Fitness Seller

Ask me anything (voeding, training, supps, PEDs, etc.)

Menno de Verlosser.

Om terug te komen op mijn kleine schouders... Is het dan nog aan te raden om telkens te benchen? Eventuele suggesties? merci

Wat vind je van de DB fly? Is hier altijd discussie over of het een goede massabouwer is.

Is zout een echte boosdoener mbt cutten?

Top dat je dit doet trouwens! Interesting stuff.

sauna goed voor herstel na zware training?

Met macro's bedoel ik macropercentages, ja, niet macronutriënten in het algemeen. Ik ben het overigens met je eens dat, hoewel de meesten het zo gebruiken, dit een verwarrende afkorting is.

Alles uit whey halen is niet aan te raden, deels door de absorptiesnelheid en deels omdat het geprocesseerd is waardoor het gescheiden is van z'n synergistische nutriënten, zoals caseïne. Als je whey combineert met whole food proteïnen zijn dit echter niet zulke relevante problemen. (Dit is overigens ook met wat ik bedoelde met mijn hypothetische artikel over 'de slechtheid van proteïnepoeders' wat als het goed is binnekort een daadwerkelijk artikel wordt.)

Hm dit is een moeilijke. Back extensions, als in hyperextensions, zijn namelijk eigenlijk hip extensions als je ze goed doet en de erectors worden dan ook helemaal niet dynamisch getrained. Als je het over daadwerkelijke back extensions hebt, als in supermans, dan is het antwoord nee. De erectors kan je het best puur isometrisch trainen als je je ruggegraat wilt sparen. Zie '7 principles of exercise selection' kopje 'tissue stress distribution'.

PHAT is een niet vreselijke implementatie van een upper/lower split met weekly undulating periodization, maar of zo'n programma voor jou persoonlijk goed is is twijfelachtig - zoals voor alle one-size-fits-all, cookie cutter programma's. (Behalve natuurlijk als je het combineert met mega-doseringen van test prop en groeihormoon leucine tijdens de refractoire periode tussen je 8 maaltijden per dag.)

Tip voor vegetariër: vlees eten. (Zorgen dat je aan al je micronutriënt- en aminozuurbehoeftes voldoet met het eten dat je wel eet.)

Misschien een beetje lastige vraag maar na hoeveel dagen niet aan je proteinebehoefte voldoen treed er significant verschil in uiterlijk op (zichtbaar verlies van spiermassa)? Snap het als deze vraag niet te beantwoorden is, maar vroeg me af of er een antwoord op die vraag is, zal wel niet :p

Kun je een voorbeeld geven van zo'n excercise split schema? Doe je dan op 1 dag alleen bankdrukken?

Zou je voeding kunnen autoreguleren om zo lean en toch sterk mogelijk te kunnen worden?

^ do more eat more, do less eat less?

Ik heb een tijd mijn suikerspiegel moeten bijhouden van de dokter, omdat ik in het verleden een aantal keer een hypo had gekregen. Na een twee weken een aantal keer per dag prikken bleek dat mijn suikerspiegel, wat ik ook at, altijd zo tussen de 4 en 5,5 mmol/l zat(iig nooit boven de 6). De dokter vond dit wel vreemd want verwachtte dat na het eten van een maaltijd de boel toch wel aardig moest stijgen. Volgens de dietiste moest ik gewoon regelmatig eten.

het is overigens al weer een tijd geleden dat hypo achtige verschijnselen kreeg, gebeurde als ik een tijd niet had gegeten of de ochtend na een avond stevig drinken.

Een echte fysiologische verklaring heb ik niet gekregen, produceer ik zoveel insuline dat glucose snel wordt opgenomen, heb ik normale insuline waardes maar ben ik er heel gevoelig voor? misschien beide? Heb ik daardoor weinig 'buffer' en is daarom de kans dat mijn suikerspiegel te laag wordt groter? Ze had het niet over diabetes aangezien die meestal te hoge waardes hebben, komt ook niet in de familie voor.

hopelijk kan je wat inzicht verschaffen.

