Fitness Seller

Ask me anything (voeding, training, supps, PEDs, etc.)

Ik heb het hier een beetje moeilijk mee.
Ik ken wat natural bodybuilders die al aardig wat jaren trainen, dan zouden die toch een extreem laag metabolisme moeten hebben ivm al het cutten dat ze gedaan hebben.

Ja dat vind ik er ook vreemd aan. Wat ik me zou kunnen bedenken is:
a) Er is sowieso een 'ondergrens' waarbij er nog weinig gewonnen kan worden door een nog lager metabolisme.
b) Misschien kan je je metabolisme wel weer verhogen door véél te eten in de bulk. Dan leert je lichaam misschien weer dat 't niet zuinig hoeft te doen.

Maar goed, da's allemaal broscience maar ik betwijfel of er onderzoek is gedaan naar het effect van metabolismeverhoging door meer te eten (naast normale aanpassing door verhoogd lichaamsgewicht)

Trouwens, ik heb 1 high carb day gevolgd door een low carb day.

Met het idee dat ik op de high carb day mijn metabolisme een opdonder geef en daarna er van kan profiteren op de low carb day (kwa verbranding).
Klopt dit of werkt je metabolisme zo niet?

Met het idee dat ik op de high carb day mijn metabolisme een opdonder geef en daarna er van kan profiteren op de low carb day (kwa verbranding).

Jij hebt toch een begeleider ?

Menno,
wat is het beste: oefeningen correct uitvoeren maar minder gewicht aankunnen? of hoger gewicht tillen maar de oefeningen daardoor niet correct kunnen uitvoeren? en geldt dit voor een beginner, zowel als voor een gevorderde als pro?

Mogen knieën voorbij je tenen komen bij een squat? :p

Killy, je moet juist wel vertrouwen hebben in je begeleider. Ooit zal hij je op het podium krijgen. :thumbs:

Dat zeg ik toch, het oordeel van ibo is momenteel het belangrijkst.

Alleen het is alleen maar verstanding om kennis op te doen en verschillende meningen te zien, het is ook niet zo dat alles wat menno zegt de absolute waarheid is :p

Van jouw hand dit artikel?

Heb het artikel gelezen. Heb er weer wat vragen over.

- Voor je lats zeg je dat je ook shoulder extensors moet doen, is de enige oefening hiervoor straight arm latpulldown?
- Wat zou een compleet programma voor je traps zijn? Ik doe zelf altijd zoals de meesten 1 shrug oefening in de week
- Zittende kuit oefeningen moet je dus high rep (15-25 reps) pakken en staande kuit oefeningen medium reps(8-12)?

• Topic Starter Topic Starter
Menno, waarom zou je niet bouncen bij squat. In ieder geval als ik jouw artikel van de 7 regels voor oefening selecteren goed heb begrepen. Hierdoor zou de curve van krachtverdeling gelijkmatiger zijn, aangezien zonder bouncen het onderste gedeelte van de squat voor vrijwel iedereen by far het moeilijkste zou zijn en je dus wat de rest van de beweging betreft "je potentieel" niet gebruikt.
De squat bounce is een perfect voorbeeld van de tissue stress distribution die verslechtert. Je spieren doen niet of amper meer werk (wel meer ROM en mógelijk betere strength curve), maar je connective tissue wordt veel zwaarder belast. Als je het risico wil nemen zal het de squat niet slechter maken voor je gains, maar ik raad het af om je rug te beschermen. Rugpijn staat hoog op het 'vervelendste pijn ooit' lijstje.

je mocht niks over supps zegge ofzoiets had ik geleze. maar als ik je nu de samenstelling van een product laat zien mag je dan zeggen of je er wat mee gaat opschieten of dat het waste of money is?
Ja, dat is prima.

ok voor zover ik er wijs van werd heb ik die abstracts gelezen, maar wat zijn nou de directe oorzaken van permanente verlaging? te groot langdurig calorisch tekort?
Gewichtverlies op zich is de oorzaak. Het is geen pathologie, maar een evolutionair heel nuttige en te verwachten adaptatie.

Dan is het toch bijna haast onmogelijk om een atg squat uit te voeren zonder pelvic tilting? Ik vind het tilting nog heel goed meevallen in tegenstelling tot de afstand dat zijn knieen afleggen..
Ja, heel weinig mensen kunnen ATG squatten zonder pelvis tilting. Daarom is parallel een veelgebruikter referentiepunt.

