MuscleMeat

Advocaat van de duivel..eh God

Als er een hogere kracht is in dit heelal dan maakt deze onderdeel uit van het heelal en is die meetbaar. Er is nog steeds een zoektocht naar de GUT (great unified theory). Een kracht die de 4 elementaire krachten samenbundelt. Maar dat stuit op vrij grote problemen aangezien je daarmee op quantumniveau belandt.

misschien is God wel een maatje te groot voor onze intelligentie...............!
:D

je weet toch dat je zo de waarschijnlijkheid van een godsbeeld zoals deze wordt bedreven door o.a. christenen volledig naar de klote helpt :roflol:

door de gigantische afmeting van het zichtbare universum, krimpt het beeld van de mens net tot een zielig, klein atomaal wezentje wiens betekenis voor een hypothetische god nooit iets zou kunnen voorstellen.
Aan de andere kant ligt het in de mogelijkheden van de mens om deze kosmos in zijn ware aard te vatten, we zijn nu eenmaal ontstaan uit sterrenstof en blijven wezens van sterrenstof.

De mens die door wetenschappelijke analyse zijn roots weet te ontleden, zal dus als het ware een universum zijn dat streeft naar zelfbewustzijn. Daar ligt de ware aard van de mens en zijn rationele denken, niet in 1 of andere passieve hoop op meer.

Hoezo zou iets als dat een godsbeeld naar de klote helpen vraag ik me dan af. Als niet gelovigen niet alles weten waarom zouden gelovigen dan wel alles moeten kunnen verklaren. Op deze manier blijft er uiteraard geen geloof meer over.
Dat de mens zo bijzonder is, is omdat deze naar gods evenbeeld is geschapen, de aarde is het enige stukje in het omniversum waar leven mogelijk is. Zouden deze omstandigheden dan niet zo gecreert kunnen zijn vanuit een hoger plan?

Nou een keer graag geen reactie waarin infantiel of iets dergelijks staat want hiermee doe je deze discussie veel te kort.

wie heeft ooit gezegd dat iets uit niets kwam, volgens mij geldt er in het universum zoals wij dat kennen nog altijd zoiets als het behoud van energie, niet gaat verloren of wordt toegevoegd.
bij mijn weten vertrekt de oerknal ook van een singulariteit met een oneindig klein volume maar ook een oneindig kleine dichtheid. mathematische theorieen als de string en m-theorieen gaan al uit van een multiversum-systeem. wie weet is die oerknal niet echt begin, maar eerder een afsplitsing.

in elk geval blijft dit momenteel maar metafysisch gissen (wie weet dat dit met het exponentieel toenemen van wetenschappelijke kennis nog veranderd), en heeft dit nog niet echt een stevige waarde, maar het laat al blijken dat gelovigen geen patent hebben op de waarheid van het begin, als dat begin er zelf ooit al is geweest.

Nou spreek je erover alsof gelovigen een patent op de waarheid willen hebben, maar zoals wij er hier over spreken lijkt mij eerder dat jij denkt een patent op de waarheid denkt te hebben. Je schildert gelovigen als simpel af terwijl gelovigen zich in dit topic toch heel reel opstellen.
Zolang het voor jou ook bij gissen blijft heb jij niet het recht om zulke dingen te insinueren.
Als wij als gelovigen een rotsvaste verklaring hadden op het begin en de wetenschap zou dit niet weten te ontkrachten. Dan zou wederom het geloof niet langer het geloof zijn. Het zou dan erg dom zijn van atheistische kant om dit dan vervolgens te ontkennen, nietwaar?

dan liegt hij zichzelf voor, en zal hij in tijden van existensiele crisis nog alles zwaarder in twijfel trekken, depressie en zelfmoord tot gevolg ;)

Dit is niet waar, de oma van mijn vriendin is rond de 60 en 10 maanden terug is haar man overleden. Zij heeft juist heel veel moed geput uit het geloof en heeft ook de aanwezigheid gevoelt van deze hogere macht.
Zij gaat nog krachtig door het leven en deze gebeurtenis heeft haar alleen maar in haar geloof gesterkt.
Wie ben jij om te vertellen wat intelligente mensen met een geloof doen? :o