Laatst bewerkt:
Heb je wat tips aangaande vocht bloat (subq). Ik heb zelf al heel wat pogingen gedaan dit te managen, uiteindelijk zelfs glutenvrij gaan eten. Ik blijf alleen heel veel vocht op mn bovenlichaam houden, tot de schouders. Onder lichaam is nooit een probleem

• Topic Starter Topic Starter
Wat is je mening over boxen (heavy bag) als warming up/cardio naast BB?
Zelfde verhaal als andere cardio. Als algemene warming-up kan het geen kwaad, maar als training op zich creëert het een interference effect.

Wat vind je trouwens van het bulken? heb op youtube die scooby denk dat je die wel kent geloof ik horen zeggen. Dat als je onderhoud Bijvoorbeeld op 3000kcal zit en je dus 3300kcal gaat eten dit meer dan genoeg is. en als je dus bijv 3500kcal gaat ete ndie extra kcal alleen maar zorgen voor vetaanmaak. weet niet of je snapt hoe ik het bedoel.
In dit geval klopt het redelijk wat Scooby zegt, maar het hangt ook af van de adaptiviteit van je metabolisme en hoe gevorderd je bent, dus het is zeker niet per definitie waar. Ik bulk(te) zelf ruim 2000kcal boven (minimum) maintenance bijvoorbeeld omdat m'n metabolisme adaptief is.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb je artikel gelezen over caffeine maar er staat niks over caffeine en creatine.
Kan je deze twee tegelijk nemen of moet er een bepaalde tijd tussen zitten?
Het probleem zit hem meer in de dosering dan de interactie bedoelde ik. Er is niet genoeg onderzoek over om het exacte interactie-effect te specificeren, maar het lijkt er wel op dat het negatief is. Ik denk dat het dose-dependent is (zoals bijna alles) en dat caffeïne in de doseringen die ik aanraad (<100 mg/dag) geen kwaad kan. Ik raad zelf ook aan caffeïne op een lege maag voor het trainen te nemen en creatine bij insulinogene maaltijden - verspreid dus. 300mg elke dag samen met creatine elimineert hoogstwaarschijnlijk het effect van de creatine.

Om terug te komen op mijn kleine schouders... Is het dan nog aan te raden om telkens te benchen? Eventuele suggesties? merci
Herinner me wat er was met je schouders?

Wat vind je van de DB fly? Is hier altijd discussie over of het een goede massabouwer is.
In de economie zou men zeggen dat cable flys DB flys domineren, omdat ze in elke situatie superieur zijn. Voor mij is het het verschil tussen een slechte en een goede oefening. Ook je schouder intern roteren tijdens de oefening (zie 'muscle-specific hypertrophy: shoulders' en '7 principles of exercise selection').

Is zout een echte boosdoener mbt cutten?

Top dat je dit doet trouwens! Interesting stuff.
Zout is voor bodybuilders helemaal geen boosdoener en voor je gezondheid is het vaak ook absoluut niet zo erg als meestal wordt gezegd (door voldoende kalium-inname). Ik denk dat mensen die zout tijdens het cutten afraden de resulterende waterretentie als vet interpreteren.

sauna goed voor herstel na zware training?
Zie reactie op post van wazzup paar pagina's terug. Heeft geen (of heel klein en context specifiek) effect.

Misschien een beetje lastige vraag maar na hoeveel dagen niet aan je proteinebehoefte voldoen treed er significant verschil in uiterlijk op (zichtbaar verlies van spiermassa)? Snap het als deze vraag niet te beantwoorden is, maar vroeg me af of er een antwoord op die vraag is, zal wel niet :p
Je kan het uitrekenen. Gemiddeld aantal gram onder proteïnebalans * aantal dagen = totale hoeveelheid VVM verlies.

Kun je een voorbeeld geven van zo'n excercise split schema? Doe je dan op 1 dag alleen bankdrukken?
Denk aan de schema's die powerlifters gebruiken. Kan inderdaad 'dinsdag: bankdrukken en auxiliaries' zijn maar het kan ook 'dinsdag: bankdrukken en squatten' zijn met 'donderdag: deadlift en press'. In het tweede geval lijkt het op een full-body schema en in het het eerste op een bodypart split, maar het principe is dat je eerst je hoofdoefening selecteert en die daarna over je meso-cycle (meestal week) verdeelt.

