Fitness Seller

Always against the odds: One with the underdogs II

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.841
Even een stukje tekst. Wellicht leuk om te lezen en voor mezelf is het ook goed om zo nu en dan iets te noteren.

Richting het NK en ook richting de DRC cup die een half jaar ervoor was heb ik zelfgemaakt full body schema's gevolgd. Deze bevielen me goed. Meerdere keren per week de mainlifts doen waarin ik kwa gewicht steeds varieerde beviel mij goed. Grote kans dan ook dat ik richting de zomer als we weer richting een wedstrijd komen ik dit weer ga hanteren.

Ik denk dat ik dit jaar twee wedstrijden doen. Het NK powerliften over een jaar en er zijn twee wedstrijden in de zomer waarvan ik er eentje zal uitkiezen, het meest voor de hand liggende is om de eerste te doen.

De komende periode zal ik weer rustig bulken en een paar kilo aankomen. Ik hoef niet persee weer 83 kilo te wegen zoals een half jaar geleden. Ik heb nu in mijn hoofd om een kilo of 5 aan te komen zodat ik zo rond de 78-80 uitkom. Dat lijkt me prima en opzich vind ik het wel goed om wat leaner te blijven. Niet dat ik op 83 kilo dik was maar mijn bf was duidelijk hoger dan nu.

Ik ben deze week begonnen met een UB/LB schema. Hier zit wat meer hypertrophy werk in. De trainingen zullen veelal beginnen met 1 of 2 oefeningen low rep en vervolgens wat andere oefeningen erachteraan met wat meer reps. Lijkt me een goede combinatie nu ik weer wat meer ga eten.

Een paar punten waar ik rekening mee ga houden of ga veranderen:

-Ik ga proberen mijn techniek echt wat te verbeteren op de conventionele deadlift. Deze had ik wat verbeterend maar dit is helaas toen ik mijn onderrug blesseerde een paar maanden geleden weer slechter geworden. Ook zit ik er aan te denken om nog maar zelden echt zwaar te deadliften en de werkgewichten een stuk lager te houden.
-Sumo deadlift voeg ik toe aan mijn schema en ik ga eens kijken of ik hier sterker op kan worden het aankomende jaar. Groot voordeel is dat deze deadlift variant een stuk minder belastend is voor het herstel.
-Verstandig rustmomenen inlassen. Het afgelopen jaar ben ik tegen meerdere pijntjes en blessures aangelopen wat erg vervelend was. Het blijft vaak moeilijk om precies te zeggen wat de reden is dat je ergens last van krijgt maar ik wil dit wel zoveel mogelijk proberen te voorkomen het komende jaar. Blessures werken gewoon zeer demotiverend en zorgen voor achteruitgang. Ik ga goed in de gaten houden hoeveel weken ik een schema doe en gewoon om de zoveel tijd een lichtere herstel week inlassen. Zeker na meerdere zware trainingen of zelfs trainingsweken aan het einde van een schema is daar helemaal niets mis mee.
-Zo nu en dan de fysio bezoeken ter controle. Ik had gen fysio in mijn zorgpakket en heb deze een paar keer moeten bezoeken wat ik helaas zelf moest betalen. vanaf januari heb ik dit wel in mijn zorgpakket en ik af en toe ter controle van mijn rug en dergelijke gewoon binnenstappen. Kleine problemen kunnen dan meteen gecorrigeerd worden zodat het geen grote problemen worden.
-Ik ga eens nadenken over een goede wedstrijdopbouw want zoals ik het afgelopen keer gedaan had leek me nog niet helemaal ideaal.
-Ook al train ik al best lang, eigenlijk heb ik nooit zo aan bulk en cut periodes gedaan en afgelopen jaar wel. Hier ga ik het komende jaar mee verder want een heel jaar lang praktisch het zelfde wegen is niet ideaal voor deze sport.

Dit waren zo even de dingen die in me opkwamen. Ik heb het gevoel dat er nog meer te gainen is dus dat is sowieso goed.

