XXL Nutrition

artificial intelligence

Zie je toch aan de resoluties

Schermafbeelding 2024-10-05 145532.png
Enne die vrouw, is ze echt of nep?

Reden: Tikfout. De =ze
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: K82
Jij ziet het aan image search, blijkbaar niet aan de afbeelding, terwijl daar nog wel een foutje in zit (Ai heeft moeite met handen, stuur loopt niet goed door).

Ik heb niet naar de afbeelding gekeken. Zag 2 grote foto's en 1 kleine. Vervolgens de kleine in google reverse image search.

Als ze alle 3 zelfde formaat hebben dan had ik echt moeten kijken.

Het antwoord van perplexity.

Om zaken als subjectiviteit, competentie, beloning (in de vorm van plezier), intrinsieke motivatie en intelligentie te onderscheiden, is het belangrijk om hun unieke kenmerken te begrijpen:

Subjectiviteit betreft persoonlijke interpretaties en ervaringen die variëren tussen individuen.

Competentie verwijst naar het vermogen en de vaardigheden om taken effectief uit te voeren.

Beloning in de vorm van plezier is een intrinsieke beloning waarbij voldoening komt van de activiteit zelf, zonder externe prikkels.

Intrinsieke motivatie is de drijfveer om activiteiten uit te voeren vanwege de inherente voldoening, zoals leren voor het plezier ervan.

Intelligentie is een cognitieve capaciteit gerelateerd aan probleemoplossing en begrip.

Elk van deze elementen speelt een andere rol in motivatie en prestaties.
Op welke vraag? Scheiden of onderscheiden? Of het wel of niet met elkaar te maken heeft?

Laten we het eens proberen zonder specifiek gekozen woorden te verdraaien terwijl we gewoon de gestelde vraag letterlijk kunnen citeren:

Kan intelligentie werken zonder subjectiviteit, competentie, beloning, motivatie?

Intelligentie is een complex concept dat verschillende aspecten omvat. Het functioneren van intelligentie zonder subjectiviteit, competentie, beloning en motivatie is een genuanceerd onderwerp.

Subjectiviteit en intelligentie​

Intelligentie en subjectiviteit zijn nauw met elkaar verweven:
  • Menselijke intelligentie is inherent subjectief, omdat onze ervaringen, vooroordelen en emoties onze denkprocessen beïnvloeden
    1
    .
  • Kunstmatige intelligentie (AI) streeft naar objectiviteit, maar kan onbedoeld vooroordelen bevatten die zijn ingebouwd door de menselijke ontwikkelaars
    2
    .
Het volledig elimineren van subjectiviteit uit intelligentie lijkt vooralsnog onmogelijk, zowel voor mensen als voor AI-systemen.

Competentie en intelligentie​

Competentie is een essentieel aspect van intelligentie:
  • Intelligentie omvat het vermogen om problemen op te lossen, te redeneren en te leren
    1
    .
  • Zonder competentie zou intelligentie beperkt zijn in zijn toepassingen en effectiviteit.
Het is moeilijk voor te stellen hoe intelligentie zou functioneren zonder enige vorm van competentie.

Beloning en motivatie​

Beloning en motivatie spelen een belangrijke rol bij intelligentie, vooral bij leerprocessen:
  • Voor mensen zijn beloning en motivatie cruciaal voor het ontwikkelen en toepassen van intelligentie.
  • Bij AI-systemen worden beloningsfuncties vaak gebruikt om gewenst gedrag te stimuleren tijdens het leerproces.
Hoewel theoretisch mogelijk, zou intelligentie zonder beloning of motivatie waarschijnlijk minder effectief zijn in het nastreven van doelen of het verbeteren van prestaties.

Conclusie​

Intelligentie is een complex samenspel van verschillende factoren. Hoewel het theoretisch mogelijk zou kunnen zijn om bepaalde aspecten te isoleren, functioneert intelligentie in de praktijk het beste wanneer subjectiviteit, competentie, beloning en motivatie allemaal een rol spelen. Het streven naar objectieve intelligentie, vooral in AI-systemen, blijft een uitdaging die zorgvuldige overweging en ethische richtlijnen vereist
2
.

Hoe zouden die zaken horen bij "relevance realization"?

Based on John Vervaeke's work on relevance realization, intelligence and cognition are deeply intertwined with the factors you mentioned. Here's how they relate to relevance realization:

Subjectivity​

Relevance realization inherently involves subjective processes:
  • It requires an agent to determine what is important or significant in a given context.
  • This determination is based on the agent's unique perspective, goals, and prior experiences.
  • Subjectivity allows for flexible and context-sensitive judgments of relevance.

Competence​

Competence is crucial for effective relevance realization:
  • The ability to identify relevant information depends on domain knowledge and skills.
  • As an agent becomes more competent in a domain, their relevance realization improves.
  • Competence allows for more nuanced and sophisticated judgments of what matters in complex situations.

Reward and Motivation​

These factors drive the process of relevance realization:
  • Rewards (both internal and external) shape what an agent considers relevant.
  • Motivation directs attention and cognitive resources towards certain types of information.
  • The anticipation of rewards can influence how relevance is determined in decision-making processes.

