XXL Nutrition

Bankdruk gewicht

Dat ook weer niet, maar ik doel erop dat in de smith de stang veel minder "weerstand" geeft aangezien het "glijdt"..

De stang in een smith weegt meestal minder daarom dat je daar vaak meer kan nemen. Maar er zijn veel gyms met technogym apparaten en dan is het gewicht hetzelfde. En die weerstand maakt echt niets uit... Als je enkel in een smith bencht en dan ineens los doet dan neem je minder maar dat komt omdat je dit niet gewoon bent en je ook de bar in evenwicht moet houden.

• Topic Starter Topic Starter
Haha, ik weet het niet jongens.. misschien staat het er wel op.
Ik ga morgen in ieder geval 20kg beide kanten doen, en dan 3x10..

Gewicht van de stang is niet zo belangrijk ;)

Haha, ik weet het niet jongens.. misschien staat het er wel op.
Ik ga morgen in ieder geval 20kg beide kanten doen, en dan 3x10..

Gewicht van de stang is niet zo belangrijk ;)

Inderdaad, zolang je maar vordering maakt. Maar je beseft toch dat je wel meer moet doen dan alleen bench? Want vind het raar dat je spicifiek voor bench vraagt terwijl een hele workout wel uit meerdere oefening bestaat. En ook bij andere oefeningen moet je steeds hoger gaan.

Inderdaad, zolang je maar vordering maakt. Maar je beseft toch dat je wel meer moet doen dan alleen bench? Want vind het raar dat je spicifiek voor bench vraagt terwijl een hele workout wel uit meerdere oefening bestaat. En ook bij andere oefeningen moet je steeds hoger gaan.

ja dat kwam toevallig omdat ik me daar dit weekend mee bezig houd gehouden. Ik besef dat ik meer moet doen ja haha ;)

Halo dbb'ers,

Ik heb vorige week voor het eerst echt bankdrukken geprobeerd, maar had 15 kilo aan beide kanten hangen..

Ik deed 3x10, de laatste 3/4 reps waren zwaar van de 3de set.

is dit gewicht te laag om mee te beginnen? En in hoeveel stappen zou ik vooruit moeten in de kilo's per week / 2 weken?..

Ik ga of 5x5 doen of 3x10/8/6.

Mvg

Net gewicht, begon ik ook mee toen ik 14 was.

Halo dbb'ers,

Ik heb vorige week voor het eerst echt bankdrukken geprobeerd, maar had 15 kilo aan beide kanten hangen.. 48kg?

Ik deed 3x10, de laatste 3/4 reps waren zwaar van de 3de set.

is dit gewicht te laag om mee te beginnen? En in hoeveel stappen zou ik vooruit moeten in de kilo's per week / 2 weken?..

Ik ga of 5x5 doen of 3x10/8/6.

Mvg

doe 1x 10 dan 2.5kg erbij aan elke kant en probeer 1x 6-8
volgende weer.

Bouw dit uit zodat je 3x10 met 53kg kunt, begin dan de cyclus opnieuw.

;)

Al weegt de stang van de smith hetzelfde als de stang van een losse bench press bank, dan is het zo dat de opwaartse beweging zwaarder wordt door de verhoogde wrijvingskracht bij een smith bench press ten opzichte van de wrijvingskracht van lucht bij de vrije bench press.

Deze hogere wrijvingskracht wordt veroorzaakt doordat de 2 verticaal-staande palen als hetware tegen de geleiders van de stang ''aanschuren''. Deze wrijvingskracht is naar beneden gericht, en zorgt er dus voor dat er meer omhooggerichte kracht(spierkracht) nodig is op de stang naar boven te krijgen.

Zoals ik al zei; de opwaartse beweging wordt zwaarder, maar tegelijkertijd wordt de neerwaarste beweging van een repetitie lichter (de wrijvingskracht tussen paal en geleider is omhoog gericht, dus werkt in tegen de zwaartekracht).

Toch is het zo dat mensen meestal meer drukken in de smith dan met een vrije stang; dit is simpel te verklaren met het feit dat er bijna geen coopererende spieren(stabilisatiespieren) actief zijn, die voor het evenwicht zorgen. Bij de vrije stang zijn deze stabilisatiespieren wel actief en dit neemt een focus van de doelspier weg, zodat je minder gewicht kan drukken.

Hieruit kun je concluderen: als je specifiek de doelspier wilt overloaden/aanspreken, dan kun je beter de smith gebruiken. Wil je functionele kracht opbouwen, waarbij meer spieren betrokken zijn, dan kun je beter de vrije stang gebruiken.

Laatst bewerkt:
tot failure werkt het beste is meerdere malen bewezen.

ik snap dat 5 x 5 verhaal ook niet...
net of de eerste 4 sets opwarmsets zijn ofzo

maar afwisselen kan geen kwaad

zo is t ook meerdere malen bewezen dat afhankelijk van je routine het niet nodig is altijd tot failure te gaan..

