Sorry maar sinds die post kan je ik je nog amper serieus nemen Yasmine. Je verpakt het mooi maar je komt alsnog over iemand met een zeer eenzijdig beeld.
Wat Finkelstein, Chomsky en anderen vinden van Israel kan interessant zijn maar als een Jood toevalligerwijs kritiek heeft op het beleid van Israel legt dat niet opeens meer gewicht in de schaal natuurlijk. Ook niet als de familie van die personen omgekomen is in WO II. Appeal to authority ga je de discussie niet mee winnen in ieder geval.
Het Joods/Palestijns conflict kent zeer veel facetten en er is in ieder geval niet 1 agressor in dit conflict. Net zomin als er een partij is die meer rechten heeft op het stuk land dat betwist wordt.
Ik ben net zomin voorstander van de zionistische politiek van Israel om landjepik te spelen als de politiek van de fracties aan de andere kant van het spectrum die er al lang niet meer op gericht zijn om vrede te stichten. Hamas gaat hoe dan ook uit van geweld om het conflict op te lossen en andere belanghebbenden zijn evenmin gericht op welke vreedzame oplossing ook.
Uit het handvest van Hamas :
Palestijnen hebben alles geprobeerd om hun rechten te krijgen, maar de internationale gemeenschap heeft hen in de steek gelaten. Dan krijg je groeperingen als Hamas die oproepen tot geweld, dan denk ik dat dit een logische stap is in hun denkwijze.
Tevens, ik gebruik FInkelstein en co niet louter als commentator omdat ze jood zijn, maar omdat ze het dossier perfect kennen, en niet beschuldigt kunnen worden van antisemitisme.
Ik vind dat het Palestina probleem heel duidelijk is: Israel is de gewelddadige bezetter die al 60 jaar miljoenen doden op zijn geweten heeft. Ja, inderdaad, miljoenen, als je rekening houdt met hun hele politiek (embargo op voedsel, medicijnen, ...)
En neen, ik kan geen enkel begrip opbrengen voor een moorddadige staat. Het siert je de heilige te willen uithangen door zeer genuanceerd over te willen komen, maar in dit debat is dat gewoon absurd. Als een man mijn hele familie komt uitmoorden en de rechtbank zegt dat "het een beetje mijn eigen schuld is omdat ik de man beledigd had), dan ga ik die man hard aanpakken. Als men daarna zegt dat ik die man zo hard niet had mogen aanpakken, dan is dat je reinste bullshit. Hamas heeft het recht op het plegen van verzet. Al de rest is intellectuele masturbatie. Abbas danst al zovele jaren naar de ppen van Israel, en hij kreeg 80 000 nieuwe kolonisten als bedankje. Hij vraagt erkenning aan de VN, legaal, vreedzaam, en wat is de reactie van Israel? Inhouden van Palestijnse belastingen?
Wat? Moet Hamas zeggen dat ze geen gewapend verzet meer zullen plegen? Serieus? JA, want dat heeft in het verleden Israel aangezet tot goodwill. NOT!
En neen, ik haat geen joden, ik haat de zionistische staat en haar overheidsleden die Palestijnen afmaken.
---------- Post toegevoegd Sun 10 Feb 2013 om 18:07 ----------
Ik wou er nog aan toevoegen dat ik natuurlijk niet akkoord ga met het plegen van geweld tegen onschuldige burgers binnen ISrael. Maar gewapend verzet zoals wij dat deden tegen de Duitse bezetter, mogen wij niet veroordelen.
Hamas citeert de Koran maar rukt de verzen uit hun context om het volk te manupuleren en achter hen te krijgen. Dat is niet correct, geef ik toe, maar gewapend verzet tegen een bezetter die vreedzame pogingen negeert en zelf afstraft, is zelf ethisch verplicht.
---------- Post toegevoegd Sun 10 Feb 2013 om 18:08 ----------
wel yasmine, waar ben je nu met je onzin??
Citeer eens een minder dubieuze internetsite.