Wat betreft je sumo DL verhaaltje; ja en nee. Het is ook belastend voor herstel, alleen dan net even op een andere manier, zeker als je veel squatvolume gaat doen. Met sumo loop je gewoon meer risico om je heupen, quads en lies sneller te gaan voelen, maar als je onderrug momenteel echt je zwakke punt is, is dat allicht inderdaad wel beter. Ik hoop dat je de DRC cup weer meepakt in 2016, want ik ben van plan om daar ook mee te liften en dan kunnen we weer lekker samen op pad.

Misschien moeten we het binnenkort eens over wedstrijdopbouw hebben met elkaar, je weet wel ongeveer hoe ik denk over de opbouw die wij hebben gevolgd richting het NK, dus misschien eens zoeken naar oplossingen. Beter nu al een idee hebben van wat we anders moeten doen, dan dat we wachten.Overigens is het naar mijn mening juist wel ideaal voor deze sport om een heel jaar lang hetzelfde te wegen: als je bijvoorbeeld in de -93 zit is het "ideaal" om year-round (behalve richting de wedstrijden) zo'n 95 kilo te wegen. Door verandering in lichaamsgewicht kunnen verhoudingen van je lichaam ook een beetje veranderen, waardoor je techniek anders moet worden.

• #2.843
Wat betreft je sumo DL verhaaltje; ja en nee. Het is ook belastend voor herstel, alleen dan net even op een andere manier, zeker als je veel squatvolume gaat doen. Met sumo loop je gewoon meer risico om je heupen, quads en lies sneller te gaan voelen, maar als je onderrug momenteel echt je zwakke punt is, is dat allicht inderdaad wel beter. Ik hoop dat je de DRC cup weer meepakt in 2016, want ik ben van plan om daar ook mee te liften en dan kunnen we weer lekker samen op pad.

Misschien moeten we het binnenkort eens over wedstrijdopbouw hebben met elkaar, je weet wel ongeveer hoe ik denk over de opbouw die wij hebben gevolgd richting het NK, dus misschien eens zoeken naar oplossingen. Beter nu al een idee hebben van wat we anders moeten doen, dan dat we wachten.Overigens is het naar mijn mening juist wel ideaal voor deze sport om een heel jaar lang hetzelfde te wegen: als je bijvoorbeeld in de -93 zit is het "ideaal" om year-round (behalve richting de wedstrijden) zo'n 95 kilo te wegen. Door verandering in lichaamsgewicht kunnen verhoudingen van je lichaam ook een beetje veranderen, waardoor je techniek anders moet worden.
Onderrug is echt even het punt dat ik wil ontzien. Vandaar de verschuiving.
Alsnog wel verstandig om even goed in de gaten houden dat ik de liezen niet teveel ga belasten aangezien ik daar ook wel negatieve ervaringen mee heb in het verleden.

Prima plan om eens te brainstormen over een goede wedstrijd opbouw alhoewel we daar natuurlijk nog genoeg tijd voor hebben.

Tja wat betreft dat bodyweight. Ik heb erg lange periodes precies het zelfde gewogen zoals je ook wel weet en extreem lange periodes waarin ik letterlijk 0 gainde. Afgelopen jaar kwam ik een paar kilo aan en zette ik ook wat pr's. Het cutten daarna stond toen in het teken van zoveel mogelijk kracht behouden om relatief sterker te worden. Nu zit ik op een mooi punt om te zien of ik terug kan bouwen ,in combinatie met een hogere kcal inname dan tijdens mijn cut, en weer richting pr's kan gaan op den duur. Sowieso als ik ooit ook nog iets van spier erbij wil gainen denk ik dat bulk en cut cycles het meest efficiënte zijn...als er nog iets te gainen valt op dat gebied.

Ik denk het niet, volgens mij zit je al aan je natty max. Misschien zelfs wel er overheen. 74 kilo op 1m71, ik kan me haast niet voorstellen dat dat natty haalbaar is.

Train je eigenlijk abs? Misschien moet je die ook eens fucking hard gaan hitten en hyperextensions en goodmorings als lichte assistance erbij?

Pics van je fysiek atm?

