MuscleMeat

artificial intelligence

• Topic Starter Topic Starter
'Ze' doen ook alsof alles heel aannemelijk is en ze het volledig kunnen volgen, wat allebei niet zo is.

Het toontje is ook erg 'condescending', net als in de berichten die ik hier persoonlijk van AI zou hebben gehad.
Het is verre van perfect, maar het was een half jaar geleden voor het eerst mogelijk. Alleen in het Engels en een stuk slechter.

In de eerste minuten meteen een enorme misser! AI die rare conclusies trekt. Moet de rest nog beluisteren.
Het zal nog wel een tijd duren voordat er geen missers meer worden gemaakt. Maar om complexe materie simpel uit te leggen is het waarschijnlijk al hoed genoeg.

Mijn dochter blies met een rietje in haar drinken en zag luchtbelletjes en vroeg toen aan mij waarom een straaltje water wel uit een kraan kon komen en een straaltje lucht niet uit een rietje.
Met wat googelen zou ik dat waarschijnlijk wel een beetje kunnen uitleggen, maar zo als AI dat kan lukt me echt niet. En dit kost me ook nog eens minder moeite.

Met Perplexity de uitleg zoeken en maken en met Notebook LM het leuk laten vertellen.

Het zal nog wel een tijd duren voordat er geen missers meer worden gemaakt. Maar om complexe materie simpel uit te leggen is het waarschijnlijk al hoed genoeg.

Mijn dochter blies met een rietje in haar drinken en zag luchtbelletjes en vroeg toen aan mij waarom een straaltje water wel uit een kraan kon komen en een straaltje lucht niet uit een rietje.
Met wat googelen zou ik dat waarschijnlijk wel een beetje kunnen uitleggen, maar zo als AI dat kan lukt me echt niet. En dit kost me ook nog eens minder moeite.

Met Perplexity de uitleg zoeken en maken en met Notebook LM het leuk laten vertellen.

Omdat lucht een gas is.

Zwaartekracht zorgt voor gewicht (ja ik weet massa maar kindertaal).
Lucht is lichter dan water, dus gaan de bellen omhoog. Een opgeblazen balon drijft bijvoorbeeld op water.

Er vormen bellen omdat lucht niet op kan lossen in water.
Stel mama maakt thee en doet daar suiker in, dan zie je suiker oplossen/verdwijnen in het water toch? (Kan je laten zien, maak thee in doorzichtig glas en laat concept van oplossen zien).
Nou luchtbelletjes lossen dus niet op en omdat ze dus lichter zijn dan water gaan ze omhoog.

Zwaartekracht zorgt voor gewicht (ja ik weet massa maar kindertaal).
Lucht is lichter dan water, dus gaan de bellen omhoog. Een opgeblazen balon drijft bijvoorbeeld op water.

Er vormen bellen omdat lucht niet op kan lossen in water.
Stel mama maakt thee en doet daar suiker in, dan zie je suiker oplossen/verdwijnen in het water toch? (Kan je laten zien, maak thee in doorzichtig glas en laat concept van oplossen zien).
Nou luchtbelletjes lossen dus niet op en omdat ze dus lichter zijn dan water gaan ze omhoog.
Voor mij is dat niet de uitleg waarom water wel naar beneden kan stromen in een straal, maar lucht niet omhoog en waarom dat bellen vormt. Gevoelsmatig moest dat iets met cohesie van doen hebben, maar ja is dat echt de drijvende kracht en zo ja hoe leg je dat uit.

Dit is dan nog materie die ik redelijk beheers. Ik voel me niet te goed om toe te geven dat ai het beter kan uitleggen er haar meenemen in het proces om tot de uitleg te komen is ook nog eens leerzaam.

Voor mij is dat niet de uitleg waarom water wel naar beneden kan stromen in een straal, maar lucht niet omhoog en waarom dat bellen vormt. Gevoelsmatig moest dat iets met cohesie van doen hebben, maar ja is dat echt de drijvende kracht en zo ja hoe leg je dat uit.

Dit is dan nog materie die ik redelijk beheers. Ik voel me niet te goed om toe te geven dat ai het beter kan uitleggen er haar meenemen in het proces om tot de uitleg te komen is ook nog eens leerzaam.
Tuurlijk wel. Vloeistof blijven bij elkaar.
Gassen niet want diffusie.

Hoe diep wil je het uitleggen aan een kind?

AI verzon van alles in de podcast over mijn artikelen, trok verkeerde conclusies.

Dat het was aangetoond dat vlinders een seizoen leefden doordat aan het begin gemerkte vlinders ook aan het eind daarvan werden waargenomen. Dat ik echt heel dom.

En als klap op de vuurpijl, dat fenotypische plasticiteit een NADEEL zou kunnen zijn bij aanpassing aan veranderende klimaatsomstandigheden.

AI verzon van alles in de podcast over mijn artikelen, trok verkeerde conclusies.

Dat het was aangetoond dat vlinders een seizoen leefden doordat aan het begin gemerkte vlinders ook aan het eind daarvan werden waargenomen. Dat ik echt heel dom.

En als klap op de vuurpijl, dat fenotypische plasticiteit een NADEEL zou kunnen zijn bij aanpassing aan veranderende klimaatsomstandigheden.
Is dat zo, of haalt hij die info uit de 40 aangedragen bronnen?

Is dat zo, of haalt hij die info uit de 40 aangedragen bronnen?
Dan vind je een 'bron' intelligent die vaststelde dat een generatie van het begin tot het eind van die generatie leeft, omdat dat blijkt uit de cijfers die op de vleugels geschreven zijn?

(Een methode die overigens door deze jongen is bedacht voor een heel ander doel.)

Ohja

1746438786198.png

Vind ik wel grappig, doe het overigens ook wel.

1746438817182.png
:lol:

Trouwens, als het leert van input, kunnen partijen het dan beïnvloeden ten gunste van zichzelf? Bijvoorbeeld voeden met negatieve informatie over concurrenten?

Met een klein stukje van mijn lokale kerktoren wist hij de locatie ook in 1 keer goed te raden
Blijkbaar doe die dat dus adv je locatie. Ik had vanuit het woonkamerraam bij mij vader een foto gemaakt en hij had de plaats goed, maar kon de straat niet specificeren. Toen ik vroeg waarom hij de plaats wel goed had gaf hij aan dat het een gok was op basis van de huidige locatie in mijn gebruikersprofiel. :D

Terug
Naar boven