AndroidHealthClinic

Ask me anything (voeding, training, supps, PEDs, etc.)

Is er een bepaalde techniek met benchen waarbij je en je schouders niet verdoet en je niet enkel je schouders en triceps gebruikt?

Benchen doe ik nu niet meer, omdat naar mijn weten BB style bankdrukken je schouders verdoet en PL style bankdrukken je borst nauwelijks/niet aanpakt.

dan zou ik toch even je techniek controleren...

Mijn moeder zegt dat mayonaise ongezond is, maar ze kan mij niet goed uitleggen waarom. Volgens mij zitten er alleen maargoede vetten in zoals omega 3. Watis jou mening over mayonaise?

ik heb al geruime tijd last van obstipatie.
ik eet veel vezels, drink veel water en geen suikers of geraffineerde koolydraten.
heb me al laten testen op een gluten allergie en een traagwerkende schildklier. beide werden negatief getest en de huisarts had geen idee. heb nu al verteringsenzymen en probiotica caps, werlkt beide niet.
heb jij enig idee wat het zou kunnen zijn?

• Topic Starter Topic Starter
Kleine schouders die het moeilijk maken om "grote gewichten" te verplaatsen met de Benchpress, vooral de incline variant is een nachtmerrie...
Schouderbreedte verandert de effectiviteit van de meeste oefeningen niet. Absolute kracht is veel minder belangrijk dan progressie voor bodybuilders.

Wat bedoel je met chest en auxiliaries? En je had eerder aangegeven dat deadlift geen goede massa bouwer is, is het dan niet beter om pull ups te doen? Zou dit dan wat zijn:

Maandag
Bankdrukken(hoeveel sets is dan optimaal, en ook afwisselen met incline e.d.?) Had ook gelezen dat guillotine press een goede optie was?

Dinsdag
Pull ups (of toch BOR?)

Woensdag
Squats(kuiten moeten wel apart genomen worden lijkt me? En achterkant benen apart?)

Donderdag
Shoulder press (Zelfde probleem met kuiten met achterkant/zijkant schouder?)

Zaterdag
Skullcrushers en barbell curl? Aantal sets?

Eventuele op/aanmerkingen op de oefeningen, dus of er betere varianten zijn om die spiergroep aan te spreken. En het aantal sets/reps?
En is het dan handig om af en toe af te wisselen met oefeningen, of voor optimale adaptatie gaan?

Excuses voor de vele vragen, maar doe het graag goed. :o
Een optimaal schema is individueel, dus dat kan ik je niet geven. Auxiliaries betekent oefeningen die de bench press versterken, a la Westside. Het schema wat ik gaf was puur ter illustratie, niet als ideaal template.

Dus 5 dagen x 50g eronder (voorbeeld) is 250g spiermassa verlies en om dat er weer aan te krijgen duurt toch meer dagen?
Niet al het VVM verlies is spiermassa, maar in principe klopt dat ja.

Hoezo verhoogt vaak hetzelfde eten het risico op voedselintoleranties? Heb je studies hierover? Ben zelf namelijk lactose intolerant geworden ineens en ik at wel altijd hetzelfde.
Ik betwijfel of er directe RCTs over gedaan zijn (hoe zou dat moeten?), maar het komt voor in veel medische case reports, ook met andere dingen dan voedsel, zoals bij mensen met bestek van bepaalde metaalsoorten die opeens allergisch worden voor dat metaal. Ik weet eigenlijk niet of je daadwerkelijk intolerantie ontwikkelt of dat het altijd een soort cyclic allergy (symptomen worden erger door exposure) is. Ik heb zelf ook ei-intolerantie ontwikkeld na een paar jaar 5-6 eieren per dag gegeten te hebben (lol).

Is er een bepaalde techniek met benchen waarbij je en je schouders niet verdoet en je niet enkel je schouders en triceps gebruikt?

Benchen doe ik nu niet meer, omdat naar mijn weten BB style bankdrukken je schouders verdoet en PL style bankdrukken je borst nauwelijks/niet aanpakt.
Nope. Je borst optimaal trainen is altijd zwaar voor je schouders. Benchen met goede techniek is daarentegen niet zo'n boosdoener als je vaak hoort denk ik. Het is meer het hebben van een compleet ongebalanceerd programma dat je schouder verdoet en bankdrukken dan ook symptomatisch maakt.

Wanneer krijgen we trouwens een UB pic te zien?
Voorkant bedoel je? Misschien nooit, misschien ooit.

Heb ik het idee wel goed begrepen aan de hand van mijn schema? stonden nog meerdere vragen in :o

Mijn moeder zegt dat mayonaise ongezond is, maar ze kan mij niet goed uitleggen waarom. Volgens mij zitten er alleen maargoede vetten in zoals omega 3. Watis jou mening over mayonaise?
Ingrediënten? Mayo was ooit vooral eigeel en olijfolie, nu is het meestal voornamelijk plantaardige oliën en de raffinering daarvan creëert ook vaak transvetten.

