XXL Nutrition

Bankdrukken

Wat breder vastpakken?

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb al deze tips geprobeerd, en ik heb 't met alle borst oefeningen, hoe zwaar, hoe laag of hoog in reps. Ik voel m'n armen altijd wel (vooral triceps) maar de borst nooit. Hoe kan dit? Iemand nog 'n idee?
Dus heb 't bij bench press, decline/incline benchpress, dumbbell benchpress etc...

Hallo,

Ik ben nu al zo'n jaar bezig & voelde vroeger altijd(vanzelfsprekend) mijn borst bij het bankdrukken en hier had ik dan ook vaker spierpijn van.
Nu voel ik sindskort bij het gewone bandrukken & het decline/incline niks meer aan m'n borst, terwijl m'n techniek hetzelfde is gebleven. En dat terwijl ik qua gewicht ook goed op vooruit ga, begon met weinig kilo's erop en nu steeds meer, en ik ga ook vaak tot failure, MAAR: als ik tot failure ga, stop ik als ik niet meer kan door m'n armen en niet door m'n borst.
Weet iemand waarom ik het bankdrukken (nu niet meer) in m'n borst voel?

Bedankt!

Gr. Jsport

---------- Post toegevoegd 14 May 2013 om 14:11 ----------

& uiteraard; hoe kan ik dit veranderen? Of hoeft dat niet? Tips svp! Thx!

ok domme vraag maar hoe voel je welke opgeeft????

---------- Post toegevoegd 6 June 2013 om 23:48 ----------

Sorry, wat wil dat ''tucked in'' zeggen?
Conclusie: Schouders goed naar onder & stang lager dan je borst laten komen en je ellebogen dicht bij 't lichaam.
Klopt dit dan?
& Nog verdere tips?

wtf ???

---------- Post toegevoegd 6 June 2013 om 23:49 ----------

Dat bedoelde hij ook, de stang 'wat breder vastpakken'.

kortere repz dus gemakkelijker niet?

ziet er goed uit

Post gewoon een filmpje van je vorm, zo blijft het gissen..

---------- Post toegevoegd 7 June 2013 om 07:45 ----------

Zonder een beeld te hebben van je vorm lijkt het alsof je triceps de zwakkere kant zijn. Probeer eens close grip board presses om deze sterker te maken, die hebben mij een hoop geholpen bij het benchen.

Naar aanleiding van dat filmpje ook mijn techniek aangepast. Zorg er nu voor dat mijn ellebogen nu wat dichter bij mijn borst komen zoals in dat filmpje en merk ook dat ik daardoor veel makkelijker kan duwen, een beetje alsof mijn schouderbladen mijn lichaam helpen bij het stabiel houden van het gewicht en het vele malen gemakkelijker maken om het gewicht te drukken.

Als ik borst train, doe ik veel sets, veel reps, en veel verschillende oefeningen. De eerste keer dat ik borst trainde deden die een paar dagen pijn. Nu heb ik nooit spierpijn, en toch blijven de spieren groeien. Het is dus niet omdat je geen spierpijn meer hebt dat je geen resultaat zal hebben.

Is je borst flink (of redelijk) gegroeid? Dan kan het aan de volume liggen. Meer volume kan voor jou de oplossing zijn (hoe groter de spier, hoe meer voordeel je uit high-volume kan halen).

Begin bijvoorbeeld met flat bench, daarna incline dumbbell press, incline dumbbell flyes, seated chest press en dan weighted dips als finisher. Alle oefeningen 3 á 4 sets; 8-12 reps.
Sommige vinden dit veel volume, voor anderen is het weer te weining. Persoonlijk gebruik ik nog meer volume dan dit. Voor mij heeft dit voor een goede prikkeling en groei gezorgd!

Dat heb ik je nu al een paar keer zien typen, heb je daar bewijs of iets voor?

Ben ik ook benieuwd naar

Post gewoon een filmpje van je vorm, zo blijft het gissen..

---------- Post toegevoegd 7 June 2013 om 07:45 ----------

Zonder een beeld te hebben van je vorm lijkt het alsof je triceps de zwakkere kant zijn. Probeer eens close grip board presses om deze sterker te maken, die hebben mij een hoop geholpen bij het benchen.

Nee, want juist m'n triceps zijn altijd m'n sterke kant geweest en ik doe daar nogsteeds veel meer mee dan bv biceps of schouders. Als ik iets zwak moet betitelen zijn dat mijn schouders.

Als ik 't film, is er dan een bepaalde angle die belangrijk is? Zijkant van boven, achter etc?
Klopt het tevens ook dat je bij t bankdrukken puur je kont en je schouders (achter, bladen) op de bank moet hebben zoals bv powerlifters?

