Iemand vroeg hoe lang ik al train volgens mij (markrot?). Het antwoord is 7 jaar, alleen onderbroken door Pfeiffer en een verbrijzelde voet.
Ty, nog een vraag: Een spiergroep loopt ver achter bij een andere spiergroep (linkerlatissimus in mijn geval), kan hij tijdens een caloriedeficit groeien indien er specifiek (zoveel mogelijk) de aandacht op gericht wordt?
Ja, spiergroei is zeker mogelijk tijdens het cutten, ondanks wat je vaak hoort, maar het gaat veel moeilijker dan tijdens het bulken. Je linkerlat is veel kleiner dan je rechter? En het is geen winged scapula?
Niet echt heel erg jeuk maar ik voel het zeg maar kriebelen.
Of ik in de toch train weet ik niet zeker, alle ventilatoren staan aan en soms staat er een raam open maar ik heb het er nooit koud.
Zweten doe ik altijd

het gebeurt meestal als ik klaar ben met mijn incline db press ( 2e oefening) en dan komt dat gevoel meestal terug tijdens de rust van mijn volgende setjes en houd het ongeveer een halfuur na de laatste borst oefening op.
Zou het misschien door de pomp komen?
Ik moet zeggen dat ik nog nooit zoiets gehoord heb. Kan meerdere oorzaken verzinnen, maar geen van alle zijn zorgwekkend.
Oke dankjewel voor je snelle reactie, ben ik dan alleen nog benieuwd naar je chili con carne recept.
Ah maar dit is
carne con chili.
Je hebt een enorme bak nodig om dit in te stoppen en je kan er 4-5x van eten. Als je het in 3x op kan mag je jezelf voortaan een 'grote eter' noemen.
1kg vol-vet rundvlees
500g AH italiaanse groentepakketten (of 1kg... weet niet meer precies)
~1kg bonen: grote pot bruine bonen (400g), kleine pot pinto/chili-bonen (250g) en kleine pot kidneybonen (250g)
1kg tomatenblokjes
2 pakjes AH chili con carne kruidenmix (die met enkel gedroogde groenten en kruiden)
royale hoeveelheid provencaalse kruiden
Alles bij elkaar gooien in 2 pannen (eerst vlees, dan kruiden, dan groenten, dan bonen) en finito.
Goedkoop, klaar in 20min met wat oefening, lekker, voedzaam, vullend.
Zou je hier meer informatie over kunnen geven? aangezien ik niet bekent ben met de manier van trainen hoe jij beschrijft.
Zie een van mijn reacties op markrot (IIRC).
Aangezien het hier vaak voorbij komt op het forum..
Hoe zou jij links-rechts verschillen wegwerken? Is daar enige evidentie over te vinden?
Gebruik unilaterale isolatie-oefeningen.
Zorg dat je even sterk bent met beide kanten.
Zorg dat je techniek hetzelfde is met beide kanten.
Ontwikkel je mind-muscle connection door aan de spier te denken, te poseren, etc.
Maar... In tegenstelling tot de structural balance hype is enige asymmetrie normaal, omdat er aanzienlijke verschillen zitten in je neurologische ontwikkeling tussen je lichaamshelften. Daardoor is zelfs als je unilaterale oefeningen gebruikt en even sterk bent het niet zeker dat je morphologisch even ontwikkeld bent in beide helften. De kant met betere neurale aansturing heeft immers minder spiermassa nodig om dezelfde hoeveelheid kracht te produceren.
Als je echt extreem graag perfecte symmetrie wilt kan je proberen je neurale ontwikkeling van beide ledematen gelijk te maken door heel veel licht techniekwerk te doen voor de oefeningen die je gebruikt om de betrokken spieren te ontwikkelen. De effort-to-benefit ratio hiervan is echter crap.
Bedankt voor de reactie

. Fasten eruit laten dus. Cardio niet. Ik zeg niet dat ik niet akkoord ga met je stelling maar ik classifeer mezelf ook niet als bodybuilder. Ik ben tevreden met 5kg minder massa als ik daardoor op de 5km 5minuten sneller loop. Vind cardio training ook erg belangrijk dus dan nemen we inderdaad maar iets tussenin.
Ja, ik ga met mijn generalisaties er altijd vanuit dat iemand's doel puur bodybuilden is, dus dat klinkt als een weloverwogen beslissing.
Cardio zal toch wel niet teveel schade doen als je er goed bij eet?
En zou cardio misschien niet de spiertonus kunnen verbeteren, wat ook leidt tot een beter fysiek?
---------- Post toegevoegd Wed 6 Jun 2012 om 15:31 ----------
Ben erg benieuwd
Mijn prof zei ooit dat snelle carbs misschien niet optimaal zijn voor body composition, aangezien je dan misschien op het ene moment teveel glucose/insuline hebt, en op het andere moment te weinig, ipv meer in de optimale range te blijven met complex carbs. In dit idee vind ik wel wat zitten, maar ik weet te weinig hiervan om uitspraken te kunnen doen. En literatuur is er al helemaal niet