Integration in Relevance Realization​

Vervaeke argues that relevance realization emerges from the brain's attempt to balance competing economic and cognitive demands. This balancing act involves:
  • Subjective assessments of importance
  • Competence-based evaluations of information
  • Motivational factors that guide attention and resource allocation
  • Reward-based learning that refines relevance judgments over time
In this view, intelligence cannot be separated from these fundamental processes. Relevance realization is not just a precursor to intelligent behavior, but an integral and ongoing part of cognition that allows an agent to navigate the overwhelming complexity of the world.This perspective suggests that artificial intelligence systems aiming for human-like cognition would need to incorporate analogues of these processes, rather than relying solely on rule-based or purely computational approaches.

Zie, wel beter dan ik kan :lol: hmm best handig, jammer (gelukkig) dat ik niet meer op school zit dus niet meer werkstukken hoef te maken.

• Topic Starter Topic Starter
maar is het beslist nodig om Ai echt alle menselijke eigenschappen mee te moeten geven om echt "intelligent" te zijn?
Volgens mij niet, maar iemand beweerd dat die onlosmakelijk verbonden zijn. Hoewel ik me daar niet ik kan vinden kan ik die gedachte ook niet loslaten.

En dat is op zijn beurt ook weer een menselijke eigenschap die invloed heeft op (de wijze waarop) menselijke intelligentie (werkt).

Nou probeer het eens een keer zou ik zeggen. ;)
Dat doe ik daar dus, daar is die : voor en daarna volgt hetgeen ik zoals daar gezegd letterlijk kan citeren, en daarna volgt het door perplexity gegeven antwoord erop.

De vraag die je ook weer niet beantwoord was, wat jij deed? Welke vraag had jij gesteld?

En helpen de antwoorden van perplexity die ik plaatste je met een betere uitleg over de verbondenheid van die zaken?

Dat doe ik daar dus, daar is die : voor en daarna volgt hetgeen ik zoals daar gezegd letterlijk kan citeren, en daarna volgt het door perplexity gegeven antwoord erop.

De vraag die je ook weer niet beantwoord was, wat jij deed? Welke vraag had jij gesteld?

En helpen de antwoorden van perplexity die ik plaatste je met een betere uitleg over de verbondenheid van die zaken?
In mijn ogen begon het hier, niet bij een vraag, maar bij een stelling:
En nog meer zaken die niet perse met intelligentie te maken hebben, maar wel van invloed zijn op het resultaat is (menselijke) subjectiviteit, competentie, beloning (in de vorm van plezier) en intrinsieke motivatie.

En deze stelling heb ik zo objectief mogelijk vervoegd tot een vraag aan perplexity

Dat het niet deze vraag was die ik heb gesteld:
Kan intelligentie werken zonder subjectiviteit, competentie, beloning, motivatie?
Geef ik volmondig toe, maar die vraag sluit imo niet goed aan bij mijn stelling, maar dan nog beschouw ik dit als het antwoord van perplexity op deze vraag

Intelligentie is een complex concept dat verschillende aspecten omvat. Het functioneren van intelligentie zonder subjectiviteit, competentie, beloning en motivatie is een genuanceerd onderwerp.
Subjectiviteit en intelligentie

Intelligentie en subjectiviteit zijn nauw met elkaar verweven:
Menselijke intelligentie is inherent subjectief, omdat onze ervaringen, vooroordelen en emoties onze denkprocessen beïnvloeden
1
.
Kunstmatige intelligentie (AI) streeft naar objectiviteit, maar kan onbedoeld vooroordelen bevatten die zijn ingebouwd door de menselijke ontwikkelaars
2
.
Het volledig elimineren van subjectiviteit uit intelligentie lijkt vooralsnog onmogelijk, zowel voor mensen als voor AI-systemen.
Competentie en intelligentie

Competentie is een essentieel aspect van intelligentie:
Intelligentie omvat het vermogen om problemen op te lossen, te redeneren en te leren
1
.
Zonder competentie zou intelligentie beperkt zijn in zijn toepassingen en effectiviteit.
Het is moeilijk voor te stellen hoe intelligentie zou functioneren zonder enige vorm van competentie.
Beloning en motivatie

Beloning en motivatie spelen een belangrijke rol bij intelligentie, vooral bij leerprocessen:
Voor mensen zijn beloning en motivatie cruciaal voor het ontwikkelen en toepassen van intelligentie.
Bij AI-systemen worden beloningsfuncties vaak gebruikt om gewenst gedrag te stimuleren tijdens het leerproces.
Hoewel theoretisch mogelijk, zou intelligentie zonder beloning of motivatie waarschijnlijk minder effectief zijn in het nastreven van doelen of het verbeteren van prestaties.
Conclusie

Intelligentie is een complex samenspel van verschillende factoren. Hoewel het theoretisch mogelijk zou kunnen zijn om bepaalde aspecten te isoleren, functioneert intelligentie in de praktijk het beste wanneer subjectiviteit, competentie, beloning en motivatie allemaal een rol spelen. Het streven naar objectieve intelligentie, vooral in AI-systemen, blijft een uitdaging die zorgvuldige overweging en ethische richtlijnen vereist

En dat verwerpt mijn stelling niet. Integendeel, het beschouwt het vanuit een compleet andere perspectief, maar in de kern komt het imo vrij veel overeen met mijn stelling.

