MuscleMeat

Ask me anything (voeding, training, supps, PEDs, etc.)

Wuat???! meen je dit serieus???

zonder cardio lukt het toch nooit om goed droog te worden??? Zou graag je onderbouwing hierbij willen zien. Dat is nogal een groot ding. Echt iedere pro enz zie ik gewoon cardio doen inclusief mensen die natty zijn

Tuurlijk wel met dieet tot 8 % lijkt me wel mogelijk en de rest met of zonder clen etc. :D

---------- Post toegevoegd Fri 8 Jun 2012 om 13:28 ----------

Ik heb ook last van scoliose bij mij is het helaas zichtbaar. Krijg er vaak opmerkingen over. De arts die foto's gemaakt had zei tegen mij dat ik vooral me kleine hersenen moest trainen erop om mijn houding te verbeteren. Ik train obliques voor mijn houding door middel van het vasthouden van een gewicht. Maar side plancks doe ik al een tijd niet meer. Zijn die goed?

Daar probeer ik achter te komen, volgens menno wel :)

1) Waarom heb je alleen een foto van je gezicht en 1tje van je rug(waarop we jou ook niet kunnen herkennen?) Het is moeilijk om iemand op die manier serieus te nemen. Je hoeft niet als Jay Cutler uit om iets van krachttraining te kennen maar op dit moment hebben wij geen flauw idee wat voor persoon deze vragen beantwoord.

2) Wat vind je van de huidige meest gebruikte schema's zoals 3-day split, full body and Starting Strenght. Allemaal waardeloos en heb je een eigen manier of gebruik je iets in deze aard?

3) Fijn om te zien in je artikels/post dat je wel referenties hebt voor wat je claimt, maar raar genoeg hebben andere mensen dat ook. Bv Tom Venuto in zijn boek "Burn te fat, Feed the muscle", hij predikt oa over hoe belangrijk het is om ong 6 keer per dag te eten terwijl jij ergens int begin van dit topic claimt dat het bullshit is.

Zijn redeneringen:
Frequent meals help maintain high energy levels by regulating blood sugar and insulin levels

Frequent meals are ANABOLIC: They help promote muscle growth by regulating insulin levels and providing a steady flow of amino acids into muscle cells

Frequent meals are ANTI-CATABOLIC: they help promote muscle growth by preventing muscle breakdown (you stay in positive nitrogen balance)

Eating smaller meals more frequently reduces fat storage through portion control

Moet ik dit zien als bullshit of zijn de voordelige effecten gewoon overdreven?

4) Ik zie dat je klanten aanneemt, wat kost persoonlijke begeleiding van jou?(gewoon uit nieuwsgierigheid, ik snap als je dit mss liever niet publiek beantwoord)

Menno,

Welke vetzuurverhoudingen zijn optimaal, en welke problemen kunnen er ontstaan als je hiervan afwijkt?

Hoi Menno

welk zijn de beste compound oef voor een beginner om massa aan te komen?
voor rug, schouder, borst, triceps, biceps en benen.

• Topic Starter Topic Starter
Zou het niet kunnen dat als je er voor traint en leert je prima goed kunt worden in lage reps? Ik bedoel, hoezo ligt dat aan je genen?
Zoals iemand hierboven zei is je fiber type composition grotendeels genetisch bepaald. Enkele neurale factoren spelen ook mee. Daarnaast kan ik simpelweg niet lang zwaar bankdrukken zonder dat m'n ellebogen opspelen.

- Wat vindt je van het biorhythm dieet? Namelijk proteine en vet in de ochtend en naarmate later op de dag vetten schrappen en kh toevoegen?

- Van wie vind je het waard om artikels van te lezen over bodybuilding en voeding? Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld Will brink, lyle mcdonald, alan aragon, borge fagerli,...
Biorhythm: Timing van proteïne in in mindere mate koolhydraten op basis van je circadian rhythm is een werkend concept, maar proteïne moet juist niet net na het opstaan.

Artikels: De enige van wie ik alles lees is Alan Aragon. Met 'artikelen' bedoel ik meestal journal articles. Je kan misschien kijken wie ik like/volg op FB en Twitter.

Menno,

Wat is jouw visie op keto-diëten, die de laatste jaren in allerlei vormen als paddenstoelen uit de grond schieten?
Heel goede manier om honger te onderdrukken, niet of heel weinig speciaal voordeel voor je metabolisme. Goed voorbeeld van iets waarvoor veel mooie theorieën zijn maar het empirische bewijs weinig bijzonders laat zien.

