Zoals liegen, bedriegen, moorden etc.. zijn verkeerd. Het verschil tussen goed en kwaad. Waar komt dit morele besef dan vandaan? Als elke reactie in ons lichaam te verklaren is hoe verklaar je dan het menselijke gevoelswaarde?? En what about de hang naar gerechtigheid en eerlijkheid? Als ons onrecht is aangedaan dan voelen we dat ook...De morele regel is dan verbroken. Ik denk dat je dit allemaal kan relativeren naar god die ons " de morele regels" heeft doorgegeven.
Ik denk dat de crux van het geloof is dat er mensen zijn die eerst het bestaan van god bewezen willen bewezen hebben voor ze erin willen geloven. (Eerst zien dan geloven!) Zo werkt het helaas niet in een geloof. Een gelovige ziet zijn God niet, maar volgt hem wel alsof hij hem dus wel ziet.
P.s Noem me gerust naïef, maar ik geloof oprecht in het bestaan van god.
Om te beginnen:
Gevoelens zijn beter evolutionair te verklaren imo dan middels goddelijke interventie. Want
hoe of
waar heeft god het in ons gelegd? En is het alleen aan mensen voorbehouden? Of is het overduidelijke systeem van evolutie toch krachtig genoeg? Ik denk van wel.
Planten vertonen altruïstisch gedrag, chimpanzees doen aan ouderenzorg, vlooien elkaar om 'punten' te scoren. Evolutie om agressief gedrag te substitueren met sociaal wenselijk gedrag (en de daarop volgende drang om het te bevorderen) kan imo prachtig evolutionair worden verklaard. Al ben ik hier, gezien mijn beperkte kennis, wel aan het speculeren.
1. de claim van religie op de moraal. Meer dan genoeg over geschreven om het tot een volledig lamgeslagen argument te degraderen.
2. de 'crux': ik ben nog nooit iemand die gelooft tegengekomen die zegt te geloven omdat hij/zij het niet bewezen
wil zien, aangezien het dan geen 'geloven' meer is. Stel:
kind is ernstig ziek, dokteren hebben hoop opgegeven, nog 1 week te leven. Ouders gaan bidden als een stel wezenlozen. Kind geneest.
Ik schat dat de ouders niet zullen zeggen: ik 'geloof' omdat ik het niet zeker weet en het bewijst boeit me niet, want dan is het geen geloven meer. Ik denk dat ze met andere argumenten zullen komen. (met dank aan Sam Harris)
Die mensen 'weten het zeker'. Geloven ze dan niet meer?
je kunt dus ook niet 'oprecht' in het bestaan van god geloven, hooguit 'zeer onwaarschijnlijk' in god geloven (maar toch wel). Immers, 'bewijs' doet niet ter zake. (want zo werkt geloven niet)
Enter: the flying spaghetti monster. (want waarom zou je meer in allah of jhwh geloven dan in het flying spaghetti monster, of de Homerische goden?)