Volgens mij was idd zo dat het op kwam na een tijd niet gegeten te hebben, doorgaans eet ik heel regelmatig. Maar die bloedwaardes zijn niet apart volgens jou?
4-5 (mmol/l?) zei je toch? Dat ligt in de reference range, maar als je symptomen hebt is er per definitie iets mis.

ik heb al geruime tijd last van obstipatie.
ik eet veel vezels, drink veel water en geen suikers of geraffineerde koolydraten.
heb me al laten testen op een gluten allergie en een traagwerkende schildklier. beide werden negatief getest en de huisarts had geen idee. heb nu al verteringsenzymen en probiotica caps, werlkt beide niet.
heb jij enig idee wat het zou kunnen zijn?
Wat noem jij veel vezels en veel water? Ik ken mensen die door hun dokter met IBS of een andere pathologie zijn gediagnosticeerd die nergens last van hebben als ze een allergeenvrij dieet met >30g vezels en >3L water volgen. Heb je geprobeerd gluten compleet uit je dieet te elimineren?

---------- Post toegevoegd Tue 19 Jun 2012 om 20:54 ----------

Heb ik het idee wel goed begrepen aan de hand van mijn schema? stonden nog meerdere vragen in :o
Dat schema ziet eruit als een exercise split, ja.

Menno, hoe kijk jij tegenover verschillende trainings schema's en supplementen voor massa. Ik ben gewoon normaal iets breder gebouwd nu door krachttraining. 1.80 en 77kg 12%. Maar ik zie overal en altijd schema;s die speciaal zijn en prefect voor massa zelfde met supps. nu vraag ik me af hoeveel dat nu wel niet scheelt als naturel zijnde met een "goed"voedingsschema. meestal gewoon boven onderhoud.
maar ik vraag me dus af hoeveel gaan die speciale dinge je extra helpen. over het toaal zou ik zegge dat je er misschien 5% buffer mee word over een jaar dan gewoon kracht schema met goede voeding en evt whey.

Menno,

Ik ben nu een aantal weekjes aan het cutten, kracht blijft ongeveer hetzelfde en ik word wel droger dus het gaat de goeie kant op. Ik eet ongeveer 200 cal. onder mijn behoefte en combineer dit met cardio op een lage intensiteit na de KT, variërend van 15 - 30 minuten.

Ik lees hier nu dat het wordt aangeraden om een keuze te maken, of op onderhoud eten en het verschil maken door middel van cardio (dus langere sessies) of juist 500 cal. onder je onderhoud gaan zitten en geen cardio doen. Wat is jouw mening hierover? Kan ik beter een keuze maken uit deze 2 opties of doorgaan op mijn huidige manier?

Het is de volle mayonaise van calve. Op de verpakking staat niks over transvet of gehydrogeneerd vet. Ze zijn toch verplicht om het er op te zetten?

in halvarine boter zit maar 1 % transvet, terwijl het vroeger wel 20% was. Is het nu echt zoveel verbeterd? Of houden ze de boel voor de gek?

Eet elke dag die van calvé bij mn tonijn nu in de cut. Word nog steeds droger. Maar dit is dus niet goed? 6,3 gr omega3 per 100. Zie geen transvetten. Weinig verzadigd vet.

Nog een vraag,

Stel je wilt 0.5kg per week afvallen. Dit valt meestal te bereiken door een calorie-deficit van 500 onder onderhoud, dus 3500 kcal per week.

Stel dat je de ene dag op onderhoud eet en de andere dag er 1000 onder. Ervan uitgaande dat aan de eiwit -en vet behoefte nog voldaan wordt (beetje onhaalbaar voor en atleet maar voor een normaal persoon die bijna niet traint bijvoorbeeld, die gewoon het RDA (0,8g/kg?) aanhoudt als eiwitbehoefte). Zul je dan nog steeds 0,5kg per week afvallen?
Het lijkt me van wel maar misschien ligt het toch niet zo simpel.

Btw, nog even terug komende op een eerdere vraag, je zei dat de eiwitten uit een dieet voor een bodybuilder automatisch genoeg dierlijk eiwit bevatten, maar hoe zit het bij bijv. een normaal persoon? Is er een percentage die je zou kunnen stellen waaraan de eiwit behoefte moet voldoen w.b.t. dierlijke eiwit bron?

Het is de volle mayonaise van calve. Op de verpakking staat niks over transvet of gehydrogeneerd vet. Ze zijn toch verplicht om het er op te zetten?

in halvarine boter zit maar 1 % transvet, terwijl het vroeger wel 20% was. Is het nu echt zoveel verbeterd? Of houden ze de boel voor de gek?

Het is veel verbeterd , ik werk voor een sector die zo'n bedrijven controleert .

De specs en eisen van voedingsproducten worden alsmaar hoger qua kwaliteit en voedselveiligheid .

En dan gewoon ~9 werksets per excercise/training?

En ter illustratie, hoe zit jouw excercise split schema eruit?
9 sets, hoeveel reps, met welke frequentie, welke oefeningen? Hoe ervaren ben je? Hoe genetisch begaafd ben je? Er is niet 1 programma dat optimaal is voor iedereen, dus ik kan je niet meer algemene informatie geven.