Ik lees later vandaag je email trouwens. :)

Menno, hoeveel uur denk jij dat er maximaal tussen maaltijden in kunnen zitten voordat jouw lichaam uit een anabole toestand treed, en/of in een katabole toestand komt ?
Ligt aan de exacte situatie. Wat heb je daarvoor op, slaap je ertussen, train je ertussen, etc. Maaltijdfrequentie heeft normaliter geen enkel effect op... alles.

IS DAA wel veilig , sommige mensen beweren van niet ?
Het enige bewijs daarvoor is geëxtrapoleerd van twijfelachtige studies op dieren. Scheikundig zie ik ook niet waarom het aminozuur schadelijk zou kunnen zijn, maar de lange termijn effecten op mensen zijn nog niet bekend, dus dat blijft een (klein) risico.

Menno, is er echt niks anders voor zijkant schouder wat ik kan doen buiten upright row en side raises? Dit schiet niet op zo
Heb je m'n muscle-specific hypertrophy 1 artikel gelezen? De #1 oefeningen zijn overigens overhead presses.

Heb dit gekregen door jarenlang op school in een slechte positie te zitten, en dan nog daarna heel de avond op de PC. Dit was wel voor ik trainde.
Het is gewoon niet echt aesthetisch, en mijn vriendin zegt ookwel dat ik een "dikke kont" heb in bepaalde broeken.
Als ik mijn glutes maximaal aanspan en dan ontspan, schat ik dat daar 6° verschil inzit. Ik moet inderdaad meer focussen op mijn glutes, heb je enige tips om bijvoorbeeld tijdens 't squatten (of andere oefeningen) de glutes meer te betrekken?
6° klinkt niet zorgwekkend, maar voor je glutes: feet and body elevated hip thrusts en reverse hypers zijn goed voor maximale activatie. Probeer ook glute marches in je warm-ups.

Moet een mathematische morfologie based reconstructie filter maken op basis van grijswaarden. Probleem is dat ik geen redelijke literatuur kan vinden die me duidelijk is. De basispunten snap ik wel, maar hoe ik vervolgens 'n reconstructie filter ermee maak niet. Het is voor statistisch redeneren, wat dus weer wat aanknopingspunten heeft met statistiek, vandaar.
Klinkt nasty. Succes.

Bedankt, ziet er nog steeds redelijk gevoelig uit, maar ga het zeker proberen!

Mooi zo, hield er al niet van.

Haha grappig dat je dat zegt. Zoals ik al zei heb ik victormor van dit forum ook vrij hoog zitten en die vertelde me juist dat alcohol niet katabool is. Ik zelf zie het probleem ook niet echt, studies hebben laten zien dat testosteron zelfs bij mensen die elke dag redelijk veel dronken niet heel veel daalde. Laat staan bij iemand die maximaal 2x per week drinkt(uiteraard wel een redelijke hoeveelheid). Ook andere dingen werden wel aardig ontkracht, http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html. Maar als jij het zegt..

Wbt de refeeds heb je ook een totaal andere mening dan victormor. Nam zijn advies altijd wel als waarheid aan. Moeilijke keuze!
Berkhan's artikel laat alleen zien dat 'de schade wel meevalt'. Op z'n allerminst zijn het (praktisch) lege calorieën die je proteïnemetabolisme vertragen. Dus het hangt af van hoe leuk je drinken vindt en hoeveel waarde je hecht aan je gains.

Dit is van de naar mijn weten recentste studie erover:

Recently,
Barnes and colleagues (Barnes, Mu¨ ndel, & Stannard,
2010a, 2010b) investigated the effects of an
acute alcohol binge episode on recovery of skeletal
muscle performance after a bout of strenuous
eccentric exercise. These studies revealed that
alcohol magnifies the level of force loss typically
associated with exercise-induced muscle damage
through an interaction between alcohol and the
damaged skeletal muscle. Others investigating
alcohol’s impact on recovery have focused on
rehydration (Shirreffs & Maughan, 1997), glycogen
repletion (Burke et al., 2003), and hormonal
changes (Heikkonen et al., 1996) rather than
looking at its effect on subsequent performance
directly.