Menno, waarom is 19% te hoog om te gainen? Is er een ideale range, en zo ja waarom?
Sommige anabole processen, waaronder testosteronproductie, hebben een optimumcurve-verband met bf%. Te laag of te hoog bf% hebben vermindert dus je gains.

Zou je voeding kunnen autoreguleren om zo lean en toch sterk mogelijk te kunnen worden?
Ja, als je je dieet/lifestyle precies zo verzadigend maakt dat je precies zoveel eet als nodig kan je op je hongergevoel eten. Zal lang niet perfect zijn, maar het is met een beetje common sense en wat experimentatie goed te doen.

^ do more eat more, do less eat less?

Ik heb een tijd mijn suikerspiegel moeten bijhouden van de dokter, omdat ik in het verleden een aantal keer een hypo had gekregen. Na een twee weken een aantal keer per dag prikken bleek dat mijn suikerspiegel, wat ik ook at, altijd zo tussen de 4 en 5,5 mmol/l zat(iig nooit boven de 6). De dokter vond dit wel vreemd want verwachtte dat na het eten van een maaltijd de boel toch wel aardig moest stijgen. Volgens de dietiste moest ik gewoon regelmatig eten.

het is overigens al weer een tijd geleden dat hypo achtige verschijnselen kreeg, gebeurde als ik een tijd niet had gegeten of de ochtend na een avond stevig drinken.

Een echte fysiologische verklaring heb ik niet gekregen, produceer ik zoveel insuline dat glucose snel wordt opgenomen, heb ik normale insuline waardes maar ben ik er heel gevoelig voor? misschien beide? Heb ik daardoor weinig 'buffer' en is daarom de kans dat mijn suikerspiegel te laag wordt groter? Ze had het niet over diabetes aangezien die meestal te hoge waardes hebben, komt ook niet in de familie voor.

hopelijk kan je wat inzicht verschaffen.
Is je maaltijdfrequentie regelmatig? Onregelmatigheid kan je glucose-metabolisme 'verwarren'.

Heb je wat tips aangaande vocht bloat (subq). Ik heb zelf al heel wat pogingen gedaan dit te managen, uiteindelijk zelfs glutenvrij gaan eten. Ik blijf alleen heel veel vocht op mn bovenlichaam houden, tot de schouders. Onder lichaam is nooit een probleem
- Dieet inspecteren op voedselintoleranties.
- Heel veel water drinken (tot je urine er uitziet als water).
- Aantal carbs of zelfs calorieën per dag constant houden.
- Creatine en caffeïne tijdje elimineren en individueel opnieuw proberen.
- Letten op je natrium(zout)-kalium ratio.

Wat bedoel je met chest en auxiliaries? En je had eerder aangegeven dat deadlift geen goede massa bouwer is, is het dan niet beter om pull ups te doen? Zou dit dan wat zijn:

Maandag
Bankdrukken(hoeveel sets is dan optimaal, en ook afwisselen met incline e.d.?) Had ook gelezen dat guillotine press een goede optie was?

Dinsdag
Pull ups (of toch BOR?)

Woensdag
Squats(kuiten moeten wel apart genomen worden lijkt me? En achterkant benen apart?)

Donderdag
Shoulder press (Zelfde probleem met kuiten met achterkant/zijkant schouder?)

Zaterdag
Skullcrushers en barbell curl? Aantal sets?

Eventuele op/aanmerkingen op de oefeningen, dus of er betere varianten zijn om die spiergroep aan te spreken. En het aantal sets/reps?
En is het dan handig om af en toe af te wisselen met oefeningen, of voor optimale adaptatie gaan?

