Beste Decapitator,
Ik kan niet zeggen dat ik hetzelfde heb meegemaakt als jou. Maar heb wel degelijk ervaring met heftige depressies,medicatie,psychologen en psychiaters, isolatie en andere problemen.
Ik kom uit een probleem gezins-situatie, een vader met extreme agressieve tunnelvisie. Het duurde ook niet lang dat ik in mijn puberjaren het verkeerde pad opging. Ik heb vaak bij maatschappelijk werkers gezeten ( het ene oor in en het andere er weer uit ) het boeide me werkelijk geen reet wat ze zeiden. Alles ging van kwaad tot erger totdat ik zoeen diepe put belande waar ik dacht nooit meer uit te komen. Ik was lusteloos, had geen zin meer om te leven. Mijn moeder heeft me naar een psychologische instellingen gebracht. Hier kwam ik in aanraking met mijn psycholoog. De eerste paar sessies waren moeilijk voor me. De dwingen vertellen die je dwarszitten en je leven verpesten is niet makkelijk. Maar toch heeft het uiteindelijk geholpen.
Ik las dat je opgenomen bent, ik neem aan dat dit een soort depressie groep is waar je een aantal dagen in de week therapeutisch wordt begeleid met een groep mensen. Dit heeft mij goed geholpen. Als je dit heb geprobeerd en het niet heeft geholpen, hebben ze je na een tijd gewoon weer op straat gezet zonder een vervolg programma? Als ik jou was zou ik nog steeds blijven praten met een vertrouwingspersoon of psycholoog, het lucht op om de dingen te vertellen die je dwars zitten.
Een aantal tips die ik je graag wil meegeven die mij hebben geholpen:
- de 5 g's ( wellicht ben je hiermee bekent ) een linkje als dit niet het geval is :
http://psychologenpraktijk-fidelis.nl/kennisbank/5-g-s
- Probeer je dag te vullen met een makkelijk tijdsbestek. Plan iets voor je ochtend(ontbijt maken), middag(mee helpen in huishouden) en avond(sporten en douchen) kleine voorbeeldjes. Al zijn het maar kleine dingen. Als je dit vol kan houden zul je merken dat je je minder nutteloos zult gaan voelen, omdat je elke dag iets doet en je tijd besteed aan iets.
- Zoek de oorzaak van je treurigheid/verdriet. Wat maakt je verdrietig of lusteloos ? zoek het gene, zodat je weet waar je aan moet werken of welk deel in je leven niet goed is afgesloten, en alsnog goed afgesloten kan worden zodat je verder kunt.
- Zoek dingen in het dagelijkse leven waar je zelfvoldoening uit kunt halen. (Bv. Fitness) dit is een heel goed iets ! Ik weet dat je weinig energie hebt om te besteden. Maar toch kies je ervoor om nog iets te doen voor je lichaam. respect hier voor.
- Spreek met je psychiater. Als medicaties niet werken na 1-2 maanden probeer een ander. Het heeft een jaar geduurd voordat ik een anti-depressieva heb gevonden dat me hielp ( cymbalta )
- Durf voor jezelf op te komen. Probeer in 'Ik' vorm te spreken als je iets niet bevalt. Je mening mag gehoord worden ! Assertiviteit is belangrijk om te beheersen. Hier een linkje :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Assertiviteit
- Isoleer jezelf niet. probeer de vicieuze cirkel te doorbreken en ga weer eens naar buiten. Zoek contact met mensen. al is het je vader en moeder.
- Geloof in jezelf, je bent niet alleen. Ik dacht ook altijd alleen te zijn. Maar door te praten met mensen met dezelfde klachten voelde ik me begrepen en kon ik m'n ei kwijt. Dit heeft mij goed geholpen. Mijn verhaal is inmiddels afgesloten. Ik studeer momenteel Sociaal Maatschappelijk Dienstverlening wat heel goed gaat. 4 jaar geleden had ik dit nooit gedacht haha

Er is dus altijd hoop, ook voor jou. gewoon erin blijven geloven hoe moeilijk het ook is. Als je het niet alleen kan ( wat helemaal niks uitmaakt, ik kon het ook niet alleen ) zoek dan hulp bij anderen. Er zijn altijd mensen die je willen helpen.
Groetjes en sterkte