Als ik borst train, doe ik veel sets, veel reps, en veel verschillende oefeningen. De eerste keer dat ik borst trainde deden die een paar dagen pijn. Nu heb ik nooit spierpijn, en toch blijven de spieren groeien. Het is dus niet omdat je geen spierpijn meer hebt dat je geen resultaat zal hebben.
Het gaat mij ook niet om de spierpijn, maar meteen na de oefening voel ik bv na bicep curl of triceps extensions mijn biceps of triceps. Dat heb ik bij m'n borst oefeningen niet dus.

Mijn biceps lijken op te blazen na het doen van een curl oefening, denk ook dat dat komt omdat het veel meer een isolatie oefening is. Met borst heb ik hooguit op het moment van drukken een gevoel van contractie of wat daar op lijkt. Borst groeit wel.

Nee, want juist m'n triceps zijn altijd m'n sterke kant geweest en ik doe daar nogsteeds veel meer mee dan bv biceps of schouders. Als ik iets zwak moet betitelen zijn dat mijn schouders.

Als ik 't film, is er dan een bepaalde angle die belangrijk is? Zijkant van boven, achter etc?
Klopt het tevens ook dat je bij t bankdrukken puur je kont en je schouders (achter, bladen) op de bank moet hebben zoals bv powerlifters?

Het gaat mij ook niet om de spierpijn, maar meteen na de oefening voel ik bv na bicep curl of triceps extensions mijn biceps of triceps. Dat heb ik bij m'n borst oefeningen niet dus.

Mijn biceps lijken op te blazen na het doen van een curl oefening, denk ook dat dat komt omdat het veel meer een isolatie oefening is. Met borst heb ik hooguit op het moment van drukken een gevoel van contractie of wat daar op lijkt. Borst groeit wel.

@jsport: doe je (dumbbell/cable) flyes? Als je dan tijdens de uitvoering ook nog eraan denkt je borst aan te spannen (dit doe je natuurlijk automatisch al, maar meestal denk je er niet nog eens extra aan) en kijken of dit wat uithaalt.

Misschien train je je borst ook veel geïsoleerd en doe je dat niet bij de triceps, waardoor borst voorloopt op triceps?

* PS: doe zeker geen schouder- of tricepsoefeningen voordat je benchpress doet natuurlijk.

@jsport: doe je (dumbbell/cable) flyes? Als je dan tijdens de uitvoering ook nog eraan denkt je borst aan te spannen (dit doe je natuurlijk automatisch al, maar meestal denk je er niet nog eens extra aan) en kijken of dit wat uithaalt.

Doe ook de flyes idd, maar hoe span je je borst aan? Lukt mij echt niet bewust, hahah.

Misschien train je je borst ook veel geïsoleerd en doe je dat niet bij de triceps, waardoor borst voorloopt op triceps?

* PS: doe zeker geen schouder- of tricepsoefeningen voordat je benchpress doet natuurlijk.

Denk dat eerder triceps voorlopen als ik kijk naar m'n stats. Thx!

Stats BP dan op verzoek:
(warming up) 20x40 kg
10x 50 kg
8x 52.5 kg
6/7x 55 kg
6/7x55 kg
Laag, maar gaat erg snel goede kant op.

ben een beetje verbaasd????
als je 40 20* kan drukken dan zou je toch meer moeten kunnen drukken.

verder is bankdrukken natuurlijk geen wedstrijd en draait alles om het groeien van de chest.

als je arme eerder opgeven dan je borst dan zijn je armen te sterk.
je zou de volgorde kunnen veranderen eerst fly's en daarna pas bp, je borst is dan al voorvermoeid.

hoewel ik ook denk dat je met techniek beter je borstspier kan raken.

je zou natuurlijk ook maar kort kunnen uitstoten, dus ongeveer een cm 30 waardoor je de armen niet strekt en dus ook de triceps minder gebruikt.

suc6

Doe ook de flyes idd, maar hoe span je je borst aan? Lukt mij echt niet bewust, hahah.

Denk dat eerder triceps voorlopen als ik kijk naar m'n stats. Thx!

Dit klinkt misschien stom maar ik kon pas na een aantal maanden trainen bewust mijn borst aanspannen, ik voelde toen in ieder geval pas dat ik ze aanspande. Dit was nadat ik daadwerkelijk wat borstspieren had ontwikkeld:p. Misschien gewoon nog wat langer trainen, in je achterhoofd houdend dat je met b.v. flyes je borst naar elkaar drukt en met bankdrukken je vanuit je borst drukt? Continu bewust trainen maar je niet door directe resultaten laten weerhouden en laten ontmoedigen.

- De stang lekker breed pakken.
- Borst goed samenknijpen, als je duwt, breng dan de schouders wat naar 'voren/binnen'.
- Zoals willemyates zegt: neem meer gewicht.

Nu doe je:
(warming up) 20x40 kg
10x 50 kg
8x 52.5 kg
6/7x 55 kg
6/7x55 kg

Probeer eens:.
20x stang alleen (warming up die je niet vermoeid)
12 x 50 kg
10 x 55 kg
8 x 60 kg
...

(met spotter uiteraard ;) )

Terug
Naar boven