezels uitvoerig hebt beschreven in je werkstuk 
Echter, zoals al eerder is genoemd, teveel spiermassa kan nadelig werken, indien het lichaamsgewicht dusdanig toeneemt dat het veel energie en tijd kost om de massa in beweging te brengen. Het is dus de kunst zoveel mogelijk fast-twitch fibers te creeëren en hierbij zo licht mogelijk te blijven. Daarom zijn sprinters altijd zo laag in vet %.
- Er zijn veel voordelen voor je lichaam als je aan krachttraining doet. Maar zijn er ook nadelen? Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk nadelen zien.
Belasting voor je gewrichten;
- met de (extreme) toename van lichaamsgewicht neemt ook de stress op de gewichten toe, hetgeen tot meer slijtage leidt in vergelijking met een persoon die geen overgewicht heeft.
- bepaalde oefeningen geven stress op je gewrichten, doordat gewrichten onnatuurlijk zwaar belast worden. Sommige uitgangshoudingen van oefeningen zijn ook niet bevordelijk voor de gewrichten.
Daarintegen zou je kunnen stellen dat door actief gebruik van je gewrichten, de conditie ervan wel beter blijft t.o.v een inactief persoon. Lichaamsbeweging (waaronder krachttraining) stimuleert diverse fysiologische processen die ervoor zorgen dat de gewrichten goed onderhouden blijven.
Tevens zorgt een sterker spierstelsel voor mindere belasting op de gewrichten, immers, gewrichtsklachten komen vaak voort uit een incufficiënt werkend of zwak spierstelsel.