The main aim of this study was to determine whether
an acute dose of alcohol impacts physical performance,
markers of skeletal muscle damage, and
immunoendocrine function in the days following a
rugby game simulation, compared with a nonalcoholic
beverage. The main finding of this study
was that, when consumed after a simulated game of
rugby, a dose of 1 g alcohol per kilogram of body
mass negatively impacts lower body power output, as
measured by countermovement jump performance.

Er is geen twijfel dat alcohol schadelijk is. De vraag is of de benefits groter zijn dan de costs voor jou.

Hoe sta jij tegenover het gebruik van creatine en cafeïne inname. Ik lees in meerdere topics/artikelen dat dit wordt afgeraden. Zoals je hieronder wellicht al indiceert kan het geen kwaad?
Zie m'n caffeïne is a femme fatale artikel over caffeïne. Creatine is compleet veilig.

Heb je een linkje van dat clen gebruik is toch niet ni voor een selfproclaimed guru voor naturals
Nee, het stond op GH15's forum volgens mij in de thread of hij natty is. Misschien helpt de link die iemand hierboven gaf.

Helpt de methode ook nog als je 'al' 16 bent? Volgens de neuroloog werd het dan al wel lastig tot onmogelijk om de scoliose terug te dringen / verhelpen, of bedoel je met aanpakken niet verhelpen? En tevens, mijn linkerschouder hangt lager dan de andere (curve naar rechts is het dan geloof ik?) vanaf welke kant moet ik de side planks doen? :p Misschien een stomme vraag, misschien is er door de vorm van de ruggengraat alleen een curve naar rechts mogelijk maar even voor de zekerheid zodat ik niet tegengesteld train.
Zorgen dat je side planks even sterk zijn aan beide kanten. 16 is zeker niet te oud om je scoliosis aanzienlijk te verminderen, tenzij je compleet kapotte zenuwen hebt (mogelijk). Doktoren, grof gezegd, denken in termen van dood/leven en opereren ja/nee en zijn slecht bekend met de mogelijkheden van krachttraining als rehabilitatie-interventie.

Ik heb ook last van scoliose bij mij is het helaas zichtbaar. Krijg er vaak opmerkingen over. De arts die foto's gemaakt had zei tegen mij dat ik vooral me kleine hersenen moest trainen erop om mijn houding te verbeteren. Ik train obliques voor mijn houding door middel van het vasthouden van een gewicht. Maar side plancks doe ik al een tijd niet meer. Zijn die goed?
Ja, closed chain en makkelijker om je postuur goed te houden.

Wuat???! meen je dit serieus???

zonder cardio lukt het toch nooit om goed droog te worden??? Zou graag je onderbouwing hierbij willen zien. Dat is nogal een groot ding. Echt iedere pro enz zie ik gewoon cardio doen inclusief mensen die natty zijn
Zie posts hierboven. Als je na het lezen van die references nog niet overtuigd bent kan ik je niet helpen. Genoeg mensen zijn stage-ready geworden zonder cardio. Pro anything staat overigens gelijk aan gebruiker.

3) ja dat moet je als bullshit aannemen, net als de info uit de 15e eeuw dat de aarde plat is, tom vind het zelf ook: http://www.leangains.com/2008/07/tom-venuto-responds-to-criticism.html?m=1
Hij zegt dat hij het nog steeds gelooft dat het werkt maar de reden waarom het werkt gewoon anders is.

You will still see me recommend 5-6 small meals per day,and rather strongly. But not dogmatically. What you wont hear me say is that 6 meals increases metabolism or weight loss over 3 meals at an equal caloric intake.
Nothing has changed except my understanding of WHY certain things work.My technical errors in that original first edition, were virtually all about mechanisms, not methods. the methods worked, and looking at my client photos and my own competition photos are testimony to that fact.

maw, nog steeds 2 experts die elkaar tegen spreken over wat beter is, ondanks het feit dat hij toegeeft dat metabolisme/vetverlies niet zullen versnellen erdoor, dan is er enkel nog een effect op opbouw van spiermassa?

Ongelooflijk toch hoe verwarrend de bodybuilding wereld kan zijn ivm voeding/training.

1) Waarom heb je alleen een foto van je gezicht en 1tje van je rug(waarop we jou ook niet kunnen herkennen?) Het is moeilijk om iemand op die manier serieus te nemen. Je hoeft niet als Jay Cutler uit om iets van krachttraining te kennen maar op dit moment hebben wij geen flauw idee wat voor persoon deze vragen beantwoord.