Ik eet zelf eerder medium-carb en eet vrij veel vet. Nu, ik zag dat je ook ergens zei dat je meestal low/medium carb eet en je eigenlijk geen carbs nodig hebt. Maar is het niet zo dat zonder carbs of met te weinig carbs prestaties bij het gewichtheffen verminderen? Dat je dus minder zwaar kan trainen?
Nope, dat soort onderzoeken gaan allemaal over endurance training.

Ik neem elke dag ongeveer 300mg caffeine, moet ik een aantal uur tussenlaten met het innemen van creatine?

Ik haal overigens bijna alle proteine uit whey shakes, ongeveer 160 gram, kan dit op lange termijn schadelijk zijn ivm hoge dosis calcium?
Ik zou 'caffeine is a femme fatale' eerst lezen.

Calcium is heel moeilijk te overdoseren, bijna onmogelijk zonder (calcium)supplementatie.

Maar in de praktijk, wanneer je een gemengd voedselpatroon hebt, zal dit niet zozeer een issue zijn toch? Waar ik hiermee op doel: ik snap je punt, maar ik heb nog weinig argumenten gezien tegen IIFYM in de praktijk (zolang aan de micro's voldaan wordt, en betrekkelijk 'normaal' gegeten wordt).
Zie posts op een van de eerste pagina's voor een lijstje van dingen waar IIFYM geen rekening mee houdt. Een gemengd voedselpatroon is mogelijk maar niet noodzakelijk voldoende om al je vetten in hun optimale hoeveelheden binnen te krijgen en het is zeker niet voldoende om de ratio tussen je vetzuren in balans te krijgen.

Verder is het 'in de praktijk niet relevant' een veelgehoord argument voor IIFYM en ik heb het altijd raar gevonden. Aan de ene kant heb je het IIFYM principe en aan de andere kant zegt iedereen dat ze alsnog traditioneel clean eten. Volgens IIFYM kan je ook elke dag enkel whey, multis en transvetten eten.

Chlorella supplement, wel of geen onzin? Wat is hier jouw mening over :)

Ik heb ook net je artikel 7 Principles of Exercise Selection gelezen, er is in deze thread al gesproken over dips, maar ik zou nogmaals die bevestiging willen zien. Deze oefening raad jij dus af:

http://fitfinity.net/wp-content/uploads/2010/10/how-to-do-dips.jpg

Als ontbijt eet/drink ik nu vrijwel altijd +/- 80-100gram brinta + 0.5l melk en wat water. Een erg snel ontbijt, maar voor mij niet altijd even praktisch, omdat ik soms last heb van winderigheid/opgeblazen gevoel op latere tijdstippen in de ochtend.
Tips voor een ander beter ontbijt?
Als je snel je ontbijt naar binnen schuift om maar wat te eten zou ik het gewoon skippen en pas eten wanneer je de tijd hebt. Dat is overigens ook een goed ontbijt om je zenuwstelsel te kalmeren in plaats van te stimuleren, wat ik met een ontbijt prefereer. Je GI-tract problemen zouden kunnen betekenen dat je slecht tegen gluten of lactose kan.

Chlorella is heel gezond, maar ik betwijfel of het iets doet voor je gains.

Dips raad ik praktisch universeel af, ja.

zijn leg extensions eigelijk slecht voor je knieen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Leg_extension deze oefening voor zekerheid ^^
Vrij stressvol, ja. Fixed motion isolatie-oefening en begint concentrisch in kwetsbaar punt. Soms nuttig door gebrek aan alternatieven, maar zeker geen staple in mijn programma's.

na een flinke training zou je testaanmaak practisch 0 zijn... hoe kan het dat ik dan zo geil als boter ben en makkelijk 4/5/6 sets met mijn vriendin doe met 100derden reps?
Je T is verhoogt na een training, tenzij die te zwaar was.

Wat vind je van fasted trainen tijdens de (recomp) bulk?
Geen goed idee, maar het effect tov daarvoor proteïne eten is waarschijnlijk vrij klein. Ditto voor niet ervoor én niet erna eten.

Enfin Menno, je zegt geen cardio is effectiever op lange termijn in een cut, dan heb ik de volgende vraag of mijn voeding.

Mijn onderhoud zou rond de 3300kcal liggen en een redelijk deficit zou rond 2650kcal liggen, me dunkt.
Ik heb net zitten optellen wat ik de afgelopen tijd heb gegeten (al bewust minder dan normaal).