Mensen konder vroeger niet verklaren waarom we hier zijn (dat kunnen ze nog steeds niet) daarom gingen ze "logische" verklaringen bedenken. Mensen blijven het geloven omdat ze het graag willen geloven dat er na de dood iets geweldigs is. De meeste mensen worden gelovig omdat ze zo opgevoed zijn, iedereen in hum ogevings is het. twijels over het geloof worden daarom niet uitgesproken, ook horen ze bij een groep waar ze steun vinden, de andere gelovigen.

Mensen konder vroeger niet verklaren waarom we hier zijn (dat kunnen ze nog steeds niet) daarom gingen ze "logische" verklaringen bedenken. Mensen blijven het geloven omdat ze het graag willen geloven dat er na de dood iets geweldigs is. De meeste mensen worden gelovig omdat ze zo opgevoed zijn, iedereen in hum ogevings is het. twijels over het geloof worden daarom niet uitgesproken, ook horen ze bij een groep waar ze steun vinden, de andere gelovigen.

Heb je de rest van het topic wel doorgelezen, we zijn inmiddels wel een stukje verder in de discussie dan dit. Dat ik geloof heeft niet van doen met omgevingsfactoren maar hier heb ik zelf voor gekozen.

Angst voor de dood laat je gekke dingen doen...

Precies.
Volgens mij is het het God-fearing aspect van doodgaan.
De meute vreest afrekening voor hun daden na dit leven,
anderzijds willen ze zo graag geloven dat er iets heel mooi kan komen
omdat dit de angst voor het verlaten van hun bestaan sterk 'besuikerd'.

Dit is de sterke wortel van vrijwel élke religie.
Katholieke kerk beloofd de hemel, Boedhisme bv reincarnatie, enz...

De grote contradictie in mezelf is dan nog wel dat ik wél geloof in
een hogere kracht, graag in een kerk kom (brengt me (gemoeds?-) rust)
en toch heel het kerkgebeuren zo fout en duidelijk bedrog vind als wat.
Door de eeuwen heen is de kerk als instituut verantwoordelijk gebleken voor talloze gruwelijke misdaden tegen het volk.

Ik denk dat ik geloof wat voor mij steek houd, maar niet hoe het wordt voorgesteld.

De groei van de katholieke kerk ligt in het feit dat mensen bij het ontstaan ervan voornamelijk arm en dom waren, en het liefst dom werden gehouden.
Het is niet eenvoudig om een arm en onderdrukt volk te overtuigen goed te zijn, niet te doden, stelen of andere geboden te respecteren.
Brood en spelen... evenals religie.. zijn altijd de beste waakhond geweest.

Hoe zou de wereld zijn geëvolueerd als mensen niet godvrezend waren grootgebracht?

Tot welke misdaden zouden ze dan (en welke kwantiteit) bereid zijn geweest?

In hoever zouden ze zelf waarden, normen en grenzen hebben voorzien?

Ik denk persoonlijk dat oppertunisme de grootste kracht zou zijn, want instinctief handelt elk dier (ook de mens) naar wat best is voor hen op dat gegeven moment.
Niet naar 'naastenliefde' of wat goed is.
Een moeder die haar kind wil voeden steelt zonder nadenken.
Then again; een diepgelovige moeder zal het al (vooral in vroegere tijden) héél ver laten komen vooraleer ze zondigd, om wat voor reden ook.
God is always watching...

Ook atheïsten hebben naar alle waarschijnlijkheid normen en waarden die diep geworteld zijn in hoe voorouders zijn opgegroeid, al hebben die vandaag nog weinig met de kerk vandoen.

Het is veruit het meest boeiende onderwerp die de wereld vandaag nog steeds in z'n greep heeft.
Kijk naar de extreme navolging van de Islam. Het lijkt nu onbegrijpelijk, dat ís
het volgens mij ook, maar ooit was de Katholieke kerk hier niet zover van weg...