2) Wat vind je van de huidige meest gebruikte schema's zoals 3-day split, full body and Starting Strenght. Allemaal waardeloos en heb je een eigen manier of gebruik je iets in deze aard?

3) Fijn om te zien in je artikels/post dat je wel referenties hebt voor wat je claimt, maar raar genoeg hebben andere mensen dat ook. Bv Tom Venuto in zijn boek "Burn te fat, Feed the muscle", hij predikt oa over hoe belangrijk het is om ong 6 keer per dag te eten terwijl jij ergens int begin van dit topic claimt dat het bullshit is.

Zijn redeneringen:
Frequent meals help maintain high energy levels by regulating blood sugar and insulin levels

Frequent meals are ANABOLIC: They help promote muscle growth by regulating insulin levels and providing a steady flow of amino acids into muscle cells

Frequent meals are ANTI-CATABOLIC: they help promote muscle growth by preventing muscle breakdown (you stay in positive nitrogen balance)

Eating smaller meals more frequently reduces fat storage through portion control

Moet ik dit zien als bullshit of zijn de voordelige effecten gewoon overdreven?

4) Ik zie dat je klanten aanneemt, wat kost persoonlijke begeleiding van jou?(gewoon uit nieuwsgierigheid, ik snap als je dit mss liever niet publiek beantwoord)
1) Ik heb ook problemen met mensen serieus nemen die de waarheid van een uitspraak baseren op wie hem uitte.

2) Rippetoe's programma's zijn een van de beste cookie-cutter programma's die er zijn. 5/3/1 is ook goed. Maar een one-size-fits-all programma is nooit zo goed als een individueel customized programma. Zoals ik zei gebruik ik exercise-splits in plaats van body part of push/pull splits.

3) Dat soort 'redeneringen' zijn feitelijk hypotheses. Hypotheses die gefalsificeerd zijn door empirische studies.

4) Mijn prijzen voor personal training liggen aan wat je wilt en voor hoe lang, vandaar dat ik dat via email regel.

Menno,

Welke vetzuurverhoudingen zijn optimaal, en welke problemen kunnen er ontstaan als je hiervan afwijkt?
Ligt aan je specifieke voedselbronnen, dieet en doel, maar in het algemeen is dit een redelijke vuistregel voor een goed dieet: enkelvoudig onverzadigd > verzadigd > meervouding onverzadigd (waarin omega 3 minstens 0.25x zo groot als omega 6 is).

Hoi Menno

welk zijn de beste compound oef voor een beginner om massa aan te komen?
voor rug, schouder, borst, triceps, biceps en benen.
Zie m'n 7 principles of exercise selection artikel.

---------- Post toegevoegd Fri 8 Jun 2012 om 13:39 ----------

Ongelooflijk toch hoe verwarrend de bodybuilding wereld kan zijn ivm voeding/training.
Experts kunnen elkaar tegenspreken. Feiten niet. Wat ik wel kan zeggen, in tegenstelling tot Tom, is dat ik erken wanneer ik ongelijk had.

Berkhan's artikel laat alleen zien dat 'de schade wel meevalt'. Op z'n allerminst zijn het (praktisch) lege calorieën die je proteïnemetabolisme vertragen. Dus het hangt af van hoe leuk je drinken vindt en hoeveel waarde je hecht aan je gains.

Recently,
directly.

Er is geen twijfel dat alcohol schadelijk is. De vraag is of de benefits groter zijn dan de costs voor jou.

Oke, jammer :(. Superdude vraag: Heeft het trainen van je abs naast het voordeel dat je een sterke core krijgt ook nog voordelen op esthetisch vlak? Bij mijn zijn m'n abs nooit echt heel erg goed zichtbaar, behalve op een lager vet komen, dacht ik er ook aan om m'n abs tijdens een bulk zwaar/vaker en beter aan te pakken, maar of dit ook nut heeft. Ik weet dat men altijd zegt dat het geen zin heeft, maar ben wel benieuwd naar jou mening.

Zie m'n 7 principles of exercise selection artikel.

artikel gelezen maar niet zeker of mijn engels wel dat is,
triceps: overhead extension
borst: bench press
benen: squat
biceps: chin-ups
schouders: military press
rug: pull-ups
zo dit moeten zijn als het goed is?

ga deze tread volgen :thumb:

Zoals iemand hierboven zei is je fiber type composition grotendeels genetisch bepaald. Enkele neurale factoren spelen ook mee. Daarnaast kan ik simpelweg niet lang zwaar bankdrukken zonder dat m'n ellebogen opspelen.

