AndroidHealthClinic

artificial intelligence

Kan intelligentie werken zonder subjectiviteit, competentie, beloning, motivatie?

Als ik Vervaeke's werk in cognitieve wetenschap een beetje begrijp zijn die zaken juist onderliggend aan intelligentie. Zonder constante subjectieve afwegingen op het meest basale niveau, zonder vaardigheden in een omgeving, en zonder motivatie en het vermogen te geven om uitkomsten daarin kun je niet intelligent redeneren. Informatie in de wereld is computationally explosive dus moet je eerst daarmee filteren wat er toe doet, wat je daarmee kunt, en waarom je dat zou willen, voordat je het kunt verwerken.

Dacht dat ik het hier al gedeeld had maar blijikbaar niet, een denk ik goed overzicht hiervan. Het front van 4E cognitive science (embodied, embedded, enactive, and extended), met een betrekking op AI

Relevance Realization and the Emerging Framework in Cognitive Science - Vervaeke, J., Lillicrap, T., Richards, B. (2012): https://www.researchgate.net/publicat...
Predictive processing and relevance realization: exploring convergent solutions to the frame problem. Phenomenology and the Cognitive Sciences. - Andersen, B. P., Miller, M., & Vervaeke, J. (2022): https://link.springer.com/article/10....
The Frame Problem -Stanford Encyclopedia of Philosophy: https://plato.stanford.edu/entries/fr...

• Topic Starter Topic Starter
Aan de andere kant is alles in het universum met elkaar verbonden.

Maar goed, mijn vraag was hoe jij het scheid?
Automatisch blijkbaar want voor mij is het niet daadwerkelijk verbonden net zo als dat fotonen niet verbonden zijn aan koolwaterstoffen.

Automatisch blijkbaar want voor mij is het niet daadwerkelijk verbonden net zo als dat fotonen niet verbonden zijn aan koolwaterstoffen.
Beiden zijn toch afhankelijk van onderliggende processen (fields?) zoals intelligentie dat als emergent proces ook zou zijn?

Maar ok misschien vind je het interessant om daar eens naar te kijken dan.

Beiden zijn toch afhankelijk van onderliggende processen (fields?) zoals intelligentie dat als emergent proces ook zou zijn?

Maar ok misschien vind je het interessant om daar eens naar te kijken dan.
Moet ik eerst je filmpje kijken voordat ik je vraag begrijp?

Moet ik eerst je filmpje kijken voordat ik je vraag begrijp?
Hmm misschien wel, dat geeft er in elk geval een stuk betere uitleg van dan dat ik kan. Misschien ook zelfs z'n hele lessenreeksen. :roflol:

Maar die verwachting wil ik niet opleggen. Hoewel luisteren naar die man sowieso een verrijking van het leven is dus dat zou geen kwaad doen.

Hmm misschien wel, dat geeft er in elk geval een stuk betere uitleg van dan dat ik kan. Misschien ook zelfs z'n hele lessenreeksen. :roflol:

Maar die verwachting wil ik niet opleggen. Hoewel luisteren naar die man sowieso een verrijking van het leven is dus dat zou geen kwaad doen.
Misschien ga ik eens luisteren, maar in de tussentijd een vraag aan jou.

Als ik aan mijn AI fotobewerkingsprogramma vraag om uit mijn bibliotheek alle foto’s van mijn dochter te selecteren waarop als enige persoon te zien is en ze in de camera kijkt om deze vervolgen individueel te bewerken op een wijze die het beste bij elke foto past. Is het dan noodzakelijk dat het programma beschikt over zaken als (menselijke) subjectiviteit, competentie, beloning (in de vorm van plezier) en intrinsieke motivatie?

Als ik aan mijn AI fotobewerkingsprogramma vraag om uit mijn bibliotheek alle foto’s van mijn dochter te selecteren waarop als enige persoon te zien is en ze in de camera kijkt om deze vervolgen individueel te bewerken op een wijze die het beste bij elke foto past. Is het dan noodzakelijk dat het programma beschikt over zaken als (menselijke) subjectiviteit, competentie, beloning (in de vorm van plezier) en intrinsieke motivatie?
Dat is een heel beperkte taak, geen generieke of fluent intelligence.

Intelligentie naar deze definitie vereist meer dan een truucje statistiek. Een truucje welke overigens berust op door de mens voorgeschotelde relativeringen a.h.v. die factoren, in de trainingsdata, modellering. Dus ja alsnog zonder die menselijke factoren had je AI fotobewerkingsprogramma dat niet gekund.

Even terzijde of jouw prompt überhaupt "werkt."

Een truucje welke overigens berust op door de mens voorgeschotelde relativeringen a.h.v. die factoren, in de trainingsdata, modellering.
En ook al door de prompt zelf denk ik. :thinking: Het hoeft niet te begrijpen wat die tekst nou echt betekend, enkel woorden als labeltjes aan grafische uitkomsten te verbinden. Eigenlijk bevat je prompt tekst de gewenste handeling al gecodeerd, die wordt niet door de "kunstmatige intelligentie" bedacht.