MAALTIJD kCal Eiwit Koolhyd. Vet

Ontbijt
300 gram bruine bonen 330 21 51 2
3 eieren 2 eiwitjes 425 24 2 36
350 ml magere melk 130 14 18 0

Lunch/Post-workout
3 sneeën roggenbrood 345 23 130 9
100 gram kipfilet 111 22 0 3
350 ml magere melk 130 14 18 0
20 gram pindakaas 125 5 3 10

Tussendoor
1 snee roggenbrood 115 7,5 44 3
50 gram kipfilet 60 11 0 2
350ml magere melk 130 14 3 0

Avondeten
200 gram kipfilet 201 45 0 2
300 gram broccoli 88 10 6 0
100 gram pasta/rijst 350 7,5 78 0

Bedtijd
250 gram magere kwark 178 32 9 2

TOTAAL 2718 250 362 67

Zoals direct opvalt - ik zit erg hoog in de carbs en redelijk laag in vet. Is dit nog van een kardinaal belang? Ik bedoel, ik raak qua kcal een deficit en dat is dan nog niet eens mijn trainingen meegerekend qua verbranding, waardoor ik nog lager uit zou vallen. Desondanks, meer vet, minder carbs?
Ik zou zeker wat carbs omwisselen voor vetten. 67g is erg weinig.

Die 4e zegt "This metabolic adaptation may persist during weight maintenance and predispose to weight regain unless high levels of physical activity or caloric restriction are maintained" wat kunnen we daaruit opmaken samen met de andere studies/kennis die we hebben?

Ah ok.
Daar bedoelen ze alleen mee dat trainen je metabolisme verhoogt. Die andere studies laten zelfs zien dat juist het trainen zelf ook efficiënter wordt.

Heb je een online trainingslog?
Heb überhaupt geen log, maar misschien zal ik eens een 'my bodybuilding journey' artikel schrijven.

Hmm, heel interessant.
Er wordt o.a. gezegd dat dit komt doordat je minder spontane bewegingen maakt. Op zich is dat natuurlijk niet erg en alleen maar 'efficiënt' mocht er ooit hongersnood uitbreken. Wel jammer dat je wat minder kan vreten maar echt een drama is het niet.
Wel zou het jammer zijn als je het hierdoor bijv. vaker koud zou hebben of vaker ziek zou zijn omdat je lichaam zuinig doet. Maar ik kan niet direct gevolgen vinden van zo'n aangepast RMR. Heb je daar een idee van?
Verder is dit in ieder geval wel een argument voor mij om rustig aan te cutten en nooit heel hard te gaan bulken.
Vaker koud hebben is zeker waar, hoewel dat moeilijk te onderscheiden is van het hebben van een lager lichaamsgewicht als oorzaak. Vaker ziek zijn is denk ik niet waar, want je BMR blijft het langst intact. Je lichaam spaart orgaanfuncties het langst. Dat mensen anecdotisch vaker ziek zijn op lage vetpercentages is denk ik toe te schrijven aan het hebben van een dieet dat niet alle behoeftes vervult op de lange termijn.

Wat vind je van het POF (position of flexion) principe?
Is dat dat gebeuren met fascia-stretching?

Nog even als vervolg op de metabolismeafzwakkingsdiscussie.. iemand die met bodybuilding bezig is zou volgens deze theorieën dus een behoorlijk laag metabolisme moeten hebben door de constante cuts/bulks.
Zou je dan beter korte periodes kunnen bulken en cutten of juist langer achter elkaar?
Ik heb het hier een beetje moeilijk mee.
Ik ken wat natural bodybuilders die al aardig wat jaren trainen, dan zouden die toch een extreem laag metabolisme moeten hebben ivm al het cutten dat ze gedaan hebben.
Bulken verhoogt je metabolisme weer op dezelfde wijze. Het gaat voornamelijk om je lichaamsgewicht.

Vaker koud hebben is zeker waar, hoewel dat moeilijk te onderscheiden is van het hebben van een lager lichaamsgewicht als oorzaak. Vaker ziek zijn is denk ik niet waar, want je BMR blijft het langst intact. Je lichaam spaart orgaanfuncties het langst. Dat mensen anecdotisch vaker ziek zijn op lage vetpercentages is denk ik toe te schrijven aan het hebben van een dieet dat niet alle behoeftes vervult op de lange termijn.