Biorhythm: Timing van proteïne in in mindere mate koolhydraten op basis van je circadian rhythm is een werkend concept, maar proteïne moet juist niet net na het opstaan.

Artikels: De enige van wie ik alles lees is Alan Aragon. Met 'artikelen' bedoel ik meestal journal articles. Je kan misschien kijken wie ik like/volg op FB en Twitter.

Heel goede manier om honger te onderdrukken, niet of heel weinig speciaal voordeel voor je metabolisme. Goed voorbeeld van iets waarvoor veel mooie theorieën zijn maar het empirische bewijs weinig bijzonders laat zien.

Ik lees later vandaag je email trouwens. :)

Ligt aan de exacte situatie. Wat heb je daarvoor op, slaap je ertussen, train je ertussen, etc. Maaltijdfrequentie heeft normaliter geen enkel effect op... alles.

Het enige bewijs daarvoor is geëxtrapoleerd van twijfelachtige studies op dieren. Scheikundig zie ik ook niet waarom het aminozuur schadelijk zou kunnen zijn, maar de lange termijn effecten op mensen zijn nog niet bekend, dus dat blijft een (klein) risico.

Heb je m'n muscle-specific hypertrophy 1 artikel gelezen? De #1 oefeningen zijn overigens overhead presses.

6° klinkt niet zorgwekkend, maar voor je glutes: feet and body elevated hip thrusts en reverse hypers zijn goed voor maximale activatie. Probeer ook glute marches in je warm-ups.

Klinkt nasty. Succes.

Recently,
directly.

Zie m'n caffeïne is a femme fatale artikel over caffeïne. Creatine is compleet veilig.

Nee, het stond op GH15's forum volgens mij in de thread of hij natty is. Misschien helpt de link die iemand hierboven gaf.

Zorgen dat je side planks even sterk zijn aan beide kanten. 16 is zeker niet te oud om je scoliosis aanzienlijk te verminderen, tenzij je compleet kapotte zenuwen hebt (mogelijk). Doktoren, grof gezegd, denken in termen van dood/leven en opereren ja/nee en zijn slecht bekend met de mogelijkheden van krachttraining als rehabilitatie-interventie.

Ja, closed chain en makkelijker om je postuur goed te houden.

Zie posts hierboven. Als je na het lezen van die references nog niet overtuigd bent kan ik je niet helpen. Genoeg mensen zijn stage-ready geworden zonder cardio. Pro anything staat overigens gelijk aan gebruiker.
Hoe weet ik of die zenuwen dood zijn? En kan ik de scoliosis enkel en alleen verminderen door de eerder genoemde Scroth-methode? Ben momenteel opzoek naar oefeningen die ik gewoon kan uitvoeren (zowel thuis als bij de fysio/sportschool), hoe kan mijn fysio me daarmee het beste ondersteunen?
Want wat ik ook merk is dat ik met 'gewoon' trainen in de gym soms mijn oefeningen scheef uitvoer, moet ik daarvoor de juiste houding aanleren of de scoliose verminderen waardoor dat vanzelf komt?

Bedankt voor de hulp tot nu toe trouwens :) Scheelt erg om dingen te kunnen vragen aan iemand met veel wetenschappelijke kennis (wetenschappelijke artikelen zijn vaak niet makkelijk bereikbaar/leesbaar)

Menno, is het nadelig om veel vetten te consumeren? Ik zit toch wel minstens boven de 100gr per dag. Volgens mijn voedingsschema 120gr (richtpunt). Dit haal ik dan voornamelijk uit pindakaas en studentenhaver (voornamelijk pinda's daarin, met amandelen en cashewnoten).

Matige stats met theoretische 1rms noemen en dan genen en muscle fiber type composition aanhalen, het is wel erg typisch hoor. Menig T-Nation auteur zou boos op je worden :)

Is de uitdaging dan niet juist om een manier te vinden waarop veel hogere maxes voor jou toch goed uit te voeren zijn? Is het niet juist de bedoeling om te kijken hoe je toch zwaarder kunt gaan zonder jezelf blessures te geven of daaromheen te werken? Iedereen die 200+ gebruikt moest dat ook toch zien uit te vogelen?

