Omdat andere geschiedenisboeken wel echte feiten weergeven die falsifieerbaar zijn. Jezus die uit de dood is opgestaan is geen feit en daarvoor is ook geen bewijs te vinden. Niet feiten met fictie verwarren, niet alles wat is opgeschreven is daarmee ook waar.
Het wordt anders als vanuit diverse bronnen dezelfde gebeurtenissen vrij nauwkeurig zijn omschreven en er ook nog eens archeologisch bewijs kan worden gevonden.
Waarheid of leugen?
Jezus leeft
Jezus is gestorven aan een kruis. Maar daarmee is alles niet voorbij. Velen hebben hem daarna nog gezien: opgestaan, volmaakt, glorieus.
Is Jezus werkelijk uit de dood opgestaan? Is dat een Hollywood ontknoping of is het geschiedenis? Er zijn gegronde bewijzen dat dit het meest verbazingwekkende feit is in de geschiedenis. Hier zijn een viertal argumenten:
- Jezus had het zelf voorspeld. De opstanding is geen mythe, die na zijn dood in elkaar geflanst is. Jezus voorspelde meermalen, dat Hij zou opstaan uit de dood. (Matteüs 16: 21; 17:22-23; 20:18-19; 26:32)
- Ooggetuigen hebben het gezien. Jezus werd gedurende een periode van veertig dagen na zijn dood gezien door mannen, vrouwen, twijfelaars, gelovigen, individuën en zelfs tegelijk aan een groep van meer dan 500 mensen (1 Korintiërs 15: 3-8).
- De geschiedenis ondersteunt het. In minder dan een generatie na zijn leven op aarde werden documenten over zijn dood en opstanding geschreven. Als je er onbevooroordeeld naar kijkt zijn de historische verslagen even veelvuldig en betrouwbaar als welke gebeurtenis uit de oudheid die we maar kennen.
- Andere theorieën houden geen stand. Behalve dat het bewijs voor de opstanding sterk is, is het bewijs voor alternatieve verklaringen (bijvoorbeeld: iemand anders zou zijn gekruisigd, men zou vergeten zijn waar Jezus begraven lag, Hij zou de kruisiging hebben overleefd) ronduit mager. Het zijn zwakke pogingen om de feiten te ontkennen.
Waarom is het belangrijk om te weten, dat Jezus opstond uit de dood om nooit meer te sterven? Jezus’ opstanding onderscheidt Hem van alle andere godsdienstige leiders of wie dan ook die ooit heeft geleefd. Alle andere godsdienstige leiders hadden geen macht over de dood en dat bewees hun menselijkheid. Jezus had macht over de dood en dat bewijst zijn goddelijkheid.
De opstanding is de grondslag van het christelijk geloof. Alles wat Jezus gezegd en gedaan heeft zou er niet toe doen als de opstanding een leugen zou zijn. Alles wat Jezus gezegd en gedaan heeft bewijst zijn autoriteit als de opstanding een feit is.
Het is niet nodig dat al je vragen zijn beantwoord en je twijfels weggenomen om een weloverwogen beslissing te nemen en te zeggen dat je in Jezus gelooft.
Wat is je eigen positie op dit moment? Denk je dat het het meest logisch is om in Jezus te geloven of juist niet? Ben je er klaar voor om gehoor te geven aan Jezus? Als dat zo is: bedenk dan dat iedereen – intellectuelen niet uitgezonderd – op dezelfde manier bij God moeten komen. Maak hier een begin met je levensreis samen met Jezus.
Je zou het volgende gebed kunnen bidden:
“God dank U voor wat U voor mij heeft gedaan. Ik geloof dat U Jezus heeft gezonden om in mijn plaats voor mijn zonden te sterven. Ik geloof dat Jezus is opgestaan om mij een nieuw en zuiver hart te geven. Ik vraag U om in mijn leven te komen. Leer me om alles te doen wat U wilt en om U de rest van mijn leven te volgen. Ik bid dit omdat ik geloof wat Jezus voor mij heeft gedaan. Amen.”.
Geeft dit gebed weer, waar je in je hart naar verlangt? Als dat het geval is, wat weerhoud je dan nog om het nu, op dit moment, te bidden? Jezus zal in je leven komen zoals Hij heeft beloofd.
[Link niet meer beschikbaar]
ik ben nog even aan t zoeken naar schriftelijke feiten, die meer in Eric's boekje zouden passen!
@Eric: in de tijd van Jezus zou je waarschijnlijk Thomas hebben geheten, of niet?
je gelooft liever in dit soort sites, alhoewel dat ook maar bedacht is.......
Vroegchristelijke geschiedenis: feit of verzinsel?, Sarah Belle Dougherty , Boekbespreking, De mysterieuze Jezus, Sunrise mei/juni 2003, tekst online