Ben het met Skinnie eens, als er een week hersteltijd tussenzit kan het wel maar niet al te vaak.

ach troost jezelf, ik ben nu 2 maand aan het fitnessen, laten we zeggen een paar keer deftig gebenched..voor de rest niet mijn max kunnen halen... op de bench, bench ik nu ook nog maar 55kg, 4/5 keer omhoog, 3 sets en dan 1 set 45 kg 5 keer...
Op de chestpress duw ik ondertussen 70 kg, maar ik heb sinds weken niet meer gebenched, heb beetje bang, zo zonder spotter... het is me al gelukt om 60 kg te benchen, (3 /4 herhalingen), maar toen stopte mijn spotter ermee en jah sindsdien niet echt meer 60 kg gebenched...
Ik let nog maar sinds kort opmijn voeding, ik vind dat dit er ook wel wat mee te maken heeft, want mijn rug, biceps en triceps zijn eigenlijk in vergelijking met mijn borst sterker, of ja ze groeien beter..omdat ik die oefeningen goed kan doen en tot failure..en de borst jah ik kan gewoon tot failure gaan op de chestpress, en denk dt ik daar niet zoveel mee bereik....alleen die bench doe ik niet graag, vind het geen leuke oefening en dit komt waarschijnlijk omdat ik zo weinig gewicht kan benchen... :( Achja, ik ga blijven trainen, binnekort nog eens die bench proberen, en zien of ik terug 60 kg kan benchen of niet... anders maar terug naar de chestpress .... :)
topicstarter, goed begin! ;)

mvg

Die smith verwijs ik naar de schroothoop. Ga gewoon met een barbell benchen.

ach troost jezelf, ik ben nu 2 maand aan het fitnessen, laten we zeggen een paar keer deftig gebenched..voor de rest niet mijn max kunnen halen... op de bench, bench ik nu ook nog maar 55kg, 4/5 keer omhoog, 3 sets en dan 1 set 45 kg 5 keer...
Op de chestpress duw ik ondertussen 70 kg, maar ik heb sinds weken niet meer gebenched, heb beetje bang, zo zonder spotter... het is me al gelukt om 60 kg te benchen, (3 /4 herhalingen), maar toen stopte mijn spotter ermee en jah sindsdien niet echt meer 60 kg gebenched...
Ik let nog maar sinds kort opmijn voeding, ik vind dat dit er ook wel wat mee te maken heeft, want mijn rug, biceps en triceps zijn eigenlijk in vergelijking met mijn borst sterker, of ja ze groeien beter..omdat ik die oefeningen goed kan doen en tot failure..en de borst jah ik kan gewoon tot failure gaan op de chestpress, en denk dt ik daar niet zoveel mee bereik....alleen die bench doe ik niet graag, vind het geen leuke oefening en dit komt waarschijnlijk omdat ik zo weinig gewicht kan benchen... :( Achja, ik ga blijven trainen, binnekort nog eens die bench proberen, en zien of ik terug 60 kg kan benchen of niet... anders maar terug naar de chestpress .... :)
topicstarter, goed begin! ;)

mvg

Oke, ziet er goed uit.. jammer inderdaad van je spotter, maar verder zou je eventueel iemand uit de gym kunnen vragen toch.
Succes iig verder, en bedankt ;)

Oke, ziet er goed uit.. jammer inderdaad van je spotter, maar verder zou je eventueel iemand uit de gym kunnen vragen toch.
Succes iig verder, en bedankt ;)

Weet niet of je al antwoord hebt ondertussen, maar een aantal posts geleden vroeg je wat 'ts' betekent.

TS = Topic Starter....jij dus!;)

Gewicht niet belankrijk, komt vanzelf/
Gewoon zo zwaar mogelijk, idd 3 setjes tot falen.

wel eerst ff opwarmen, en zorgen voor goede techniek

Weet niet of je al antwoord hebt ondertussen, maar een aantal posts geleden vroeg je wat 'ts' betekent.

TS = Topic Starter....jij dus!;)

haha ja had al een pm ontvangen ;) toch bedankt.

Ga over 15 minuten trainen, ga 3x10 - 30kg (excl. stang)

Fijne avond, en nogmaals bedankt voor de reacties.

JA het is me gelukt! :D
Ben daarnet gaan trainen, en even die angst op zij gezet en terug 60 kg kunnen benchen, wel niet vaak " 4 keer, verdeelt in 2" maar ik voelde toen dat ik zonder spotter in de problemen zou geraken en heb dus maar verlaagt naar 55/ 57.5 kg.. :)
Ben alsnof tevreden om te weten dat ik sterker word ;)
Nu steeds de 60 kg proberen benchen, en zien om er steeds meer reps uit te krijgen...
Dan komt het wel goed :p

Vraag gewoon of iemand in je gym hij/zij even kan komen helpen spotten :)

Terug
Naar boven