Of geef je het nog niet op? Waar liggen je doelen nu nog?

uit je simplyshredded-artikel vond ik het stuk over de schouders het lastigst te volgen...dit was je conclusie:
So for lateral and posterior deltoid training, I advocate extending your elbow very close to fully, not using the scapular plane, and internally rotating your shoulder.

Kun je dit in het nederlandsen/of iets uitgebreider uitleggen? Ik probeer het me te visualiseren altijd als iemand tips geeft maar hier kom ik niet verder dan dat ik met mn snuit in n incline bench lig van pakweg 60graden en side raises wil doen..

In hoevere is benchen met een arc, seated db schouder press met een lichte arc schadelijk. Elk moment als mijn rug ook maar een beetje van de rugleuning afkomt krijg ik commetaar van de fysio die bij ons rondloop..... Als ik niet kan benchen met een arc moet ik maar gewicht verslagen en voeten op het bankje plaatsen met het benchen. Wil eens een bitchslap terug geven, maar dan wel goed onderbouwd:D

Menno,

Allereerst, wat vind je van zuivel:

De witte motor?
De witte sloper?
Met mate maar een handige bron voor BB'ers?
?

Puur hypothetisch:

Voeding: 0/10
Training: 0/10

Als je 15 punten mocht verdelen om optimaal resultaat te bereiken (zowel cut, bulk, kracht, etc.), zou het merendeel dan naar training of naar voeding gaan? (good old D&D)
Oftewel, wat bepaalt het meest het resultaat?
10/10 = 100% correcte training of voeding

Oke, jammer :(. Superdude vraag: Heeft het trainen van je abs naast het voordeel dat je een sterke core krijgt ook nog voordelen op esthetisch vlak? Bij mijn zijn m'n abs nooit echt heel erg goed zichtbaar, behalve op een lager vet komen, dacht ik er ook aan om m'n abs tijdens een bulk zwaar/vaker en beter aan te pakken, maar of dit ook nut heeft. Ik weet dat men altijd zegt dat het geen zin heeft, maar ben wel benieuwd naar jou mening.
Je buitenste core heeft heel weinig groeipotentie, wat meestal gemaximaliseert wordt door compoundwerk. Six-pack is bijna puur een kwestie van lichaamsvetpercentage.

artikel gelezen maar niet zeker of mijn engels wel dat is,
triceps: overhead extension
borst: bench press
benen: squat
biceps: chin-ups
schouders: military press
rug: pull-ups
zo dit moeten zijn als het goed is?

ga deze tread volgen :thumb:
De exacte selectie hangt ook af van alle andere oefeningen in de selectie, maar ja, dat is een lijstje met heel goede oefeningen voor die spiergroepen.

Hoe weet ik of die zenuwen dood zijn? En kan ik de scoliosis enkel en alleen verminderen door de eerder genoemde Scroth-methode? Ben momenteel opzoek naar oefeningen die ik gewoon kan uitvoeren (zowel thuis als bij de fysio/sportschool), hoe kan mijn fysio me daarmee het beste ondersteunen?
Want wat ik ook merk is dat ik met 'gewoon' trainen in de gym soms mijn oefeningen scheef uitvoer, moet ik daarvoor de juiste houding aanleren of de scoliose verminderen waardoor dat vanzelf komt?

Bedankt voor de hulp tot nu toe trouwens :) Scheelt erg om dingen te kunnen vragen aan iemand met veel wetenschappelijke kennis (wetenschappelijke artikelen zijn vaak niet makkelijk bereikbaar/leesbaar)
De scoliosis aanpakken is prioriteit #1 ja. Je moet je fysio vragen over die methode, want het zijn niet zomaar oefeningen. Het is een manier om je mind-muscle connectie te ontwikkelen waardoor je je slechtwerkende zenuwen leert te activeren. Of dat mogelijk is merk je vrees ik in de praktijk alleen door te zien of er progressie is.

:)

Menno, is het nadelig om veel vetten te consumeren? Ik zit toch wel minstens boven de 100gr per dag. Volgens mijn voedingsschema 120gr (richtpunt). Dit haal ik dan voornamelijk uit pindakaas en studentenhaver (voornamelijk pinda's daarin, met amandelen en cashewnoten).
Zeker niet. Je kan goed leven zonder koolhydraten en alles uit proteïne halen wordt lastig.