Maar jij gaat hier toch niet in mee?
Exercise-splits: is een grote exercise variability niet aan te raden voor een bb'er? Als je een trainingsdag voor 1 oefening inricht, mis je dit een beetje. Of begrijp ik je verkeerd? Voor PL snap ik het wel ja, maar voor bb...
Er is heel veel literatuur over de effecten van verschillende soorten koolhydraten, net als over cardio (zie vorige post).
1. Randomized controlled trial of changes in dietary carbohydrate/fat ratio and simple vs complex carbohydrates on body weight and blood lipids: the CARMEN study. The Carbohydrate Ratio Management in European National diets. Saris WH, Astrup A, Prentice AM, Zunft HJ, Formiguera X, Verboeket-van de Venne WP, Raben A, Poppitt SD, Seppelt B, Johnston S, Vasilaras TH, Keogh GF. Int J Obes Relat Metab Disord. 2000 Oct;24(10):1310-8.
2. Weight loss in overweight subjects following low-sucrose or sucrose-containing diets. West JA, de Looy AE. Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Aug;25(8):1122-8.
3. Metabolic and behavioral effects of a high-sucrose diet during weight loss. Surwit RS, Feinglos MN, McCaskill CC, Clay SL, Babyak MA, Brownlow BS, Plaisted CS, Lin PH. Am J Clin Nutr. 1997 Apr;65(4):908-15.
4. Extended use of foods modified in fat and sugar content: nutritional implications in a free-living female population. Gatenby SJ, Aaron JI, Jack VA, Mela DJ. Am J Clin Nutr. 1997 Jun;65(6):1867-73.
5. Effect of fructose on body weight in controlled feeding trials: a systematic review and meta-analysis. Sievenpiper JL, de Souza RJ, Mirrahimi A, Yu ME, Carleton AJ, Beyene J, Chiavaroli L, Di Buono M, Jenkins AL, Leiter LA, Wolever TM, Kendall CW, Jenkins DJ. Ann Intern Med. 2012 Feb 21;156(4):291-304.
6. No difference in body weight decrease between a low-glycemic-index and a high-glycemic-index diet but reduced LDL cholesterol after 10-wk ad libitum intake of the low-glycemic-index diet. Sloth B, Krog-Mikkelsen I, Flint A, Tetens I, Björck I, Vinoy S, Elmståhl H, Astrup A, Lang V, Raben A. Am J Clin Nutr. 2004 Aug;80(2):337-47.
7. No effect of a diet with a reduced glycaemic index on satiety, energy intake and body weight in overweight and obese women. Aston LM, Stokes CS, Jebb SA. Int J Obes (Lond). 2008 Jan;32(1):160-5. Epub 2007 Oct 9.
8. Glycemic response and health--a systematic review and meta-analysis: relations between dietary glycemic properties and health outcomes. Livesey G, Taylor R, Hulshof T, Howlett J. Am J Clin Nutr. 2008 Jan;87(1):258S-268S.
9. The effects of low and high glycemic index foods on exercise performance and beta-endorphin responses. Jamurtas AZ, Tofas T, Fatouros I, Nikolaidis MG, Paschalis V, Yfanti C, Raptis S, Koutedakis Y. J Int Soc Sports Nutr. 2011 Oct 20;8:15.
Exercise variatie: De benodigde hoeveelheid variatie is een functie van de kwaliteit van de beschikbare oefeningen. Als je een perfecte oefening hebt voor een spiergroep, waarom zou je dan andere oefeningen doen? Die leveren minder fitness op voor de fatigue die ze opleveren dus zijn minder efficient.
'Variation for the sake of variation' is een van de grote misvattingen in bodybuildingprogramma's.
Zie ook m'n 7 principles of exercise selection artikel.
Het gaat niet zozeer om wat de wetenschap al dan niet kan meten, het gaat meer om wat men op basis van die metingen conludeert te 'weten' en hoe men dat als absolute feiten presenteerd.
De vergelijking met het weer vind ik erg goed, ja er zijn wetten in het spel die niet zullen falen, maar het is zo extreem complex dat elke voorspelling alsnog fout kan zijn.
Neem bijvoorbeeld je stelling dat cardio niet nodig zou zijn.. nee het is niet absoluut nodig, maar de situatie kan er bij velen naar zijn dat alternatieven niet werken.
Hoe zou je het verklaren als iemand door cardio en krachttraining wel lean wordt maar door een kcal tekort en krachttraining gewicht verliest zonder verbetering in bodycomposition?
Wat zijn je eigen cut ervaringen in dat aspect?
Het interference effect is een van de meest robuste bevindingen in de fitnessliteratuur. Zeggen dat het voor een ander individu niet van toepassing kan zijn spreekt statistiek in het algemeen, en daarmee wetenschap, compleet tegen. Ja, het is mogelijk, maar dat individu moet dan wel zodanig verschillen van andere mensen dat we het hier hebben over een groffe pathologie of mutatie op het niveau van de X-Men. Physiologisch zijn mensen helemaal niet zo uniek. De vergelijking met het weer is niet passend, want de wetenschappelijke meteorologische kennis is bij lange na nog niet zo ontwikkeld als de physiologie. Bovendien is het een compleet ander (minder besloten, macro vs micro) systeem, waardoor chaostheorie en dergelijke op het een maar niet het ander van toepassing zijn.
Mijn eigen ervaring is N = 1 en heeft zo goed als geen relevantie naast de overweldiggende bewijslast van de literatuur, maar ik heb zelf cardio al snel geditched en er weinig van gemerkt, behalve meer vrije tijd.
---------- Post toegevoegd Wed 6 Jun 2012 om 15:49 ----------
Ik word echt gestoord van alle cutmethodes die elkaar onderuit halen. Zou je kunnen stellen dat een kcal deficit + het nuttigen van de (ongeveer) juiste hoeveelheid macro- en micronutriënten per dag opzich al een prima basis is om te cutten?
Een kcal deficit is nodig om af te vallen, dat staat natuurkundig vast. Wat betreft je verwarring, denk hierover na: als 2 mensen elkaar tegenspreken, hoe kom je er dan achter wie gelijk heeft?