Wat zijn dan nog meer gevolgen van een vertraagd metabolisme? Je lichaam is toch een behoorlijk efficient mechanisme dus zómaar energie besparen zonder dat dat ergens aan te merken valt (afgezien van minder spontane bewegingen dus) lijkt mij vreemd?

Bulken verhoogt je metabolisme weer op dezelfde wijze. Het gaat voornamelijk om je lichaamsgewicht.

Hmm, nu zeg je dat 't voornamelijk om lichaamsgewicht gaat maar eerder begreep ik dat 't juist gaat om een langdurig calorietekort? Ook omdat mensen op hetzelfde gewicht die nooit hadden gediëet een hoger metabolisme hebben dus.

Je metabolisme past zich te snel aan voor dat soort manipulaties. Gewichtsverlies met high/low of med/med calorieën dagen met hetzelfde wekelijkse deficit is dan ook hetzelfde.

Menno,
wat is het beste: oefeningen correct uitvoeren maar minder gewicht aankunnen? of hoger gewicht tillen maar de oefeningen daardoor niet correct kunnen uitvoeren? en geldt dit voor een beginner, zowel als voor een gevorderde als pro?
Dit hangt sterk af van je definities van 'correct' en 'best'. Veel mensen hebben, net als voor je postuur, een bepaald plaatje in hun hoofd van hoe het hoort, terwijl er absoluut geen bewijs voor is dat dat ideaal is. Noem maar een concreet voorbeeld, dan kan ik er specifiek op ingaan.

Mogen knieën voorbij je tenen komen bij een squat? :p
Alleen als je op een bosu-bal staat.

Heb het artikel gelezen. Heb er weer wat vragen over.

- Voor je lats zeg je dat je ook shoulder extensors moet doen, is de enige oefening hiervoor straight arm latpulldown?
- Wat zou een compleet programma voor je traps zijn? Ik doe zelf altijd zoals de meesten 1 shrug oefening in de week
- Zittende kuit oefeningen moet je dus high rep (15-25 reps) pakken en staande kuit oefeningen medium reps(8-12)?
- Alles waarbij je ellebogen voor je lichaam naar beneden getrokken worden is schouderextensie. De meeste pulls doen dit.

- Ligt aan de rest van je programma, maar een key point van het artikel is dat je je 3 traps hetzelfde moet trainen, dus shrugs zijn zeker geen compleet programma.

- High en medium zijn relatieve termen (zie m'n commentaar op SS op het eerste artikel).

Ahhh, zeg dat er dan bij dat bulken weer verhoogd.

Het klonk net alsof je door een paar x cutten ineens ophield met verbranden :p

Het zou onfortuinlijk zijn als er nog een Menno Henselmans in de fitnessindustrie was. ;)

1 Wat zijn dan nog meer gevolgen van een vertraagd metabolisme? Je lichaam is toch een behoorlijk efficient mechanisme dus zómaar energie besparen zonder dat dat ergens aan te merken valt (afgezien van minder spontane bewegingen dus) lijkt mij vreemd?

2 Hmm, nu zeg je dat 't voornamelijk om lichaamsgewicht gaat maar eerder begreep ik dat 't juist gaat om een langdurig calorietekort? Ook omdat mensen op hetzelfde gewicht die nooit hadden gediëet een hoger metabolisme hebben dus.
1 Dat is juist de efficiëntie ervan. Energie besparen ten koste van je hersenactiviteit zou bijvoorbeeld niet zo goed scoren bij de natuurlijke selectie.

2 Die zijn moeilijk te scheiden natuurlijk. Deficit en gewichtsverlies zijn praktisch synoniemen. De verklaring voor die laatste bevinding kan zowel nature als nurture zijn en het is nog niet duidelijk welke het is. Ik neig naar genetisch: de mensen met veel gewichtsverlies hadden van nature al een lager metabolisme.

---------- Post toegevoegd Fri 15 Jun 2012 om 11:56 ----------

Ahhh, zeg dat er dan bij dat bulken weer verhoogd.

Het klonk net alsof je door een paar x cutten ineens ophield met verbranden :p
Wacht maar tot de media erachter komt. Kijken hoe het dan verwoord wordt. :)

1 Dat is juist de efficiëntie ervan. Energie besparen ten koste van je hersenactiviteit zou bijvoorbeeld niet zo goed scoren bij de natuurlijke selectie.

Het is mijn observatie dat ook mensen met een verminderde hersencapaciteit zich nog steeds prima voort kunnen planten (iets TE efficient vind ik zelfs)

Terug
Naar boven