• #2.849
Ik denk het niet, volgens mij zit je al aan je natty max. Misschien zelfs wel er overheen. 74 kilo op 1m71, ik kan me haast niet voorstellen dat dat natty haalbaar is.
Hmmm

Train je eigenlijk abs? Misschien moet je die ook eens fucking hard gaan hitten en hyperextensions en goodmorings als lichte assistance erbij?
Is dit een serieuze vraag?
Overigens doe ik niet specifiek iets voor mijn abs.

Ik kan wel kijken of ik een foto kan poppen!

Sinds drie weken werk ik op de donderdagavond in de gym wat best tof is. Na het werken had ik nog een klein uurtje dus heb nog even een lichte workout gedaan.

Hang snatch
5x20
5x20
5x20
5x30
5x30
5x30

Full Clean
5x50
5x50
5x50

Klokov press
8x20
8x20
8x20

10 min crosstrainer

Vanmiddag UB training.

Ken dat, ben ook te lui om abs te trainen. :p
Proberen verandering in te brengen.

Was wel serieus, ja :D

• #2.853
Gisteren:

Week 1 UB 2

Paused bench
5x90
5x90
5x90
5x90
5x90

Pendlay barbell row

6x90
6x90
6x90
6x90

Incline bench
6x60
6x75
6x75
6x75

Pull ups

10xbw
10xbw

Towel pull ups
5xbw
5xbw

Facepulls
12x
12x
12x

Ez Barbell curls
10x28
10x28

Skullcrushers
10x28
10x28

Pompen:cool:

Ga je dus naar de 83kg klasse toe? Leuk dan komen we elkaar vast en zeker tegen in de toekomst :)

• #2.855
Ga je dus naar de 83kg klasse toe? Leuk dan komen we elkaar vast en zeker tegen in de toekomst :)

Daar zat ik eerder ook al in he.

22-12-2015
Week 1

Deadlift (no belt)
3x160
3x160
3x160

Paused squat (belt)
3x140
3x140
3x140

Squat (no belt)
5x120
5x120
5x120
5x120
25x100 PR (belt weer aan)

Stiff legged deadlift
10x90
10x90
10x90

25 reps was wel aardig killing op de squat.

Ooh ik dacht dat je in de 74kg klasse zat

Mooie post met je planning voor het aankomende jaar, zoiets zou ik ook eens moeten doen.

Ik zal eens kijken of ik een uitdagende abs oefening toe kan voegen

Ik merk wel best verschil of ik er een tijdje wel of geen extra buikspierwerk bij doe. Heb toch het idee dat ik beter spanning kan houden, al kan dat net zo goed iets mentaals zijn.

Op dit moment doe ik eigenlijk gewoon een aantal sets met een ab wheel vanaf de knieën, met 15 tot 20 herhalingen 1 a 2x per week.

• #2.859
Mooie post met je planning voor het aankomende jaar, zoiets zou ik ook eens moeten doen.

Ik merk wel best verschil of ik er een tijdje wel of geen extra buikspierwerk bij doe. Heb toch het idee dat ik beter spanning kan houden, al kan dat net zo goed iets mentaals zijn.

Op dit moment doe ik eigenlijk gewoon een aantal sets met een ab wheel vanaf de knieën, met 15 tot 20 herhalingen 1 a 2x per week.
Ik train dus echt nooit absoluut en ging er een beetje vanuit dat ze genoeg aangepakt worden door squats en dergelijke oefeningen. Maar mn buikspieren zijn niet zo dik waardoor ik zelfs op een lager bf niet de abs had die ik verwacht had. Weet nu niet zeker of dat komt door een gebrek aan direct ab werk. Ze zijn door squats wel sterk genoeg ga ik vanuit.

Denk als je echt je volledig potentieel wil halen dat je wel zware ab oefeningen moet doen. Je pakt ze natuurlijk wel mee met compounds maar gericht trainen is natuurlijk effectiever.
Heb zelf toch goede ervaringen als ik een tijd m'n abs echt zwaar aanpak. Zijn alleen zo'n kut oefeningen.

Terug
Naar boven