Excuses voor de vele vragen, maar doe het graag goed. :o

Laatst bewerkt:
Het probleem zit hem meer in de dosering dan de interactie bedoelde ik. Er is niet genoeg onderzoek over om het exacte interactie-effect te specificeren, maar het lijkt er wel op dat het negatief is. Ik denk dat het dose-dependent is (zoals bijna alles) en dat caffeïne in de doseringen die ik aanraad (<100 mg/dag) geen kwaad kan. Ik raad zelf ook aan caffeïne op een lege maag voor het trainen te nemen en creatine bij insulinogene maaltijden - verspreid dus. 300mg elke dag samen met creatine elimineert hoogstwaarschijnlijk het effect van de creatine.

Herinner me wat er was met je schouders?

In de economie zou men zeggen dat cable flys DB flys domineren, omdat ze in elke situatie superieur zijn. Voor mij is het het verschil tussen een slechte en een goede oefening. Ook je schouder intern roteren tijdens de oefening (zie 'muscle-specific hypertrophy: shoulders' en '7 principles of exercise selection').

Zout is voor bodybuilders helemaal geen boosdoener en voor je gezondheid is het vaak ook absoluut niet zo erg als meestal wordt gezegd (door voldoende kalium-inname). Ik denk dat mensen die zout tijdens het cutten afraden de resulterende waterretentie als vet interpreteren.

Zie reactie op post van wazzup paar pagina's terug. Heeft geen (of heel klein en context specifiek) effect.

Je kan het uitrekenen. Gemiddeld aantal gram onder proteïnebalans * aantal dagen = totale hoeveelheid VVM verlies.

Denk aan de schema's die powerlifters gebruiken. Kan inderdaad 'dinsdag: bankdrukken en auxiliaries' zijn maar het kan ook 'dinsdag: bankdrukken en squatten' zijn met 'donderdag: deadlift en press'. In het tweede geval lijkt het op een full-body schema en in het het eerste op een bodypart split, maar het principe is dat je eerst je hoofdoefening selecteert en die daarna over je meso-cycle (meestal week) verdeelt.

Sommige anabole processen, waaronder testosteronproductie, hebben een optimumcurve-verband met bf%. Te laag of te hoog bf% hebben vermindert dus je gains.

Ja, als je je dieet/lifestyle precies zo verzadigend maakt dat je precies zoveel eet als nodig kan je op je hongergevoel eten. Zal lang niet perfect zijn, maar het is met een beetje common sense en wat experimentatie goed te doen.

Is je maaltijdfrequentie regelmatig? Onregelmatigheid kan je glucose-metabolisme 'verwarren'.

- Dieet inspecteren op voedselintoleranties.
- Heel veel water drinken (tot je urine er uitziet als water).
- Aantal carbs of zelfs calorieën per dag constant houden.
- Creatine en caffeïne tijdje elimineren en individueel opnieuw proberen.
- Letten op je natrium(zout)-kalium ratio.

Dus 5 dagen x 50g eronder (voorbeeld) is 250g spiermassa verlies en om dat er weer aan te krijgen duurt toch meer dagen?

............
Nee, als je dieet goed is niet. Verhoogt wel je risico op het ontwikkelen van voedselintoleranties. De meeste mensen met een succesvol dieet eten of vaak hetzelfde of (/en) tellen elke dag al hun calorieën.

..............

Hoezo verhoogt vaak hetzelfde eten het risico op voedselintoleranties? Heb je studies hierover? Ben zelf namelijk lactose intolerant geworden ineens en ik at wel altijd hetzelfde.

Is er een bepaalde techniek met benchen waarbij je en je schouders niet verdoet en je niet enkel je schouders en triceps gebruikt?

Benchen doe ik nu niet meer, omdat naar mijn weten BB style bankdrukken je schouders verdoet en PL style bankdrukken je borst nauwelijks/niet aanpakt.

Wanneer krijgen we trouwens een UB pic te zien?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Is er een bepaalde techniek met benchen waarbij je en je schouders niet verdoet en je niet enkel je schouders en triceps gebruikt?

Benchen doe ik nu niet meer, omdat naar mijn weten BB style bankdrukken je schouders verdoet en PL style bankdrukken je borst nauwelijks/niet aanpakt.
Hammer grip wel eens geprobeerd? (of DB)

Terug
Naar boven