• Like
Waarderingen: GruX
Maar zitten die in de software ingebakken of wort dat middels modellen aangeleerd?
Beiden, in alles wat wij bouwen. Voor generieke intelligentie is er dan ook een zekere (conceptuele) autopoiesis nodig.

Is een hamer intelligent omdat je er mee kan timmeren?

Als jij in die zin een definitie van intelligent wilt hanteren waarbij dat opgaat, dan is dat heel iets anders. (heel anders dan je eerder aangehaalde definitie van intelligentie, of zoals wij mensen die hebben)

En ook al door de prompt zelf denk ik. :thinking: Het hoeft niet te begrijpen wat die tekst nou echt betekend, enkel woorden als labeltjes aan grafische uitkomsten te verbinden. Eigenlijk bevat je prompt tekst de gewenste handeling al gecodeerd, die wordt niet door de "kunstmatige intelligentie" bedacht.
Het moet een de verandering van een kindergezicht door de jaren heen goed kunnen voorspellen en onderscheiden van een broertje of zusje, het moet in staat zijn verschillende objecten goed te maskeren en in te schatten een interessante compositie is, welke type en de mate van bewerking tot een prettig eindresultaat zal leiden.

Als dit echt eenvoudig was, dan had Adobe dat alleen tot in de puntjes voor elkaar.

Is een hamer intelligent omdat je er mee kan timmeren?
Nee.

Als jij in die zin een definitie van intelligent wilt hanteren waarbij dat opgaat, dan is dat heel iets anders. (en heel anders dan je eerder aangehaalde definitie van intelligentie, of zoals wij mensen die hebben)
Wij mensen blijken ook maar zeer beperkt te zijn wat intelligentie betreft als ik teruglees vanaf ongeveer mijn post waarin in Wikipedia citeer.

Gezichtsherkenning, ok. Een lach herkennen, zeker mogelijk.

Maar specifieke programma's de detecteren wanneer iemand in de camera kijkt, zijn die er?

Gezichtsherkenning, ok. Een lach herkennen, zeker mogelijk.

Maar specifieke programma's de detecteren wanneer iemand in de camera kijkt, zijn die er?
Zoiets simpels? Dat zal toch wel. ;)

Ik denk trouwens dat dat de eerst volgende stap in camera body’s zal worden. De foto maken op het e dat bewegende personen in de camera kijken.

Het moet een de verandering van een kindergezicht door de jaren heen goed kunnen voorspellen en onderscheiden van een broertje of zusje, het moet in staat zijn verschillende objecten goed te maskeren en in te schatten een interessante compositie is, welke type en de mate van bewerking tot een prettig eindresultaat zal leiden.
Je beschrijft echt niet goed wat het doet. Die "interessante compositie" en "prettig eindresultaat", als het dat al kan geven, zijn de door de makers/prompt voorgebakken subjectieve menselijke factoren. Zie het als een wiskundige handeling, onze intelligentie doet veel meel subjectieve voorbereiding om de uitkomsten ervan voor ons relevant te maken. Wat met puur wiskundige uitdrukkingen echt niet kan.

Als dit echt eenvoudig was, dan had Adobe dat alleen tot in de puntjes voor elkaar.
Dat is niet wat ik zei in mijn zin die je door de helft uit elkaar trekt, en ja wat intelligentie betreft is dit -en hoe het dit doet- zeer beperkt. Wij draaien er onze hand niet voor om toch?

Wat versta je dan onder intelligentie wat je los kunt zien van die menselijke subjectieve factoren? Hield je daarbij niet iets zoals die definitie van wikipedia aan?

Wij mensen blijken ook maar zeer beperkt te zijn wat intelligentie betreft als ik teruglees vanaf ongeveer mijn post waarin in Wikipedia citeer.
Zeker, maar de ene mens wat meer dan de ander he.

Zie het als een wiskundige handeling, onze intelligentie doet veel meel subjectieve voorbereiding om de uitkomsten ervan voor ons relevant te maken. Wat met puur wiskundige uitdrukkingen echt niet kan.
En kan AI dat volledig “menselijk” nabootsen?

Wat versta je dan onder intelligentie wat je los kunt zien van die menselijke subjectieve factoren?
Maak de vraag wat beter te begrijpen voor mij, want.

de ene mens wat meer dan de ander he

Hoe scheid jij die van "intelligentie"?
Even terug naar de basis, hoezo moet dit gescheiden worden van “intelligentie” en is het niet per definitie gescheiden?

Als hier het antwoord in te vinden is:
Kan intelligentie werken zonder subjectiviteit, competentie, beloning, motivatie?

Als ik Vervaeke's werk in cognitieve wetenschap een beetje begrijp zijn die zaken juist onderliggend aan intelligentie. Zonder constante subjectieve afwegingen op het meest basale niveau, zonder vaardigheden in een omgeving, en zonder motivatie en het vermogen te geven om uitkomsten daarin kun je niet intelligent redeneren. Informatie in de wereld is computationally explosive dus moet je eerst daarmee filteren wat er toe doet, wat je daarmee kunt, en waarom je dat zou willen, voordat je het kunt verwerken.

Begrijpt in elk geval 1 persoon de ander niet.

Terug
Naar boven