Laatst bewerkt:
Die kleine is geplukt van internet, de andere twee heb ik zelf gemaakt met Ai
Bij de bovenste zag ik wel iets vreemds bij zijn linker handvat

Bij de onderste staat de achteruitkijkspiegel in een vreemde hoek, maar verder zag ik er niets vreemds aan. Nu ik nog een keer kijk is het decolleté niet helemaal goed.

In mijn ogen begon het hier, niet bij een vraag, maar bij een stelling:

En deze stelling heb ik zo objectief mogelijk vervoegd tot een vraag aan perplexity

Dat het niet deze vraag was die ik heb gesteld:

Geef ik volmondig toe,
Ahaa, dat is heel anders ja.

maar die vraag sluit imo niet goed aan bij mijn stelling,
Nee klopt het is zo'n een beetje een tegenstelling ervan, tenminste van dat die factoren "niet perse met intelligentie te maken hebben" wat ik opmerkelijk vond en zodoende dus afvroeg hoe je dat mogelijk zo gescheiden zag.

Echter met je verdere uitleg gaf je wel aan dat je het niet met elkaar verbonden zag? Dat snapte ik dus niet, en dat vind ik ook niet bij deze uitleg van perplexity passen....

maar dan nog beschouw ik dit als het antwoord van perplexity op deze vraag

En dat verwerpt mijn stelling niet. Integendeel, het beschouwt het vanuit een compleet andere perspectief, maar in de kern komt het imo vrij veel overeen met mijn stelling.
Het zegt daar toch letterlijk dat ze juist "nauw met elkaar zijn verweven," "een essentieel aspect is van", "moeilijk voor te stellen is hoe intelligentie zou functioneren zonder", en "een belangrijke rol spelen bij" and so on and so forth.. Hoe komt dat veel overeen met dat ze "niet perse met intelligentie te maken hebben"? En je latere uitleg dat ze er niet mee verbonden zijn, zelfs per definitie gescheiden zouden zijn?

Hmm je noemde dat ze wel "invloed hebben op het resultaat", maar wat ik dus ook stel, en die uitleg van perplexity over "relevance realization" (o.a. die subjectieve factoren) ook beaamt is dat ze juist niet alleen het resultaat beïnvloeden maar initieel al betrokken zijn bij intelligentie en nauw ermee verbonden zijn en het mogelijk maken etc etc. Ik geloof dat het juist zo zou zijn dat "intelligence presupposes relevance realization."

Wat nog een mogelijkheid was om jouw stelling niet tegen te spreken is dat je het toch over een specifiek soort of vorm van intelligentie hebt, waarvan het bestaan niet afhankelijk is van die factoren. Maar later vroeg ik daar nog naar, en daarna jij mij weer en bevestigde je dat je "gewoon intelligentie" bedoelde. Is het misschien toch iets anders, dat daar de scheiding dan zit? Daar ben ik dan dus benieuwd naar, want dan zou ik willen kijken hoe dat past bij het werk van Vervaeke wat betreft Relevance Realization. Wellicht laat dat een vorm van intelligentie over die daar niet van afhankelijk is, dat ken ik dan niet en lijkt mij wel interessant hoe dat dan mogelijk zou zijn ???

Laatst bewerkt:
Een uitgebreid antwoord volgt.

Een belangrijk kenmerk van hoge intelligentie is het (vermogen tot) toevoegen van zinnige nieuwe elementen aan bestaande manieren van denken en soms zelfs het introduceren van zinnige nieuwe manieren van denken.

Een belangrijk kenmerk van hoge intelligentie is het (vermogen tot) toevoegen van zinnige nieuwe elementen aan bestaande manieren van denken en soms zelfs het introduceren van zinnige nieuwe manieren van denken.
Dat is bij de mens niet zo goed gelukt de afgelopen paar decennia als ik zie wat voor bullcrap er bedacht is de afgelopen 30 jaar.

Waar het volgens mij op neer komt is dat als (een vorm van) intelligentie kan bestaan die "niet perse te maken heeft met" die subjectieve factoren, of er zelfs helemaal niet "mee verbonden" is, dan moet er een uitleg/definitie van de werking van die intelligentie mogelijk zijn welke niet op die factoren berust.

Hoe ik het begrijp is het echter nodig voor het oplossen van problemen. En al om problemen te stellen, oriënteren in een omgeving. Daarvoor moet informatie geselecteerd worden, maar de hoeveelheid beschikbare informatie is computationally explosive dus dat kan niet puur algoritmisch/logisch/objectief gedaan worden, dat zou een oneindigheid duren. Die informatie moet (voor)gefilterd worden aan hand van wat subjectief relevant is voor de agent en het probleem, wat hij met de informatie kan, etc.

Ik mis dus hoe intelligentie zonder zou kunnen.

Terug
Naar boven