Matige stats met theoretische 1rms noemen en dan genen en muscle fiber type composition aanhalen, het is wel erg typisch hoor. Menig T-Nation auteur zou boos op je worden :)

Is de uitdaging dan niet juist om een manier te vinden waarop veel hogere maxes voor jou toch goed uit te voeren zijn? Is het niet juist de bedoeling om te kijken hoe je toch zwaarder kunt gaan zonder jezelf blessures te geven of daaromheen te werken? Iedereen die 200+ gebruikt moest dat ook toch zien uit te vogelen?

Of geef je het nog niet op? Waar liggen je doelen nu nog?
Ik heb kracht nooit als doel op zich nagestreefd en heb er nog steeds geen interesse in. Als je denkt dat mijn stats matig zijn heb je overigens een vertekend beeld van wat genetisch mogelijk is. Matig als in gemiddeld, ja. Ik noem genen niet als excuus. Het is simpelweg de statistische realiteit.

uit je simplyshredded-artikel vond ik het stuk over de schouders het lastigst te volgen...dit was je conclusie:
So for lateral and posterior deltoid training, I advocate extending your elbow very close to fully, not using the scapular plane, and internally rotating your shoulder.

Kun je dit in het nederlandsen/of iets uitgebreider uitleggen? Ik probeer het me te visualiseren altijd als iemand tips geeft maar hier kom ik niet verder dan dat ik met mn snuit in n incline bench lig van pakweg 60graden en side raises wil doen..
'Voor het middelste en achterste hoofd van je schouders raad ik aan je ellebogen praktisch helemaal uit te locken, het gewicht recht omhoog te tillen in lijn met je schouder (in plaats van naar boven en naar voor) en je handen naar binnen te draaien (zodat je je 10 knokkels op een horizontale rij ziet in de bodempositie van de liggende side raises).'

Wat zijn de ingrediënten?

In hoevere is benchen met een arc, seated db schouder press met een lichte arc schadelijk. Elk moment als mijn rug ook maar een beetje van de rugleuning afkomt krijg ik commetaar van de fysio die bij ons rondloop..... Als ik niet kan benchen met een arc moet ik maar gewicht verslagen en voeten op het bankje plaatsen met het benchen. Wil eens een bitchslap terug geven, maar dan wel goed onderbouwd:D
Benchen met een arc is helemaal niet slecht voor je rug, tenzij je er de brug (uit atletiek) van maakt. Hoe zou het slecht moeten zijn? Geen van de kracht van het gewicht wordt door je rug verplaatst. Voor overhead presses is het echter wel heel schadelijk om je rug te extenden, omdat de kracht van het gewicht recht naar beneden door je ruggengraat gaat. Als je rug niet recht is verhoogt dat de shearing forces enorm, net als deadliften met een kromme (flexed) rug. Overigens is overhead pressen zittend helemaal geen goed idee, want dat plet je ruggengraat tussen de stoel en het gewicht. Staand is veel effectiever, omdat de kracht dan door je benen geabsorbeerd kan worden.

---------- Post toegevoegd Fri 8 Jun 2012 om 22:24 ----------

Menno,

Allereerst, wat vind je van zuivel:

De witte motor?
De witte sloper?
Met mate maar een handige bron voor BB'ers?
?

Puur hypothetisch:

Voeding: 0/10
Training: 0/10

Als je 15 punten mocht verdelen om optimaal resultaat te bereiken (zowel cut, bulk, kracht, etc.), zou het merendeel dan naar training of naar voeding gaan? (good old D&D)
Oftewel, wat bepaalt het meest het resultaat?
10/10 = 100% correcte training of voeding
Niets mis met zuivel. Kwark is een zegen (dat je pas waardeert als je een tijd in het buitenland hebt gewoond). Melk en yoghurt zijn ook heel ok. Sommige mensen zijn lactose intolerant, maar de meeste niet en voor die mensen is er absoluut geen reden om zuivel te vermijden.

Op de tweede vraag kan ik geen zinnig antwoord geven denk ik. Zoals de Coen brothers schreven, "I do not entertain hypotheticals. The world is vexing enough as it is." Maar ik kan wel zeggen, voeding is enigszins overrated ten opzichte van trainen. Als je alleen maar op je totale hoeveelheid calorieën let en niet veel te weinig proteïne inneemt kan je je genetische max behalen. Niet efficiënt of snel, maar het kan wel. Slechte training daarentegen kan makkelijk tot een plateau leiden, zelfs met perfecte voeding. Trainen is de drijfveer van adaptatie. Voeding maakt het enkel mogelijk.

Terug
Naar boven