Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Geen van beide. Mijn programma's zijn gestructureerd op oefeningen. Dat is waaraan je lichaam immers adapteert en maximale adaptatie is het doel van elk programma. Ik doe dus niet aan 'horizontal push' of 'borst' maar aan 'bankdruk' dagen.
Tips voor het toepassen van een wetenschappelijke aanpak richting (self)regulatie bij de belangrijkste factoren van training en herstel met als doel 200+ sq?
100% juist.mag ik dan ook aannemen dat in de volgende scenarios even snel progressie gemaakt wordt vanaf tijdstip T? (er vanuitgaande dat je herstel in het kuurscenario volledig in orde is op T)
* op T als natural x kg behaalde spiermassa over een periode van pakweg 10 jaar
* op T als gebruiker x kg behaalde spiermasa behaald over een periode van pakweg 2 jaar
Hm, de literatuur over PEDs is heel patchy en wat we erover weten is bij elkaar geraapt van heel veel losse bronnen. Er zijn 2 hele goede studies over T, een hoop over hGH en 1 interessante observational study over lange-termijn gebruikers die weet ik hoeveel spul gebruikten en er weinig aan overhielden. Voor hardcoregebruik zou ik kijken of je op GH15's forum wordt toegelaten.Menno, wat zijn de beste/meest leerzame studies over AAS die je al tegengekomen bent?
Maw, waar kan je van zeggen 'zow, dit is iets interessant'
Dingen die naast IIFYM relevant zijn: nutrient timing (ja!), micronutriënten, ratio tussen verschillende verzadigde vetten, lengte van de chains in je vetten, heel veel chemicals, aminozuren...Zou je hier wat meer over kunnen vertellen, vooral over het effect op lichaamscompositie.
Verder ben ik erg benieuwd wat je van het hele recompen vind. Zeker de recomp bulk --> spiermassa aankomen, zonder vet aan te komen. Netto zou je hier net zo veel spiermassa mee moeten/kunnen winnen als met gewoon bulken(en daarna cutten), omdat je geen tijd hoeft te verspillen aan cutten en daardoor ook geen spiermassa kan verliezen.
Btw een pic van UB wordt ook erg gewaardeerd en erg tof dat je dit doet!
---------- Post toegevoegd Tue 5 Jun 2012 om 21:49 ----------
Ik heb een 'verrotte' elleboog, kan alleen smal bankdrukken, smal opdrukken en dippen op een machine. Zou dit genoeg moeten zijn voor een redelijke triceps ontwikkeling of niet? Weet jij nog andere alternatieven die mogelijk moeten zijn wanneer je in het verleden je elleboog hebt geblesseerd.
Wat vind je van de uitspraak “Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.” ?wat vind je van de uitspraak "too much info kills you"? of "more lifting, less talking"?
Niets erger dan mensen die denken dat alles wat er te weten valt over BB vanuit de boekjes en een beperkt aantal wetenschappelijke onderzoeken komt, en vervolgens op een pedante manier zichzelf als een soort zelfverklaarde medicijnman presenteren aan een community.
Ga aub wat wedstrijden winnen of tenminste groot worden en kom dan nog eens terug om anderen de les te spellen over hoe je het best groot kan worden. Ik heb al genoeg van je gelezen om te weten dat het gewoon persoonlijke meningen zijn of voorbarige conclusies op basis van te beperkte wetenschappelijke info en vaak genoeg in strijd met mijn persoonlijke ervaringen. Maar goed je hebt altijd figuren die zo iemand als een schoothondje achterna willen rennen. Ga toch eens zelf nadenken en uitproberen mensen...
Heb je m'n artikelen over optimized workout nutrition: carbs revisited en workout nutrition is a scam al gelezen?Wat is in jouw ogen de ideale voeding voor en na de training?
Max-OT is een programma dat gemaakt is om supplementen te verkopen door mensen die studies fabriceren. Dat zou je genoeg moeten vertellen.vind je max-ot een goed schema voor voornamelijk kracht en op 2e plaats massa of raad je iets anders aan?
Er zijn geen goeroes in de wetenschap.Volgens mij heb ik iets gemist, sinds wanneer ben jij een goeroe ?!
Met Leangains kan je niet meer doen dan je wekelijkse calorische surplus verkleinen. Minder overeten op trainingsdagen en hoger deficit creëren op je rustdagen.Hoe kan je de vetgains tijdens bulken met het IF-principe zo klein mogelijk houden?
3 x rustdagen met -10% & 4 x trainingsdagen met +20 met de rustdagen laag in cars en hoger in vetten en voor de training omgekeerd?
Omdat A) koolhydraten classificeren als simpel of complex vrijwel compleet arbitrair en nutteloos is en B) koolhydraten bij het ontbijt geen enkel voordeel (eerder nadelen) hebben ten opzichte van koolhydraten op een ander tijdstip.warum geen complexe carbs bij je ontbijt in dat bulkschema?
Cardio is slecht voor je fysiek en je kracht. Bodybuilders moeten nooit cardio doen.Wat raad je aan tijdens een cut? Een krachtgeoriënteerde routine (voornamelijk compounds, 5x5 en bijvoorbeeld ABxABxx) met cardio of kan in jouw opinie (bijvoorbeeld) een 5-daagse split met cardio ook prima? Ik hoor veel mensen dat tijdens een cut je beter géén hypertrophygeorënteerde routine kan doen omdat je toch geen massa gaat aanzetten vanwege een caloriedeficiëntie.