Menno, hoe kijk jij tegenover verschillende trainings schema's en supplementen voor massa. Ik ben gewoon normaal iets breder gebouwd nu door krachttraining. 1.80 en 77kg 12%. Maar ik zie overal en altijd schema;s die speciaal zijn en prefect voor massa zelfde met supps. nu vraag ik me af hoeveel dat nu wel niet scheelt als naturel zijnde met een "goed"voedingsschema. meestal gewoon boven onderhoud.
maar ik vraag me dus af hoeveel gaan die speciale dinge je extra helpen. over het toaal zou ik zegge dat je er misschien 5% buffer mee word over een jaar dan gewoon kracht schema met goede voeding en evt whey.
Post een ingrediënt en ik zal je vertellen wat ik erover weet.

Menno,

Ik ben nu een aantal weekjes aan het cutten, kracht blijft ongeveer hetzelfde en ik word wel droger dus het gaat de goeie kant op. Ik eet ongeveer 200 cal. onder mijn behoefte en combineer dit met cardio op een lage intensiteit na de KT, variërend van 15 - 30 minuten.

Ik lees hier nu dat het wordt aangeraden om een keuze te maken, of op onderhoud eten en het verschil maken door middel van cardio (dus langere sessies) of juist 500 cal. onder je onderhoud gaan zitten en geen cardio doen. Wat is jouw mening hierover? Kan ik beter een keuze maken uit deze 2 opties of doorgaan op mijn huidige manier?
Zie vorige posts over cardio en deze vraag (volgens mij van Krisk). Ik raad cardio af.

Ingrediënten? Ik zou transvet compleet mijden. Verpakkingen kan je jammer genoeg niet 100% vetrouwen, vooral niet met dit soort dingen.

Nog een vraag,

Stel je wilt 0.5kg per week afvallen. Dit valt meestal te bereiken door een calorie-deficit van 500 onder onderhoud, dus 3500 kcal per week.

Stel dat je de ene dag op onderhoud eet en de andere dag er 1000 onder. Ervan uitgaande dat aan de eiwit -en vet behoefte nog voldaan wordt (beetje onhaalbaar voor en atleet maar voor een normaal persoon die bijna niet traint bijvoorbeeld, die gewoon het RDA (0,8g/kg?) aanhoudt als eiwitbehoefte). Zul je dan nog steeds 0,5kg per week afvallen?
Het lijkt me van wel maar misschien ligt het toch niet zo simpel.

Btw, nog even terug komende op een eerdere vraag, je zei dat de eiwitten uit een dieet voor een bodybuilder automatisch genoeg dierlijk eiwit bevatten, maar hoe zit het bij bijv. een normaal persoon? Is er een percentage die je zou kunnen stellen waaraan de eiwit behoefte moet voldoen w.b.t. dierlijke eiwit bron?
Ja, 1000 in 1 dag of 500 voor 2 dagen resulteert in hetzelfde gewichtverlies.

Over de eiwitbehoeftes van niet-bodybuilders weet ik niet genoeg om een definitieve uitspraak over te doen, maar het lijkt me dat het hetzelfde verhaal is. Naar mijn weten is de 0.8 g/kg RDA controversieel.

Hoe weet je dan je proteïnebalans?
Niet, tenzij je in een laboratorium leeft of je je uitwerpselen inspecteert voor stikstofgehalte. :)

hm, dus hoger dan 0,8g/kg lijkt aan te raden, ook voor normale mensen die weinig tot geen sportactiviteit hebben?

9 sets, hoeveel reps, met welke frequentie, welke oefeningen? Hoe ervaren ben je? Hoe genetisch begaafd ben je? Er is niet 1 programma dat optimaal is voor iedereen, dus ik kan je niet meer algemene informatie geven.

8-12 reps, en richt altijd vooral op de 8. Wil graag 5 keer per week trainen, en train nu zo'n 3 jaar. Je kunt mijn foto's bekijken, maar denk graag dat ik redelijke aanleg heb.

Ik dacht zelf aan de guillotine press, BOR, Squat, Shoulder press, Barbel curl, skullcrushers.

Alleen dan mis ik natuurlijk zijkant schouders/kuiten/onderrug.

Dus:
- Zijn er eventuele oefeningen die de spiergroep beter belast.
- Is 1 oefening per training voldoende om alles te belasten., of kun je dan beter naar 2 oefeningen gaan. Bijv: guillotine press/flyes en BOR/Pull ups
- Of gewoon per week/periode de oefeningen afwisselen om op die manier alles mee te pakken.
- Kuiten/zijkant schouders alsnog apart pakken?
- En per training dan toch ~9 werksets, afhankelijk van de spiergroep.

Hopelijk kun je hier meer mee, alvast bedankt in ieder geval.

Menno, ik had laatst biceps getraind. Na de training waren mijn biceps erg gepumpt en het leek net of er duct tape om heen zat. Ze voelde erg strak en gespannen aan. Ik kon ze voor de rest wel gewoon goed bewegen en het deed geen pijn ofso. Maar is dit normaal, kan me niet herinneren dat ik dit eerder zo intens heb gevoeld.

Terug
Naar boven