Laatst bewerkt:
geloof niet dat bv. liefde door evolutie is ontstaan.

De menselijke hersenstructuur heeft zich door de complexe samenstelling van materie een bewustzijn aangenomen. Zelfs de receptoren die de liefdesprikkeling tot stand brengen zijn eruit ontstaan. Wat jou, als productie met een bewustzijn liefde laten voelen, uiteraard neem je dat gevoel waar als mens zoals die de beleving kent met z'n bewustzijn.

Maar de wetenschappelijke theorie die deze gronden verklaren, zijn feitelijk verklarender dan het gevoel zelf. Alleen instinctief ben je geneigd de prikkeling en beleving als iets opzichzelf te zien.

Want saaie wetenschappelijke literatuur legt nu eenmaal geen link met het vlinderbuikgevoel voor veel mensen. Toch is het zo.

Intelligentie en geloof gaan niet samen. Een gelovige is achterlijk etc... Die "stellingen" kloppen niet. Er zijn wel degelijk wetenschappers die gelovig waren zoals Einstein ,Newton, Galilei, Copernicus etc...

Einstein: "Science without religion is lame, religion without science is blind." (tja veel atheïsten geven hier weer hun eigen draai aan.) Er zijn veel citaten die aangeven dat Einstein in een god geloofde.

Ik denk dat je niet persé iets hoeft te zien om erin te kunnen geloven . Je kunt geloven met verstand en gevoel... Wat ik wel merk is dat atheïsten continue bezig zijn om het niet bestaan van god te bewijzen dan gewoon te erkennen dat god niet bestaat. We kiezen er zelf bewust voor om wel of niet te geloven en daar zit het 'm in. Het blind aanvaarden dat god bestaat! Dat is imo ook het mooie van het 'geloof'. Het zou immers geen geloof meer zijn als het bewijs van godsbestaan ons degelijk zwart op wit werd gebracht. Er zijn bepaalde waarden en normen waar de meerderheid van de mens achter staat. Zoals liegen, bedriegen, moorden etc.. zijn verkeerd. Het verschil tussen goed en kwaad. Waar komt dit morele besef dan vandaan? Als elke reactie in ons lichaam te verklaren is hoe verklaar je dan het menselijke gevoelswaarde?? En what about de hang naar gerechtigheid en eerlijkheid? Als ons onrecht is aangedaan dan voelen we dat ook...De morele regel is dan verbroken. Ik denk dat je dit allemaal kan relativeren naar god die ons " de morele regels" heeft doorgegeven.

Ik denk dat de crux van het geloof is dat er mensen zijn die eerst het bestaan van god bewezen willen bewezen hebben voor ze erin willen geloven. (Eerst zien dan geloven!) Zo werkt het helaas niet in een geloof. Een gelovige ziet zijn God niet, maar volgt hem wel alsof hij hem dus wel ziet.

P.s Noem me gerust naïef, maar ik geloof oprecht in het bestaan van god.

Ik denk dat je niet persé iets hoeft te zien om erin te kunnen geloven . Je kunt geloven met verstand en gevoel... Wat ik wel merk is dat atheïsten continue bezig zijn om het niet bestaan van god te bewijzen dan gewoon te erkennen dat god niet bestaat. We kiezen er zelf bewust voor om wel of niet te geloven en daar zit het 'm in. Het blind aanvaarden dat god bestaat! Dat is imo ook het mooie van het 'geloof'. Het zou immers geen geloof meer zijn als het bewijs van godsbestaan ons degelijk zwart op wit werd gebracht. Er zijn bepaalde waarden en normen waar de meerderheid van de mens achter staat. Zoals liegen, bedriegen, moorden etc.. zijn verkeerd. Het verschil tussen goed en kwaad. Waar komt dit morele besef dan vandaan? Als elke reactie in ons lichaam te verklaren is hoe verklaar je dan het menselijke gevoelswaarde?? En what about de hang naar gerechtigheid en eerlijkheid? Als ons onrecht is aangedaan dan voelen we dat ook...De morele regel is dan verbroken. Ik denk dat je dit allemaal kan relativeren naar god die ons " de morele regels" heeft doorgegeven.