Tevens, wat voor cardio raad je aan tijdens een cut? Long duration cardio vs. HIIT? Afhankelijk van welke soort, wat voor oefeningen raad je aan? Touwtje springen? Joggen? Kettlebell swings? Sprints? Variëren?
Ik ben volgens jouw definitie eerder een 'begeleider' dan een goeroe.Een goede begeleider is wel wat meer waard nu stel je vragen aan een goeroe? denk zelf ook eens na een begeleider brengt je daar waar je wil zijn en weet je hoe door ervaring dat is mij meer waard dan wetenschap en ander gelul![]()
Niet meer dan op andere fora, eerder minder. Nederlanders zijn over het algemeen een stuk rationeler dan Amerikanen.jammer alleen dat het niveau van broscience veel te hoog is op dit forum
Letterlijk jeuk? De oorzaak van de jeuksensatie is volgens mij gelimiteerd tot de huid en heeft niets te maken met de spier. Train je in de tocht? Heb je het vaker als je zweet?Ah, precies op tijd Menno! Ik zat namelijk met een vraagje waar ik niet verder kwam via google.
Weet jij toevallig wat het betekent als een spier "jeukt" tijdens/na een training van die desbetreffende spier? Heb je dan een tekort aan iets, is het een waarschuwing voor striae of iets heel anders![]()
Wat jij bro science noemt is eigenlijk niets anders dan uitproberen en ervaren, en bouwen op die ervaring en zo steeds jezelf verbeteren. Dit forum én BB zijn groot geworden dankzij 'bro science'. Maar omdat het woord zo'n negatieve connotatie heeft zou ik het eerder persoonlijke ervaringen en kennis noemen.Ik ben blij dat Menno de tijd en moeite neemt om onze vragen te beantwoorden, het is duidelijk dat hij er wel degelijk veel verstand van heeft (zie opleiding, ervaring, website, stats etc..)
Ik vind daarnaast dat Menno zich helemaal niet pedant voordoet en iedereen vriendelijk te woord staat en niet uit de hoogte doet. Iemand met een wetenschappelijke achtergrond kan tenminste wat doen aan de verwarring en 'bro science' die er heerst op dit soort forums!
Nooit cardio! Afvallen is 100% dieet en krachttraining.Wat is jou mening m.b.t. cutten?
Stel;
BMR; 1950kcal
VP; ~18/20%
Onderhoud (BMR + 4x KT); 2950kcal
Wat doe je dan het beste, 2950kcal naar binnen werken en verschil maken met cardio of juist bv 2500kcal innemen, en dan geen cardio meer doen (of misschien beide?).
PZ
Stats heb ik op pagina 2 volgens mij gepost.Wat zijn je stats?
Nee even serieus. Ben op dit moment aan het cutten met een normaal dieet 2500kcals en dan training + cardio erbij. Soms ook een dagje 24u fast ( eat-stop-eat ).
Mijn vraag is dan vooral, is het mogelijk om in kracht toe te nemen tijdens een cut? Ben nu een 16tal dagen ver, met 1 refeed en heb nog niets van kracht moeten inleveren. Ben nu ook hiermee bezig : http://forum.dutchbodybuilding.com/f114/magnusson-ortmayer-deadlift-program-237233/ , op DL, SQ en BP. DL 1x pw SQ 2x ( meestal ) BP 1 x. Indien ik hiermee sterker word terwijl ik aan het cutten ben, ligt mijn onderhoud dan te laag of is het gewoon perfect mogelijk?
Zorg dat je goed meetbare referentiepunten gebruikt, zoals heart rate variability, vertical jump, etc. in plaats van algemeen gevoel. Houd ook een logboek bij met Likert scales om te kijken of je gevoelens betrouwbare indicatoren van je prestaties zijn. 200+ squat is voor lang niet alle mensen haalbaar zonder bounce of hoog vetpercentage, maar succes.Tips voor het toepassen van een wetenschappelijke aanpak richting (self)regulatie bij de belangrijkste factoren van training en herstel met als doel 200+ sq?
Goede kuiten zijn vaak een teken van goede genen, dus gefeliciteerd. Quads zijn een kwestie van squatten, squatten, squatten. Afhankelijk van je lichaamsdimensies zijn front of unilateral squats beter.wat vind jij de beste trainingsmethode/oefeningen voor dikke quads? Mijn kuiten lopen namelijk enorm voor waardoor mijn quad dikte door optisch bedrog kleiner lijken
200+ squat is voor lang niet alle mensen haalbaar zonder bounce of hoog vetpercentage, maar succes.
Cardio is slecht voor je fysiek en je kracht. Bodybuilders moeten nooit cardio doen.

Nooit cardio! Afvallen is 100% dieet en krachttraining.
Nooit op podium gestaan dus....
Kracht is ook niet noodzakelijk voor een bodybuilder - het zijn geen powerlifters. Ik vind dit een rare argumentatie. Waarom zou cardio overigens slecht zijn voor je fysiek en je kracht?Cardio is slecht voor je fysiek en je kracht. Bodybuilders moeten nooit cardio doen.