Angst voor de dood laat je gekke dingen doen...
Precies.
Volgens mij is het het God-fearing aspect van doodgaan.
De meute vreest afrekening voor hun daden na dit leven,
anderzijds willen ze zo graag geloven dat er iets heel mooi kan komen
omdat dit de angst voor het verlaten van hun bestaan sterk 'besuikerd'.
Dit is de sterke wortel van vrijwel élke religie.
Katholieke kerk beloofd de hemel, Boedhisme bv reincarnatie, enz...
De grote contradictie in mezelf is dan nog wel dat ik wél geloof in
een hogere kracht, graag in een kerk kom (brengt me (gemoeds?-) rust)
en toch heel het kerkgebeuren zo fout en duidelijk bedrog vind als wat.
Door de eeuwen heen is de kerk als instituut verantwoordelijk gebleken voor talloze gruwelijke misdaden tegen het volk.
Ik denk dat ik geloof wat voor mij steek houd, maar niet hoe het wordt voorgesteld.
De groei van de katholieke kerk ligt in het feit dat mensen bij het ontstaan ervan voornamelijk arm en dom waren, en het liefst dom werden gehouden.
Het is niet eenvoudig om een arm en onderdrukt volk te overtuigen goed te zijn, niet te doden, stelen of andere geboden te respecteren.
Brood en spelen... evenals religie.. zijn altijd de beste waakhond geweest.
Hoe zou de wereld zijn geëvolueerd als mensen niet godvrezend waren grootgebracht?
Tot welke misdaden zouden ze dan (en welke kwantiteit) bereid zijn geweest?
In hoever zouden ze zelf waarden, normen en grenzen hebben voorzien?
Ik denk persoonlijk dat oppertunisme de grootste kracht zou zijn, want instinctief handelt elk dier (ook de mens) naar wat best is voor hen op dat gegeven moment.
Niet naar 'naastenliefde' of wat goed is.
Een moeder die haar kind wil voeden steelt zonder nadenken.
Then again; een diepgelovige moeder zal het al (vooral in vroegere tijden) héél ver laten komen vooraleer ze zondigd, om wat voor reden ook.
God is always watching...
Ook atheïsten hebben naar alle waarschijnlijkheid normen en waarden die diep geworteld zijn in hoe voorouders zijn opgegroeid, al hebben die vandaag nog weinig met de kerk vandoen.
Het is veruit het meest boeiende onderwerp die de wereld vandaag nog steeds in z'n greep heeft.
Kijk naar de extreme navolging van de Islam. Het lijkt nu onbegrijpelijk, dat ís
het volgens mij ook, maar ooit was de Katholieke kerk hier niet zover van weg...