Ik denk dat de crux van het geloof is dat er mensen zijn die eerst het bestaan van god bewezen willen bewezen hebben voor ze erin willen geloven. (Eerst zien dan geloven!) Zo werkt het helaas niet in een geloof. Een gelovige ziet zijn God niet, maar volgt hem wel alsof hij hem dus wel ziet.

AMEN!
:thumbs:

Geloof en intellect hebben niks met elkaar te maken.. waarom zou alles te verklaren moeten zijn? Waarom zou de mens alles moeten kunnen bevatten? mischien zijn mensen helemaal niet zo slim als ze denken (het feit dat mensen denken dat ze de slimste wezens op aarde zijn wil niet zeggen dat ze dat daadwerkelijk zijn maar gewoon heel arrochant zijn)
Ik vind het behoorlijk arrochant om te zeggen dat geloof iets is voor mensen die dom(er) zijn of voor mensen die zich als kuddedieren gedragen omdat ze niet beter weten...

Niet alles op deze aardkloot hoeft een verklaring te hebben of moet bewezen worden.. maar dat is mijn mening.

Heel veel zaken die in de bijbel staan zijn te absurd voor woorden (adam en eva als onze voorouders is het bekendst maar ook het verhaal over hoe de verschillende talen zijn ontstaan is een mooie: de toren van babel) en elk intelligent mens zou dat eigenlijk moeten inzien.

Als je gelooft dat de bijbel het woord van god is (wat een aanzienlijk deel van de christenen doen ;) ), kan je niet kiezen om sommige delen voor waar en andere als fantasie te bestempelen. Dat betekent dat ervoor kiest wetenschappelijk bewezen feiten (de aarde is een stuk ouder dan de bijbel doet vermoeden bijvoorbeeld) compleet te negeren.

Van een intelligent mens mag je ook verwachten dat hij stilstaat bij de rechtvaardigheid van een authoriteit. Is een almachtig wezen dat je enkel toegang belooft tot de hemel zolang je hem aanbid rechtvaardig? Of is eeuwig branden in de hel terwijl ik geen vlieg kwaad heb gedaan alleen maar omdat ik hem niet aanbid toch een tikkeltje kinderachtig gedrag voor zo'n almachtig wezen? Wil ik zo'n dictator uberhaupt wel aanbidden mocht hij bestaan?

Mensen die het woord van de bijbel letterlijk nemen kunnen op veel vlakken heel intelligent zijn, toch ontbreekt er een schakeltje her en der.

En nu eentje voor de gelovigen zelf: waarom zou God zich nu niet meer laten zien en vroeger wel? Waarom nu geen wonderen en vroeger wel? Ik zie de logica daarvan niet in. Als God de schepper is, dan moet het voor hem of haar ook niet moeilijk zijn zoiets te bewijzen. Maar de zogenaamde bewijzen zijn geschreven door de mens zelf, is dat niet wat vreemd?

dat was niet god zelf. zijn vriendjes (oa. jezus) zijn dood..dus die kunnen niet meer wondertjes verrichten.

ECHTER heeft god weer nieuwe wondermensen gestuurd..denk aan Uri Geller en Hans Klok enzo

• Topic Starter Topic Starter
Intelligentie en geloof gaan niet samen. Een gelovige is achterlijk etc... Die "stellingen" kloppen niet. Er zijn wel degelijk wetenschappers die gelovig waren zoals Einstein ,Newton, Galilei, Copernicus etc...

Einstein: "Science without religion is lame, religion without science is blind." (tja veel atheïsten geven hier weer hun eigen draai aan.) Er zijn veel citaten die aangeven dat Einstein in een god geloofde.

:bow:

In onze huidige tijd valt moeilijk te verdedigen dat intelligentie en religie (essentieel verschil tussen religie en "geloven") wel samen gaan. Religie is per definitie hypocriet en irrationeel.

superpost!
Hoewel ik niet volledig in god geloof.

Nee, alleen te simpel om de hypocritie in te zien.

Terug
Naar boven